Terug
Gepubliceerd op 03/06/2022

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/04/2022 - 19:00

Voorstel tot wijziging van de aanwervings- en bevorderingsprocedure directeur basisonderwijs - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke WOUTERS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de aanwervings- en bevorderingsprocedure directeur basisonderwijs goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, en latere aanpassingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.

 

  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2016 m.b.t. het vaststellen van de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor het ambt van directeur basisonderwijs (Dossierstuk 1).
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2019 m.b.t. de wijziging van de gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2016 houdende vaststelling van de aanwervings- en bevorderingsprocedure voor het ambt van directeur basisonderwijs (Dossierstuk 2).
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2022: afspraken met betrekking tot de functiebeschrijving en evaluatie - gesubsidieerd personeel basisonderwijs (Dossierstuk 3).
 
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 (Dossierstuk 4).

 

  • Aanstellingsbrochure directeur basisonderwijs in het Vlaams Geweest van OVSG, november 2019 (Dossierstuk 5).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Overleg met ABOC/HOC op 21 april 2022.

Protocol vakorganisaties:

  • het Christelijk Onderwijscentrale (C.O.C.):
    ///

  • het Christelijk Onderwijsverbond (C.O.V.):
    ///

  • de Algemene Centrale der Openbare Diensten – Onderwijs (ACOD Onderwijs):
    ///

  • het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt Onderwijs (VSOA Onderwijs):
    ///
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 17 januari het ontslag op eigen vraag van mevrouw Myriam EYNIKEL, voormalig directeur van GBS 't Mierken in Beigem, goed. De laatste werkdag van mevrouw EYNIKEL was 31 januari 2022.

 

In het kader van de aanwerving van een nieuwe directeur voor GBS 't Mierken werd de selectieprocedure voor directeur basisonderwijs herwerkt. Hieronder zijn de toegevoegde artikels terug te vinden, net zoals de aanpassingen (in het geel). De volledige en aangepaste procedure is in bijlage toegevoegd (dossierstuk 6).


Art. 2. (toegevoegd artikel)

Kandidaten worden uit de werkingsreserve geschrapt indien zij:

  • naar aanleiding van een vacature niet reageren binnen de 7 kalenderdagen;
  • zonder ernstige motivatie een aanbod voor een vacante functie weigeren;
  • een ongunstige beoordeling ontvangen hebben. Er wordt een "verklaring op eer' gevraagd indien de kandidaat een laatste evaluatie niet wenst te overhandigen

Binnen de tien werkdagen na de melding van de schrapping kan de kandidaat die uit de wervingsreserve wordt geschrapt bij het college van burgemeester en schepenen gemotiveerd beroep aantekenen. Het college van burgemeester en schepenen kan zijn beslissing tot schrapping al dan niet handhaven..

 

Art. 3.

De kandidaten moeten voldoen aan de minimale voorwaarden die voor het begeven van het ambt zijn vastgesteld door de Vlaamse Overheid. Aanvullend moeten zij:

  • op de uiterste inschrijvingsdatum een dienst(anciënniteit) van minstens 3 jaar verworden hebben in het door de Vlaamse gemeenschap georganiseerde onderwijs of in een onderwijsdienst van een openbaar bestuur of minstens 3 jaar ervaring in een leidinggevende functie kunnen voorleggen in een andere sector met aantoonbare interesse voor, affiniteit met en kennis van de werking van het basisonderwijs;
  • geen negatieve evaluatie hebben ontvangen bij een andere werkgever;
  • een attest van deelname aan een cursus voor kandidaat directeurs en/of beginnende directeurs en/of gevorderden bij OVSG kunnen voorleggen of te behalen tijdens de proefperiode, uiterlijk op de vooravond van de vaste benoeming;
  • slagen voor het aanwervings- of bevorderingsexamen.

 

Art. 4.

§1. Het college van burgemeester en schepenen legt het specifieke programma van het aanwervings- en bevorderingsexamen en de quotering vast. Dit programma omvat minimaal de volgende delen en onderdelen:

  1. Schriftelijk gedeelte [...]
  • pedagogische proef: peilen naar kennis van de kandidaat voor wat betreft de situering van het gesubsidieerd basisonderwijs in het brede kader van het onderwijslandschap of omtrent een of andere onderwijskundige problematiek. Tijdens de mondelinge proef wordt een voorbereide toelichting van de kandidaat verwacht over dit onderwerp in de vorm van een presentatie.
  • [...]

§2. Om te slagen in het examen moet de kandidaten voor elk onderdeel van het schriftelijk gedeelte en voor het mondeling gedeelte minstens 50% van de punten behalen.

[...] Zowel kandidaten met vermelding "geschikt" als met vermelding "niet geschikt" in het psychosociaal-technisch gedeelte worden toegelaten tot het mondeling gedeelte. Het resultaat van de psychosociaal-technische proef is niet bindend maar indicatief.

 

Art. 5.

De examenjury belast met afnemen van het schriftelijk en mondeling gedeelte van het aanwerings- en bevorderingsexamen wordt als volgt samengesteld:

  • het diensthoofd Onderwijs en Buurtwerking of in diens afwezigheid een afgevaardigde;
  • een directeur van de scholengemeenschap Grimbergen;
  • een directeur van een gemeentelijke basisschool met minimaal 180 leerlingen uit een andere gemeente;
  • een adviseur van OVSG;
  • een externe assessor die het assessment center vertegenwoordigt waar de psychosociaal-technische proef werd afgenomen.


Art. 6.

De aanstelling in het ambt van directeur gebeurt steeds als tijdelijke titularis op proef. De duur van de proefperiode bedraagt maximaal 24 maanden.


Art. 7.

De aangestelde directeur moet voor het einde van de eerste 12 maanden van de proefperiode een beleidsplan ter kennisname voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen.


Art. 8. (toegevoegd artikel)

Zowel de data van de tussentijdse- als die van de eindevaluatie van de proefperiode worden aan het begin van de aanstelling in samenspraak tussen de directeur en de evaluator vastgelegd. De evaluator van de proefperiode is dezelfde als de evaluator die werd aangeduid binnen de evaluatieprocedure van de gemeentelijke basisscholen en kan bijgestaan worden door een adviseur van OVSG voor de evaluatie van pedagogische en didactische domeinen.


Art. 9. (toegevoegd artikel)

§1. Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn inbegrepen, de uiterste datum van indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.


§2. De datum van de verzending, hetzij per post hetzij per mail, van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. Indien de kandidatuur wordt afgegeven, dan geldt de datum van afgifte.


§3. Op de uiterste datum van de kandidaatstelling wordt de vacature afgesloten. Een te laat ingediende kandidatuur wordt enkel aanvaard voor zover de voortgang van de selectieprocedure niet in het gedrang komt.


Art. 10. (toegevoegd artikel)

§1. De externe bekendmaking gebeurt via de meest geschikte communicatiekanalen en dient minimaal gepubliceerd te worden op de website van de Gemeente Grimbergen en VDAB. De vacature wordt ook intern bekendgemaakt.


§2. Het vacaturebericht omvat ten minste:

  • omschrijving van de vacante betrekking;
  • de aanwervingsvoorwaarden;
  • de wijze waarop men zich kandidaat kan stellen;
  • de uiterste datum om zich kandidaat te stellen.


Voormalig artikel 8 met betrekking tot vrijstellingen voor kandidaten die eerder deelnamen aan de selectieprocedure, werd geschrapt. Het volledige geschrapte artikel is terug te vinden in bijlage 2 - Besluit van de Gemeenteraad van donderdag 24 januari 2019.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De wijzigingen, zoals hierboven in het besluit beschreven, met onmiddellijke ingang door te voeren in de aanwervings- en bevorderingsprocedure voor directeur basisonderwijs, vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 25 februari 2016 en laatst gewijzigd op 24 januari 2019.


Art. 2.

De selectieprocedure directeur basisonderwijs goed te keuren.