Terug
Gepubliceerd op 03/06/2022

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/04/2022 - 19:00

Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke WOUTERS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:

Dienst Wegen en Water

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte deskundige wegen en water (B1-B3).
  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 1 vte technisch hoofdmedewerker (C4-C5).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Wegen en Water (administratie) is dan als volgt:

WEGEN EN WATER    
Diensthoofd wegen en water A1a-A3a 1,00
Expert wegen en water (uitdovende functie) A1a-A3a 1,00
Deskundige B1-B3 3,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

Dienst Gebouwen

  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 0,50 vte deskundige gebouwen (B1-B3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen (administratie) is dan als volgt:

GEBOUWEN    
Diensthoofd gebouwen A1a-A3a 1,00
Expert gebouwen A1a-A3a 1,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

De personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal verder geëvalueerd worden na invulling van de vacante functies.

Dienst Welzijn en Preventie

De personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 0,50 vte deskundige welzijn en preventie (B1-B3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie is dan als volgt:

WELZIJN EN PREVENTIE
   
Diensthoofd welzijn en preventie A1a-A3a 1,00
Deskundige welzijn en preventie B1-B3 1,00

Afdeling Mens / Welzijn

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte adjunct-directeur welzijn (A1a-A3a).

De nieuwe personeelsformatie voor de aansturing van de afdeling Welzijn is dan als volgt:

WELZIJN
   
Directeur welzijn A4a-A4b 1,00
Adjunct-directeur welzijn A1a-A3a 1,00

Dienst Burgerzaken

  • toevoeging van de volgende functies aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte deskundige burgerzaken (B1-B3).
  • verplaatsing naar de uitdovende formatie / schrapping van de volgende functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte administratief medewerker (C1-C3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:

Dienst Burgerzaken    
Functie Graad VTE
     
Diensthoofd burgerzaken A1a-A3a 1,00
Deskundige burgerzaken B1-B3 6,00
Subtotaal   7,00
     
Administratief medewerker C1-C3 10,00
Subtotaal   10,00
     
TOTAAL   17,00

WZC Ter Biest

De salarisschaal voor de functie van kinesitherapeut wordt aangepast van "Bv1-Bv3" naar "Bv1-Bv3 of A1a-A3a (afhankelijk van diploma).

De personeelsformatie van de keuken van het WZC Ter Biest wordt als volgt gewijzigd:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 2 vte kok (C1-C3).
  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte kok (D1-D3);
  • 1 vte medewerker keuken (D1-D3).

De nieuwe personeelsformatie voor de keuken van het WZC Ter Biest is dan als volgt:

Functie

Graad

VTE

 

 

 

Chef-kok

C4-C5

1,00

Kok

C1-C3

2,00

Medewerker keuken

D1-D3

2,50

Totaal

 

5,50

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.
 

In verband met de vaststelling van het geïntegreerde organogram en de personeelsformatie

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01)
  • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02)
  • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
  • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11)
  • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 20)

 

In verband met de syndicale overlegcomités

Het syndicaal statuut:

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

 

In verband met IFIC (functieclassificatie en verloningssysteem) in ouderenvoorzieningen

  • Zesde Vlaams intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de sociaal / non profitsectoren voor de periode 2021-2025.

  • Sectoraal akkoord van 9 juni 2021 tussen de sociale partners van de publieke sector houdende de aanpassing van de koopkrachtmaatregelen uit het VIA6-akkoord, de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden en de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het VIA6-akkoord valt.

  • Brief van minister Somers van 24 juni 2021 - Sectoraal akkoord van 9 juni 2021.
  • Protocols i.v.m. IFIC (Bijlagen 05-12):
  • Deel 1 - Toewijzingsprocedure
  • Deel 2 - Activering van de barema's
  • Deel 3 - Financiering
  • Vonnis Arbeidsrechtbank Gent - Afdeling Dendermonde A.R.20/391/A van 11 februari 2021 (Bijlage 13).
 

In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie

  • Besluit vast bureau van 14 maart 2022 - Sectoraal akkoord VIA-6 - Uitrol IFIC (functieclassificatie en verloningssysteem) in ouderenvoorzieningen - Verloning kinesitherapeuten - Beslissing (BIJLAGE 01).
  • Besluit vast bureau van 14 maart 2022- Sectoraal akkoord VIA-6 - Uitrol IFIC (functieclassificatie en verloningssysteem) in ouderenvoorzieningen - Verloning functie kok - Principiële beslissing aanpassing personeelsformatie (BIJLAGE 02).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 28 maart 2022 - Principebeslissing inzake de wijziging van de personeelsformatie (dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - dienst Burgerzaken) (BIJLAGE 03).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Protocol BOC/HOC (BIJLAGE 04).

  • ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol van akkoord, met vermelding:

"ACOD tekent voor akkoord met de bemerking dat wij blijven ijveren voor statutaire betrekkingen"


  • ACV Openbare Diensten: Protocol van akkoord, met vermelding:
"ACV Openbare Diensten betreurt dat het om contractuele wervingen gaat."
 
  • VSOA Lokale en Regionale Besturen:

///

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:

  • beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.

 


 

Personeelsformatie dienst Wegen en Water

 

In de personeelsformatie van de dienst Wegen en Water (administratie) zijn volgende functies voorzien:

 

WEGEN EN WATER    
Diensthoofd Wegen en Water A1a-A3a 1,00
Expert Wegen en Water (uitdovende functie) A1a-A3a 1,00
Deskundige B1-B3 1,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 2,00
Technisch hoofdmedewerker gemeentelijke infrastructuur C4-C5 0,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

 

Functie deskundige (B1-B3) / technisch hoofdmedewerker (C4-C5)

  • Na de reorganisatie van de technische diensten (omvorming van de diensten Openbare Werken / Werken in Eigen Beheer naar de diensten Wegen en Water / Gebouwen / Groen) werden 1 functie van deskundige (B1-B3) en 2 functies van technisch hoofdmedewerker (C4-C5) voorzien, en dit op basis van de diploma's van de toenmalige titularissen.
  • Momenteel dienen beide functies gepubliceerd te worden, maar in praktijk is het takenpakket van beide functies quasi hetzelfde. Ook financieel zijn beide functies quasi identiek. Omwille van de duidelijkheid voor kandidaten (en toekomstige personeelsleden) is het noodzakelijk om aan deze drie functies dezelfde functietitel en salarisschaal te geven.
  • Het afdelingshoofd van de technische diensten en het diensthoofd wegen en water stellen voor om drie functies van deskundige (B1-B3) in te schrijven omdat er vooral projectmedewerkers nodig zijn.
  • Budgettair heeft deze wijziging de volgende impact (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit - per vte):

    B1-B3

    € 60.278,81

    C4-C5

    € 58.014,41

 

Functie van technisch hoofdmedewerker (C4-C5)

De functie van technisch hoofdmedewerker gemeentelijke infrastructuur (C4-C5) is niet voorzien in de personeelsformatie, maar werd door het college van burgemeester en schepenen ingesteld op 7 december 2020 in het kader van een ordemaatregel.

Er wordt voorgesteld om de functie van technisch hoofdmedewerker (C4-C5) definitief op te nemen in de personeelsformatie.

Het takenpakket van deze medewerker bestaat in grote lijnen uit:

  • werftoezicht externe aannemers, nutsmaatschappijen, ...
  • controle gemeentelijke infrastructuur op openbaar domein: speeltoestellen, zitbanken, ...
  • ...

Budgettair komt dat overeen met de huidige realiteit.

 

Nieuwe formatie

De toekomstige personeelsformatie van de dienst Wegen en Water zal dan als volgt zijn:

WEGEN EN WATER    
Diensthoofd Wegen en Water A1a-A3a 1,00
Expert Wegen en Water (uitdovende functie) A1a-A3a 1,00
Deskundige B1-B3 3,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

 


 

Personeelsformatie dienst Gebouwen / dienst Welzijn en Preventie

 

In de personeelsformatie van de dienst Gebouwen (administratie) zijn volgende functies voorzien:

GEBOUWEN    
Diensthoofd Gebouwen A1a-A3a 1,00
Expert Gebouwen A1a-A3a 1,00
Deskundige Gebouwen B1-B3 0,50
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

 

In de personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie zijn volgende functies voorzien:

WELZIJN EN PREVENTIE
   
Diensthoofd Welzijn en Preventie A1a-A3a 1,00
Deskundige Welzijn en Preventie B1-B3 0,50

 

Functies van deskundige Gebouwen (B1-B3 - 0,50 vte) en deskundige Welzijn en Preventie (B1-B3 - 0,50 vte)

In praktijk werden de twee halftijdse functies van deskundige Gebouwen en deskundige Welzijn en Preventie door dezelfde persoon vervuld (1 VTE).

Doel van deze functie is o.a. de brug te maken tussen de diensten Welzijn en Preventie en de dienst Gebouwen.

Voor de dienst W&P nam deze persoon (in hoofdlijnen) de volgende taken op:

  • Uitwerken van en meewerken aan projecten en acties in kader van globaal preventieplan (GPP)
  • Acties in kader van:
    • brandevacuatie en interne noodplannen
    • EHBO
    • Indienststellingen klein materiaal
    • ...
Voor de dienst Gebouwen nam deze persoon (in hoofdlijnen) de volgende taken op:
  • Opvolging van keuringsverslagen en noodzakelijke acties

Via een werkgroep worden de werkzaamheden tussen de beide diensten gecoördineerd.

Omdat dit personeelslid recent uit dienst is getreden stellen het diensthoofd gebouwen en het diensthoofd welzijn en preventie voor om deze functie voltijds toe te wijzen aan de dienst Welzijn en Preventie omdat het klassement van de keuringen ed vanuit deze dienst wordt geïnitieerd. Op deze manier is er een eenduidige aansturing. De coördinatie van de werkzaamheden tussen beide diensten blijft gebeuren via de werkgroep.

Het is echter noodzakelijk om de personeelsformatie van de dienst Gebouwen verder te evalueren.

Er treden de komende weken nieuwe medewerkers in dienst bij de dienst Gebouwen. Na inwerking van de nieuwe personeelsleden zal de personeelsformatie van de dienst Gebouwen verder geëvalueerd worden.

 

Nieuwe formatie

De toekomstige personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal dan als volgt zijn:

GEBOUWEN    
Diensthoofd Gebouwen A1a-A3a 1,00
Expert Gebouwen A1a-A3a 1,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

 

De toekomstige personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie zal dan als volgt zijn:

WELZIJN EN PREVENTIE
   
Diensthoofd Welzijn en Preventie A1a-A3a 1,00
Deskundige Welzijn en Preventie B1-B3 1,00

 


 

Personeelsformatie afdeling Mens / Welzijn

De afdeling Welzijn wordt aangestuurd door een directeur Welzijn (A4a-A4b).

Deze persoon is verantwoordelijk voor het Sociaal Huis, WZC Ter Biest en LDC en GAW Ter Borre.

 

 

 

Er wordt voorgesteld om in staf van de directeur Welzijn (A4a-A4b) een functie van adjunct-directeur Welzijn (A1a-A3a) te voorzien en dit om de werklast in evenwicht te brengen en de dienstcontinuïteit te garanderen (back up).

Budgettair betekent dit een uitbreiding het personeelsbudget (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit - per vte):

A1a-A3a € 81.011,84

 


 

Personeelsformatie dienst Burgerzaken

In de personeelsformatie van de dienst Burgerzaken zijn volgende functies voorzien:

Dienst Burgerzaken    
Functie Graad VTE
     
Diensthoofd Burgerzaken A1a-A3a 1,00
Deskundige Burgerzaken B1-B3 4,00
Subtotaal   5,00
     
Administratief medewerker C1-C3 12,00
Subtotaal   12,00
     
Ondersteunend medewerker (uitdovende functies) D1-D3 5,00
Subtotaal   5,00
     
TOTAAL   17,00

 

Omdat de regelgeving inzake Burgerzaken steeds complexer wordt, en om de interne organisatie van de dienst te optimaliseren (verdeling verantwoordelijkheden en aansturing), wordt voorgesteld om 2 vte administratief medewerker (C1-C3) om te zetten in 2 vte deskundige (B1-B3).

 

In totaal zullen er dan 6 vte voorzien worden op B-niveau voor deze dienst. Deze functies zullen als volgt verdeeld worden binnen de dienst:

  • 1 vte B1-B3 voor burgerlijke stand
  • 1 vte B1-B3 voor Bevolking + teamcoach onthaal
  • 4 vte B1-B3 voor vreemdelingen

Takenpakket functie deskundige burgerzaken:

  • Complexere dossiers
  • Delegeren + inhoudelijk opvolgen administratief medewerkers
  • Projecten of complexe overkoepelende zaken zoals begraafplaatsen, internationaal privaatrecht, dossiers bushernummeringen, digitalisering, schijnhuwelijken, …

 

Budgettair betekent dit een uitbreiding het personeelsbudget (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit - per vte):

B1-B3 € 60.278,81
C1-C3 € 49.178,91

 

De toekomstige personeelsformatie van de dienst Burgerzaken zal dan als volgt zijn:

Dienst Burgerzaken    
Functie Graad VTE
     
Diensthoofd Burgerzaken A1a-A3a 1,00
Deskundige Burgerzaken B1-B3 6,00
Subtotaal   7,00
     
Administratief medewerker C1-C3 10,00
Subtotaal   10,00
     
TOTAAL   17,00

 


 

Personeelsformatie WZC Ter Biest - Verloning kinesitherapeuten

 

In het kader van de IFIC-functietoewijzing en -classificatie werd door de vakorganisaties een probleem aangekaart in verband met de verloning van de kinesitherapeuten in het WZC, namelijk kinesisten met een masterdiploma zouden juridisch gezien het recht hebben om ingeschaald te worden op niveau A i.p.v. op niveau B.

 

De vakorganisaties verwezen hiervoor naar een vonnis van de Arbeidsrechtbank: zie bijlage 13.

 

Aangezien hierin nog geen afspraken gemaakt waren in Comité C1 diende het bestuur - in het kader van de timing van de IFIC-functieclassificatie en verloning - hierin een principiële beslissing te nemen voor datum E (het moment waarop de personeelsleden hun individuele functietoewijzing en loonsimulatie ontvangen, en waarna 4 weken de tijd hebben om te beslissen of ze al dan niet instappen in IFIC). Dit betekende dat er duidelijkheid moest zijn op het moment dat er gecommuniceerd werd naar het personeel (17 en 18 maart 2022).

 

Verloning kinesitherapeuten met masterdiploma

In het WZC werken heden twee kinesitherapeuten met een masterdiploma.

Kinesisten worden volgens de IFIC-functieclassificatie toegewezen aan:

  • Functie: “kinesitherapeut”
  • Barema: IFIC 15

 

De kinesisten van het WZC Ter Biest zijn heden ingeschaald in de salarisschaal Bv1-Bv3.

  • Het barema IFIC 15 is altijd voordeliger dan de Bv1-Bv3-schaal.
  • Het barema IFIC 15 is echter niet voordeliger wanneer de kinesisten in de A1a-A3a-schaal zijn ingeschaald.

Zie vergelijking barema's als bijlagen 14.

 

 

Het vast bureau besliste op 14 maart 2022 principieel:

  • Zich  akkoord te verklaren met een aanpassing van de salarisschaal van de kinesitherapeuten die heden in dienst zijn met masterdiploma, nl. zij zullen worden vergoed op A-niveau, en dit vanaf 14 maart 2022.
    Deze aanpassing niet retroactief toe te passen en dit in afwachting van de uitspraak van het Arbeidshof naar aanleiding van een concrete casus.
  • Zich principieel akkoord te verklaren met de volgende aanpassing van de personeelsformatie:
    • De salarisschaal voor de functie van kinesitherapeut wordt aangepast van "Bv1-Bv3" naar "Bv1-Bv3 of A1a-A3a (afhankelijk van diploma).
 

 

Personeelsformatie WZC Ter Biest - Formatie keuken (functie kok)

Personeelsformatie zoals nu voorzien in WZC Ter Biest

Voorzien

Functie

Graad

VTE

 

 

 

Chef-kok

C4-C5

1,00

Kok

D1-D3

1,00

Medewerker keuken

D1-D3

3,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 

5,50

 

  • Er werd vroeger reeds gemeld dat de formatie van de keuken diende herbekeken te worden omdat iedereen die in de keuken werkt in de salarisschaal D1-D3 was ingeschaald (zowel kok als medewerker keuken), maar takenpakket verschilt wel. Hier moest meer differentiatie in de loonschalen komen.
  • Deze oefening werd “on hold” gezet omdat er werd vanuit gegaan dat deze situatie waarschijnlijk zou geregulariseerd worden via IFIC (nieuwe functieclassificatie en loonschalen voor WZC).
  • I.k.v. de IFIC-oefening werd aan 3 medewerkers keuken (D1-D3) effectief de functie van “kok” toegewezen.
  • Het barema van de functie van “kok” is echter een niet-geactiveerd barema in IFIC. Dat betekent dat de medewerkers hun huidige loonvoorwaarden behouden, maar wel de functie van "kok" toegewezen krijgen (die ze ook effectief uitvoeren).

 

Gevolg:

  • De IFIC-barema’s in de keuken zijn als volgt:
    • Chef-kok = IFIC 14 (geactiveerd barema)
    • Kok = IFIC 11 (niet geactiveerd barema)
    • Hulpkok = IFIC 6 (geactiveerd barema)

  • Wanneer men de vergelijking van de salarisschalen maakt IFIC 11 (niet geactiveerd) vs. Kelchtermans (D1-D3):
    • Tot 24 jaar anciënniteit IFIC voordeliger.
    • Vanaf 25 jaar anciënniteit is Kelchtermans voordeliger.

  • Tijdens de toelichting aan het personeel op 17 en 18 maart 2022 werd aan 3 medewerkers de functie van kok toegewezen en aan 2 medewerkers de functie van hulpkok. Het verschil in taakuitvoering van de medewerkers keuken (D1-D3) in WZC Ter Biest wordt dus ook bevestigd via de IFIC-functieclassificatie. Voor de medewerkers die de functie van hulpkok toegewezen krijgen, werd er een loonsimulatie in de IFIC-barema's gemaakt (tot 8 jaar anciënniteit is IFIC voordeliger). Voor de medewerkers die de functie van "kok" toegewezen krijgen, werd er geen loonsimulatie gemaakt aangezien dat IFIC-barema niet werd geactiveerd. Zij krijgen echter wel de functie van "kok" toegewezen omdat zij ook ingezet worden in de warme lijn van de keuken. In praktijk is er ook een verschil in taakuitvoering en verantwoordelijkheden.

  • Uit de individuele loonsimulaties bleek dat de IFIC-loonschaal van "kok" (niet geactiveerd) financieel voordeliger zouden geweest zijn voor het personeel dan de huidige loonschaal op D-niveau.

 

Aangezien:

  • een verdere functiedifferentiatie in de keuken van het WZC Ter Biest noodzakelijk is;
  • het verschil in taakuitvoering en verantwoordelijkheden van de medewerkers keuken (D1-D3) in WZC Ter Biest wordt bevestigd via de IFIC-functieclassificatie; dat drie personeelsleden de functie van "kok" zullen toegewezen krijgen;
  • de IFIC-loonschaal 11 voor deze drie personeelsleden die de functie van kok toegewezen krijgen, niet wordt geactiveerd;
  • de IFIC-loonschaal 11 financieel voordeliger zou geweest zijn voor deze medewerkers;
  • deze medewerkers op 17 en 18 maart 2022 zullen ingelicht worden over deze functietoewijzing;

besliste het vast bureau op 14 maart 2022 het volgende:

  • De functie van "kok" naar de C-schaal te brengen
  • 2 vte kok C1-C3 inschrijven in de personeelsformatie, en 2,50 vte medewerker keuken D1-D3
  • Bevorderingsprocedures opstarten voor de berokken personeelsleden waarbij zij alle drie kunnen bevorderen wanneer zij slagen voor de selectieprocedure (er zal dan een functie van medewerker keuken D1-D3 geblokkeerd worden).

 

De nieuwe personeelsformatie voor de keuken van het WZC Ter Biest zal dan als volgt zijn:

Functie

Graad

VTE

 

 

 

Chef-kok

C4-C5

1,00

Kok

C1-C3

2,00

Medewerker keuken

D1-D3

2,50

Totaal

 

5,50

 

Raadslid Trui OLBRECHTS krijgt het woord en stelt dat de technisch hoofdmedewerker C4/C5 bij de dienst Wegen en Water wordt vervangen door projectmedewerkers (B). Verderop staat echter dat de functies C4/C5 definitief worden opgenomen in de personeelsformatie. Ze vraagt om een uitleg.

 

Schepen William DE BOECK legt uit dat de dienst Wegen en Water één deskundige B1/B3 had en twee technische hoofdmedewerkers C4/C5. Daarvan is er slechts één ingevuld, die binnenkort met pensioen gaat. Omdat de functieomschrijvingen nagenoeg hetzelfde zijn, is besloten om de drie functies gelijk te trekken. Financieel maakt dat nauwelijks verschil en het is duidelijker voor de medewerkers. Een functie die uitdovend was, maar nog steeds wordt ingevuld, wordt opgenomen in de formele personeelsformatie.

 

Raadslid Trui OLBRECHTS is blij te vernemen dat er een A-functie bijkomt ter ondersteuning van de directeur Welzijn. Ze hoopt dat de vacature snel ingevuld wordt en dat de afdeling Welzijn haar werk naar waarde kan vervullen. Ze vraagt een toelichting op het diagram Welzijn en Preventie en op de werkgroep die zou samenkomen.

 

Schepen William DE BOECK antwoordt dat een medewerker halftijds bij Gebouwen en halftijds bij Preventie werkte. Nu is afgesproken om deze functie volledig onder te brengen bij Preventie. De werkgroep bestaat uit de diensthoofden van Gebouwen en Preventie op het werk om zaken op elkaar af te stemmen.

 

Raadslid Trui OLBRECHTS vraagt naar de nieuwe functieclassificaties van de kinesitherapeuten in Ter Biest.

 

Schepen William DE BOECK legt uit dat besloten is om iedereen van de kinesitherapeuten in te schalen op A-niveau, maar dat dit op basis van een gerechtelijke uitspraak deels met terugwerkende kracht moet gebeuren.

 

Raadslid Trui OLBRECHTS vraagt of de gemeenteraad een overzicht van de actuele stand van zaken omtrent de personeelsformatie kan ontvangen.

 

Schepen William DE BOECK veronderstelt dat zo’n overzicht bestaat, zal dit navragen en indien mogelijk laten meesturen met het verslag.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De personeelsformatie van de dienst Wegen en Water als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte deskundige wegen en water (B1-B3).
  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 1 vte technisch hoofdmedewerker (C4-C5)

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Wegen en Water (administratie) is dan als volgt:

WEGEN EN WATER    
Diensthoofd wegen en water A1a-A3a 1,00
Expert wegen en water (uitdovende functie) A1a-A3a 1,00
Deskundige B1-B3 3,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

 

Art. 2.

De personeelsformatie van de dienst Gebouwen als volgt te wijzigen:

  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 0,50 vte deskundige gebouwen (B1-B3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen (administratie) is dan als volgt:

GEBOUWEN    
Diensthoofd gebouwen A1a-A3a 1,00
Expert gebouwen A1a-A3a 1,00
Technisch hoofdmedewerker C4-C5 1,00
Administratief medewerker C1-C3 2,00

De personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal verder geëvalueerd worden na invulling van de vacante functies.

 

Art. 3.

De personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 0,50 vte deskundige welzijn en preventie (B1-B3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Welzijn en Preventie is dan als volgt:

WELZIJN EN PREVENTIE
   
Diensthoofd welzijn en preventie A1a-A3a 1,00
Deskundige welzijn en preventie B1-B3 1,00


Art. 4.

De personeelsformatie voor de aansturing van de afdeling Mens / Welzijn als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte adjunct-directeur welzijn (A1a-A3a).

De nieuwe personeelsformatie voor de aansturing van de afdeling Welzijn is dan als volgt:

WELZIJN
   
Directeur welzijn A4a-A4b 1,00
Adjunct-directeur welzijn A1a-A3a 1,00


Art. 5.

De personeelsformatie van de dienst Burgerzaken als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functies aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte deskundige burgerzaken (B1-B3).
  • verplaatsing naar de uitdovende formatie / schrapping van de volgende functie uit de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
  • 2 vte administratief medewerker (C1-C3).

De nieuwe personeelsformatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:

Dienst Burgerzaken    
Functie Graad VTE
     
Diensthoofd burgerzaken A1a-A3a 1,00
Deskundige burgerzaken B1-B3 6,00
Subtotaal   7,00
     
Administratief medewerker C1-C3 10,00
Subtotaal   10,00
     
TOTAAL   17,00


Art. 6.

De salarisschaal voor de functie van kinesitherapeut aan te passen van "Bv1-Bv3" naar "Bv1-Bv3" of "A1a-A3a" (afhankelijk van diploma).

 

Art. 7.

De personeelsformatie van de keuken van het WZC Ter Biest als volgt te wijzigen:

  • toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 2 vte kok (C1-C3).
  • schrapping van de volgende vacante functie uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte kok (D1-D3)
  • 1 vte medewerker keuken (D1-D3).

De nieuwe personeelsformatie voor de keuken van het WZC Ter Biest is dan als volgt:

Functie

Graad

VTE

 

 

 

Chef-kok

C4-C5

1,00

Kok

C1-C3

2,00

Medewerker keuken

D1-D3

2,50

Totaal

 

5,50