De gemeenteraad gaat akkoord met de aanwerving van een:
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
/
De politiezone Grimbergen wordt op strategisch niveau aangestuurd door de korpschef, de coördinator politieoperaties, de drie adjunct-coördinatoren politieoperaties en de coördinator HR & support. Samen vormen ze het strategisch team en bepalen ze de richting waarin de organisatie verder moet evolueren.
Ook de ICT-adviseur, die in de politiezone ter beschikking wordt gesteld door een externe firma, neemt deel aan de overlegmomenten van het strategisch team.
De vier commissarissen en de twee adviseurs zijn beleidsmedewerkers van de korpschef voor wat hun materie betreft.
Het organogram bestaat uit twee pijlers, namelijk de “blauwe” pijler operaties en de “ondersteunende” pijler HR & support.
De "blauwe pijler" wordt geleid door de coördinator operaties die ongeveer drie jaar werkzaam is in de politiezone. Vanaf een afwezigheidstermijn van vijf jaar kan een personeelslid de politiezone verlaten via het stelsel van mobiliteit. De huidige coördinator heeft aangegeven dat hij, van zodra hij zijn aanwezigheidstermijn heeft bereikt, uitgaande mobiliteit zal aanvragen. Omdat het soms enige tijd duurt voordat een nieuw personeelslid kan worden aangetrokken, is het opportuun dat deze functie zo snel mogelijk wordt opengesteld. Hierdoor kan de continuïteit van de uitvoering van de functie worden gegarandeerd en gezorgd worden voor een goede overdracht van het takenpakket naar het toekomstig personeelslid.
Zowel in de "operationele pijler" als in de pijler "HR & support" is er nood aan een juridische ondersteuning.
Een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) kan vanuit zijn/haar expertise bijdragen tot de beleid- en organisatieontwikkeling van de politiezone. Hij/zij kan juridisch en beleidsmatig advies verlenen in uiteenlopende dossiers ter ondersteuning van het strategisch team en de andere teams met het oog op het realiseren van de organisatiedoelstellingen en het verlenen van een optimale dienstverlening.
Dit houdt onder meer in:
Daarnaast is er in de pijler "HR & support" nood aan extra ondersteuning door een assistent (CALog niveau C).
Deze pijler bestaat uit de teams personeel en welzijn, middelenbeheer en financiën en ICT. Team personeel en welzijn bestaat uit één consulent - teamleider (CALog niveau B) en één assistent (CALog niveau C). Team middelenbeheer en financiën bestaat uit één consulent - teamleider (CALog niveau B), één consulent (CALog niveau B), één technisch assistent (CALog niveau C) en 1,8 arbeiders (CALog niveau D).
Team ICT bestaat uit één adviseur via insourcing vanuit een externe firma.
Team personeel en welzijn en team middelenbeheer en financiën hebben elk nood aan een halftijdse FTE assistent per team, dus in totaal aan één FTE assistent voor bijkomende administratieve ondersteuning. Het takkenpakket van deze assistent ziet er als volgt uit:
Ondersteuning team middelenbeheer en financiën:
Ondersteuning team personeel en welzijn:
In afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "Binding & maatwerk" die op 21 december 2017 werd goedgekeurd is de aanwerving van een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) en een assistent (CALog niveau C) 1/2 team middelenbeheer en financiën en 1/2 team personeel en welzijn noodzakelijk.
De financiële weerslag van de aanwerving van een commissaris - coördinator operaties wordt geraamd op:
De financiële weerslag van de aanwerving van een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) wordt geraamd op:
De financiële weerslag van de aanwerving van een assistent (CALog niveau C) 1/2 team middelenbeheer en financiën en 1/2 team personeel en welzijn wordt geraamd op:
De personeelsformatie van de politiezone Grimbergen ziet er dan als volgt uit:
| Operationeel kader |
Administratief en logistiek kader |
||||||||
| OK |
MK |
BK |
AK |
TOTAAL |
A |
B |
C |
D |
TOTAAL |
| 1HCP 3CP + 1 CP in bovental |
16 |
60 |
- |
80 |
1 + 1 A in bovental |
3 |
12 + 1 C in bovental |
- |
16 |
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de aanwerving van een commissaris - coördinator operaties in bovental in afwachting van de uitgaande mobiliteit van de huidige coördinator operaties.
Art. 2.
Akkoord te gaan met de aanwerving van een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) buiten kader in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "Binding & maatwerk" die op 21 december 2017 werd goedgekeurd.
Art. 3.
Akkoord te gaan met de aanwerving van een assistent (CALog niveau C) 1/2 team middelenbeheer en financiën en 1/2 team personeel en welzijn buiten kader in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "Binding & maatwerk" die op 21 december 2017 werd goedgekeurd.