De gemeenteraad keurt de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, door enerzijds het eigen gemeentelijk deel vast te stellen en anderzijds het gedeelte van het OCMW goed te keuren.
Artikels 41, 3° en 23° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen: de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. Daarenboven wordt tevens aanvullende documentatie bezorgd die achtergrondinformatie bevat die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen:
De strategische nota legt de focus op de prioritaire acties die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. De aanduiding van prioritaire acties en beleidsdoelstellingen dient de raadsleden toe te laten om het beleid te sturen op hoofdlijnen en om te focussen op de aspecten van het beleid die essentieel zijn.
De financiële nota bevat de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota en verduidelijkt hoe het financiële evenwicht in de periode van 2020 tot en met 2025 wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Een belangrijk onderdeel van de toelichting is het overzicht met de beschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt; dit is onontbeerlijk om een correcte inschatting te kunnen maken van de werkelijke toestand van de financiën van het bestuur.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen eerst het eigen deel van het meerjarenplan vast te stellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
De twee bovenvermelde evenwichtsvoorwaarden worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerde evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze. Deze indicatoren betreffen echter geen afdwingbare normen.
De staat van het financieel evenwicht van de gemeente en het OCMW toont ook het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het autonoom gemeentebedrijf, en het totaal voor elk van die indicatoren voor de hele groep. Die financiële evenwichtsindicatoren geven de raadsleden inzicht in de gezondheid van de financiën van de hele groep.
De beschreven procedure en de samenstelling van het beleidsrapport hebben niet enkel betrekking op de initiële vaststelling van het meerjarenplan, maar tevens op alle latere wijzigingen ervan.
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt het woord en geeft een toelichting. In de commissie Financiën werd de gelegenheid geboden om technische vragen te stellen. Het verslag daarvan werd ook reeds bezorgd door de financieel directeur. Schepen OLBRECHTS stelt voor om beide entiteiten, zowel gemeente als OCMW, samen te bekijken en de vragen in dit agendapunt te bespreken.
In de budgetaanpassing werd getracht om realistischer te budgetteren, waarbij rekening gehouden moet worden met tal van factoren, zoals het toekennen van subsidies, het vertragen van de uitvoering door beperkte personeelscapaciteit en prijsherzieningen.
De gemeente heeft de belastingen en heffingen voor inwoners niet gewijzigd. De hoge inflatie heeft als positief effect dat de personenbelastinginkomsten hoger zijn, namelijk 17,3 miljoen euro. Ook de onroerende voorheffing is hoger, namelijk 15 miljoen euro. De evenementenbelasting is verhoogd van 0,80 naar 2 euro per bezoeker, wat neerkomt op 54.000 euro. Op parking C waren er door corona minder activiteiten, maar nu gebeurt er weer van alles en kunnen de inkomsten van de parkeerbelasting verhoogd worden met 200.000 euro. Vorig jaar werd aangegeven dat de gemeente overgaat naar een herziening van de lage kadastrale inkomens (KI’s), de Vlaamse administratie is daarmee bezig. De gemeente kan daarna extra inkomsten voorzien van 70.000 euro in 2024, 219.000 euro in 2025 en 224.000 euro in 2026. Uit de GAS-5 boetes voorziet de gemeente 2 miljoen euro in 2024, tegen kosten van 1,8 miljoen euro. De netto-opbrengsten van verkeersboetes zullen aangewend worden voor mobiliteitsgerelateerde aanpassingen en verkeersveiligheid.
De gemeente zal minder uitgaven doen als gevolg van de prijsdaling voor energie. De post voor energiekosten is met 1,6 miljoen euro verlaagd ten opzichte van vorig jaar. De gemeente blijft inzetten op minder energieverbruik door het ’s nachts doven van de openbare verlichting en door ingrepen in het kader van het ESCO-programma. In de gemeentelijke gebouwen wordt minder verlichting en verwarming gebruikt.
Projecten worden in de tijd verspreid, doordat er onvoldoende personeel is om alles meteen op te pakken. Voor de vleugel aan het gemeentehuis en de school zullen de werkzaamheden eind 2024 worden gestart. In het Pierebad worden in 2024 uitgaven voorzien van 1,3 miljoen euro. De renovatie van het Vredegerecht zal starten in 2024. Doordat de gemeente geen inschrijver heeft gehad op de ondergrondse parking in Strombeek-Bever is dit project uitgesteld. Voor de nieuwe invulling van de site van het OCMW wil de gemeente graag studiewerk laten uitvoeren in 2024 en 2025, zodat het project in 2026 voor 1,2 miljoen euro kan worden uitgevoerd. Ook de werken in GRUP Beigem worden uitgevoerd na de afkoppelingswerken van de Warande en de Zijpstraat.
De gemeente heeft ook te maken gehad met financiële tegenvallers. De inflatie heeft een positief effect op de inkomstenbronnen van de gemeente, maar een negatief effect op de loonkosten en de leeflonen. Ook wordt de gemeente bij bouwprojecten geconfronteerd in hogere bouwkosten en loonkosten. Het bestuur geeft veel geld uit aan dotaties aan andere entiteiten, zoals de politie en de brandweer. Ook daar zijn de personeelskosten uiteraard sterk gestegen. Voor het Cultuurcentrum (CC) wordt een dotatie van ruim 2 miljoen euro verwacht. Voor Heemschut werd 519.000 euro ingeschreven. Andere werkingssubsidies zijn onder andere aan de kerken. De exploitatie is met 77.000 euro gedaald, maar er zijn wel enkele investeringstoelagen voorzien in 2024. Een derde grote uitgave is planschade. Er lopen een aantal procedures, waarvan de gemeente in 2024 een uitspraak van de rechter verwacht. Hiervoor wordt 1,5 miljoen euro gereserveerd.
De gemeente heeft desondanks financiële ruimte gevonden om het personeelskader uit te breiden. Het is moeilijk geweest om een raming te maken, omdat er veel problemen waren met de softwareleverancier die de cijfers moest aanleveren. De gemeente heeft een ingebrekestelling gedaan en zal het contract binnenkort opzeggen. Er is daardoor weinig zicht op de uitgaven in het afgelopen jaren. De gemeente is echter aan een inhaalbeweging bezig. In 2023 zijn er 17 personeelsleden in dienst getreden. Voor 2024 wordt er een uitbreiding met 20 VTE’s verwacht.
Consultancy is een steeds terugkerende post, omdat sommige functies niet ingevuld kunnen worden. De kosten bedragen circa 1 miljoen euro. Voor de personeelsleden werden er ecocheques geïntroduceerd en er wordt een fietsleaseplan uitgerold.
De gemeente heeft circa 31 miljoen euro aan investeringen voorzien, onder andere voor sport, te weten het Pierebad, een extra kunstgrasveld bij Voetbal Ter Willigen en een nieuw hockeyveld in Populierendal. Ook de sportsite in Humbeek wordt grondig aangepakt via het AGB. Voor milieu wordt ingezet in het Lokaal Energie en Klimaatplan (LEKP) en het Grimbergse klimaatplan. Er wordt gewerkt aan ontharding, vergroening en aan mobiliteit. Ook werd budget voorzien voor de werken in de Maalbeekvallei, voor verledding en de plaatsing van zonnepanelen via de projectvennootschap die we recent hebben opgericht. Voor infrastructuur worden de werken afgerond aan de Beiaardlaan en de Lagesteenweg. Met de zijvleugel van het gemeentehuis wordt in 2024 gestart, alsook met de werken aan de Veldkantstraat. Ook zal het nieuwe park in Borrekensveld aangelegd worden.
Voor het contactpunt voor de politie en het CC werd budget voorzien in 2024. In 2024 zal ook een inhaalbeweging worden gedaan voor afkoppelingswerken en wordt er hiervoor 675.000 euro voorzien. Voor de aankoop van een loods ten behoeve van de collectie van het MOT werd 400.000 euro voorzien.
Er gaan veel ontwerpers aan de slag om te werken aan de toekomst van Grimbergen, bijvoorbeeld voor de bibliotheek in de kerk, de herbestemming van de site Verbeytstraat. Ook komt er een plan voor het oude gemeentehuis in Beigem en voor de renovatie van de loods in Strombeek voor de jeugdsite.
Voor erfgoed zijn er werken bezig aan het Prinsenkasteel, de liermolen en de vliegtuigloodsen. Het mobiliteitsplan wordt verder uitgewerkt door meer zones 30 te realiseren en snelheidsremmende maatregelen te treffen. Op diverse plekken komen nieuwe fietspaden en voetgangerspaden. Ook komt er geld beschikbaar voor extra fietsenstallingen.
Voor de uitvoering van het sociale beleid is voorzien in een verhoging van de sociale uitkeringen. In Ter Biest zullen de daken vernieuwd worden en voorzien worden van zonnepanelen. Ook wordt gewerkt aan nieuwe software en inloopdouches in het woonzorgcentrum. In Ter Borre worden een nieuw barmeubel en terrasmeubilair aangekocht en kleine renovatiewerken uitgevoerd.
Voor de investeringen zullen bijkomende leningen worden verhoogd met een bedrag van 31 miljoen euro met een rentevoet van 2,5%. De leningen worden alleen opgenomen als dat nodig is.
De aanpassing van het meerjarenplan voldoet aan beide noodzakelijke evenwichten. Bovendien is de uitstaande schuld per inwoner in 2022 923 euro, terwijl dat in Vlaanderen gemiddeld 1.184 euro is. In 2023 had de gemeente voor 23 miljoen euro aan leningen voorzien, maar tot nu toe slechts 5 miljoen euro opgenomen.
De schepen dankt de financieel directeur en zijn team voor hun grote inzet en engagement bij de opmaak van de vijfde aanpassing.
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord dankt schepen OLBRECHTS omdat het geen eenvoudige opdracht was om de meerjarenbegroting op te stellen. Vorig jaar had de gemeente een grote financiële meevaller met de personenbelasting waardoor we ongeveer 3,5 miljoen euro extra hadden inzake de aanvullende personenbelasting, terwijl er dit jaar juist een grote extra kostenpost was, namelijk die voor planschadevergoeding. Schepen OLBRECHTS heeft samen met de dienst Financiën bijzonder veel tijd en energie gestoken in het opstellen van de begroting en wordt hiermee gefeliciteerd.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en dankt de financieel directeur en zijn afdeling voor de duidelijke toelichting tijdens de commissie Financiën. Het valt de fractie Open VLD op dat er veel wordt ingezet op veiligheid, niet alleen bij de uitgaven maar ook bij de inkomsten. Ook valt op dat de leningen voor investeringen sterk oplopen, tot aan 111 miljoen euro in 2026. Raadslid SELLESLAGH gaat in op enkele projecten die betrekking hebben op wegen en water. Het waterzuiveringsstation krijgt onvoldoende vuil water binnen. Daarom is het spijtig dat de werkzaamheden in de Warandestraat worden uitgesteld. Ook in de Veldkantstraat zijn er problemen met het rioolwater, dus ook daar zijn de werkzaamheden urgent. De fractie Open VLD wil graag in het algemeen weten hoe het zit met rioleringen, want er worden afkoppelingen opgelegd, terwijl de mensen niet niet de gelegenheid krijgen om DWA’s en RWA’s aan te leggen.
Schepen Trui OLBRECHTS reageert dat het totaalbedrag van 111 miljoen euro nooit geheel opgenomen zal worden. Voor 2023 werd een bedrag van 23 miljoen euro voorzien en daarvan heeft men maar 5 miljoen euro geleend. Men wordt door de hogere overheid verplicht om te voldoen aan twee evenwichten en men kan als bestuur niet meer lenen dan wat financieel verstandig is.
Schepen Kirsten HOEFS krijgt het woord en voegt eraan toe dat het waterzuiveringsstation inderdaad meer water nodig heeft. Het afkoppelen van woningen is daarvoor nodig. Voor 2024 wordt een grote inhaalactie hiervoor voorzien. Voor de Warandestraat is het dossier al lang geleden opgestart. Het is echter niet de gemeente die het project steeds uitstelt, maar andere betrokken partijen. In 2023 wordt het project nog gepubliceerd, waarna in het voorjaar 2024 de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. De schepen verwacht dat eind 2024 met de uitvoering wordt gestart. Aan de Veldkantstraat lopen twee projecten. De budgetten voor het tweede deel van de Veldkantstraat zijn echter geschrapt.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt nogmaals het woord en reageert dat er voor de Veldkant al lang geleden een ontwerper is aangesteld, maar begrijpt dat het moeilijk is om een aannemer te vinden voor de uitvoering.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en dankt de dienst Financiën. De fractie Groen maakt zich wel degelijk zorgen over de financiële gezondheid van de gemeente. In de vorige legislatuur werd nog ingezet op schuldenafbouw, maar nu lopen ze flink op van 39 miljoen naar 111 miljoen euro in 2026. De schuld per inwoner stijgt daarmee van 923 naar ruim 2.500 euro. Dat lijkt de fractie Groen niet houdbaar. Dat er gezegd wordt dat het zo’n vaart niet loopt, vindt de fractie Groen niet getuigen van een transparant bestuur. Het leidt ook tot de vraag welke projecten de gemeente de komende jaren gaat uitvoeren. Vorig jaar heeft de fractie Groen ook al aangegeven dat de meerjarenbegroting vooral een lege doos is, met projecten die niet worden uitgevoerd. Het vele spreken over projecten is ook een kostbare zaak, zo blijkt uit de advocatenkosten en andere kosten voor niet gerealiseerde projecten, alsook de hoge consultancy kosten van de afgelopen jaren. Ook nu ziet men dat deze opnieuw ingeschreven worden bij de investeringen.
Een verdrievoudiging van de schuldenlast zal leiden tot een verdubbeling van de jaarlijkse aflossing, van 3,5 miljoen naar 6,7 miljoen euro. De fractie Groen vindt het niet verstandig om te werken met een rentevoet van 2,5% omdat dit geen realistisch percentage is. Dat de gemeente er ook vanuit gaat dat de realisatiegraad laag is, vindt de fractie verwarrend. Het laat niet zien wat de werkelijke schuldenaflossing zal zijn.
De fractie Groen heeft moeite met een aantal eerdere wijzigingen. Ten eerste is dat de eerder goedgekeurde verhoging van de gemeentelijke retributies en tarieven, waardoor iedereen dezelfde kosten draagt en volgens de fractie Groen niet sociaal is. Ook heeft de fractie moeite met de verkoop van gronden en gebouwen, die zich goed lenen voor een publieke functie, zoals de Wereldwinkel en villa Rijckendael. Ten derde vindt de fractie Groen het lastig dat in de begroting 1,5 miljoen euro is opgenomen voor GAS 5-boetes, omdat de gemeente zich daarmee financieel afhankelijk maakt van onveilig verkeer.
Ten derde liggen de prioriteiten voor het uitgeven van gemeentegeld voor de fractie Groen iets anders. De fractie staat achter een aantal investeringen, zoals voor de fiets- en voetgangersinfrastructuur, isolatie en zonnepanelen, maar zou nog meer willen inzetten op het verbeteren van de mobiliteit, meer sociale maatregelen, meer proactief aan de slag gaan met kinderopvang, armoede beter ondersteunen en meer klimaatmaatregelen. Het verhogen van de verdeelsleutel van de kinderopvang kost slechts 65.000 euro per jaar maar dat heeft het college van burgemeester en schepenen niet beslist, terwijl het wel miljoenen aan stenen besteedt.
Vanwege deze drie kanttekeningen zal de fractie Groen tegen stemmen bij de goedkeuring van de meerjarenbegroting.
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt opnieuw het woord en is ervan overtuigd dat de gemeente wel financieel gezond is. De schuldenlast is nog altijd lager dan 1.000 euro per inwoner. De 111 miljoen euro is slechts een raming, maar dat bedrag wordt nooit in zijn geheel opgenomen. Het gemeentebestuur probeert zoveel mogelijk projecten uit te voeren, maar de gemeente is daarbij van veel externe factoren afhankelijk, daardoor is de realisatiegraad altijd lager dan 100%. Ze betreurt dat de fractie Groen het proces niet transparant vindt, want het college van burgemeester en schepenen probeert juist zoveel mogelijk informatie te delen. Het klopt dat de kosten voor advocaten en consultants hoog zijn. Dat komt vooral doordat de gemeente een aantal vacatures niet ingevuld krijgt en daarvoor extern personeel moet inhuren.
Er werd een groot bedrag voor GAS 5-boetes ingeschreven. Dit bedrag is een percentage van de boetes die opgelegd zullen worden, gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten.
Dat de fractie Groen andere beleidskeuzes maakt, vindt schepen OLBRECHTS evident. De meerderheid denkt echter dat er veel zaken in het meerjarenprogramma zijn opgenomen, waar de gehele gemeenteraad achter staat.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en voegt eraan toe dat in het mobiliteitsplan al werd aangegeven dat de gemeente strikt zal gaan handhaven op snelheidsovertredingen. Er ging echter een lang traject aan vooraf, waardoor er nu pas opbrengsten uit de GAS 5-boetes konden worden opgenomen in het meerjarenprogramma. Dit is niet iets wat we nu hebben uitgevonden om de cijfers te doen kloppen.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt nogmaals het woord en dankt de schepenen voor de antwoorden. Haar kritiek op de transparantie betrof vooral het aantal projecten dat wordt opgenomen in verhouding tot de projecten die daadwerkelijk worden uitgevoerd. Tegen schepen ROOSEN zegt ze dat de fractie Groen het cynisch vindt dat de GAS 5-boetes worden gebruikt om de begroting rond te krijgen.
Schepen Philip ROOSEN reageert dat men in Vlaanderen vindt dat het geld van snelheidscontroles gebruikt moet worden om de verkeersveiligheid te vergroten. Het lijkt hem niet fout om de inkomsten van degenen die overtredingen begaan in te zetten voor het algemeen nut.
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord en merkt op dat de oppositie altijd aangeeft dat het proces niet transparant genoeg is en dat er overbegroot wordt, waarna er maar een gedeelte wordt gerealiseerd. Er zijn echter grote inspanningen gedaan om realistischer te begroten en projecten meteen te spreiden in de tijd.
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt wederom het woord en reageert nog op de kritiek op de transparantie. In de jaarrekening wordt minutieus gerapporteerd over welke werkzaamheden wel en niet zijn uitgevoerd, daarin kan de gemeenteraad zien wat er met de ingeschreven budgetten is gebeurd.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt het woord en vraagt naar de inschrijving van de eerste uitbetaling van planschade. In het besluit van het schepencollege van 6 november staat dat het grootste bedrag pas in de volgende bestuursperiode uitbetaald hoeft te worden. Ze vraagt waarom er dan voor de begroting voor de komende jaren al 1,5 miljoen euro wordt ingeschreven.
Schepen Trui OLBRECHTS antwoordt dat er momenteel enkele procedures lopen. Van de eerste zaak is al een pleitdatum bepaald. Op basis daarvan werd een raming opgesteld. Er zal nog een expert worden ingeschakeld die een effectieve raming gaat maken van de planschade. Op basis van dat bedrag zal per dossier gekeken worden wat de verwachting is. Als er vertraging optreedt in het proces, zal de post naar het volgende jaar verschoven worden, maar de gemeente wilde er zeker van zijn dat er budget beschikbaar is op het moment dat de rechter een uitspraak doet.
Raadslid Jean DEWIT krijgt het woord en heeft al vele keren tijdens gemeenteraden van alles gehoord over waterbeheer, ontdubbeling en waterzuivering. De laatste tijd zijn in de Brusselse agglomeratie echter diverse malen kanalisaties verbroken, waardoor de ondergrond is weggespoeld en wegverzakkingen zijn opgetreden. In Strombeek zou de situatie niet veel beter zijn dan in de Brusselse agglomeratie. Over dat probleem wordt nooit gesproken. Er worden regelmatig werken uitgevoerd en er wordt ontdubbeld, maar het is niet duidelijk of men de oorzaak goed in het oog heeft. Hij wil graag weten hoe de politiek hierover denkt en of men zich zorgen maakt over de situatie.
Schepen Kirsten HOEFS repliceert dat de gemeente zich zeer bewust is van de situatie en er druk mee bezig is. In projecten waar de riolering vervangen wordt, worden ook alle nutsleidingen vervangen. De planningen van de diverse partijen wordt zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Het probleem van de onderspoelingen in de omgeving van Brussel zal vooral worden veroorzaakt door de riolering. Die is in Strombeek-Bever in slechtere conditie dan elders in Grimbergen. Het kost echter veel tijd en geld om deze geheel te vervangen. Het wordt wel goed gemonitord door onder andere de Watergroep en indien nodig, dan wordt er een vervanging ingepland.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.
(Uit navraag bij de toezichthoudende overheid blijkt dat de gemeenteraad, qua chronologie, het deel van het OCMW ook kan goedkeuren vooraleer de raad voor maatschappelijk welzijn dit deel heeft vastgesteld. In deze situatie dient de goedkeuring door de gemeenteraad te worden beschouwd als zijnde verleend onder de voorwaarde dat de raad voor maatschappelijk welzijn het bewuste deel effectief vaststelt.)
Artikel 1.
Het zuiver gemeentelijk deel van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, met inbegrip van de beginkredieten voor boekjaar 2024, vast te stellen.
Art. 2.
Het deel van het OCMW Grimbergen van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren, indien dit door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld wordt.
Art. 3.
Het vaststellen van de wijze van gunnen en het bepalen van de voorwaarden, voor alle in het aangepaste meerjarenplan voorziene leveringen van goederen, diensten en werken, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.