Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Besluit  GEMEENTERAAD

do 25/04/2024 - 19:00

Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: toevoeging vakantieregeling, salarisschaal Directeur WZC en aanpassingen n.a.v. wijzigingsbesluit BVR RPR van 10 november 2023 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Stef GROSJEAN, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40-41 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • DLB.
  • Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
 
  • Rechtspositieregeling gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd. 
 
  • Arbeidsreglement gemeente en OCMW, goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad op 14 december 2023 en later gewijzigd.
 
Specifiek
  • Wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen met betrekking tot de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid (BS 31 juli 2023).
  • Koninklijk besluit van 8 februari 2023 tot wijziging van de artikelen 3, 35, 46, 60, 64, 66 en 68 en de invoering van een artikel 67bis in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers (BS 16 maart 2023).
  • Wijzigingsbesluit van 10 november 2023 op het rechtspositiebesluit van 20 januari 2023. 
  • Wijzigingsbesluit van 11 februari 2024 houdende de uitvoeringsregels nieuwe ontslagregeling statutaire personeelsleden. 
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 22 januari 2024 - Aanstelling interne vertrouwenspersonen - Kennisname en goedkeuring (BIJLAGE 01).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 11 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur - principiële goedkeuring (BIJLAGE 02).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 11 maart 2024 - Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: toevoeging vakantieregeling, salarisschaal Directeur WZC en aanpassingen n.a.v. wijzigingsbesluit BVR RPR van 10 november 2023 - Goedkeuring (BIJLAGE 03). 

 

Syndicaal statuut

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Protocol vakorganisaties - aanstelling interne vertrouwenspersonen (BIJLAGE 04):

  • ACV: protocol voor akkoord.

  • ACOD: protocol voor akkoord.

  • VSOA: /


Protocol vakorganisaties - wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur (BIJLAGE 05):

  • ACV: protocol voor akkoord.

  • ACOD: protocol voor akkoord.

  • VSOA: /


Protocol vakorganisaties - Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: toevoeging vakantieregeling, salarisschaal Directeur WZC en aanpassingen n.a.v. wijzigingsbesluit BVR RPR van 10 november 2023 (BIJLAGE 06):

  • ACV: protocol voor akkoord.

  • ACOD: protocol voor akkoord. Met volgende opmerking: "wel zijn we niet akkoord met alle artikels met betrekking tot het ontslagdecreet."

  • VSOA: /

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel artikels te verduidelijken en te actualiseren en wettelijke bepalingen bij te werken.


De voorliggende wijziging gaat vooral over:

  • Invoeging van de nieuwe wetgeving inzake jaarlijkse vakantie (samen met het modelattest ziek tijdens vakantie)

 

  • Invoeging van een nieuwe salarisschaal/loopbaanpad voor de directeur WZC (zie besluiten schepencollege en vast bureau van 11 maart 2024 en GR/2024/106). 

    • Advies van 2 februari 2023 van VVSG en de vakorganisaties.

 

  • Invoeging bepalingen interne vertrouwenspersoon.

    • Welzijnswet van 4 augustus 1996 verplicht voortaan de aanstelling van een vertrouwenspersoon voor werkgevers die 50 of meer werknemers tewerkstellen;

    • zie besluiten schepencollege en vast bureau 22 januari 2024.

 

  • Wijzigingen n.a.v. het wijzigingsbesluit van 10 november 2023 op het Rechtspositiebesluit van 20 januari 2023.

    • Het wijzigingsbesluit voert een recht op onbetaald verlof om dwingende redenen en een recht op 5 dagen onbetaald zorgverlof voor statutaire medewerkers in. Het gaat om dezelfde verlofregelingen die al bestaan voor contractuele medewerkers. 

 

  • Rechtzettingen, verduidelijkingen, actualisatie van bepalingen.

 

Alle wijzigingen werden in geel gemarkeerd in de documenten in bijlage (BIJLAGE 07 en 08). Hieronder een overzicht van wat er gewijzigd werd.

Deze wijzigingen werden door het adviesbureau Jurplus geverifieerd. 

 

Wijzigingen AR:

Artikel  

Wijziging

 Artikel 1

 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid). 

 Artikel 5 

 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid).

 Artikel 8

 Uurroosters zijn niet meer van toepassing. De administratieve medewerkers in Ter Borre werken reeds met glijdende uurroosters. 

 Artikel 12 

 Administratieve personeelsleden in WZC en Ter Borre vallen onder de arbeidswet, maar overuren worden uitbetaald volgende de regeling van de arbeidstijdwet. Dit wordt reeds toegepast, maar werd nog niet opgenomen. 

 Artikel 18

 Verplaatsing paragraaf rond overdragen verlof.

 Schrapping 'afdeling ruimte', want gaat over Technische Dienst.

 Toevoeging nieuwe regelgeving rond ziek en andere gebeurtenissen tijdens verlof. Toevoeging nieuwe regelgeving rond overdracht en uitbetaling van vakantiedagen (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie).

 Artikel 18bis 

 Toevoeging restsaldo eindeloopbaandagen WZC.

 Artikel 19

 Toevoeging rookverbod in buitenzones.

 Artikel 27

 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid).

 Artikel 40

 Toevoeging 'interne vertrouwenspersoon' aan tekst. 

 Artikel 44

 Toevoeging 'interne vertrouwenspersoon' aan tekst.

 Bijlage 1 

 Accurate contactgegevens + toevoeging contactgegevens interne vertrouwenspersonen. 

 Bijlage 2

 Uurrooster schoonmaak loods werd aangepast omwille van een hogere vervuilingsgraad, veelvuldig gebruik van sanitaire ruimtes en de middagpauze van de arbeiders in shiften, waardoor deze ruimte meermaals per dag moet worden schoongemaakt (CBS/2024/969). Hierdoor wordt de vastgelegde formatie niet overschreden. 

 Uurrooster schoonmaak loods in de overgangsfase werd correct gezet. 

 Er werd uitdrukkelijk opgenomen dat de uurroosters van de verpleging en zorg in het WZC niet gelden voor de hoofdverpleegkundigen (verduidelijking). 

 Bijlage 3

 Toevoeging uurroosters hoofdverpleegkundigen. Ontbrak in arbeidsreglement. 

 Uurroosters administratief personeel Ter Borre geschrapt want niet meer van toepassing (zie ook artikel 8).

 Bijlage 4

 Correcte verwijzing naar artikels opgenomen. 

 Bijlage 6

 Dienstvoertuig Handhaving toegevoegd aan lijst. 

 Bijlage 12

 Correcte contactgegevens sociaal secretariaat opgenomen. 

 Bijlage 17

 Verduidelijking rond telewerk: het gaat bij structureel telewerk om 3 maanden de functie binnen de huidige dienst uitoefenen (verwarring met 3 maand in dienst wegwerken). 

 Bijlage 20

 Toevoeging modelattest ziek tijdens vakantie (wijziging wetgeving rond ziek en andere gebeurtenissen tijdens verlof). 

 

Wijzigingen RPR:

Artikel  

Wijziging

 Artikel 1 

 Toevoeging 'flexijobbers' ter volledigheid paragraaf.  

 Artikel 30 

 In plaats van alle diploma's maatschappelijk werkers op te nemen, verwijzen naar wetgeving. Op deze manier moet bij toevoeging/schrapping diploma's de RPR niet telkens gewijzigd worden. 

 Artikel 30bis 

 'Gedurende 2 jaar' verplaatst in de zin voor meer duidelijkheid. 'Bij intrekking van de permanente vacantverklaring blijft de lijst van kracht voor de duur van 1 jaar' werd geschrapt want heeft geen meerwaarde. 

 Artikel 40

 Bij bevordering en interne mobiliteit behoudt het statutair personeelslid, bij aanstelling in een contractuele functie, zijn statutair dienstverband. Dit geldt met toevoeging van deze paragraaf ook voor aanwervingen indien het personeelslid reeds werkzaam is binnen lokaal bestuur Grimbergen (zie beslissing gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 24/10/2019).

 Artikel 85

 Toevoeging van de functionele loopbaan van de directeur WZC (CBS/2024/1044).

 Artikel 98

 Toevoeging bevorderingsvoorwaarden voor de graad van Directeur WZC (CBS/2024/1044). 

 Artikel 108

 Verduidelijking artikel rond interne mobiliteit door toevoeging dat de minimale graadanciënniteit van 6 maand niet in een lager ingedeelde graad mag zijn.  

 Artikel 117

 Toevoeging van rang. Enkel graad was onvolledig. 

 Artikel 118

 Toevoeging dat het personeelslid moet instemmen met de ambtshalve herplaatsing ter volledigheid. 

 Artikel 125

 Wijziging in procedure verlies van de hoedanigheid van statutair personeelslid naar aanleiding van het ontslagdecreet. 

 Artikel 126

 De wettelijke pensioenleeftijd betekent niet meer automatisch dat statutairen hun ambt neerleggen (ontslagdecreet). 

 Artikel 127

 Verplaatsing tekst naar artikel 129 en herformulering. 

 Artikel 129

 Herformuleren van de paragraaf rond beëindiging statutair dienstverband. 

 Artikel 134

 Toevoeging van de IFIC-functieclassificatie aangezien het eerste lid van dit artikel ook niet op IFIC van toepassing is. 

 Artikel 136

 Toevoeging lettercijfercode salarisschaal Directeur WZC (CBS/2024/1044).

 Artikel 148

 Duidelijker verwoord: derde laatste werkdag i.p.v. derde werkdag voor het einde van de maand. 

 Artikel 168

 Administratieve personeelsleden in WZC en Ter Borre vallen onder de arbeidswet, maar overuren worden uitbetaald volgende de regeling van de arbeidstijdwet. Dit wordt reeds toegepast, maar werd nog niet opgenomen.

 Artikel 174

  Toevoeging dat de permanentietoelage, naast de verstoringstoelage, ook niet gecumuleerd kan worden met de onregelmatige prestaties. 

 Artikel 185

 Schrapping van de jaarlijkse globale afrekening van de maaltijdcheques op 31 januari. In praktijk wordt dit tussentijds gedaan. 

 Toevoeging dat bij verlies van de maaltijdchequekaart het personeelslid zelf instaat voor de kosten van een nieuwe kaart. 

 Artikel 200

 Schrapping van 'statutairen die in een ander bestuur reeds in statutair verband vast aangesteld werden' aangezien dit overbodig is / niet van toepassing is. 

 Artikel 202

 Toevoeging nieuwe regelgeving ziek tijdens verlof. Schrapping oude regelgeving (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie).

 Artikel 204

 Toevoeging nieuwe regelgeving rond overdracht en uitbetaling vakantiedagen. Schrapping oude regelgeving (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie).

 Artikel 214

 Schrapping paragraaf: vakantiedagen worden niet toegevoegd aan ziektekrediet.

 Artikel 220

 Wijziging zodat statutaire personeelsleden wanneer hun ziektekrediet opgebruikt is, automatisch in disponibiliteit worden gesteld. 

 Artikel 230

 Rechtzetting omstandigheidsverlof en herformulering paragraaf. 

 Artikel 232

 Actuele uitwerking zorgverlof en verlof om dwingende redenen voor contractuelen en statutairen (wijzigingsbesluit op het Rechtspositiebesluit - 10 november 2023). 

 Schrapping 'op proef benoemden', niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid).

 Artikel 252

 Toevoeging flexibele werkregeling voor zorgdoeleinden conform wetgeving (de wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1158). 

 Artikel 254

 Datum rond bepalingen statutairen werd gewijzigd in regelgeving. 

 Bijlage 1

 Toevoeging uitgewerkte loonschaal Directeur WZC. 

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 mei 2024.

 

Art. 2.

Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 mei 2024.


Art. 3.

Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.