De gemeenteraad neemt kennis van:
ALGEMEEN
/
Aanleiding
De goedkeuring van het RUP Beigemveld werd vernietigd door de Raad van State, net zoals eerder de gemeenteraadsbeslissing over de zaak van de wegen van de verkaveling gelegen in het ruimtelijk uitvoeringsplan werd vernietigd, waardoor de verkavelingsvergunning geen stand hield bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
In beide procedures werd geoordeeld dat de aantakking van de wijk op de Kruipstraat niet afdoende werd onderzocht tijdens de planprocedure, resp. vergunningsprocedure. De gemeenteraad stelde knelpunten vast maar liet na hiervoor een rechtszekere oplossing te bieden.
Deze procedures moeten nu worden hernomen. In dit kader werd beslist een mobiliteitsonderzoek door onafhankelijke deskundigen te bestellen. Dit mobiliteitsonderzoek vormt de basis voor een aangepast stratenplan, een verbeterde mobiliteit in de omgeving en een aanpassing van het ruimtelijk uitvoeringsplan voor Beigemveld.
Het principieel akkoord waarop de verkavelingsaanvraag was gebaseerd werd niet vernietigd en vormt dus de basis om vergunningsaanvragen aan te toetsen.
Mobiliteitsmaatregelen
Op 29 maart 2021 werd de opdracht voor het mobiliteitsonderzoek door het schepencollege aan Antea Belgium nv gegund.
In deze mobiliteitsstudie worden verscheidene maatregelen voorgesteld die de doorstroming van het autoverkeer moeten verbeteren zonder het autogebruik te stimuleren, alsook veilige en vlotte verbindingen voor voetgangers en fietsers te realiseren naar de dichtstbijzijnde bushalte en naar het centrum van Grimbergen.
Er is vertrokken vanuit een opdeling in vier kwadranten (incl. de verplaatsing van de bestaande knip in de Kruipstraat zodat deze de in- en uitritten van kwadranten 3 en 4 van elkaar scheidt) en een herontworpen kruispunt t.h.v. de uitrit van kwadrant 3 en Pellenbergveld, zoals beide reeds besproken tussen de gemeente, projectontwikkelaar en bewoners van de omliggende straten.
De finale mobiliteitsstudie werd per mail bezorgd op 12 mei 2021.
Tevens heeft het schepencollege door landmeterskantoor Boogmans laten opmeten wat de eigendomssituatie is van de Kruipstraat in het gedeelte tussen Pellenbergveld en de Keienberglaan.
Het finale opmetingsplan werd per mail bezorgd op 27 mei 2021.
Het schepencollege nam kennis van de mobiliteitsstudie en het opmetingsplan op 31 mei 2021 en besloot tevens om:
de mobiliteitsmaatregelen van de studie, aangevuld met voorstellen van de diensten en het college, voor te leggen aan de gemeenteraad;
akte te nemen van het akkoord tussen de ontwikkelaar en de buurtbewoners omtrent de heraanleg van de in- en uitrit van het derde kwadrant, alsook van het engagement van de ontwikkelaar om dit kruispunt op die wijze aan te passen, en dit akkoord voor te leggen aan de gemeenteraad;
akte te nemen van het voorstel van de ontwikkelaar om het projectgebied op te delen in vier kwadranten waarbij er geen doorgang is voor gemotoriseerd verkeer tussen noord en zuid en eveneens geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer tussen kwadranten 3 en 4 in het zuiden;
Antea Belgium nv de opdracht te geven een wegenisontwerp, inclusief rooilijnen, op te maken dat de maatregelen met betrekking tot de aansluiting van de nieuwe wegenis en de afwikkeling van het verkeer op de Kruipstraat, westelijk deel, en P.P. Rubensstraat weergeeft.
Intussen maakte Matexi Projects nv een ontwerp voor het oostelijke gedeelte van de Kruipstraat. Hierop wordt ook het gewijzigde kruispunt aan de in- en uitrit van het derde kwadrant weergegeven.
Het schepencollege nam op 14 juni 2021 kennis van het wegenisontwerp voor de Kruipstraat.
Procedure
De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant is de bevoegde overheid die in beroep een beslissing dient te nemen over de verkavelingsaanvraag.
De gemeenteraad dient zich echter eerst uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Ten einde een rechtszekere oplossing te bieden dient de gemeenteraad bij haar beoordeling van de zaak der wegen van de verkaveling Beigemveld ook de nodige maatregelen en plannen goed te keuren die een antwoord moeten vormen op het eerder door haar vastgestelde mobiliteitsknelpunt (dat de nieuwe wegenis niet op een gepaste wijze aansluit op het bestaande wegennetwerk). Dit werd bepaald door de Raad van State in haar arrest nr. 247.984 van 1 juli 2020.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant had de gemeente opgedragen de zaak van de wegen te agenderen op de gemeenteraad van 24 juni 2021. Uit latere communicatie met de provinciale omgevingsambtenaar bleek dat, gelet op de mobiliteitsstudie en de daarmee gepaard gaande aanpassingen aan het wegtracé, een openbaar onderzoek zich opdringt.
Zowel de organisatie van een openbaar onderzoek als de noodzaak tot het nemen van een beslissing over de wegenis, houdt in dat de beslissingstermijn over de aanvraag verlengd wordt tot 150 dagen conform artikel 4.7.23, §2 van de VCRO. Dit is een termijn van orde.
Matexi Projects nv diende op 14 juni 2021 ook een gewijzigde aanvraag in.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd alvast kennis te nemen van:
het akkoord tussen de ontwikkelaar en de buurtbewoners omtrent de heraanleg van de in- en uitrit van het derde kwadrant, alsook van het engagement van de ontwikkelaar om dit kruispunt op die wijze aan te passen (opgenomen in ontwerp Kruipstraat in gewijzigde aanvraag);
het voorstel van de ontwikkelaar om het projectgebied op te delen in vier kwadranten waarbij er geen doorgang is voor gemotoriseerd verkeer tussen noord en zuid en eveneens geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer tussen kwadranten 3 en 4 in het zuiden (opgenomen in bijlages van gewijzigde aanvraag);
de mobiliteitsmaatregelen zoals opgesomd in de collegebeslissing van 31 mei 2021 (in bijlage);
het wegenisontwerp voor de Kruipstraat (in bijlage);
Een openbaar onderzoek zal gehouden worden over het aangepaste wegenistracé van de Kruipstraat, het aangepaste kruispunt ter hoogte van Kruipstraat nr. 54 en de aanleg van het voetpad aan de onpare zijde tussen dit kruispunt en de Wezelstraat. Dit zal in principe lopen van 25 juni 2021 t.e.m. 24 juli 2021.
De hierboven opgesomde ontwerpen en maatregelen, de studie van Antea en de begeleidende nota zullen mee ter inzage gelegd worden.
Na de behandeling van de eventuele bezwaren en een eventuele laatste aanpassing van het wegenisontwerp en de mobiliteitsmaatregelen, zal het schepencollege de gemeenteraad vragen kennis te nemen van deze bezwaren en een beslissing te nemen over de zaak van de wegen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van het akkoord tussen de ontwikkelaar en de buurtbewoners omtrent de heraanleg van de in- en uitrit van het derde kwadrant alsook van het engagement van de ontwikkelaar om dit kruispunt op die wijze aan te passen.
Art. 2
Kennis te nemen van het voorstel van de ontwikkelaar om het projectgebied op te delen in vier kwadranten waarbij er geen doorgang is voor gemotoriseerd verkeer tussen noord en zuid en eveneens geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer tussen kwadranten 3 en 4 in het zuiden.
Art. 3
Kennis te nemen van de mobiliteitsmaatregelen voor de verkaveling Beigemveld zoals opgesomd in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021.
Art. 4
Kennis te nemen van de ontwerpen voor de Kruipstraat (oost en west), die zullen worden voorgelegd aan een openbaar onderzoek.
Art. 5
Kennis te nemen van de gewijzigde aanvraag voor een verkavelingsproject ingediend door MATEXI PROJECTS nv, gevestigd te Franklin Rooseveltlaan 180 in 8790 Waregem, voor het verkavelen van een terrein in 82 loten, gelegen aan de Kruipstraat in Grimbergen, kadastraal gekend: 2de afdeling, sectie E, perceelnummers 30, 32A, 33A, 34, 35, 44, 45, 46A, 49A, 50F, 50H en 50G, met gemeentelijk referentienummer VA/833/17.