Terug
Gepubliceerd op 15/12/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 14/12/2023 - 19:00

Wijziging van het gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen - Aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Karima MOKHTAR, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het gewijzigd gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen voor de aanslagjaren 2024-2025 goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40, §3 en artikel 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 170, §4 van de Grondwet.

  • DLB.

  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. 

  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet).

  • Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (hierna Vlarema).

  • Besluit van de Vlaamse Regering van september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

 
  • De gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

 
  • De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura.

 
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de vaststelling van een gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen- Aanslagjaren 2020-2025 (dossierstuk 1).

  • Besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2022 houdende de wijziging van het gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen- Aanslagjaren 2022-2025 (dossierstuk 2).

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 aangaande de wijziging van het gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen- Aanslagjaren 2024-2025 (dossierstuk 3).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk dat het huishoudelijk afval (en het vergelijkbaar bedrijfsafval) tot een minimum beperkt wordt en het afval maximaal selectief ingezameld wordt.

Er dient prioriteit verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen.

In tweede instantie dienst het huishoudelijk afval (en het vergelijkbaar bedrijfsafval) maximaal selectief ingezameld te worden.

Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval (en het vergelijkbaar bedrijfsafval) in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.

 

De gemeente wil, in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het niet aanbieden van huisvuil via de gemeentelijke inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.

Huisvuil (en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval) wordt huis-aan-huis ingezameld door middel van intergemeentelijke restafvalzakken (60l, 30l, 15l).

Groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval) (en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval) wordt selectief huis-aan-huis ingezameld door middel van intergemeentelijke gft-zakken (60l, 30l, 15l).

Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons worden selectief huis-aan-huis ingezameld door middel van PMD-zakken.

 

De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.

De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.

De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan: preventie van afval en efficiënter gebruik van materialen, voorbereiden van afval voor hergebruik, recyclage van afval en sluiten van de materiaalkring en andere nuttige toepassingen zoals energieterugwinning en inzet van materialen als energiebron.

Het is een doelstelling is van het Vlarema om de contantbelasting op het voorbereiden van afval voor hergebruik, de recyclage van afval, andere nuttige toepassingen en ten slotte verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen te harmoniseren.

 

Gezien de introductie van de unizak vanaf 1 januari 2024 moet het huidig belastingreglement aangepast worden.

De tarieven voor de vuilzakken wijzigen als volgt:

Fractie Volume (liter) Oude prijs/zak (€)  Nieuwe prijs/zak (€)
Restafval 60l 2,30 2,00
  30l 1,15 1,00
  15l nvt 0,50
GFT 60l 0,80 1,00
  30l 0,40 0,50
  15l 0,15 0,25
PMD 100l 0,25 0,25
  60l 0,15 0,15

De tarieven voor het ledigen van containers worden ook aangepast conform de nieuwe tarieven/liter.

 

Rekening houdende met de financiële toestand van de gemeente.

 

Raadslid Linda DE PREE krijgt het woord en stelt dat de restafvalzak goedkoper wordt, terwijl de GFT-zak duurder wordt. Ze vreest dat mensen daardoor meer afval in de restafvalzak gooien en minder GFT-zakken gebruiken en vraagt hoe de gemeente daarop anticipeert. Ook vraagt ze of de gemeente het ophalen van huisvuil buiten het belastingreglement blijft houden, nu de prijswijzigingen van de zakken ertoe leiden dat de gemeente iets minder inkomsten heeft.

 

Schepen Chantal LAUWERS antwoordt dat de GFT-zakken nog altijd goedkoper zijn dan de restafvalzakken. De gemeente heeft geen plannen om belasting te gaan heffen op het ophalen van de vuilzakken.

 

Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en sluit zich aan bij de fractie Groen. De gemeente moet het gebruik van de GFT-zakken promoten en dat strookt niet met een prijsverhoging. Hij stelt voor om de oude prijs te handhaven.

 

Schepen Chantal LAUWERS repliceert dat de prijs niet door de gemeente wordt vastgesteld, maar door de raad van bestuur van Intradura.

 

Raadslid Linda DE PREE krijgt een laatste maal het woord en meldt dat de fractie Groen zal instemmen met het voorstel omdat dit niet door de gemeente wordt opgelegd.

Bijkomende info:

De handelaars die de zakken te koop aanbieden ontvangen, mits betaling en na opvragen via een aankoopfactuur bij Intradura, een commissieloon van 2% (BTW incl.). Is de handelaar een gemeentelijke instelling dan krijgt hij een financiële korting van 2%.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand gewijzigd belastingreglement goed te keuren:

Gemeentelijk belastingreglement op huisvuilzakken ter beschikking gesteld door de gemeente en op het ledigen van containers op gewone ophaaldagen - Aanslagjaren 2024-2025

Artikel 1 - heffingstermijn en belastbaar feit

Met ingang van 1 januari 2024 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een contantbelasting gevestigd op:

  • de afname van GFT-, PMD-zakken en restafvalzakken voor de huis-aan-huisinzameling van het GFT-, PMD- en restafval van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong;
  • het ledigen van containers op gewone ophaaldagen.


Art. 2. - aanslagvoet, berekening

De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huisinzameling van volgende fracties:

Fractie Volume (liter) Prijs per zak                                               
Huisvuil (en de vergelijkbare fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval): 60l 2,00 euro
  30l 1,00 euro
  15l 0,50 euro
GFT (en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval): 60l 1,00 euro
  30l 0,50 euro
  15l 0,25 euro
PMD: 100l 0,25 euro
  60l 0,15 euro

 

Voor lediging van containers op gewone  ophaaldagen:                                                                                         

 Prijs

1.100 litercontainer gevuld met restfractie (prijs per jaar):

1.924,00 euro

1.100 litercontainer gevuld met restfractie (prijs per week):

37,00 euro

Voor ophalingen die starten in de loop van het aanslagjaar worden enkel nog de weken aangerekend volgend op de aanvraag.
Voor stopzetting van ophaling in de loop van het aanslagjaar wordt geen terugbetaling gedaan voor de weken die volgen op de stopzetting. Ook een tijdelijke onderbreking van de ophaling gedurende het aanslagjaar geeft geen recht op terugbetaling.

 

660 litercontainer gevuld met groenten-, fruit- en tuinafvalfractie (prijs per lediging)

11,00 euro

container gevuld met de fractie papier en karton

gratis

Voor zowel de prijs per zak, als de prijs voor het ledigen van een container kan een tarief van 0 euro worden gehanteerd, indien dit kadert in de ondersteuning van initiatieven die het louter gemeentelijke belang dienen, hetzij plaatsvinden ter onmiskenbare bevordering van het lokale sociale, culturele of sportieve gebeuren, dat niet door winstbejag is ingegeven. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt de bevoegdheid gedelegeerd om te oordelen of aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Het college van burgemeester en schepenen dient hiertoe steeds een voorafgaandelijke en gemotiveerde beslissing te nemen.


Art. 3. - wijze van invordering

De personen die gebruik maken van door de gemeente voorgeschreven zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan. De zakken worden per rol verkocht.

Voor de lediging van containers wordt de belasting contant ingevorderd door middel van een factuur.

Als de contante inning niet wordt uitgevoerd wordt de belasting een kohierbelasting.

 

Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.


Art. 3.

Een afschrift van dit besluit ter kennisname over te maken aan OVAM.