De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs goed.
/
Elke werkgever moet de algemene arbeidsvoorwaarden vaststellen in een arbeidsreglement.
In de gemeenteraadszitting van 30 juni 2022 werd het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen voor het laatst gewijzigd.
Sinds de laatste versie van het arbeidsreglement werd vastgesteld, werd het ambt van beleidsondersteuner ingericht en werden ook leersteuncentra opgericht.
In de collegezitting van 2 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het afsprakenkader voor deconnectie in het basisonderwijs goed. Vanaf 1 september 2023 dient dit afsprakenkader in het arbeidsreglement te worden opgenomen als bijlage.
Op 22 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het 3-jarenplan ICT beleid voor het basisonderwijs goed, bestaande uit 12 actiepunten. Aangezien leerkrachten en leerlingen steeds meer met digitale middelen werken en zullen werken, is een afsprakenkader hierrond erg belangrijk. In het arbeidsreglement wordt in artikel 166 verwezen naar de richtlijnen met betrekking tot het gebruik van alle communicatie- en informaticatoepassingen van de school. De directies stellen voor om deze richtlijnen als bijlage op te nemen bij het arbeidsreglement.
Aangezien deze aanpassingen in het arbeidsreglement moesten worden geïmplementeerd, werden ook de andere hoofdstukken opnieuw nagekeken, en dit op basis van het model dat werd aangereikt door de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).
De volgende wijzigingen worden voorgesteld:
|
Vorige Versie |
Voorstel wijziging |
1 Algemene bepalingen en definities, Art. 5 |
Na § 5, wordt een nieuwe definitie toegevoegd. Hierdoor wijzigt de nummering van de volgende alinea’s. |
§ 6 Leersteuncentrum: een zelfstandig centrum of een centrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs, dat leersteun biedt aan scholen voor gewoon onderwijs met leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
|
2 Arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling, 2.3 |
2.3 Zorgcoördinator, ICT-coördinator en administratief medewerker |
2.3 Zorgcoördinator, ICT-coördinator, administratief medewerker en beleidsmedewerker |
Art. 32 |
De zorgcoördinator, de ICT-coördinator en de administratief medewerker zijn inzetbaar voor de scholengemeenschap; |
De zorgcoördinator, de ICT-coördinator, de administratief medewerker en de beleidsmedewerker zijn inzetbaar voor de scholengemeenschap. |
2.3.2 |
2.3.2 Bepalingen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator |
2.3.2 Bepalingen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner |
Art. 34 |
De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator die voltijds fungeert bedraagt 36 klokuren. |
De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner die voltijds fungeert bedraagt 36 klokuren. |
Art. 35 |
De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator/ICT-coördinator die deeltijds fungeert bedraagt steeds een evenredig deel van die 36 klokuren. Er wordt steeds afgerond naar een volledig uur. |
De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner die deeltijds fungeert bedraagt steeds een evenredig deel van die 36 klokuren. Er wordt steeds afgerond naar een volledig uur.
|
Art. 37 |
De schoolvakanties zijn vakantiedagen voor de zorgcoördinator/ICT-coördinator. (…) |
De schoolvakanties zijn vakantiedagen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner. (…) |
5 Betaling van het salaris, Art 74 |
§1 De directeur van de school draagt er zorg voor dat de nodige gegevens om te komen tot de correcte uitbetaling van het salaris en/ of het wachtgeld tijdig naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten worden doorgezonden. De directeur zorgt ervoor dat elk personeelslid in kennis gesteld wordt van deze gegevens.
|
§1 De directeur van de school draagt er zorg voor dat de nodige gegevens om te komen tot de correcte uitbetaling van het salaris en/ of het wachtgeld tijdig naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten worden doorgezonden. §2 Voorafgaand aan deze elektronische communicatie legt de directeur de gegevens ter kennisname, en indien vereist ook ter goedkeuring, voor. |
Art. 75 |
Het personeelslid kan de “schoollisting” met de salarisgegevens die het Agentschap voor Onderwijsdiensten doorstuurt naar de school, raadplegen op het secretariaat van de school voor wat de gegevens over het eigen salaris betreft. Het personeelslid kan het individueel dossier raadplegen via ‘Mijn Onderwijs’.
|
Het personeelslid kan zijn individueel salarisdossier raadplegen via ‘Mijn Onderwijs Personeel’.
|
12 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de personeelsleden, 12.4 |
12.4 Ten aanzien van de inspectie, verificatie en de pedagogische begeleidingsdienst |
12.4 Ten aanzien van de inspectie, verificatie, de pedagogische begeleidingsdienst, CLB-medewerkers en leerondersteuners |
Art. 142 |
Het personeelslid aanvaardt de bevoegdheid van de pedagogische begeleiders en andere personen waarop het schoolbestuur een beroep doet, voor zover hun optreden conform is met hun opdracht. In geval van een conflict wordt dit voorgelegd aan de directeur en/of het schoolbestuur.
|
Het personeelslid aanvaardt de bevoegdheid van de pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, leerondersteuners en andere personen waarop het schoolbestuur een beroep doet, voor zover hun optreden conform is met hun opdracht. In geval van een conflict wordt dit voorgelegd aan de directeur en/of het schoolbestuur.
|
Art. 166 |
§1 Het personeelslid maakt van deze toepassingen gebruik overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur. §2 Deze richtlijnen worden meegedeeld bij dienstmededeling §en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan de overtredingen. |
§1 Het personeelslid maakt van deze toepassingen gebruik overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur. §2 Deze richtlijnen zijn terug te vinden in bijlage 9 bij dit arbeidsreglement en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan de overtredingen |
13 Specifieke verplichtingen |
Er wordt een artikel 168 toegevoegd, hierdoor wijzigen de nummers van de volgende artikels. |
Art 168 Alle afspraken in verband met het recht op de connectie zijn opgenomen in de bijlage 8 bij dit arbeidsreglement.
|
17 Onthaal van nieuwe personeelsleden |
Art. 212 De indiensttreding van het personeelslid is het gevolg van een aanstellingsbesluit. Het personeelslid ontvangt bij de indiensttreding een afschrift van: - het aanstellingsbesluit; - de beginselverklaring neutraliteit; - het pedagogisch project; - het arbeidsreglement, met inbegrip van de aanvullende verplichtingen en onverenigbaarheden; - het schoolreglement; - de algemene veiligheidsrichtlijnen; - de richtlijnen in geval van evacuatie; - desgevallend de geïndividualiseerde functiebeschrijving. |
Art 212 De indiensttreding van het personeelslid is het gevolg van een aanstellingsbesluit. Het personeelslid ontvangt bij de indiensttreding een afschrift van: - het aanstellingsbesluit; - de beginselverklaring neutraliteit; - het pedagogisch project; - het arbeidsreglement, met inbegrip van de aanvullende verplichtingen en onverenigbaarheden; - het schoolreglement; - de algemene veiligheidsrichtlijnen; - de richtlijnen in geval van evacuatie; - de functiebeschrijving; - de lijst van instellingsgebonden opdrachten; - de overeenkomst inzake aanvangsbegeleiding (bij starters); |
Art 213, §3 |
Het schoolbestuur voorziet in aanvangsbegeleiding. Het personeelslid gaat hier op in.
|
Het schoolbestuur voorziet in aanvangsbegeleiding. Het personeelslid gaat hier op in. De duur en intensiteit van de aanvangsbegeleiding worden bepaald in onderling overleg tussen het personeelslid en de directeur en opgenomen in een schriftelijke overeenkomst. Deze wordt in onderling overleg aangepast als gevolg van nieuwe afspraken. |
De volgende bijlagen maken integraal deel uit van het arbeidsreglement:
Na overleg tijdens de vergadering van het ABOCHOC werd op vraag van de afgevaardigden van de vakorganisaties, artikel 85, §3 weggelaten:
“Is het personeelslid aangesteld in meerdere scholen van het schoolbestuur en krijgt het personeelslid tijdens eenzelfde schooljaar verschillende beoordelingen, dan gaat de negatieve beoordeling voor op de andere beoordelingen. Is er geen negatieve beoordeling, dan gaat de beoordeling met werkpunten voor op de positieve beoordeling.”
/
Artikel 1.
De wijzigingen die in de inhoudelijke verantwoording zijn omschreven, met ingang van 1 oktober 2023 door te voeren in het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen, vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 29 augustus 2013 en laatst gewijzigd op 30 juni 2022.
Art. 2.
Het gecoördineerde arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen, samen met de 9 bijlagen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.