Terug
Gepubliceerd op 15/12/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 14/12/2023 - 19:00

Wijziging van het gemeentelijk reglement inzake verblijfsbelasting - Aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Karima MOKHTAR, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het gewijzigd reglement inzake verblijfsbelasting, aanslagjaren 2024-2025, goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40, §3 en artikel 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 170, §4 van de Grondwet.
  • DLB.
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies.
  • Besluit van 17 maart 2017 van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies, verder genoemd "het Vlaams logiesdecreet".
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de vaststelling van een gemeentelijk verblijfsbelastingreglement voor de aanslagjaren 2020-2025 (dossierstuk 1).
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 inzake de goedkeuring van het gewijzigd reglement inzake verblijfsbelasting, aanslagjaren 2024-2025 (dossierstuk 2).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Exploitanten van toeristische logies ontvangen personen die door hun verblijf gebruik maken van gemeentelijke infrastructuur, gemeentelijke recreatieve voorzieningen en dienstverlening (o.a. inzake veiligheid), waardoor het billijk is om hiervoor een geldelijke bijdrage te vragen.

 

De gemeente wenst in te zetten op een vereenvoudiging van de belasting, dewelke de controle op een correcte naleving van het belastingreglement eenvoudiger maakt. Hiervoor kan de gemeente ook beroep doen op de informatie die verstrekt wordt door Toerisme Vlaanderen. Het is de bedoeling om ook het informeel logiesaanbod, dat niet aangemeld werd bij Toerisme Vlaanderen, met voorliggend reglement te vatten.

 

De heffing wordt bepaald op basis van het aantal aangeboden slaapplaatsen en op basis van het logiestype. De heffing gebeurt op die manier op basis van objectieve en zekere criteria. Het basisregister van Toerisme Vlaanderen kan gebruikt worden bij de controle van de belastingaangifte. 

Er wordt gekozen om met hogere tariefschijven te werken naarmate het aantal slaapplaatsen toeneemt. Dit vanuit de redenering dat logies die een hogere bezettingscapaciteit hebben doorgaans meer verkeershinder en overlast met zich meebrengen, meer impact hebben op de gemeentelijke infrastructuur en aldus meer inspanningen van de gemeente vergen, onder andere op het vlak van veiligheid.  

 

Het staat de exploitant vrij om de belasting al dan niet gedeeltelijk door te rekenen aan de toerist.

 

Rekening houdende met de financiële toestand van de gemeente.

 

Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en stelt dat het aantal slaapplaatsen de basis vormt van de belasting, ongeacht hoeveel bedden er bezet zijn. De fractie Open VLD zou het realistischer vinden als de belasting wordt gebaseerd op het aantal mensen dat gebruikmaakt van een slaapgelegenheid.

 

Schepen Trui OLBRECHTS reageert dat de gemeente niet mag taxeren op basis van omzet, zoals dat nu gebeurt. Ondernemers betalen nu namelijk een dubbele belasting op de inkomsten zijnde een vennootschapsbelasting en een verblijfsbelasting. Toezicht heeft daarom aangegeven dat dit niet meer is toegestaan. De gemeente heeft op deze manier gekozen voor een goed controleerbare belasting.

 

Schepen Karlijne VAN BREE krijgt het woord en voegt eraan toe dat het ook op verzoek van de ondernemers zelf is gebeurd. Het kostte hen namelijk veel tijd om de omzetgegevens door te geven. Men werkt liever met een forfait. In andere gemeenten is dit ook gebruikelijk. Het is niet zo dat de belasting hoger wordt.

 

Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt nogmaals het woord had de vraag gesteld omdat hij een aantal hotels kent, die soms drukbezet zijn en soms helemaal niet. Het lijkt hem niet gemakkelijk als ondernemers belasting moeten betalen, terwijl zij geen klanten hebben. Hij vraagt of ondernemers vrijstelling krijgen in gevallen zoals de coronacrisis.

 

Schepen Karlijne VAN BREE antwoordt dat dit een vorm van overmacht is. Mocht dit gebeuren, dan zal het college van burgemeester en schepenen een specifiek besluit hierover nemen. Er is ook gekeken naar de cijfers van voor en tijdens de coronaperiode. Ondernemers gaan niet veel meer betalen dan voor de coronacrisis.

 

Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt een laatste maal het woord en stelt de vraag of de vrijstelling dan ook bijvoorbeeld geldt als een hotel gaat verbouwen.

 

Schepen Trui OLBRECHTS repliceert dat het hotel in zo’n geval een bezwaar kan indienen bij het schepencollege, dat vervolgens zal overwegen of vrijstelling mogelijk is.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Onthouders: Jean DEWIT, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Chris SELLESLAGH
Resultaat: Met 25 stemmen voor, 4 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand gewijzigd reglement goed te keuren:

Gemeentelijk verblijfsbelastingreglement - Aanslagjaren 2024-2025

Artikel 1 – belastbaar feit

Met ingang van 1 januari 2024 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het verstrekken van toeristische logies.

 

Vallen onder de toepassing van dit reglement:

  • Toeristische logies aangemeld bij Toerisme Vlaanderen overeenkomstig de bepalingen van het Vlaams logiesdecreet. Iedereen in Vlaanderen die toeristen tegen betaling laat overnachten moet zijn of haar logies verplicht aanmelden bij Toerisme Vlaanderen. Het basisregister Vlaams Logiesaanbod bevat een overzicht van alle aangemelde en erkende logies in het Vlaams Gewest;
  • Informele toeristische logies, niet aangemeld bij Toerisme Vlaanderen maar die wel tegen betaling aan toeristen worden aangeboden.

 

 Art. 2. Definities

  • Toeristische logies: elke constructie, inrichting, ruimte, in eender welke vorm, die aan een of meer toeristen tegen betaling de mogelijkheid tot verblijf biedt voor een of meer nachten;

 

  • Toerisme Vlaanderen: het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij decreet van 19 maart 2004;

 

  • Basisregister Vlaams Logiesaanbod: het digitaal dossierbeheerssysteem van Toerisme Vlaanderen in het kader van het logiesdecreet, verder genoemd “het basisregister Toerisme Vlaanderen”;

 

  • Toerist: elke persoon die met het oog op vrijetijdsbesteding, ontspanning, persoonlijke ontwikkeling, beroepsuitoefening of zakelijk contact verblijft in een andere dan zijn/haar alledaagse leefomgeving of woon- of verblijfsadres;

 

  • Exploitant: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die toeristische logies exploiteert, voor de rekening van wie toeristische logies worden geëxploiteerd of die tot de exploitatie wordt gemachtigd op grond van een rechtsgeldige exploitatieovereenkomst;

 

  • Tussenpersoon: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op eender welke wijze tegen betaling bemiddelt bij het aanbieden van toeristische logies, promotie maakt voor toeristische logies of diensten aanbiedt via dewelke exploitanten en toeristen rechtstreeks met elkaar in contact kunnen treden;

 

  • Maximum capaciteit: het maximum aantal personen dat kan overnachten in de toeristische logies, verder uitgedrukt in aantal slaapplaatsen en waarbij een eenpersoonsbed beschouwd wordt als één slaapplaats, een tweepersoonsbed beschouwd wordt als twee slaapplaatsen enzovoort. Ook een divanbed, een stapelbed, een opklapbed, een bedkast of een vergelijkbare voorziening worden mee in aanmerking genomen voor de berekening van het aantal slaapplaatsen;

 

  • Categorie hotel: toeristische logies die worden aangeboden met de benaming hotel, hotellerie, hostellerie, relais, inn, motel, pension of een afgeleide benaming, term, vertaling of schrijfwijze van een van die benamingen en die beantwoorden aan de overeenkomstige openings- en uitbatingsvoorwaarden zoals bepaald in het Vlaams logiesdecreet;

 

  • Categorie gastenkamer en vakantiewoning: toeristische logies die worden aangeboden met de benaming gastenkamer, bed and breakfast, B&B, vakantiewoning, vakantieappartement, vakantiestudio, vakantiebungalow, vakantiehuis, vakantievilla, vakantiechalet, vakantieflat of een afgeleide benaming, term, vertaling of schrijfwijze van een van die benamingen en die beantwoorden aan de overeenkomstige openings- en uitbatingsvoorwaarden zoals bepaald in het Vlaams logiesdecreet.


Art. 3. - aanslagvoet

De belasting wordt vastgesteld afhankelijk van de categorie van de toeristische logies zoals gedefinieerd onder artikel 2.

De berekening gebeurt op basis van de maximum capaciteit (aantal slaapplaatsen) van de toeristische logies.

De gegevens zoals beschikbaar in het basisregister Toerisme Vlaanderen gelden als controle voor de heffing van de belasting. De informele logies, niet aangemeld bij Toerisme Vlaanderen, worden belast op basis van de inlichtingen waarover de gemeente beschikt.

 

Tarieven:

Categorie hotel:

Aanslagvoet:

0-20ste slaapplaats

250,00 euro per slaapplaats/jaar

21ste-50ste slaapplaats

350,00 euro per slaapplaats/jaar

51ste-75ste slaapplaats

550,00 euro per slaapplaats/jaar

76ste-100ste slaapplaats

650,00 euro per slaapplaats/jaar

101ste-150ste slaapplaats

700,00 euro per slaapplaats/jaar

>150 slaapplaatsen

800,00 euro per slaapplaats/jaar

Categorie gastenkamer en vakantiewoning:

Aanslagvoet:

0-5de slaapplaats

50,00 euro per slaapplaats/jaar

6de-10de slaapplaats

150,00 euro per slaapplaats/jaar

11de-20ste slaapplaats

350,00 euro per slaapplaats/jaar

>20 slaapplaatsen

500,00 euro per slaapplaats/jaar

 

Art. 4. – indexering

De tarieven zoals vermeld onder artikel 3 worden vanaf 2025 jaarlijks aangepast per 1 januari volgens de stijging van het consumentenindexcijfer volgens volgende formule:

 

Tarief x indexcijfer van december voorafgaand aan het aanslagjaar / index december 2023.

 

Art. 5. - belastingplichtige

De belasting is in eerste instantie verschuldigd door de exploitant die de logies zoals vermeld onder artikel 1 van onderhavig reglement aanbiedt en in ondergeschikte orde door de tussenpersoon die bemiddelt, promotie maakt of zijn/haar diensten aanbiedt bij het aanbieden van de logies.

 

De eigenaar van het gebouw waar de logies zich bevinden is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

 

Art. 6.

De belasting is verschuldigd voor het hele jaar.

Volgende situaties geven geen aanleiding tot een belastingvermindering of belastingverhoging gedurende het aanslagjaar:

  • de slaapplaats wordt tijdens het aanslagjaar aangemeld onder een ander logiestype;
  • het aantal slaapplaatsen van de logies verandert tijdens het aanslagjaar.

Met eventuele wijzigingen wordt pas rekening gehouden vanaf het aanslagjaar dat volgt op het jaar waarin de wijziging plaatsvond.

 

Indien er onregelmatigheden worden vastgesteld of indien er een onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige doorgave van het aantal slaapplaatsen of logiestype wordt vastgesteld, zal de belasting ambtshalve worden gevestigd met een verdubbeling van het tarief.


Art. 7. - aangifteverplichting

De belastingplichtige is verplicht vóór 1 februari van het aanslagjaar bij het gemeentebestuur spontaan aangifte te doen door middel van een formulier vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Het aangifteformulier is beschikbaar op het e-loket van de gemeentelijke website

https://www.grimbergen.be of is op eenvoudig verzoek bij het gemeentebestuur verkrijgbaar.

 

Zolang de toestand op 1 januari van het aanslagjaar ongewijzigd blijft dient er geen nieuwe aangifte te gebeuren.

 

Bij gebrek aan aangifte binnen de in de verordening gestelde termijn of bij een onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belasting ambtshalve gevestigd worden. In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de belastingheffende overheid beschikt.

 

De ambtshalve ingekohierde belasting zal worden verhoogd met 100%. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig met de ambtshalve belasting ingekohierd.

 

Art. 8. - vrijstellingen

Zijn vrijgesteld van de belasting:

  • Logies die uitsluitend gebruikt worden voor de werking van een jeugdwerkinitiatief dat erkend, gesubsidieerd of georganiseerd is door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie of door lokale besturen, waarin wordt verbleven door georganiseerde jeugdgroepen die onder toezicht van een of meer begeleiders staan;
  • Logies uitsluitend aangeboden in het kader van sociaal toerisme en erkend in het kader van het decreet van 18 juli 2003 betreffende de verblijven en verenigingen die een werking uitoefenen in het kader van "Toerisme voor Allen".


Art. 9. - wijze van invordering

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier


Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.