De gemeenteraad keurt de afname van een bestelwagen met meubelbak voor de dienst Magazijn via de raamovereenkomst met nummer 2022/HFB/OP/97947 van het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid, goed. Deze opdracht werd door het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid gegund aan de firma Iveco Belgium nv, Alfons Gossetlaan 28A bus 3 te 1702 Groot-Bijgaarden. De totale uitgave voor deze aankoop bedraagt € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. btw (inclusief opbouw en exclusief bijkomende opties).
Wettelijk:
Met betrekking tot de aankoop:
Bijlagen:
/
De dienst Magazijn beschikt momenteel over een Iveco Daily met meubelbak voor het verplaatsen van allerhande materialen. Dit voertuig is in dienst sinds augustus 2008 en zit in zijn 16de gebruiksjaar. De kilometerstand bedraagt momenteel zo'n 180.000 kilometer.
Het betrokken voertuig bevindt zich al even in een sukkelstraatje. In augustus 2023 werd er een probleem aan de stuurinrichting (speling) vastgesteld en zijn er stangen vervangen. Een terugkerende opmerking tijdens de technische keuring is de corrosie aan de onderzijde van het voertuig. De staat van de zetels vooraan is zeer slecht. Het voertuig wordt niet meer toegelaten in de LEZ (Euro 4). De vering vertoond ernstige slijtage en is aan vernieuwing toe. Het voertuig wordt dagelijks gebruikt en is een cruciaal en onmisbaar gegeven binnen de werking van het magazijn.
Omwille van het stellen van bepaalde andere prioriteiten werd de vernieuwing van dit voertuig in 2023 niet opgenomen in de voorziene budgetten. Gezien de staat van het voertuig sneller verergert dan verwacht is het noodzakelijk in te grijpen en het voertuig te vernieuwen met budgetten die voorhanden zijn. Enerzijds zijn herstellingswerken aan dit voertuig louter oplapwerk en is dit geen oplossing op lange termijn. Anderzijds geraakt het voertuig zonder toegevoegde kosten niet meer door de technische keuring.
Er werd door de dienst Aankoop & Facilty bekeken op welke wijze we dit voertuig snel en financieel voordelig konden aankopen, conform de vigerende wetgeving overheidsopdrachten. Hier kwamen we uit op de lopende raamovereenkomst bij het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. Deze raamovereenkomst liep af op 31 augustus 2023 maar het voertuig werd door de dienst Aankoop & Facility tijdig gereserveerd zonder aankoopverplichting op 17 augustus 2023 zodat de aankoop nog conform de wetgeving en de bestekvoorwaarden kan gebeuren. Dit betreft een voertuig dat reeds geconfigureerd werd met de nodige opbouw (meubelbak) volgens de vereisten van de dienst Magazijn.
Er zijn nog enkele bijkomende opties die niet in de vaste configuratie werden opgenomen die wel vereist zijn voor de dienst Magazijn. Deze kunnen achteraf worden toegevoegd aan het voertuig.
Bijkomende opties:
achteruitrijcamera;
2de combi ladingrail met 2 verende landingstangen;
2 led flitslichten voor- en achteraan;
led lichtbalk achteraan;
trekhaak.
Deze opties zullen via een aparte bestelling verlopen gelet op het gegeven dat dit een andere ondernemer betreft (Iveco Verstraeten). De kostprijs van dit voertuig bedraagt € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. btw inclusief opbouw, exclusief bovenvermelde bijkomende opties. Een offerte voor deze opties werd opgevraagd bij Garage Verstraeten uit Zemst. Deze worden ingeschat op zo'n € 5.000 incl. btw.
Voorstel:
Rekening houdend met bovenstaande wordt voorgesteld om het voertuig af te nemen van de raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf. Hiernaast ook om volgende redenen:
de in deze raamovereenkomst opgenomen voertuigen voldoen aan de behoefte van het bestuur;
de voorgestelde aankoopprijzen marktconform zijn en de marktverkenning reeds gebeurd is via de Vlaamse Overheid;
de snelle levertermijn van het voertuig - uiterlijk einde 2023;
de wagens bij een lokale dealer naar keuze geleverd en onderhouden kunnen worden.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en heeft een aantal vragen over het dossier. Er wordt voorgesteld dat er een afname wordt gedaan van het contract via Iveco Eppegem. De gemeente is echter al klant bij Iveco. Hij vraagt waarom deze constructie nodig is. Verder vraagt hij waarom er gekozen wordt voor een voertuig met slechts twee zitbanken en of er navraag werd gedaan naar de prijsverschillen tussen het Facilitair Bedrijf Vlaamse Overheid en Iveco, waar de gemeente voorheen de bestelling plaatste.
Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat de gemeente geen klant is bij een specifieke garage. Voor alle bestellingen moet de gemeente immers een aanbestedingsprocedure volgen. De aanschaf van een nieuwe bestelwagen stond voor volgend jaar gepland, maar moest naar voren geschoven worden, daarom heeft men gekeken hoe deze vervanging z.s.m. kon gebeuren. Dit heeft geleid tot een afname binnen de raamovereenkomst, zodat er geen hele aanbestedingsprocedure nodig was. De gemeente heeft wel een marktconsultatie gedaan, daaruit bleek dat de aanschaf van het voertuig economisch voordelig was, zeker ook gezien de snelle levertermijn. De opties kunnen achteraf worden aangeschaft, daarvoor zal de markt nog geconsulteerd worden. De gemeente heeft al een prijsaanvraag gedaan bij lokale leveranciers.
Dat het voertuig slechts twee zitbanken heeft, wist schepen HOEFS niet. Het aangekochte voertuig voldoet echter aan alle eisen die de diensten hebben opgegeven, waardoor het schepencollege akkoord is gegaan.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt opnieuw het woord en stelt dat hij dat laatste begrijpt, maar herinnert zich dat het aantal zitplaatsen in het verleden weleens lastig was. Als de diensten aangeven dat dit voldoende is, lijkt het hem geen probleem. Hij vraagt nog wel naar de prijs voor de opties, die Iveco gaat leveren.
Schepen Kirsten HOEFS repliceert dat zij voor de aankoop van toekomstige voertuigen bij de diensten zal navragen of het aantal zitbanken voldoende is. De opties voor het voertuig dat de gemeente wil aanschaffen, zullen rond de € 5.000 kosten. Deze kunnen later worden toegevoegd. Hiervoor zal de gemeente lokale leveranciers consulteren.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt een laatste maal het woord en verklaart dat hij de vorige keer had gevraagd naar de detailgegevens van de gunning. Hij zal deze vraag stellen aan de Deputatie, zoals werd voorgesteld door de burgemeester.
Budget voor deze aankoop werd niet voorzien in het meerjarenplan maar het budget voor de vernieuwing van de slagbomen aan de loods kan hiervoor aangewend worden: Jaarbudgetrekening GBB-Mag 0119-07/2220000.
Artikel 1.
De afname van de lopende raamovereenkomst van het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid voor de aankoop van een bestelwagen met meubelbak voor de dienst Magazijn via de raamovereenkomst met nummer 2022/HFB/OP/97947 goed te keuren.
Deze opdracht werd door het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid gegund aan de firma Iveco Belgium nv, Alfons Gossetlaan 28A bus 3 te 1702 Groot-Bijgaarden. De totale uitgave bedraagt € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. btw (inclusief opbouw en exclusief bijkomende opties).
Art. 2.
Iveco Belgium nv op de hoogte te brengen van de beslissing genomen in artikel 1.
Art. 3.
De betrokken dienst te informeren van de afname van het Facilitair Bedrijf en de levertermijn van het voertuig.