Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/09/2023 - 19:00

Aanpassing van het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen met ingang van 1 oktober 2023 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Karima MOKHTAR, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden
Afwezig: Manon BAS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het arbeidsreglement voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, die bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen.

 

  • Art. 56, §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Omzendbrief NO/2021/03: Digisprong gewoon en buitengewoon kleuter-, lager en secundair onderwijs en HBO5-opleiding Verpleegkunde van 31 mei 2021.
 
  • Het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen, door de gemeenteraad vastgesteld op 29 augustus 2013 en laatst gewijzigd op 30 juni 2022.

 

  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023 waarbij het afsprakenkader voor deconnectie in het basisonderwijs werd goedgekeurd.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 mei 2023: 'Digitalisering gemeentelijk basisonderwijs: 3-jarenplan ICT beleid n.a.v. digisprong'.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 augustus 2023 inzake de principiële goedkeuring van het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen met ingang van 1 oktober 2023.
 
  • Het protcol ABOCHOC van 3 mei 2023 met betrekking tot het afsprakenkader deconnectie.
 
  • Het verslag van de vergadering van het ABOCHOC op 30 augustus 2023.
 
  • Het model ‘arbeidsreglement’ opgemaakt door het Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten (OVSG), versie mei 2023.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Elke werkgever moet de algemene arbeidsvoorwaarden vaststellen in een arbeidsreglement.

 

In de gemeenteraadszitting van 30 juni 2022 werd het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen voor het laatst gewijzigd.

 

Sinds de laatste versie van het arbeidsreglement werd vastgesteld, werd het ambt van beleidsondersteuner ingericht en werden ook leersteuncentra opgericht.

 

In de collegezitting van 2 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het afsprakenkader voor deconnectie in het basisonderwijs goed. Vanaf 1 september 2023 dient dit afsprakenkader in het arbeidsreglement te worden opgenomen als bijlage.

 

Op 22 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het 3-jarenplan ICT beleid voor het basisonderwijs goed, bestaande uit 12 actiepunten. Aangezien leerkrachten en leerlingen steeds meer met digitale middelen werken en zullen werken, is een afsprakenkader hierrond erg belangrijk. In het arbeidsreglement wordt in artikel 166 verwezen naar de richtlijnen met betrekking tot het gebruik van alle communicatie- en informaticatoepassingen van de school. De directies stellen voor om deze richtlijnen als bijlage op te nemen bij het arbeidsreglement.

 

Aangezien deze aanpassingen in het arbeidsreglement moesten worden geïmplementeerd, werden ook de andere hoofdstukken opnieuw nagekeken, en dit op basis van het model dat werd aangereikt door de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).

 

De volgende wijzigingen worden voorgesteld:

 

Vorige Versie

Voorstel wijziging

1 Algemene bepalingen en definities, Art. 5

Na § 5, wordt een nieuwe definitie toegevoegd. Hierdoor wijzigt de nummering van de volgende alinea’s.

§ 6 Leersteuncentrum: een zelfstandig centrum of een centrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs, dat leersteun biedt aan scholen voor gewoon onderwijs met leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

 

2 Arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling, 2.3

2.3 Zorgcoördinator, ICT-coördinator en administratief medewerker

2.3 Zorgcoördinator, ICT-coördinator, administratief medewerker en beleidsmedewerker

Art. 32

De zorgcoördinator, de ICT-coördinator en de administratief medewerker zijn inzetbaar voor de scholengemeenschap;

De zorgcoördinator, de ICT-coördinator, de administratief medewerker en de beleidsmedewerker zijn inzetbaar voor de scholengemeenschap.

2.3.2

2.3.2 Bepalingen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator

2.3.2 Bepalingen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner

Art. 34

De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator die voltijds fungeert bedraagt 36 klokuren.

De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner die voltijds fungeert bedraagt 36 klokuren.

Art. 35

De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator/ICT-coördinator die deeltijds fungeert bedraagt steeds een evenredig deel van die 36 klokuren. Er wordt steeds afgerond naar een volledig uur.

De wekelijkse opdracht van de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner die deeltijds fungeert bedraagt steeds een evenredig deel van die 36 klokuren. Er wordt steeds afgerond naar een volledig uur.

 

Art. 37

De schoolvakanties zijn vakantiedagen voor de zorgcoördinator/ICT-coördinator.

(…)

De schoolvakanties zijn vakantiedagen voor de zorgcoördinator / ICT-coördinator / beleidsondersteuner.

(…)

5 Betaling van het salaris, Art 74

§1   De directeur van de school draagt er zorg voor dat de nodige gegevens om te komen tot de correcte uitbetaling van het salaris en/ of het wachtgeld tijdig naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten worden doorgezonden. De directeur zorgt ervoor dat elk personeelslid in kennis gesteld wordt van deze gegevens.


§2   Het personeelslid kan een afschrift van de omtrent zijn opdracht doorgezonden gegevens vragen.

 §1 De directeur van de school draagt er zorg voor dat de nodige gegevens om te komen tot de correcte uitbetaling van het salaris en/ of het wachtgeld tijdig naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten worden doorgezonden.

§2 Voorafgaand aan deze elektronische communicatie legt de directeur de gegevens ter kennisname, en indien vereist ook ter goedkeuring, voor.

Art. 75

Het personeelslid kan de “schoollisting” met de salarisgegevens die het Agentschap voor Onderwijsdiensten doorstuurt naar de school, raadplegen op het secretariaat van de school voor wat de gegevens over het eigen salaris betreft. Het personeelslid kan het individueel dossier raadplegen via ‘Mijn Onderwijs’.

 

Het personeelslid kan zijn individueel salarisdossier raadplegen via ‘Mijn Onderwijs Personeel’.

 

12 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de personeelsleden, 12.4

12.4 Ten aanzien van de inspectie, verificatie en de pedagogische begeleidingsdienst

12.4 Ten aanzien van de inspectie, verificatie, de pedagogische begeleidingsdienst, CLB-medewerkers en leerondersteuners

Art. 142

Het personeelslid aanvaardt de bevoegdheid van de pedagogische begeleiders en andere personen waarop het schoolbestuur een beroep doet, voor zover hun optreden conform is met hun opdracht. In geval van een conflict wordt dit voorgelegd aan de directeur en/of het schoolbestuur.

 

Het personeelslid aanvaardt de bevoegdheid van de pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, leerondersteuners en andere personen waarop het schoolbestuur een beroep doet, voor zover hun optreden conform is met hun opdracht. In geval van een conflict wordt dit voorgelegd aan de directeur en/of het schoolbestuur.

 

Art. 166

§1     Het personeelslid maakt van deze toepassingen gebruik overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur.
§2     Deze richtlijnen worden meegedeeld bij dienstmededeling §en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan de overtredingen.
§1     Het personeelslid maakt van deze toepassingen gebruik overeenkomstig de richtlijnen van het schoolbestuur.
§2     Deze richtlijnen zijn terug te vinden in bijlage 9 bij dit arbeidsreglement en bevatten de controlemaatregelen en de gevolgen die verbonden zijn aan de overtredingen

13 Specifieke verplichtingen

Er wordt een artikel 168 toegevoegd, hierdoor wijzigen de nummers van de volgende artikels.

Art 168 Alle afspraken in verband met het recht op de connectie zijn opgenomen in de bijlage 8 bij dit arbeidsreglement.

 

17 Onthaal van nieuwe personeelsleden

Art. 212 De indiensttreding van het personeelslid is het gevolg van een aanstellingsbesluit. Het personeelslid ontvangt bij de indiensttreding een afschrift van:

-        het aanstellingsbesluit;

-        de beginselverklaring neutraliteit;

-        het pedagogisch project;

-        het arbeidsreglement, met inbegrip van de aanvullende verplichtingen en onverenigbaarheden;

-        het schoolreglement;

-        de algemene veiligheidsrichtlijnen;

-        de richtlijnen in geval van evacuatie;

-        desgevallend de geïndividualiseerde functiebeschrijving.
Het schoolwerkplan en de goedgekeurde leerplannen die worden bijgehouden op het secretariaat, zijn ter beschikking van de personeelsleden.
Het personeelslid wordt geacht deze documenten te kennen, te aanvaarden en ze na te leven.

Art 212 De indiensttreding van het personeelslid is het gevolg van een aanstellingsbesluit. Het personeelslid ontvangt bij de indiensttreding een afschrift van:

-        het aanstellingsbesluit;

-        de beginselverklaring neutraliteit;

-        het pedagogisch project;

-        het arbeidsreglement, met inbegrip van de aanvullende verplichtingen en onverenigbaarheden;

-        het schoolreglement;

-        de algemene veiligheidsrichtlijnen;

-        de richtlijnen in geval van evacuatie;

-        de functiebeschrijving;

-        de lijst van instellingsgebonden opdrachten;

-        de overeenkomst inzake aanvangsbegeleiding (bij starters);
Het schoolwerkplan en de goedgekeurde leerplannen die worden bijgehouden op het secretariaat, zijn ter beschikking van de personeelsleden.
Het personeelslid wordt geacht deze documenten te kennen, te aanvaarden en ze na te leven.

Art 213, §3

Het schoolbestuur voorziet in aanvangsbegeleiding. Het personeelslid gaat hier op in.

 

Het schoolbestuur voorziet in aanvangsbegeleiding. Het personeelslid gaat hier op in. De duur en intensiteit van de aanvangsbegeleiding worden bepaald in onderling overleg tussen het personeelslid en de directeur en opgenomen in een schriftelijke overeenkomst. Deze wordt in onderling overleg aangepast als gevolg van nieuwe afspraken.

 

De volgende bijlagen maken integraal deel uit van het arbeidsreglement:

  • BIJLAGE 1: "Voorbeelden uurroosters": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 2: "Mededelingen inzake Welzijn": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 3: "Adressen van de bevoegde inspectiediensten": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 4: "Mededelingen inzake informatieveiligheid en Privacy": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 5: "Evaluatieprocedure Gemeentelijk Basisonderwijs": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 6: "Instellingsgebonden opdrachten": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 7: "Afsprakennota betreffende de schoolopdracht van het bestuurs- en onderwijzend personeel (wervingsambten) van de scholengemeenschap Grimbergen": deze bijlage bleef ongewijzigd.
  • BIJLAGE 8: Afsprakenkader deconnectie: dit afsprakenkader werd goedgekeurd in de collegezitting van 2 mei 2023, werd onderhandeld in het ABOC/HOC op 3 mei 2023 en wordt als nieuwe bijlage aan het arbeidsreglement toegevoegd.
  • BIJLAGE 9: Afsprakennota ICT: dit afsprakenkader omvat de richtlijnen met betrekking tot het gebruik van de ICT-middelen op school waarnaar wordt verwezen in artikel 166 van het arbeidsreglement. De schoolhoofden vragen om dit als nieuwe bijlage toe te voegen.

 

Na overleg tijdens de vergadering van het ABOCHOC werd op vraag van de afgevaardigden van de vakorganisaties, artikel 85, §3 weggelaten:

“Is het personeelslid aangesteld in meerdere scholen van het schoolbestuur en krijgt het personeelslid tijdens eenzelfde schooljaar verschillende beoordelingen, dan gaat de negatieve beoordeling voor op de andere beoordelingen. Is er geen negatieve beoordeling, dan gaat de beoordeling met werkpunten voor op de positieve beoordeling.”

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De wijzigingen die in de inhoudelijke verantwoording zijn omschreven, met ingang van 1 oktober 2023 door te voeren in het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen, vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 29 augustus 2013 en laatst gewijzigd op 30 juni 2022.

 

Art. 2.

Het gecoördineerde arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen, samen met de 9 bijlagen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.