Thu 24/06/2021 - 19:30 raadszaal
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge toelichting gegeven door Audit Vlaanderen over de thema-audit "monitoring meerjarenplan".
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van 27 mei 2021 goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanwerving van een:
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 31 mei 2021 waarin beslist werd om zes betrekkingen voor inspecteur van politie open te stellen door beroep te doen op de aanwervingscategorie B, de onmiddellijke werving, waarbij de kandidaat-inspecteurs zich reeds voor de start van de basisopleiding kunnen verbinden aan politiezone Grimbergen.
Het gaat om drie betrekkingen voor inspecteur bij team interventie, twee betrekkingen voor inspecteur bij team geïntegreerde sectorwerking en één betrekking voor inspecteur bij team geïntegreerde sectorwerking-kantschriften.
Dit besluit wordt bekrachtigd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist tot volgende formatiewijziging:
| Functietitel opgenomen in de huidige personeelsformatie voor LDC en GAW Ter Borre |
Voorstel nieuwe functietitel |
| Maatschappelijk werker | Deskundige (stafmedewerker maatschappelijke ondersteuning en assistent-centrumleider) |
| Graadbenaming | Rang | Salarisschalen | vte |
| Verantwoordelijke administratie | Bv | B1-B2-B3 | 1,00 |
| Graadbenaming | Rang | Salarisschalen | vte |
| Verantwoordelijke administratie* | Cx | C4-C5 | 1,00 |
| Graadbenaming | Rang | Salarisschalen | vte |
| Verantwoordelijke uitbating ontmoetingsruimte | Cv | C1-C2-C3 | 1,00 |
De gemeenteraad wijzigt het besluit van 28 mei 2020 houdende "Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen" met het oog op de rechtzetting van een administratieve vergissing.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem m.b.t. het jaar 2020.
De gemeenteraad keurt onderstaande gemeentelijke subsidies aan landbouw- en vaderlandslievende verenigingen 2021 goed:
De gemeenteraad vestigt onderstaand retributiereglement op de verhuur van de gemeentelijke lokalen JeugdOntmoetingsCentrum (JOC) De Witte Villa voor de periode 1 september 2021 tem. 31 december 2025:
Artikel 1.
Met ingang van 1 september 2021 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het gebruik van het jeugdontmoetingscentrum (JOC) volgens de bepalingen van dit reglement. Het gebruik zelf wordt verder geregeld door een gebruikersreglement dat werd vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op 16 december 2020.
Art. 2.
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
Art. 3.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager aan wie het gebruik van het JOC wordt toegestaan.
Art. 4.
§ 1. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
Grote polyvalente zaal:
|
voor activiteiten zonder winstoogmerk |
voor betalende activiteiten met winstoogmerk |
voor recepties en gelegenheidsetentjes georganiseerd |
|
per dagdeel: 32 euro |
per dagdeel: 65 euro |
per dagdeel: 97 euro |
|
per 10 dagdelen: 260 euro |
per 10 dagdelen: 520 euro |
|
|
jaarabonnement voor een vast dagdeel: |
jaarabonnement voor een vast dagdeel: |
|
|
per avond: 43 euro |
per avond: 87 euro |
per avond: 130 euro |
|
per 10 avonden: 346 euro |
per 10 avonden: 693 euro |
|
|
jaarabonnement voor een vaste avond: |
jaarabonnement voor een vaste avond: |
|
Kleine polyvalente zaal:
|
voor activiteiten zonder winstoogmerk |
voor betalende activiteiten met winstoogmerk |
voor recepties en gelegenheidsetentjes georganiseerd |
|
per dagdeel: 11 euro |
per dagdeel: 22 euro |
per dagdeel: 32 euro |
|
per 10 dagdelen: 87 euro |
per 10 dagdelen: 173 euro |
|
|
jaarabonnement voor een vast dagdeel: |
jaarabonnement voor een vast dagdeel: |
|
|
per avond: 16 euro |
per avond: 32 euro |
per avond: 49 euro |
|
per 10 avonden: 130 euro |
per 10 avonden: 260 euro |
|
|
jaarabonnement voor een vaste avond: |
jaarabonnement voor een vaste avond: |
|
Repetitielokalen (per lokaal):
|
per dagdeel: 11 euro |
|
per 10 dagdelen: 87 euro |
|
jaarabonnement voor een vast dagdeel: 271 euro |
|
per avond: 16 euro |
|
per 10 avonden: 130 euro |
|
jaarabonnement voor een vaste avond: 406 euro |
Stockageruimte in de repetitielokalen (enkel voor abonnementhouders)
|
per maand en per ruimte: 11 euro |
Voor houders van een jaarabonnement wordt het winstoogmerk niet per activiteit beoordeeld maar op basis van de globale werking.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te beslissen over de toekenning van jaarabonnementen. Jaarabonnementen kunnen enkel worden toegekend aan verenigingen, niet aan privé personen, behalve wanneer het jaarabonnement betrekking heeft op het gebruik van een repetitielokaal.
Per jaar kunnen maximaal vier jaarabonnementen worden toegekend.
Een jaarabonnement geeft het recht om gedurende een heel werkjaar, dat loopt van 1 september tot 31 augustus, op eenzelfde dag van de week, tijdens eenzelfde dagdeel of ’s avonds gebruik te maken van een specifiek lokaal in het JOC.
De aanvragen tot het bekomen van een jaarabonnement moeten ingediend worden uiterlijk op 31 mei, voorafgaand aan een nieuw werkjaar.
Bij de toekenning van jaarabonnementen zal het college van burgemeester en schepenen in eerste orde initiatieven in aanmerking nemen die gekenmerkt worden door een brede, open en pluralistische werking en die zich principieel richten tot alle Grimbergse jongeren. Met een brede werking wordt hierbij bedoeld een werking die zich, naast het louter bieden van kansen tot ontmoeting en ontspanning aan jonge mensen, tevens tot doel stelt om recreatieve, vormende, culturele, sociale en sportieve activiteiten voor jongeren te programmeren, zonder dat het accent hierbij overmatig op een specifieke sector of werkvorm ligt.
Wanneer tot ten minste twee maanden op voorhand door een andere persoon of vereniging dan deze waaraan voor een specifiek dagdeel of een specifieke avond een jaarabonnement werd toegekend voor het gebruik van een specifiek lokaal van het JOC een concurrerende aanvraag tot het gebruik van ditzelfde lokaal wordt ingediend, zal de houder van het jaarabonnement met de eigen activiteit uitwijken naar een ander vrij dagdeel of een andere vrije avond, tenzij kan worden aangetoond dat reeds een activiteit was gepland waarvoor verbintenissen met derden werden aangegaan. Van deze uitwijkregeling kan slechts 5 keer per werkjaar gebruik gemaakt worden. De genieter van een jaarabonnement kan ook op eigen initiatief, binnen dezelfde perken en eventueel in onderlinge afspraak met andere gebruikers van het JOC, met een eigen activiteit uitwijken naar een ander dagdeel of een andere avond.
Met de verantwoordelijken van een initiatief dat in aanmerking wordt genomen voor de toekenning van een jaarabonnement wordt een overeenkomst gesloten die o.a. de wijze regelt waarop de betaling van de verschuldigde retributie dient te gebeuren en waarop controle wordt uitgeoefend op het blijvend vervullen van de toekenningsvoorwaarden.
§ 3. De retributie voor het verlies van een persoonlijke toegangsbadge wordt vastgesteld op 25 euro.
Art. 5.
De persoon of rechtspersoon aan wie het gebruik van het JOC wordt toegestaan is een waarborg verschuldigd, waarop eventuele aangerichte schade zal worden verhaald. Indien blijkt dat de gestorte waarborg niet volstaat om de schade te dekken, zal de totale kost van het schadegeval worden verhaald op de persoon of rechtspersoon aan wie het gebruik werd toegestaan.
De waarborg wordt vastgesteld als volgt:
|
grote polyvalente zaal: 125 euro |
|
kleine polyvalente zaal: 25 euro |
|
repetitielokaal: 25 euro |
|
stockageruimte: 25 euro |
Voor wie een lokaal gebruikt op basis van een regeling per 10 dagdelen of van een jaarabonnement wordt de waarborg eenmalig betaald en terugbetaald na het laatste gebruik, tenzij bij een tussentijdse controle wordt vastgesteld dat reeds schade moet worden aangerekend op de waarborg. In dit geval dient na afhouding van de aan te rekenen schade en desgevallend na invordering van de schadekosten die de waarborg te boven gaan een nieuwe waarborg te worden gesteld om verder gebruik van het lokaal mogelijk te maken.
Art. 6.
In afwijking van het bepaalde onder artikel 4, § 1, kan elke jeugdvereniging aan wie het gebruik van het JOC wordt toegestaan, voor het houden van bestuursvergaderingen per kalenderjaar twaalfmaal gratis gebruik maken van de kleine polyvalente zaal.
In afwijking van het bepaalde onder artikel 4, § 1, kunnen het OCMW, de lokale politie, de verzelfstandigde gemeentelijke diensten van Grimbergen en de vzw Recreatief Vliegveld Grimbergen, mits goedkeuring van het college, gratis gebruik maken van de lokalen van het JOC.
Art. 7.
De retributie en de waarborg dienen door de aanvrager te worden voldaan binnen de 7 dagen na ontvangst van de factuur.
Art. 8.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie ingevorderd worden volgens de modaliteiten bepaald in artikel 177, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad vestigt onderstaand retributiereglement op de verhuur van de gemeentelijke lokalen Charleroyhoeve voor de periode 1 september 2021 tem. 31 december 2025:
Artikel 1 – belastbare grondslag
Met ingang van 1 september 2021 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het verhuur van de gemeentelijke lokalen Charleroyhoeve.
De voorwaarden voor het gebruik van de lokalen 1 – 2 – 4 en 5 in de Charleroyhoeve worden bepaald door het gebruiksreglement betreffende de verhuur van de gemeentelijke lokalen Charleroyhoeve.
De lokalen worden ter beschikking gesteld van:
Art. 2. - aanslagvoet, berekening
§ 1. Dagdelen
De lokalen worden verhuurd volgens volgende dagdelen
|
Voormiddag |
van 08.00 u tot 13.00 u |
|
Namiddag |
van 13.00 u tot 18.00 u |
|
Avond |
van 18.00 u tot 23.00 u |
Bij het verhuren van niet volledige dagdelen (voor eventueel klaarzetten of opkuisen) wordt het uurtarief toegepast met een maximum van 3 uur, anders wordt een dagdeel aangerekend.
§ 2. Tarieven
Tarief I: door een adviesraad erkende Grimbergse verenigingen, Grimbergse bestuurlijke diensten, adviesraden en commissies
Grimbergse verenigingen erkend door een adviesraad hebben jaarlijks recht op:
• Gratis gebruik voor maandelijkse bestuursvergaderingen gedurende één dagdeel
• Gratis 52 beurten voor repetities van muziekverenigingen.
Grimbergse bestuurlijke diensten, adviesraden en commissies kunnen gratis gebruik maken van de infrastructuur voor vergaderingen eigen aan hun werking, de andere gebruikers dienen een retributie te betalen.
Tarief II: niet-erkende Grimbergse verenigingen, particulieren met domicilie in Grimbergen, bedrijven op Grimbergs grondgebied
| Tarief I | Tarief II | |
|
Voor- of namiddag |
17,00 euro | 116,00 euro |
|
Avond |
22,00 euro | 127,00 euro |
|
Jaarabonnementen |
||
|
Basis (12 beurten) |
-5% | |
|
Mini (20 beurten) |
-7% | |
|
Maxi (50 beurten) |
-10% | |
|
Per bijkomend uur |
||
| 6,00 euro | 17,00 euro | |
Art. 3. – waarborg
Naast de retributie moeten de betalende gebruikers een waarborg van 150 euro betalen. Deze waarborg wordt na het gebruik integraal terugbetaald als het gebruik van de zaal geen kosten veroorzaakt voor het bestuur (bv. inzet van poetspersoneel, herstelling van materiële schade, vervanging van materiaal dat verdwenen is of beschadigd raakte, …). Als het gebruik van de zaal wel kosten veroorzaakt voor het bestuur, zal de waarborg aangesproken worden om deze kosten op te vangen. Het bedrag dat na aanrekening van de kosten overblijft, wordt in dit geval teruggestort. Indien de waarborg niet volstaat om de door het bestuur opgelopen kosten op te vangen, zullen deze kosten bijkomend gefactureerd worden aan de gebruiker.
Art. 4. - annulaties en wijzigingen
Het gemeentebestuur moet minstens 15 dagen voor de gereserveerde datum in kennis worden gesteld van een annulatie of wijziging van de aanvraag en dit via een mailbericht aan verhuur@grimbergen.be. Indien de voorgeschreven procedure en/of termijn niet gerespecteerd wordt, zal de voorziene huurprijs integraal verschuldigd blijven.
Art. 5. - extra bepalingen
Verdere bepalingen betreffende de toegelaten activiteiten, de aanvragen, het gebruik van de ruimten, sleutels en bezetting van de lokalen, de verantwoordelijkheden van de huurder, schade en verzekeringen en veiligheid staan beschreven in het gebruikersreglement.
Art. 6. - wijze van invordering
De retributie wordt ingevorderd door middel van een factuur. Het verschuldigde bedrag moet op de rekening van het gemeentebestuur staan uiterlijk 1 werkdag voor de aanvang van de huur. Zo niet, behoudt het gemeentebestuur zich het recht voor de aanvrager de toegang tot de zaal te ontzeggen.
De gemeenteraad vestigt onderstaand retributiereglement op het verhuur van de feestzaal Den Douwe voor de periode 1 september 2021 tem. 31 december 2025:
Artikel 1. - Belastbare grondslag
Met ingang van 1 september 2021 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het verhuur van de gemeentelijke feestzaal Den Douwe. De voorwaarden voor gebruik van de zaal worden bepaald door het gebruiksreglement.
De feestzaal wordt met of zonder keuken verhuurd aan:
Art. 2. - Tarieven per dag
| Categorie A | Categorie B | Categorie C | |
| Opbouw | 100,00 euro | 200,00 euro | gratis |
| Tentoonstelling | 200,00 euro | n.v.t. | gratis |
| Eetfestijn/receptie | 600,00 euro | 2.900,00 euro | gratis |
| feestzaal | 400,00 euro | 1.940,00 euro | |
| keuken | 200,00 euro | 960,00 euro | |
| Fuif/bal | 600,00 euro | 2.900,00 euro | gratis |
De hierboven vermelde tarieven worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de stijging van het consumentenindexcijfer. Dit overeenkomstig volgende formule:
Tarief retributie x nieuwe index augustus (basis 2013=100)
------------------------------------------------------------------------
Basisindex augustus 2021 (basis 2013=100)
Art. 3. - Waarborg
Naast de retributie moeten de betalende gebruikers een waarborg van 500 euro betalen. Deze waarborg wordt na het gebruik integraal terugbetaald als het gebruik van de zaal geen kosten veroorzaakt voor het bestuur (bv. inzet van extra uren poetspersoneel, herstelling van materiële schade, vervanging van materiaal dat verdwenen is of beschadigd raakte, ...).
Als het gebruik van de zaal wel kosten veroorzaakt voor het bestuur, zal de waarborg aangesproken worden om deze kosten op te vangen. Het bedrag dat na aanrekening van de kosten overblijft, wordt in dit geval teruggestort. Indien de waarborg niet volstaat om de door het bestuur opgelopen kosten op te vangen, zullen deze kosten bijkomend gefactureerd worden aan de gebruiker.
Art. 4. - Annulaties en wijzigingen
Het gemeentebestuur moet minstens 30 dagen voor de gereserveerde datum in kennis worden gesteld van een annulatie of wijziging van de aanvraag en dit via een mailbericht aan verhuur@grimbergen.be.
Indien de voorgeschreven procedure en/of termijn niet gerespecteerd wordt, zal de voorziene huurprijs integraal verschuldigd blijven.
Art. 5. - Extra bepalingen
Verdere bepalingen betreffende de toegelaten activiteiten, de aanvragen, het gebruik van de ruimten, sleutels en bezetting van de lokalen, de verantwoordelijkheden van de huurder, schade en verzekeringen en veiligheid staan beschreven in het gebruikersreglement.
Art. 6. - Wijze van invordering
De retributie wordt ingevorderd door middel van een factuur. Het verschuldigde bedrag moet op de rekening van het gemeentebestuur staan uiterlijk 30 werkdagen voor de aanvang van de huur. Zo niet, behoudt het gemeentebestuur zich het recht voor de aanvrager de toegang tot de zaal te ontzeggen.
De gemeenteraad stelt de begrotingsrekening 2020, de balans op 31 december 2020 en de resultatenrekening over het dienstjaar 2020 van Politiezone Grimbergen vast.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening van Autonoom Gemeentebedrijf Grimbergen met betrekking tot 2020 goed.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vast.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2020, vastgesteld op 31 december 2020 door de kerkraad Sint-Servaas (Grimbergen).
De gemeenteraad gaat akkoord met de notariële ontwerpakte overgemaakt door notariskantoor BIESEMAN betreffende kosteloze grondafstand voor openbaar nut en opname in het openbaar domein van de wadi en de wegenis (percelen kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nrs. 373e4, 373d4 en 373t3) in de verkaveling Viooltjeshof.
De gemeenteraad affecteert de wegenisgronden en de wadi, kadastraal gekend als 6de - sectie B - nrs. 373e4, 373d4 en 373t3, naar het openbaar domein.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte betreffende ruiling van de percelen kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 66a en 2de afdeling - sectie D - nr. 172h tussen de gemeente Grimbergen en Agentschap Natuur en Bos, mits opleg van 1.250,00 euro, goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte houdende verkoopsvoorwaarden met betrekking tot de openbare verkoop van het onroerend goed gelegen de Villegas de Clercampstraat 12 te 1853 Grimbergen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte betreffende verkoop van het onroerend goed gelegen Vaartstraat 196 te 1850 Grimbergen.
De gemeenteraad keurt de definitieve samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke uitvoering van de inrichting van het overstromingsgebied Tangebeek - fase 2 ten laste van de provincie en voor de rioleringssanering van de 22 woningen aan de Haneveldlaan goed.
De gemeenteraad verlengt de beslissingstermijn van het RUP Beigemveld met 60 dagen.
De gemeenteraad neemt kennis van:
De gemeenteraad keurt de toekenning van de toelagen voor ontwikkelingssamenwerking aan organisaties actief in Grimbergen goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inrichting van 64,5 u./week voor de organisatie van het toezicht in de gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het schepencollege van 17 mei 2021 waarbij het addendum voor de verlenging van de lopende samenwerkingsovereenkomst tussen AZG en lokaal bestuur Grimbergen (inclusief het afsprakenkader tussen de gemeente Grimbergen en het COVID-19 team van de eerstelijnszone Grimbergen) werd goedgekeurd.
Op basis van dit addendum wordt de samenwerkingsovereenkomst (incl. het afsprakenkader met het COVID-19 team van de ELZ) in kader van lokale bronopsporing verlengd voor de periode van 1 juli 2021 tem. 31 augustus 2021.
De gemeenteraad nam kennis van de toegevoegd punt "de plannen op Grimbergs grondgebied betreffende de optimalisering en/of verbreding van de RING 0" ingediend door raadslid Eddie BOELENS, als bijlage bij het besluit gevoegd, en verwijst voor de bespreking ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De gemeenteraad nam kennis van het toegevoegd punt "fietsstallingen op het Strombeekse gemeenteplein", ingediend door raadslid Eddie BOELENS, als bijlage bij het besluit gevoegd.
Het voorstel van raadslid BOELENS werd niet ter stemming voorgelegd gelet op het feit dat het bestuur akkoord ging om voldoende fietsstallingen te voorzien op het plein.
De gemeenteraad nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor het overige naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.