De gemeenteraad keurt een aanpassing van het toezichtreglement met ingang van 1 september 2022 goed.
Decreet van 22 december over het lokaal bestuur (DLB):
De wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen.
Het decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007.
De omzendbrief jur1.11/AVW van 25 juli 1991 betreffende het gezondheidstoezicht en sociale voordelen vanaf het schooljaar 1991-1992.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2004 met betrekking tot de organisatie van het voor- en naschools toezicht, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2020 met betrekking tot het voor- en naschools toezicht - Aanpassing van het normstelsel voor de inzet van personeel en van het remgeldtarief.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 september 2020: 'Basisonderwijs - Voor- en naschools toezicht - Aanpassing van het normstelsel voor de inzet van personeel en van het remgeldtarief - Goedkeuring aanvulling'.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2021: 'Voor- en naschools toezicht - aanpassing van toezichtreglement met ingang van 1 september 2021'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022: 'Basisonderwijs - voor- en naschools toezicht - aanpassing van toezichtreglement met ingang van 1 september 2022'.
/
Naar aanleiding van het besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2021: 'Voor- en naschools toezicht - aanpassing van toezichtreglement met ingang van 1 september 2021' nam de dienst Onderwijs en Buurtwerking contact op met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Na overleg met hun juridische dienst bleek dat enkele aanpassingen aan het toezichtreglement noodzakelijk waren om de samenwerking tussen de gemeente Grimbergen en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) optimaal te laten verlopen en het sociaal tarief automatisch te kunnen toekennen. Daarnaast waren ook enkele kleine andere aanpassingen nodig om het toezichtreglement te optimaliseren.
Het toezichtreglement (nieuwe gecoördineerde versie in bijlage) bestaat uit de volgende hoofdstukken:
Hieronder een duidelijk overzicht van alle doorgevoerde aanpassingen in het toezichtreglement:
Oude versie | Nieuwe versie | |
Artikel 3 | Het personeel dat volgens de hieronder vermelde regels zal worden ingezet voor het verzorgen van het toezicht, geniet hiervoor volgende vergoeding:
|
Het personeel dat volgens de hieronder vermelde regels zal worden ingezet voor het verzorgen van het toezicht, geniet hiervoor volgende vergoeding:
|
Art. 6 volledig aangepast na overleg met KSZ |
Het recht op sociaal tarief wordt vanaf 1 januari 2022 bepaald via een bufferdatabank binnen het project Geharmoniseerde Sociale Statuten aangeboden door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze databank laat toe om:
In de overgangsperiode van 1 september 2021 tot en met 31 december 2021 zal het recht op sociaal tarief bepaald worden volgens de eerder gebruikte methode waarbij een sociaal tarief van kracht is voor ouders met een verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit. Om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief zal vanaf 1 januari 2022 uitdrukkelijke toestemming gevraagd moeten worden aan ouders. Minstens één van de ouders moet een formulier ondertekenen die de school toelating geeft om de nodige gegevens op te halen in de bufferdatabank en het sociaal tarief toe te passen. |
De gemeente Grimbergen wil een automatisch voordeel geven in en vorm van een sociaal tarief zoals vermeld in art. 5 voor leelingen die zijn ingeschreven in een basisschool op het grondgebied van de gemeente. Het sociaal tarief wordt vanaf 1 september 2022 toegekend aan kinderen die tot een gezin behoren waar minstens één lid recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen (VT). Het recht op VT moet ieder schooljaar vastgesteld worden, steeds op 1 september. De gemeente grimbergen ontdertekent een samenwerkingsovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid om beroep te kunnen doen op de Bufferdatabank (project afgeleid rechten - SSH). Om dit recht te kunnen automatiseren, vraagt iedere basisschool op het grondgebied van de gemeente Grimbergen aan de ouders de toestemming om hun gegevens op te zoeken in de bufferdatabank in het kader van de automatische toekenning van het bovenvermeld sociaal tarief. Enkel indien zij niet akkoord gaan, moeten ze dit laten weten aan de school. De gemeente verzamelt de gegevens van de scholen en maakt een lijst op, deze bevat enkel de INSZ-nummer van de leerlingen die zijn ingeschreven op 1 september van het lopende schooljaar in een school op het grondgebied van de gemeente Grimbergen. De gemeente stuurt dit door naar de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en krijgt de nodige informatie terug. De gemeente bezorgt daarna de lijsten aan de betrokken scholen om het voordeel automatisch te kunnen toepassen. De overdracht van de gegevens tussen de gemeente en Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gebeurt conform de geldende privacywetgeving en deze gegevens worden enkel gebruikt voor de expliciet vermelde doeleinden in het kader van de automatische toekenning van afgeleide rechten in het kader van het project SSH. In de overgangsperiode van 1 september 2021 tot en met 30 juni 2022 zal het recht op sociaal tarief bepaald worden volgens de eerder gebruikte methode waarbij het sociaal tarief van kracht is voor ouders die met een bewijs van de mutualiteit/ziekenfonds kunnen aantonen dat ze rechts hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen. |
Art. 10 |
Zie artikel 6. | |
Art. 12 |
Per net bestaat de mogelijkheid om één of meerdere personen (0,25 VTE per school) aan te stellen die fungeert of fungeren als zogenaamde vlinder en verplicht inspringt voor vervangingsopdrachten bij afwezigheid van een personeelslid. Andere personeelsleden die niet aangeworven zijn als vlinder, kunnen enkel bezoldigd worden voor vervangingsopdrachten indien de vlinder reeds een vervangingsopdracht opneemt. | Per net bestaat de mogelijkheid om één of meerdere personen aan te stellen die fungeert of fungeren als zogenaamde vlinder en verplicht inspringt voor vervangingsopdrachten bij afwezigheid van een personeelslid. De gemeente keert een sociaal voordeel uit voor de bezoldiging van deze vlinder die maximaal 25% van de toezichtsblokken opneemt per school. Andere personeelsleden die niet aangeworven zijn als vlinder, kunnen enkel bezoldigd worden voor vervangingsopdrachten indien de vlinder reeds een vervangingsopdracht opneemt. |
Art. 18 |
Zie artikel 6. |
/
Enig artikel.
Artikels 3, 6, 10, 12 en 18 van het gemeentelijk toezichtreglement te wijzigen met ingang van 1 september 2022, zoals in het besluit.