Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/09/2023 - 19:00

Belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand - Aanslagjaren 2023-2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Karima MOKHTAR, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden
Afwezig: Manon BAS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad bevestigt het belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand voor de aanslagjaren 2023-2025.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40, §3 en 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 170, §4 van de Grondwet.
  • De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen en de opeenvolgende wijzigingen.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren.
  • Het Koninklijk Besluit van 28 april 2011 dat de omzetting beoogt van richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs, o.a. de invoering van het bankkaartmodel.
  • Omzendbrief van 26 november 2013 tot vaststelling van het tarief ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de eID, de kids-ID, en de kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen. Rondzendbrief van de federale overheidsdienst Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking van 20 mei 2014 inzake paspoorten.
  • Wetboek Belgische nationaliteit.
  • Artikel 119 tem. 136 van de Wet 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende vaststelling voor de aanslagjaren 2020-2025 van een belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand (dossierstuk 1).
  • Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende vaststelling voor de aanslagjaren 2021-2025 van een belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand (dossierstuk 2).
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 september 2023 inzake het belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand, aanslagjaren 2023-2025 (dossierstuk 3).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Het gemeentebestuur dient, in de mate van het mogelijke en binnen de grenzen van hetgeen verantwoord is, te trachten kosten te recupereren voor individualiseerbare diensten.

Het afleveren van administratieve stukken is één van de meest voorkomende taken van de gemeentediensten.

De kosten kunnen forfaitair worden bepaald binnen de perken gesteld door de hogere overheden. Het Ministerieel besluit van 11 september 2017 (BS 29 september 2017) stelt dat de tarieven van de vergoedingen jaarlijks worden herzien op 1 januari op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.

Het afleveren van allerhande administratieve stukken brengt voor de gemeente zware lasten mee en het is aangewezen om hiervoor een belasting in te vorderen.

Het is aangewezen om dit reglement specifiek te behouden voor de dienst Bevolking / Burgerlijke stand om de werkwijze voor de dienst te vereenvoudigen.

Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

 

Aangezien er momenteel nog geen volledige eensgezindheid bestaat op het vlak van rechtspraak inzake de aantekening van de bekendmaking van het belastingreglement in het daarvoor specifiek voorziene register, wordt het belastingreglement voor de aanslagjaren 2023-2025 inhoudelijk ongewijzigd voorgelegd, om vervolgens te worden bekendgemaakt overeenkomstig de voorgeschreven regels.


Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en herinnert de gemeenteraad eraan dat de fracties Groen, CD&V en Vooruit vorig jaar hebben betoogd dat zij het betreurden dat de gemeente op zoek ging naar andere inkomensbronnen, waaronder de belasting voor de opmaak van diverse administratieve documenten. Er werd gesteld dat het een asociale vorm van belasting is omdat arme en rijke bewoners evenveel betalen voor het aanvragen van een document. De fractie Groen blijft deze vlaktaks betreuren en is benieuwd naar het huidige stemgedrag van de fractie CD&V.

 

Voorzitter Peter PLESSERS schorst kort de vergadering en gaat vervolgens over tot de stemming.

 

Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en merkt op dat hij het vreemd vindt dat de vraag van raadslid BOELENS niet wordt beantwoord, maar dat de voorzitter overgaat tot de orde van de dag.

 

Voorzitter Peter PLESSERS dankt raadslid DE BOECK voor zijn opmerking en legt het voorstel ter stemming voor.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Tegenstanders: Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Katrien LE ROY, Vincent VAN ACHTER
Onthouders: Jean DEWIT
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 onthouding
BESLUIT:

Enig artikel.

Onderstaand reglement voor de aanslagjaren 2023-2025 te bevestigen:

Gemeentelijk belastingreglement op de opmaak en de afgifte van sommige administratieve documenten van de bevolking en burgerlijke stand Aanslagjaren 2023-2025

 

Artikel 1. - belastbare grondslag

Met ingang van 1 oktober 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van sommige getuigschriften of andere administratieve documenten.

 

Art. 2. - aanslagvoet, berekening

 

tarief

opmaak en afgifte van documenten, akten en inlichtingen van de dienst bevolking en burgerlijke stand

5,00 euro

attest van woonst, samenstelling van gezin, bewijs van leven aan persoon zelf

gratis

attest van woonst, samenstelling van gezin, bewijs van leven afgeleverd aan een derde

5,00 euro

afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten voor personen vanaf 18 jaar

officiële kostprijs voor het aanmaken + 7,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (kinderen vanaf 12 jaar tot en met 17 jaar)

officiële kostprijs voor het aanmaken + 5,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (spoed)

officiële kostprijs voor het aanmaken + 15,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten (extreme spoed)

officiële kostprijs voor het aanmaken + 20,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van kids-ID

officiële kostprijs voor het aanmaken + 3,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van kids-ID (spoed)

officiële kostprijs voor het aanmaken + 10,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van kids-ID ( extreme spoed)

officiële kostprijs voor het aanmaken + 15,00 euro, afgerond naar de hogere gehele euro

nieuwe pin- en pukcodes

5,00 euro

afgifte van identiteitsbewijzen, met foto, voor verblijven in het buitenland, voor kinderen jonger dan 12 jaar (enkel van toepassing op niet-Belgen)

2,00 euro

afgifte van trouwboekjes

30,00 euro (incl. 3,00 euro belasting op het huwelijksuittreksel in het boekje)

afgifte van reispassen voor verblijf in het buitenland

officiële kostprijs voor het aanmaken +

  • 20,00 euro en het bedrag van de consulaire zegels voor personen vanaf 18 jaar, afgerond naar de hogere gehele euro
  • 15,00 euro voor personen tot en met 17 jaar, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van reispassen voor verblijf in het buitenland (spoedprocedure )

officiële kostprijs voor het aanmaken +

  • 20,00 euro en het bedrag van de consulaire zegels voor personen vanaf 18 jaar, afgerond naar de hogere gehele euro
  • 15,00 euro voor personen tot en met 17 jaar, afgerond naar de hogere gehele euro

afgifte van een attest van immatriculatie

15,00 euro

de afgifte van een rijbewijs

  • een nationaal en voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel

7,00 euro boven op de prijs die door de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer wordt aangerekend, afgerond naar de hogere gehele euro

  • voor een internationaal rijbewijs

7,00 euro begrepen in de prijs die door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is vastgesteld, afgerond naar de hogere gehele euro

  • de verlenging van de geldigheidsduur van het rijbewijs categorie A3, A, B, B+E en G (groep 1) om medische redenen

geen belasting

het eensluidend verklaren van documenten en stukken

5,00 euro

afgifte van een uittreksel uit het strafregister

5,00 euro

afgifte van een moraliteitsattest

30,00 euro

dossierkosten:

  • aanvraag voor een inschrijving in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister per meerderjarige

 

15,00 euro per meerderjarige

  • tenlasteneming

30,00 euro

  • postnatale erkenning - dossierkosten

30,00 euro (een akte zal gratis afgeleverd worden)

  • prenatale erkenning - dossierkosten

30,00 euro (een akte zal gratis afgeleverd worden)

  • verklaring van geslachtswijziging

30,00 euro

  • opening van een dossier nationaliteit

officiële registratiekost FOD Financiën kostprijs voor het aanmaken 50,00 euro

  • genealogische opzoekingen

50 euro / uur

  • dossier voornaamsverandering (gewone procedure)

75,00 euro

  • dossier voornaamsverandering (transgender)

7,00 euro

  • wettelijke samenwoning registreren

30,00 euro

  • Beëindiging wettelijke samenwoning met wederzijdse toestemming

30,00 euro

  • Beëindiging wettelijke samenwoning op éénzijdig verzoek

250,00 euro ( incl. deurwaarderskosten )

  • Huwelijk

75,00 euro indien huwelijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag + 30,00 euro trouwboekje;

100,00 euro indien huwelijk op vrijdag + 30,00 euro trouwboekje;

150,00 euro indien huwelijk op zaterdag + 30,00 euro trouwboekje;

Art. 3. - belastingplichtige

De belasting valt ten laste van de persoon of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente of ambtshalve worden uitgereikt.


Art. 4. - vrijstelling van belasting

Zijn van de door de gemeente gevorderde belasting vrijgesteld:

  • de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgeleverd;
  • de stukken, welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
  • de afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen;
  • de stukken nodig voor het solliciteren naar een betrekking en de stukken nodig voor de inschrijving in en het volgen van hoger onderwijs;
  • de stukken die bij een officiële aanvraag tot het bekomen van een schadevergoeding gevoegd moeten worden, als gevolg van een fenomeen dat als algemene ramp erkend wordt;
  • de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening al aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke met het afgeven van reispassen belaste gemeente ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de Regent dd. 26 juli 1948 sprake is;
  • de stukken die door de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut aangevraagd worden.
  • de belasting gevorderd voor de afgifte van elektronische identiteitskaarten en verblijfskaarten is niet verschuldigd in geval van vernieuwing, verlenging of vervanging van een elektronische A-kaart, waarop het retributiereglement in het kader van de wet van 14 maart 1968 van toepassing is. De kostprijs aangerekend door de FOD Binnenlandse zaken en eventuele transportkosten blijven wel verschuldigd. 


Art. 5. - wijze van invordering

De belasting wordt contant ingevorderd.

 

Art. 6. - bijkomende kosten

De particulieren en privé-instellingen die om het verzenden van administratieve documenten verzoeken betalen alle kosten die gepaard gaan met het verzenden ervan.

Het globale bedrag voor de verzendingskost wordt vastgesteld op 1,00 euro.

Een persoon, vermeld onder artikel 4, tweede punt, moet deze kost niet betalen.

De vergoeding voor het verzenden van afschriften van andere bestuursdocumenten, die niet worden vermeld onder artikel 2, valt niet onder de toepassing van dit reglement.