De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:
Dienst Vergunningen
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Dienst Vrije Tijd
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vrije tijd | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige cultuur en feestelijkheden | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige jeugd | B1-B3 | 2,00 | 2,00 | |
Deskundige sport | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige toerisme en erfgoed | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige lokale economie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige UitPas | B1-B3 | 0,50 | 0,50 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 6,00 | 6,00 | |
TOTAAL | 13,50 |
Dienst Magazijn
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd magazijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator magazijn | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Magazijnier | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
Vakman | D1-D3 | 11,00 | 11,00 | |
TOTAAL | 16,00 |
Dienst Communicatie
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd communicatie | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige communicatie | B1-B3 | 0,50 | 1,00 | 1,50 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 3,50 |
Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte - Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Data-analist / GIS-coördinator (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van deskundige GIS) |
A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 5,00 |
Dienst Groen en Openbare reinheid
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd groen en openbare reinheid | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Expert groen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige groen | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Parkbeheerder / coördinator openbaar domein | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
Coördinator groen | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator openbare reinheid | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke groen | D4-D5 | 3,00 | 3,00 | |
Vakman groen | D1-D3 | 18,00 | 18,00 | |
Vakman openbare reinheid | D1-D3 | 7,00 | 7,00 | |
TOTAAL | 36,00 |
Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Coördinator vrijetijdsinfrastructuur | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
Vakman vrijetijdsinfrastructuur | D1-D3 | 3,00 | 3,00 | |
Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur | E1-E3 | 2,00 | 2,00 | |
Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 | 5,00 | 5,00 | |
TOTAAL | 12,00 |
Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd burgerzaken | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator onthaal | B4-B5 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige burgerzaken | B1-B3 | 6,00 | 6,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 10,00 | 10,00 | |
TOTAAL | 18,00 |
WZC Ter Biest
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Medewerker technisch onderhoud | IFIC 12 IFIC 10 |
1,60 | 1,60 | |
TOTAAL | 1,60 |
Bodetaken (dienst PAO)
Dienst ICT
Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1 vte coördinator ICT (B4-B5).
De nieuwe personeelsformatie van de ICT-dienst is dan als volgt:
Dienst ICT |
|
|
|
|
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
4,00 |
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 -Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Advies BOC/HOC (Bijlage 05)
In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.
In het kader van MJPa5 werd een organisatiebrede oefening uitgevoerd door het MAT en de diensthoofden.
De voorliggende formatiewijziging bevat de wijzigingen die weerhouden werden in MJPa5.
Ook de volgende (lopende en budgetneutrale) wijzigingen worden meegenomen in deze formatiewijziging:
reorganisatie bodetaken;
reorganisatie ICT-dienst.
1. Dienst Vergunningen
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Vergunningen als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met 1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
Doel van deze functie:
Het diensthoofd vergunningen (A1a-A3a) en de deskundigen vergunningen (B1-B3) inhoudelijk ondersteunen in complexe vergunningendossiers.
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
chaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A1a-A3a |
€ 89.899,22 |
2. Dienst Vrije Tijd
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Vrije Tijd als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3) (lokale economie);
1 vte administratief medewerker (C1-C3) (sport).
Doel van deze functies:
Administratieve ondersteuning van de deskundigen lokale economie en sport
Betreffende het domein lokale economie werd een uitgebreide werklastmeting uitgevoerd i.f.v. de verplichte taken die deze dienst dient uit te voeren (zie bijlage 06).
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vrije tijd |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige cultuur en feestelijkheden |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige jeugd |
B1-B3 |
2,00 |
|
2,00 |
Deskundige sport |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige toerisme en erfgoed |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige lokale economie |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige UitPas |
B1-B3 |
0,50 |
|
0,50 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
6,00 |
|
6,00 |
TOTAAL |
|
|
|
13,50 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit) (per vte):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C1-C3 |
€ 53.294,27 |
3. Dienst Magazijn
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Magazijn als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3).
Doel van deze functie:
Administratieve ondersteuning dienst Magazijn (diensthoofd en coördinator magazijn, en magazijnier).
Meewerken aan de acties i.k.v. de volgende aanbeveling van Audit Vlaanderen:
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd magazijn |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator magazijn |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Magazijnier |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke |
D4-D5 |
1,00 |
|
1,00 |
Vakman |
D1-D3 |
11,00 |
|
11,00 |
TOTAAL |
|
|
|
16,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C1-C3 |
€ 53.294,27 |
4. Dienst Communicatie
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Communicatie als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3).
Schrapping uit de contractuele personeelsformatie van:
1 vte deskundige (B1-B3).
Doel van deze functie:
Administratieve ondersteuning dienst Communicatie.
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd communicatie |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige communicatie |
B1-B3 |
0,50 |
1,00 |
1,50 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
3,50 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C1-C3 |
€ 53.294,27 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B1-B3 |
€ 66.394,14 |
TOTAAL |
-€ 13.099,87 |
5. Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de stafdienst - afdeling Ruimte-Beleid als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte data-analist / GIS-coördinator (A1a-A3a).
De functie van deskundige GIS (B1-B3) blijft behouden in de contractuele personeelsformatie, maar wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist / GIS-coördinator.
Doel van deze functie:
Zie nota als bijlage 07.
Doel is de functie van deskundige GIS te verruimen naar een strategische functie gericht op data-analyses waarbij met de hulp van digitale toepassingen data gestructureerd worden (bv. bouwen van dashboards). Hierdoor kunnen conclusies en inzichten weergegeven worden (strategisch, financieel, ...), of kan er beter samengewerkt worden met verschillende stakeholders (bv. door het koppelen van gegevens, het werken op gemeenschappelijke gegevens, ...). Dit om zowel onze interne werking als de diensten naar klanten / burgers te optimaliseren.
Deze functie is organisatiebreed, en ondersteunt de technische diensten in het bijzonder en bij uitbreiding ook de andere diensten. Functioneel zal dit personeelslid op vlak van data analyse opgevolgd worden door het afdelingshoofd beleidsondersteuning.
Voorbeeldprojecten (zie ook nota als bijlage 02):
Digitaliseringsprojecten ikv dienstverleningsconcept (opzetten chatbots);
TopDesk: verder digitaliseren van de data en de rapporten van Topdesk + koppeling met andere systemen (bv. afsprakensysteem, toekomstig monitoringsysteem, ...);
Digitaliseren van HR-data;
Assetmanagement (i.k.v. aanbeveling Audit Vlaanderen): Koppeling TopDesk met Arinto, GEO-IT, Orbit;
Opmaken van een city dashboard: waarbij data kan verkregen worden over geluids-en lucht kwaliteit, het verkeer, bezetting parkeerplaatsen, waterstanden in grachten, rioleringen, …;
Burgerzaken: in kaart brengen van de dienstverlening, funerair erfgoed, verkiezingen, …;
Financiën: in kaart brengen van de betalingsflow ( X aantal aanmaningen, doorlooptijd van de betalingen, opsporen van dubbele betalingen, ...);
Mobiliteit : data vanuit de telramen en de trafficcounts . Deze data kunnen helpen om een meer op maat gestuurd mobiliteitsbeleid te voeren (zelfs om proactief problemen te detecteren);
Omgeving/ wegen en water : data vanuit de onthardingsstudie. Deze data kan gelinkt worden met de beschikbare data uit de burgerbevraging inzake wateroverlast;
...
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte - Beleid |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
Data-analist / GIS-coördinator |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige patrimoniumbeheer |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
5,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A1a-A3a / A1a-A2a |
€ 89.899,22 |
Schrapping / blokkering personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B1-B3 |
€ 66.394,14 |
TOTAAL |
€ 23.505,08 |
6. Dienst Groen en Openbare reinheid
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Groen en Openbare reinheid als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte parkbeheerder / coördinator openbaar domein (C4-C5);
1 vte coördinator openbare reinheid (C4-C5).
schrapping uit de contractuele personeelsformatie van:
1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke openbare reinheid (D4-D5).
omzetting van de functietitel van "coördinator groen en openbare reinheid (C4-C5)" naar "coördinator groen (C4-C5)".
Doel van de functie van parkbeheerder / coördinator openbaar domein( C4-C5):
Coördineren - over de verschillende technische ploegen heen - van alle technische taken op openbaar domein (speeltuigen, banken, ...).
Doel van de reorganisatie van de functie van coördinator:
de technische uitvoeringsdiensten "groen" en "openbare reinheid" worden elk opgevolgd door een eigen coördinator (andere technische expertise, andere planning, ...) Hierdoor kunnen deze ploegen ook directer worden aangestuurd.
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd groen en openbare reinheid |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert groen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige groen |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Parkbeheerder / coördinator openbaar domein |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
Coördinator groen |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator openbare reinheid |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke groen |
D4-D5 |
3,00 |
|
3,00 |
Vakman groen |
D1-D3 |
18,00 |
|
18,00 |
Vakman openbare reinheid |
D1-D3 |
7,00 |
|
7,00 |
TOTAAL |
|
|
|
36,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C4-C5 |
€ 70.837,17 |
C4-C5 |
€ 70.837,17 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
D4-D5 |
€ 58.797,98 |
TOTAAL |
€ 82.876,36 |
7. Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5).
schrapping / verplaatsing naar de uitdovende personeelsformatie van de volgende functies:
4,25 vte medewerker-schoonmaak (E1-E3).
verplaatsing van de functie van bode (D1-D3) naar de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning (zie verder).
Doel van de functie van meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5):
Structuur van de technische ploeg VTI aligneren met de structuur van de technische ploegen bij de TD;
Aansturen van de vakmannen op het terrein en meewerken aan het technisch onderhoud.
Reden schrapping / uitdoving functies medewerker-schoonmaak (E1-E3):
Niet al deze functies zijn ingevuld. Nieuwe werklastmeting door de dienst gebeurd;
Op termijn zullen ook de functies van toezichter-handlanger (E1-E3) hervormd worden. Heden is dit een combi-functie van onderhoudstaken en technische taken. Op termijn wilt men dit ook opsplitsen in 1 vte vakman (D1-D3) en 1 vte medewerker schoonmaak (E1-E3).
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Coördinator vrijetijdsinfrastructuur |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur |
D4-D5 |
1,00 |
|
1,00 |
Vakman vrijetijdsinfrastructuur |
D1-D3 |
3,00 |
|
3,00 |
Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur |
E1-E3 |
2,00 |
|
2,00 |
Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 |
5,00 |
|
5,00 |
TOTAAL |
|
|
|
12,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
D4-D5 |
€ 58.797,98 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
E1-E3 (4,25 vte) |
€ 187.881,83 |
Totaal |
-€ 129.083,85 |
8. Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Burgerzaken - cel Onthaal als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte coördinator onthaal (B4-B5).
Doel van deze functie:
Rechtstreeks aansturen van de onthaalmedewerkers (C1-C3) en coördineren van de activiteiten van het onthaal. Meewerken aan de verdere uitrol van het dienstverleningsconcept.
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd burgerzaken |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator onthaal |
B4-B5 |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige burgerzaken |
B1-B3 |
6,00 |
|
6,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
10,00 |
|
10,00 |
TOTAAL |
|
|
|
18,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B4-B5 |
€ 78.863,30 |
9. WZC Ter Biest / Dienst Gebouwen
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van WZC Ter Biest als volgt aan te passen:
schrapping de contractuele personeelsformatie van:
0,40 vte verantwoordelijke tuin en onderhoud (IFIC 12).
Deze taken zullen overgenomen worden door de diensten Groen en Openbare reinheid, en Gebouwen, die de aansturing centraal zullen opvolgen, in overleg met de directeur van het WZC.
Hiervoor zal er 1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5) - dienst Gebouwen - die tot heden geblokkeerd was in de personeelsformatie na de herplaatsing van een personeelslid - worden gedeblokkeerd en opengesteld.
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Medewerker technisch onderhoud |
IFIC 12 IFIC 10 |
|
1,60 |
1,60 |
TOTAAL |
|
|
|
1,60 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Deblokkering personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
D4-D5 (1 vte) |
€ 58.797,98 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
IFIC 12 (0,80 te) |
€ 53.541,75 |
TOTAAL |
€ 5.256,23 |
* De functie was 0,40 vte voorzien in de formatie, maar 0,80 vte ingevuld (vervanging van loopbaanonderbreking van andere personeelsleden). Deze vervangingen zullen nu niet meer ingevuld worden.
10. Bodetaken (dienst PAO en dienst VTI)
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
3 vte bodes (D1-D3).
Deze functies worden verschoven van andere diensten:
2 vte bodes (D1-D3) worden geschrapt bij de dienst Aankoop en Facility;
1 vte bode (D1-D3) wordt geschrapt bij de dienst vrijetijdsinfrastructuur.
In praktijk werken de bodes reeds centraal vanuit de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning.
11. Dienst ICT
De ICT-dienst bestaat momenteel uit 3 VTE eigen personeelsleden:
1 vte ICT-beheerder( A4a-A4b)
1 vte coördinator ICT (B4-B5)
1 vte beleidsmedewerker informatica (B1-B3) (uitdovende functie)
1 vte ICT-helpdeskmedewerker (C1-C3)
Op vlak van ICT wordt het bestuur verder ondersteund door externe consultancy en dit zowel voor:
helpdesk;
projectbeheer op afroep.
Sinds begin juli 2023 is de outsourcing van ICT verder afgebouwd en wordt er momenteel nog gebruikgemaakt van de ondersteuning van IT-punt (VERA) voor het bemannen van de ICT-helpdesk à rato van 9 dagen per maand.
Ondertussen is de pool van IT-ondersteuners waarover Grimbergen mag beschikken gekrompen tot slechts 1 IT-ondersteuner. Gelet op het verloop binnen VERA waardoor telkens opnieuw de kennis over de organisatie moest worden opgebouwd, en de beschikbaarheid van IT-ondersteuners, wordt voorgesteld het volledige IT-gebeuren opnieuw in eigen handen te nemen.
Wat zijn de voordelen?
op deze manier kunnen we effectief aan interne kennisopbouw doen en aan het documenteren van onze procedures;
kunnen we de coördinatoren laten opleiden om onze organisatie-specifieke applicaties onder de knie te krijgen;
opnieuw grip krijgen op de verwerking van de tickets en dit binnen onze eigen TOPdesk-omgeving;
eigen coördinatoren, die grotendeels fysiek ter plaatse zijn, waardoor een verbeterde permanentie kan aangeboden worden;
hoeven we geen beroep meer te doen op externe consultants voor de reguliere taken en kleinere IT-projecten;
meer mogelijkheden om op geregelde basis op de verschillende locaties aanwezig te zijn vb. loods, Ter Biest, Sociaal huis,...
Dit zal zorgen voor volgende nieuwe rolverdeling binnen de IT-dienst :
Taak |
ICT-beheerder |
Coördinator ICT |
Beleidsmedewerker ICT |
ICT-helpdeskmedewerker |
ICT-infrastructuur: beheer en advies verlenen over het computer -en telefoniepark |
back-up |
verantwoordelijke |
|
|
Samenwerken met leveranciers: duidelijke SLA's en rolverdeling tussen bestuur en leveranciers |
verantwoordelijke |
back-up |
|
|
M365 cloud beheerder : optimaal beheer van de M365-omgeving |
back-up |
verantwoordelijke |
|
|
Strategisch ICT-beleid en beleidsuitvoering |
verantwoordelijke |
|
|
|
Escalatie van gebruikersvragen |
back-up |
verantwoordelijke |
back-up |
back-up |
Coördinatie en leiding van de dienst |
verantwoordelijke |
|
|
|
Aankoop, administratie en analyse van tickets |
|
|
Verantwoordelijke |
Verantwoordelijke |
Er wordt voorgesteld om een voltijdse functie coördinator ICT (B4-B5) toe te voegen aan de personeelsformatie.
Budgettair kan het budget voor deze loonkost in 2024 voorzien worden door verschuiving van budget de ACTIE 10 in het MJP:
BD 01 - We bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP 02 - We werken op verschillende domeinen samen met externe partners;
ACTIE 10: wij blijven beroep doen op externe consultancy voor IT.
De personeelsformatie van de ICT-dienst zal dan als volgt aangepast worden:
Dienst ICT |
|
|
|
|
Voorzien |
||||
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
4,00 |
Budgettaire impact (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit)
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B4-B5 |
€ 78.863,30 |
Het budget voor deze formatiewijziging werd voorzien in ontwerp MJPa5.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
Dienst Vergunningen
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Dienst Vrije Tijd
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd vrije tijd | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige cultuur en feestelijkheden | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige jeugd | B1-B3 | 2,00 | 2,00 | |
Deskundige sport | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige toerisme en erfgoed | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige lokale economie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige UitPas | B1-B3 | 0,50 | 0,50 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 6,00 | 6,00 | |
TOTAAL | 13,50 |
Dienst Magazijn
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd magazijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator magazijn | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Magazijnier | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
Vakman | D1-D3 | 11,00 | 11,00 | |
TOTAAL | 16,00 |
Dienst Communicatie
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd communicatie | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige communicatie | B1-B3 | 0,50 | 1,00 | 1,50 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 3,50 |
Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte - Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Data-analist / GIS-coördinator (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van deskundige GIS) |
A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 5,00 |
Dienst Groen en Openbare reinheid
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd groen en openbare reinheid | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Expert groen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige groen | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Parkbeheerder / coördinator openbaar domein | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
Coördinator groen | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator openbare reinheid | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke groen | D4-D5 | 3,00 | 3,00 | |
Vakman groen | D1-D3 | 18,00 | 18,00 | |
Vakman openbare reinheid | D1-D3 | 7,00 | 7,00 | |
TOTAAL | 36,00 |
Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Coördinator vrijetijdsinfrastructuur | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
Vakman vrijetijdsinfrastructuur | D1-D3 | 3,00 | 3,00 | |
Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur | E1-E3 | 2,00 | 2,00 | |
Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 | 5,00 | 5,00 | |
TOTAAL | 12,00 |
Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd burgerzaken | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Coördinator onthaal | B4-B5 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige burgerzaken | B1-B3 | 6,00 | 6,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 10,00 | 10,00 | |
TOTAAL | 18,00 |
WZC Ter Biest
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Medewerker technisch onderhoud | IFIC 12 IFIC 10 |
1,60 | 1,60 | |
TOTAAL | 1,60 |
Bodetaken (dienst PAO)
Dienst ICT
Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1 vte coördinator ICT (B4-B5).
De nieuwe personeelsformatie van de ICT-dienst is dan als volgt:
Dienst ICT |
|
|
|
|
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
4,00 |