De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:
WZC Ter Biest
De loonschaal van de directeur (A1a-A3a) te wijzigen naar directeur (Dir1-Dir2).
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Directeur | Dir1-Dir2 | 1,00 |
1,00
|
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Aankoop en Facility is is dan als volgt:
Dienst Aankoop en Facility | ||||
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd aankoop en facility | A1a-A3a | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Expert aankoop | A1a-A3a | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Deskundige aankoop | B1-B3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Deskundige verzekeringen en contractbeheer | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Deskundige facility | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Meewerkend teamcoördinator schoonmaak | D4-D5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 26,51 | 0,00 | 26,51 |
TOTAAL | 38,51 |
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 11 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 18 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - dienst Aankoop en Facility - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 02).
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur (Bijlage 03A):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - dienst Aankoop & Facility (Bijlage 03B):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
Aanbeveling VVSG en vakbonden van 2 februari 2023 (Bijlage 04)
De woonzorgdirecteurs werden tot op heden nog niet ingeschaald in het IFIC-systeem omdat de functie niet is opgenomen in de IFIC-functiewijzer. Momenteel zorgt dit in heel wat lokale besturen voor een omgekeerde loonspanning tussen de N en de N-1. Met de N bedoelen we de leidinggevende van een betrokken medewerker (bv. momenteel verdient een hoofdverpleegkundige N-1 soms meer dan de leidinggevende directeur N). Het is alvast duidelijk dat er op korte termijn iets moet gebeuren om de omgekeerde loonspanning weg te werken en op die manier de job van directeur van het woonzorgcentrum aantrekkelijk te houden. De VVSG en de vakbonden vinden het belangrijk een gemeenschappelijke aanbeveling te doen aan de lokale besturen over de inschaling van de directeurs van de woonzorgcentra zodat de negatieve loonspanning met de IFIC-functies waaraan ze leiding geven weggewerkt wordt en er tevens voldoende rekening gehouden wordt met de diversiteit op het terrein. Deze aanbeveling betreft de directeurs van de woonzorgcentra bij de lokale besturen in hun verschillende juridische verschijningsvormen (gemeente, OCMW, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, autonome gemeentebedrijven, welzijnsverenigingen). De concrete invulling van de functie van directeur van het woonzorgcentrum verschilt sterk van bestuur tot bestuur omdat de inbedding van het woonzorgcentrum in de organisatie van het lokaal bestuur en de verantwoordelijkheden van de directeur heel verschillend zijn. Daarom laten we de lokale besturen de keuze om voor de IFIC-categorie 18, 19 of 20 te kiezen, weliswaar gebaseerd op een inhoudelijke afweging. De keuze voor de best passende categorie is afhankelijk van de plaats van de functie van directeur van het woonzorgcentrum in de organisatie en de concrete verantwoordelijkheden die aan hem/haar toevertrouwd zijn.
WZC Ter Biest - Loonschaal directeur
In de huidige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is de functie directeur (1 VTE - A1a-A3a) opgenomen.
Voor het verplegend en verzorgend personeel in het WZC Ter Biest werden de IFIC-loonschalen ingevoerd.
Er werd geen IFIC-loonschaal geactiveerd voor de functie van directeur van het WZC. Directeurs van WZC’s die verbonden zijn aan een lokaal bestuur kunnen hierdoor met hun loon plots onder het loon van de aanwezige hoofdverpleegkundigen springen:
de hoofdverpleegkundigen vallen onder loonschaal IFIC-17. Brutoloon op maandbasis bij 12 jaar anciënniteit IFIC-17: 5.322,29 euro;
brutoloon op maandbasis 12 jaar anciënniteit A1a - A3a: 5.227,24 euro.
Door het nieuwe BVR RPR kunnen besturen zelf eigen loonschalen invoeren waardoor er wel een IFIC-loonschaal kan toegekend worden aan de directeurs van de woonzorgcentra van lokale besturen.
Er wordt voorgesteld een IFIC-loonschaal 18, 19 of 20 toe te kennen aan de directeurs van de woonzorgcentra van lokale besturen.
Door Probis werd een functieweging uitgevoerd waaruit blijkt dat de functie van directeur woonzorgcentrum Ter Biest kan ingeschaald worden in IFIC 19 (Brutoloon op maandbasis bij 12 jaar anciënniteit IFIC-19: 6.375,85 euro). Zie functieweging in bijlage 05.
Er wordt voorgestel om de loonschaal van de functie directeur te wijzigen naar de loonschaal Dir1-Dir2 (achterliggend is dit loonschaal IFIC 19, maar de benaming mag niet overgenomen worden wegens niet geactiveerd).
De loonschaal Dir1-Dir2 dient tevens toegevoegd te worden aan de RPR. Deze toevoeging aan de RPR ligt, samen met andere wijzigingen, voor op de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024.
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur |
Dir1-Dir2 |
|
1,00 |
1,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 25 jaar anciënniteit, statutaire betrekking = huidige situatie directeur WZC ):
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever(25 jaar anciënniteit) |
Dir1-Dir2 (= IFIC- 19) |
€ 136.318,83 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever(25 jaar anciënniteit) |
A1a-A3a |
- € 117.615,49 |
TOTAAL |
€ 18.703,34 |
Richtlijn VVSG rond inschaling woonzorgdirecteur IFIC (Bijlage 06)
Aangezien de salarisschalen van de directie buiten het strikte toepassingsgebied van IFIC gehouden wordt, zijn er geen VIA6-middelen beschikbaar; de nieuwe salarisschaal valt dus volledig ten laste van het bestuur. De werkwijze om de nieuwe salarisschalen van de directeurs van de woonzorgcentra in te voeren is niet de procedure van ontbrekende functies, wel de gekende procedure uit de Wetgeving Vakbondsstatuut: de onderhandelingsprocedure. Voor de nieuwe inschaling moeten de directeurs geen bevorderingsproef afleggen, net zoals dat voor de invoering van IFIC voor de rest van het personeel in de publieke ouderenzorg niet het geval was. In het akkoord van 2 februari 2023 bevelen de sociale partners aan om geen terugwerkende kracht toe te passen.
Dienst Aankoop en Facility
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Aankoop en Facility als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a)
schrappen uit de personeelsformatie van de gemeente van:
1 deskundige aankoop (B1-B3)
Huidige personeelsformatie dienst Aankoop en Facility:
Dienst Aankoop en Facility |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorzien |
Invulling |
Effectieve prestaties |
||||||||
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
Diensthoofd aankoop en facility |
A1a-A3a |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
Expert aankoop |
A1a-A3a |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
Deskundige aankoop |
B1-B3 |
1,00 |
1,00 |
2,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Deskundige verzekeringen en contractbeheer |
B1-B3 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
0,80 |
1,00 |
1,80 |
Deskundige facility |
B1-B3 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
Meewerkend teamcoördinator schoonmaak |
D4-D5 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
Medewerker schoonmaak |
E1-E3 |
26,51 |
0,00 |
26,51 |
27,89 |
0,00 |
27,89 |
21,68 |
0,00 |
21,68 |
TOTAAL |
|
|
|
38,51 |
|
|
36,89 |
|
|
31,48 |
In de huidige personeelsformatie is volgende voorzien voor de cel aankoop:
1 vte expert (A1a-A3a)
2 vte deskundige (B1-B3)
In praktijk werden deze functies sinds maart 2022 ingevuld als volgt:
Zie besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022:
Artikel 1.
Akkoord te gaan om de tweede gerangschikte kandidaat in de wervingsreserve voor expert aankoop (A1a-A3a) aan te werven als expert (A1a-A3a) voor de cel Aankoop, en hiervoor een vacante functie op B-niveau te blokkeren, aangezien het hier om knelpuntfuncties gaat en aangezien de dienst heden ondersteund moet worden via consultancy omdat de personeelsformatie onvoldoende ingevuld is.
Met ingang van 6 mei 2024 zal deze functie opnieuw vacant zijn.
Er wordt voorgesteld om deze functie van deskundige aankoop (B1-B3) in de personeelsformatie om te zetten in een functie van expert aankoop (A1a-A3a). Hiermee wordt de feitelijke situatie geregulariseerd in de personeelsformatie.
Motivering
complexe wetgeving overheidsopdrachten;
inspelen op steeds wijzigende overheidsopdrachtenwetgeving – vereist eveneens afstemming/aanpassing interne processen en procedures;
organisatiebrede overheidsopdrachten (waarbij verschillende stakeholders betrokken zijn);
andere bijkomende wetgeving waarmee rekening moet gehouden worden bij bepaalde overheidsopdrachten (PBM’s, vergunningen, wetgeving in verband met de schoolmaaltijden,…):
opvolging opdrachten voor wegeniswerken (zeer specifiek).
Financiële impact WZC Ter Biest - Loonschaal directeur
Voor 2024 zal het budget van niet ingevulde functies worden aangewend. Vanaf 2025 zal dit budget opgenomen worden in MJPa5.
Financiële impact dienst Aankoop & Facility
Het budget hiervoor is voorzien in MJPa5 gezien er al twee personeelsleden in de salarisschaal A1a-A3a in dienst waren.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
WZC Ter Biest
De loonschaal van de directeur (A1a-A3a) te wijzigen naar directeur (Dir1-Dir2).
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Directeur | Dir1-Dir2 | 1,00 |
1,00
|
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Aankoop en Facility is is dan als volgt:
Dienst Aankoop en Facility | ||||
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd aankoop en facility | A1a-A3a | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Expert aankoop | A1a-A3a | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Deskundige aankoop | B1-B3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Deskundige verzekeringen en contractbeheer | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Deskundige facility | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Meewerkend teamcoördinator schoonmaak | D4-D5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 26,51 | 0,00 | 26,51 |
TOTAAL | 38,51 |