De gemeenteraad bevestigt het belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand voor de aanslagjaren 2023-2025.
Artikels 40, §3 en 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
Het gemeentebestuur dient, in de mate van het mogelijke en binnen de grenzen van hetgeen verantwoord is, te trachten kosten te recupereren voor individualiseerbare diensten.
Het afleveren van administratieve stukken is één van de meest voorkomende taken van de gemeentediensten.
De kosten kunnen forfaitair worden bepaald binnen de perken gesteld door de hogere overheden. Het Ministerieel besluit van 11 september 2017 (BS 29 september 2017) stelt dat de tarieven van de vergoedingen jaarlijks worden herzien op 1 januari op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
Het afleveren van allerhande administratieve stukken brengt voor de gemeente zware lasten mee en het is aangewezen om hiervoor een belasting in te vorderen.
Het is aangewezen om dit reglement specifiek te behouden voor de dienst Bevolking / Burgerlijke stand om de werkwijze voor de dienst te vereenvoudigen.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Aangezien er momenteel nog geen volledige eensgezindheid bestaat op het vlak van rechtspraak inzake de aantekening van de bekendmaking van het belastingreglement in het daarvoor specifiek voorziene register, wordt het belastingreglement voor de aanslagjaren 2023-2025 inhoudelijk ongewijzigd voorgelegd, om vervolgens te worden bekendgemaakt overeenkomstig de voorgeschreven regels.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en herinnert de gemeenteraad eraan dat de fracties Groen, CD&V en Vooruit vorig jaar hebben betoogd dat zij het betreurden dat de gemeente op zoek ging naar andere inkomensbronnen, waaronder de belasting voor de opmaak van diverse administratieve documenten. Er werd gesteld dat het een asociale vorm van belasting is omdat arme en rijke bewoners evenveel betalen voor het aanvragen van een document. De fractie Groen blijft deze vlaktaks betreuren en is benieuwd naar het huidige stemgedrag van de fractie CD&V.
Voorzitter Peter PLESSERS schorst kort de vergadering en gaat vervolgens over tot de stemming.
Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en merkt op dat hij het vreemd vindt dat de vraag van raadslid BOELENS niet wordt beantwoord, maar dat de voorzitter overgaat tot de orde van de dag.
Voorzitter Peter PLESSERS dankt raadslid DE BOECK voor zijn opmerking en legt het voorstel ter stemming voor.
/
Enig artikel.
Onderstaand reglement voor de aanslagjaren 2023-2025 te bevestigen:
Gemeentelijk belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand Aanslagjaren 2023-2025
Artikel 1. - belastbare grondslag
Met ingang van 1 oktober 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van sommige getuigschriften of andere administratieve documenten.
Art. 2. - aanslagvoet, berekening
|
tarief |
opmaak en afgifte van documenten, akten en inlichtingen van de dienst bevolking en burgerlijke stand |
5,00 euro |
attest van woonst, samenstelling van gezin, bewijs van leven aan persoon zelf |
gratis |
attest van woonst, samenstelling van gezin, bewijs van leven afgeleverd aan een derde |
5,00 euro |
afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten voor personen vanaf 18 jaar |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 7,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (kinderen vanaf 12 jaar tot en met 17 jaar) |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 5,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (spoed) |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 15,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (extreme spoed) |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 20,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van kids-ID |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 3,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van kids-ID (spoed) |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 10,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
afgifte van kids-ID ( extreme spoed) |
officiële kostprijs voor het aanmaken + 15,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro |
nieuwe pin- en pukcodes |
5,00 euro |
afgifte van identiteitsbewijzen, met foto, voor verblijven in het buitenland, voor kinderen jonger dan 12 jaar (enkel van toepassing op niet-Belgen) |
2,00 euro |
afgifte van trouwboekjes |
30,00 euro (incl. 3,00 euro belasting op het huwelijksuittreksel in het boekje) |
afgifte van reispassen voor verblijf in het buitenland |
officiële kostprijs voor het aanmaken +
|
afgifte van reispassen voor verblijf in het buitenland (spoedprocedure ) |
officiële kostprijs voor het aanmaken +
|
afgifte van een attest van immatriculatie |
15,00 euro |
de afgifte van een rijbewijs |
|
|
7,00 euro boven op de prijs die door de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer wordt aangerekend, afgerond naar de hogere gehele euro |
|
7,00 euro begrepen in de prijs die door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is vastgesteld, afgerond naar de hogere gehele euro |
|
geen belasting |
het eensluidend verklaren van documenten en stukken |
5,00 euro |
afgifte van een uittreksel uit het strafregister |
5,00 euro |
afgifte van een moraliteitsattest |
30,00 euro |
dossierkosten: |
|
|
15,00 euro per meerderjarige |
|
30,00 euro |
|
30,00 euro (een akte zal gratis afgeleverd worden) |
|
30,00 euro (een akte zal gratis afgeleverd worden) |
|
30,00 euro |
|
officiële registratiekost FOD Financiën kostprijs voor het aanmaken 50,00 euro |
|
50 euro / uur |
|
75,00 euro |
|
7,00 euro |
|
30,00 euro |
|
30,00 euro |
|
250,00 euro ( incl. deurwaarderskosten ) |
|
75,00 euro indien huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag + 30,00 euro trouwboekje; 100,00 euro indien huwelijk op vrijdag + 30,00 euro trouwboekje; 150,00 euro indien huwelijk op zaterdag + 30,00 euro trouwboekje; |
Art. 3. - belastingplichtige
De belasting valt ten laste van de persoon of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 4. - vrijstelling van belasting
Zijn van de door de gemeente gevorderde belasting vrijgesteld:
Art. 5. - wijze van invordering
De belasting wordt contant ingevorderd.
Art. 6. - bijkomende kosten
De particulieren en privé-instellingen die om het verzenden van administratieve documenten verzoeken betalen alle kosten die gepaard gaan met het verzenden ervan.
Het globale bedrag voor de verzendingskost wordt vastgesteld op 1,00 euro.
Een persoon, vermeld onder artikel 4, tweede punt, moet deze kost niet betalen.
De vergoeding voor het verzenden van afschriften van andere bestuursdocumenten, die niet worden vermeld onder artikel 2, valt niet onder de toepassing van dit reglement.