Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Besluit  GEMEENTERAAD

do 24/02/2022 - 19:00

Afspraken met betrekking tot de functiebeschrijving en evaluatie - gesubsidieerd personeel deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De gemeenteraad keurt de evaluatieprocedure en de functiebeschrijvingen voor het gesubsidieerd personeel van de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, en latere aanpassingen.
  • Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007, ‘functiebeschrijving en evaluatie’.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 11 december 2008 waarbij de organisatie van de evaluatiecyclus werd vastgesteld voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
  • Besluit van de gemeenteraad van 11 december 2008 waarbij de model-functiebeschrijvingen voor de ambten binnen de Academie voor Muziek, Woord en Dans werden goedgekeurd.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2022 'goedkeuring van de afspraken met betrekking tot de functiebeschrijving en evaluatie - gesubsidieerd personeel deeltijds kunstonderwijs'.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Tijdens de gemeenteraadszitting van 11 december 2008 werd de procedure voor het opvolgen van de evaluatiecyclus en de bijbehorende functiebeschrijvingen voor de gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans goedgekeurd.

 

Vanaf 1 september 2021 werd de onderwijswetgeving met betrekking tot de functiebeschrijving en evaluatie aangepast. De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:

    • Het principe van de geïndividualiseerde functiebeschrijvingen wordt verlaten en enkel de kerntaken mogen nog opgenomen worden in de functiebeschrijvingen die lokaal per ambt, en desgevallend binnen een ambt per functie, worden vastgelegd.
    • De instellingsgebonden taken horen dus niet langer thuis in de functiebeschrijvingen, de verdeling van de lijst aan instellingsgebonden taken wordt bezorgd aan alle personeelsleden.
    • De evaluatoren moeten een gedegen opleiding krijgen met betrekking tot evalueren. Zij moeten deze opleiding gevolgd hebben binnen de twee jaar na hun aanduiding als evaluator.
    • De verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren, stopt. De evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
    • Met alle andere personeelsleden moet enkel nog op regelmatige basis een (informeel) functioneringsgesprek gehouden worden. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.
 

Rekening houdend met het bovenstaande, moet het schoolbestuur opnieuw haar procedure vastleggen met betrekking tot de evaluatie en functiebeschrijving, zodat die conform de aangepaste wetgeving blijft.


Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 januari 2022 om volgende documenten aan de gemeenteraad voor te leggen:

  • Aangepaste functiebeschrijvingen voor het ambt van:
    • Administratief medewerker
    • Begeleider
    • Directeur
    • ICT-coördinator
    • Leraar
  • Lijst van instellingsgebonden opdrachten voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
  • Intern vademecum 'Functioneren en Evalueren'.

 

Verder dienen er concrete afspraken te worden vastgelegd over:

  • het aanduiden van de eerste en tweede evaluator;
  • de verplichtingen die bij de rol van eerste en tweede evaluator horen;
  • de wijze waarop een uitnodiging voor een functionerings- of evaluatiegesprek aan het personeelslid wordt bezorgd.

 

Dit dossier werd op de agenda geplaatst van het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gesubsidieerd onderwijs.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De volgende documenten, die als dossierstuk zijn opgenomen bij deze gemeenteraadsbeslissing, goed te keuren:

  • Aangepaste functiebeschrijvingen voor het ambt van:
    • Administratief medewerker
    • Begeleider
    • Directeur
    • ICT-coördinator
    • Leraar
  • Lijst van instellingsgebonden opdrachten voor de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
  • Intern vademecum 'Functioneren en Evalueren'.


Art. 2. 

§1. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.

§2. Het diensthoofd Onderwijs en Buurtwerking, en bij afwezigheid het afdelingshoofd van de afdeling Mens, wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.

§3. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt, in zijn instelling.

§4. Het diensthoofd Onderwijs en buurtwerking, en bij afwezigheid het afdelingshoofd van de afdeling Mens, wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.

§5. Het diensthoofd Onderwijs en Buurtwerking, en bij afwezigheid het afdelingshoofd MENS, wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).


Art. 3.

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid.


Art. 4.

§1. De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid schriftelijk (per brief / per e-mail) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.

§2. Het personeelslid kan schriftelijk (per brief/ per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator. 

§3. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.

§4. De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij.


Art. 5.

§1. De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand schriftelijk (per brief / per e-mail) mee.

§2. De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

 

Art. 6.

De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.