Terug GEMEENTERAAD

Thu 28/04/2022 - 19:00 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen

Agendapunt met spreker

  • Bij aanvang van de behandeling van dit agendapunt stelt de voorzitter vast dat er zaken aan bod zullen komen die de persoonlijke levenssfeer raken en daarom beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering en dit op basis van artikel 4, §2, 2° van het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (HHR). De openbare vergadering wordt onderbroken om de behandeling van dit agendapunt voort te zetten in besloten zitting en dit op basis van artikel 5 HHR.

    De gemeenteraad neemt kennis van het vertrouwelijk rapport van de forensische audit door Audit Vlaanderen van 31 maart 2022, ontvangen door de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en algemeen directeur op 31 maart 2022, toegevoegd als Bijlage 1.

Politie

Interne Organisatie

  • De gemeenteraad keurt de motie over het personeelstekort in de politiekorpsen Halle-Vilvoorde: Precaire veiligheidstoestand in Centrumregio Halle-Vilvoorde - dringend nood aan ondersteuning van de politiezones uit Halle-Vilvoorde goed en

    1. vraagt uitdrukkelijk aan de federale regering om onmiddellijk actie te ondernemen om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden;

    2. vraagt aan de federale regering om:

    • dringend een oplossing uit te werken voor het structurele concurrentienadeel van de korpsen in Halle-Vilvoorde ten gevolge de betere verloning van politiemedewerkers in het aangrenzend Hoofdstedelijk Gewest weg te werken. Hierbij dient onderzocht of de invoering van een Randpremie voor politiemedewerkers uit Halle-Vilvoorde deze kloof kunnen wegwerken.
    • een oplossing uit te werken voor de te lage dotatie van de politiezones voor Halle-Vilvoorde in verhouding tot de politiezones elders in het land
    • in te zetten op een versterkte rekrutering, kwantitatief en kwalitatief en 

    3. vraagt aan het schepencollege om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.

Personeel
  • De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling vacatures in het operationeel en logistiek kader in de mobiliteitscyclus 2022-02 van de geïntegreerde politie:

    • 1 voltijdse betrekking van commissaris van politie - coördinator operaties;
    • 1 voltijdse betrekking van inspecteur van politie - team jeugd en gezin;
    • 2 voltijdse betrekkingen van hoofdinspecteur van politie - team interventie;
    • 1 voltijdse betrekking van hoofdinspecteur van politie- team APO en kwaliteitszorg;
    • 1 voltijdse betrekking van hoofdinspecteur van politie-  adjunct teamleider functioneel beleid;
    • 1 voltijdse betrekking van inspecteur van politie - team verkeer;
    • 1 voltijdse betrekking van hoofdinspecteur van politie- teamleider geïntegreerde sectorwerking;
    • 1 voltijdse betrekking van inspecteur van politie - team geïntegreerde sectorwerking- kantschriften;
    • 2 voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie - team geïntegreerde sectorwerking;
    • 4 voltijdse betrekkingen van inspecteur van politie - team interventie;
    • 1 voltijdse betrekking van inspecteur van politie- team recherche;
    • 1 voltijdse betrekking van assistent- medewerker onthaal.
  • De gemeenteraad neemt kennis van de samenwerking met vrijwilligers als diefstalpreventieadviseurs.

Overheidsopdrachten
  • De gemeenteraad keurt de de vernieuwing van het drinkwatersysteem voor een geraamd bedrag van 3.252,60 euro (incl. btw) via het raamcontract FORMS-BSD-116-03 en de offerte n° 2022.065 volgens de behoeften van de politiezone goed en stelt de voorwaarden en wijze van gunnen, zijnde een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, vast.

    Het raamcontract FORMS-BSD-116-03 werd toegewezen aan de firma Aqualex bvba, Nijverheidslaan 60A te 8540 Deerlijk.

    De offerte n° 2022.065 werd aangeboden door de huidige leverancier van sanitaire werken, zijnde Knop 2 bvba, Vilvoordsesteenweg 183 te 1850 Grimbergen.

    Dit wordt gemotiveerd op basis van artikel 42, §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

  • De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de publieke camerabewaking en het beroep doen op de onderhoudscontracten voor een geraamd bedrag van 355.645,76 euro (incl. btw) via de raamovereenkomst LPA/2017/295 volgens de behoeften van de politiezone goed en stelt de voorwaarden en wijze van gunnen, zijnde een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, vast.

    Het raamcontract LPA/2017/295 werd toegewezen aan de leverancier Securitas NV, Sint-Lendriksborre 3 in 1120 Brussel.

    Dit wordt gemotiveerd op basis van artikel 42, §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Politieke Organisatie

Intergemeentelijke Samenwerking

Interne organisatie

Personeel

Rechtspositieregeling
  • De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met:

    • de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP Prolocus;
    • het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, aangevuld volgens voormelde keuze:
      • Hoogte basisbijdrage: 3%
      • Steprate: //
      • Aanvullende toezegging: //
      • Inhaaltoezegging: //
      • MIPS of UNI: MIPS

    De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

    De gemeenteraad gaat akkoord:

    • om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld na de raadszittingen een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus en;

    • met de pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

    De gemeenteraad voorziet geen aanvullende of inhaaltoezegging.

    De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.

    Het gemeentebestuur Grimbergen vormt samen met OCMW Grimbergen een zogenaamde MIPS-groep.

    De gemeenteraad vaardigt schepen William DE BOECK af voor de gemeente Grimbergen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus en neemt kennis dat hij tevens wordt voorgesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor het OCMW Grimbergen.

    De gemeenteraad machtigt tot slot de voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur, of hun vervangers, om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

Personeelsformatie en organogram
  • De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:

    Dienst Wegen en Water

    • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 2 vte deskundige wegen en water (B1-B3).
    • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 1 vte technisch hoofdmedewerker (C4-C5).

    De nieuwe personeelsformatie van de dienst Wegen en Water (administratie) is dan als volgt:

    WEGEN EN WATER    
    Diensthoofd wegen en water A1a-A3a 1,00
    Expert wegen en water (uitdovende functie) A1a-A3a 1,00
    Deskundige B1-B3 3,00
    Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
    Administratief medewerker C1-C3 2,00

    Dienst Gebouwen

    • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 0,50 vte deskundige gebouwen (B1-B3).

    De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen (administratie) is dan als volgt:

    GEBOUWEN    
    Diensthoofd gebouwen A1a-A3a 1,00
    Expert gebouwen A1a-A3a 1,00
    Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
    Administratief medewerker C1-C3 2,00

    De personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal verder geëvalueerd worden na invulling van de vacante functies.

    Dienst Welzijn en Preventie

    De personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie als volgt te wijzigen:

    • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 0,50 vte deskundige welzijn en preventie (B1-B3).

    De nieuwe personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie is dan als volgt:

    WELZIJN EN PREVENTIE
       
    Diensthoofd welzijn en preventie A1a-A3a 1,00
    Deskundige welzijn en preventie B1-B3 1,00

    Afdeling Mens / Welzijn

    • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
    • 1 vte adjunct-directeur welzijn (A1a-A3a).

    De nieuwe personeelsformatie voor de aansturing van de afdeling Welzijn is dan als volgt:

    WELZIJN
       
    Directeur welzijn A4a-A4b 1,00
    Adjunct-directeur welzijn A1a-A3a 1,00

    Dienst Burgerzaken

    • toevoeging van de volgende functies aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 2 vte deskundige burgerzaken (B1-B3).
    • verplaatsing naar de uitdovende formatie / schrapping van de volgende functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
    • 2 vte administratief medewerker (C1-C3).

    De nieuwe personeelsformatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:

    Dienst Burgerzaken    
    Functie Graad VTE
         
    Diensthoofd burgerzaken A1a-A3a 1,00
    Deskundige burgerzaken B1-B3 6,00
    Subtotaal   7,00
         
    Administratief medewerker C1-C3 10,00
    Subtotaal   10,00
         
    TOTAAL   17,00

    WZC Ter Biest

    De salarisschaal voor de functie van kinesitherapeut wordt aangepast van "Bv1-Bv3" naar "Bv1-Bv3 of A1a-A3a (afhankelijk van diploma).

    De personeelsformatie van de keuken van het WZC Ter Biest wordt als volgt gewijzigd:

    • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
    • 2 vte kok (C1-C3).
    • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
    • 1 vte kok (D1-D3);
    • 1 vte medewerker keuken (D1-D3).

    De nieuwe personeelsformatie voor de keuken van het WZC Ter Biest is dan als volgt:

    Functie

    Graad

    VTE

     

     

     

    Chef-kok

    C4-C5

    1,00

    Kok

    C1-C3

    2,00

    Medewerker keuken

    D1-D3

    2,50

    Totaal

     

    5,50

Financiën

Belastingen en retributies

Grondgebied en Ruimte

Wonen

Handhaving

Vrije tijd

Onderwijs

Toegevoegde agendapunten

Mondelinge vragen

  • Mondelinge vragen - Kennisname

    De gemeenteraad nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor het overige naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.