De gemeenteraad stelt de aanwending van het uren- en lestijdenpakket vast voor de gemeentelijke basisscholen Grimbergen voor het schooljaar 2024-2025.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, en latere wijzigingen, en in het bijzonder artikel 142, waarin wordt bepaald dat het schoolbestuur of zijn afgevaardigde beslist, met toepassing van de reglementering inzake medezeggenschap, overleg en onderhandeling, over de aanwending van het uren- en lestijdenpakket, alsook over herverdeling binnen eenzelfde school en/of overdracht van lestijden naar een andere school van de scholengemeenschap.
Het advies van de schoolhoofden.
Jaarlijks krijgt elke school een punten-, uren-, lestijdenpakket vanuit het AGODI (Agentschap voor Onderwijsdiensten). Dit totale pakket is gebaseerd op het aantal leerlingen en houdt tevens rekening met SES-kenmerken (Socio-Economische Status).
Vanaf het schooljaar 2019-2020 worden er daarnaast aanvullende lestijden voor aanvangsbegeleiding toegekend aan de scholen. Een doorgedreven aanvangsbegeleiding voor elke startende leerkracht is een recht en een plicht. Door intensieve coaching krijgt de startende leerkracht de kans geleidelijk te groeien in de job en zo de competenties die hij of zij in de lerarenopleiding als leerkracht heeft verworven verder te ontwikkelen in de dagelijkse klas- en schoolpraktijk en deze waar nodig bij te sturen.
Bijkomend wordt de mogelijkheid voorzien om een lerarenplatform in te richten, waardoor er extra lestijden werden toegekend aan de scholengemeenschap voor de invulling van reguliere vervangingen.
Vanaf schooljaar 2020-2021 worden er lestijden toegekend voor 'samen school maken', teneinde een goede inspraakcultuur te organiseren. Ook worden er per school bijkomende lestijden voorzien ter ondersteuning van de kerntaken van het onderwijzend personeel.
Het departement Onderwijs en Vorming biedt sinds het schooljaar 2003-2004 aan alle basisscholen de mogelijkheid om op volgende domeinen ondersteuning te voorzien door aanwerving van personeel:
De scholen krijgen hiervoor per school en tevens voor de scholengemeenschap een puntenenveloppe aangereikt. De omvang van de te begeven betrekkingen wordt bepaald door het aantal toegekende punten alsook door het scholingsniveau waarop men een aanwerving wenst te realiseren: hoger secundair onderwijs (HSO), professionele bachelor (PBA) of master (MA). Hoe hoger het tewerkstellingsniveau en de diplomavereiste, hoe meer punten men nodig heeft.
Rekening houdend met al deze aanwendbare lestijden en uren per school (zie bijlagen) werd er na overleg en in samenspraak met de schoolhoofden overeengekomen om het uren- en lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 als volgt aan te wenden:
Dit punt werd op 28 augustus 2024 besproken op de vergadering van het Afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gesubsidieerd onderwijs (ABOC/HOC).
/
Enig artikel.
De aanwending van het uren- en lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisscholen van Grimbergen, voor het schooljaar 2024-2025 als volgt vast te stellen: