Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 22/04/2021 - 19:00

Reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats - Vaststelling

Aanwezig: Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Katleen ORINX, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden
Afwezig: Karima MOKHTAR, gemeenteraadslid

De gemeenteraad stelt het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats vast en beslist om het reglement toe te voegen als bijlage bij het arbeidsreglement gemeente, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 25 september 2014 en laatst gewijzigd op 23 april 2015.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40, §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur).

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Wet 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en latere wijzigingen.
  • Wet 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, BS 5 januari 2001.
  • Besluit Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
 
  • Rechtspositieregeling gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020.
  • Arbeidsreglement gemeente, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 25 september 2014 en laatst gewijzigd op 23 april 2015.
 
Specifiek
  • Verordening 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
  • Wet 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
  • Wet 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
  • Koninklijk besluit 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, BS 23 mei 2018.
  • CAO nr. 68 van de Nationale Arbeidsraad van 16 juni 1998 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de arbeidsplaats.
 
  • Besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 22 februari en 6 april 2021 (dossierstukken 1 en 2).

 

Syndicaal overleg

Het syndicaal statuut:

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies Martin DEMEESTER, sociaal inspecteur-directiehoofd, Toezicht Sociale Wetten van 19 april 2018, waarin wordt gesteld:

"Enkel de werkgever die het werk van zijn werknemers via camerabewaking wil controleren (vierde doeleinde), moet de regels van dit toezicht opnemen in het arbeidsreglement en bijgevolg de wijzigingsprocedure van het arbeidsreglement in acht nemen."

  • Advies Jurplus van 28 januari 2021, waarin wordt gesteld:

"Indien de camera’s tot doel hebben om de arbeid van de werknemers te controleren, is deze controle uitsluitend toegestaan als zij dient voor het meten van het werk met het oog op het vaststellen van de bezoldiging of gevolgen heeft voor de rechten en plichten van het toezichthoudend personeel. In dat geval is er een wijziging van het arbeidsreglement op die vlakken nodig.

Indien de camera één van de andere wettelijk toegestane doelen beoogt, dient men de werknemers nog altijd te informeren over toepassing en het gebruik van de bewakingscamera’s (doel, bewaringstermijn beelden, …). In de privé-sector gebeurt dit meestal door het camerareglement via een ondernemingscao in te voeren of als bijlage bij het arbeidsreglement. In de lokale besturen is het beste valabele alternatief de toevoeging van het ‘camerareglement’ als bijlage aan het arbeidsreglement."

 

  • Protocol van de vakorganisaties (zie bijlage 2):
    • ACV: Protocol van akkoord met als toevoeging: "ACV Openbare Diensten gaat akkoord omdat de camera's niet zullen gebruikt worden om het personeel te controleren"
    • ACOD:
    • VSOA: niet aanwezig
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

A. Situatieschets

 

Door het schepencollege wordt voorgesteld om de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods (Humbeeksesteenweg 243, 1850 Grimbergen) uit te breiden. Aanleiding hiervoor is het feit dat er nu slechts één camera aanwezig is. Deze camera is gericht op de ingang aan de slagbomen waardoor de magazijnier, eenmaal bezoekers het terrein van de loods betreden, niet meer kan volgen waar deze mensen naartoe zijn gegaan.

 

De ingang van het magazijn is om de hoek waardoor er vanuit het magazijn geen direct zicht is op de algemene ingang. Dit zorgt soms voor een gevaarlijke situatie, waarbij er onaangekondigd mensen in het magazijn staan met al of niet slechte bedoelingen of waarbij bezoekers kunnen ronddolen op het terrein. Er is heel wat kostbaar materiaal aanwezig op het terrein en wanneer het in de wintermaanden sneller donker is, zorgt dit voor een extra onveilig gevoel voor het personeel.

 

B. Informatieprocedure


Wat te verstaan onder camerabewaking op de arbeidsplaats?

Onder camerabewaking moet worden verstaan elk bewakingssysteem met één of meer camera's dat ertoe strekt om bepaalde plaatsen of activiteiten op de arbeidsplaats te bewaken vanuit een punt dat zich geografisch op een afstand van die plaatsen of activiteiten bevindt, met of zonder het oog op bewaring van de beeldgegevens die het inzamelt en overbrengt (cf. art. 2 CAO nr. 68 van de Nationale Arbeidsraad van 16 juni 1998 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de arbeidsplaats).

 

Camerabewaking op de arbeidsplaats is slechts toegelaten voor zover aan bepaalde voorwaarden is voldaan:

  • de camerabewaking moet een geoorloofd doel hebben;

  • de camerabewaking moet proportioneel zijn;

  • de camerabewaking moet transparant zijn.

 

Doel van de camerabewaking

Er zijn vier doeleinden waarvoor camerabewaking op de arbeidsplaats is toegestaan:

  1. Om de veiligheid en de gezondheid van de werknemers te controleren (bv. het observeren van magazijnen waar gevaarlijke goederen gestockeerd zijn);

  2. Voor de bescherming van de goederen van de onderneming (bv. tegen diefstal of vernieling);

  3. Voor de controle van het productieproces; deze controle kan zowel op de machines als op de werknemers betrekking hebben;

  4. Voor de controle van de arbeid van de werknemers.

 

De uitbreiding van de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods wordt voorgesteld voor het nastreven van de volgende doeleinden:

  • de veiligheid en bescherming van de werknemers;

  • de bescherming van de goederen van de onderneming.

 

De camerabewaking zal niet aangewend worden op een wijze die onverenigbaar is met deze uitdrukkelijk omschreven doeleinden.

 

Concreet heeft de camerabewaking tot doel bewijzen te verzamelen ingeval er zich feiten voordoen die een misdrijf uitmaken of schade veroorzaken (bijvoorbeeld diefstal of vandalisme) en om daders, getuigen of slachtoffers te kunnen identificeren.

 

Proportionaliteit

Het gaat over de plaatsing van 7 bijkomende bewakingscamera's:

  • camera gericht op de slagboom (deze is reeds aanwezig);

  • camera gericht op de parking;

  • camera gericht op ingang langs het vliegveld;

  • 2 camera's gericht achteraan de loodsen;

  • camera gericht op de silo's;

  • camera gericht op het tankstation en

  • camera binnen gericht op de ontleningsdienst.

 

De 7 bijkomende bewakingscamera's filmen telkens een aantal locaties waarop anders geen of zeer moeilijk controle kan worden uitgeoefend. Op deze locaties zijn er geen personeelsleden aanwezig die permanent aan het werk zijn. Deze plaatsen worden gebruikt voor het af- en aanrijden van personeel, voor het stockeren of afleveren van (groot) materiaal en voor het parkeren van voertuigen van het personeel of voertuigen van de gemeente.

 

De camera's hebben niet tot doel de personeelsleden zelf te controleren, maar wel om de veiligheid van de personeelsleden die aanwezig zijn op het terrein te garanderen en om het kostbaar materiaal dat aanwezig is op de terreinen van de loods, te beveiligen.

 

Binnen in de ateliers waar personeelsleden op meer permanente basis aanwezig zijn, worden geen camera's geplaatst.

 

Rekening houdend met het bovenstaande is de camerabewaking niet disproportioneel gelet op het beoogde doel, namelijk het garanderen van de veiligheid van zowel het personeel als het gemeentelijk materiaal en voertuigen. Na onderzoek blijkt dat de nagestreefde doeleinden niet op een andere manier kunnen worden bereikt.

 

Transparantie

Indien de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods zou worden uitgebreid, zal er door het bestuur duidelijk gecommuniceerd worden over alle aspecten van de camerabewaking (redenen, nagestreefde doeleinden, plaats en aantal camera’s, bewaring van de beelden, etc.). Voorafgaandelijk zal de nodige informatie meegedeeld aan het personeel via een personeelsnota. Er zal ook een aangifte gedaan worden via het e-loket van de FOD Binnenlandse zaken www.aangiftecamera.be

 

Als de camera's effectief operationeel zijn, zal dit eveneens duidelijk gecommuniceerd worden. Tevens zullen pictogrammen worden opgehangen die de aanwezigheid van de camerabewaking signaleren aan de personeelsleden en aan derden.

 

Geheime camerabewaking zal in beginsel niet toegestaan worden, behalve mits toestemming en onder toezicht van het Openbaar Ministerie ingeval er ernstige aanwijzingen zouden zijn dat er strafbare feiten zijn gepleegd.

 

C. Praktisch


Periodes gedurende dewelke de camera functioneert

De bewakingscamera's zullen ingesteld worden om elke beweging op te nemen en dus zullen ze niet permanent filmen. Gelet op het beoogde doel is dit in lijn met de hierboven geschetste vooropgestelde doeleinden.

 

Verwerking en bewaring van de beeldgegevens

De beelden worden enkel lokaal opgeslagen in de recorder. Bewaring van de opnames zijn wettelijk beperkt tot 30 dagen.

 

De verkregen beeldgegevens zullen te goeder trouw verwerkt en bewaard worden. Ze zullen enkel gebruikt worden voor de hierboven vermelde doeleinden.

 

Het wettelijk verplicht beeldverwerkingsregister wordt samen met de DPO opgemaakt.

 

Personen die toegang hebben tot de beeldgegevens

Uitsluitend de verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, zal toegang hebben tot de beelden. De verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, moet alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen teneinde de toegang tot de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden en zodoende de bescherming van de persoonsgegevens te waarborgen (o.a. beveiliging door passwoorden, beveiliging van het netwerk tegen indringing, encryptie, vertrouwelijkheidsverklaring).

 

De personen die toegang zullen hebben tot de beelden, zullen een discretieplicht hebben omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren, met dien verstande dat de verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, de beelden:

  • kan overdragen aan de politiediensten of de gerechtelijke overheden indien men feiten vaststelt die een misdrijf kunnen vormen en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten en het identificeren van de daders;

  • moet overdragen aan de politiediensten indien zij hierom verzoeken in het kader van hun opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie en de beelden het vastgestelde misdrijf betreffen.

 

De aangewezen personen die toegang zullen hebben tot de beeldgegevens zijn:

  • algemeen directeur

  • afdelingshoofd ruimte

  • coördinator magazijn

  • magazijnier

 

Het bekijken van beelden in real time moet zo veel mogelijk vermeden worden en zal uitsluitend toegestaan worden om onmiddellijk te kunnen ingrijpen bij misdrijven, schade of ordeverstoring.

 

Kennisname en verbetering van de gegevens

De personeelsleden zullen het recht hebben om op elk moment inzage te nemen van de beeldgegevens die hen betreffen en, in voorkomend geval, de wijziging aan te vragen van onjuiste, onvolledige of niet (meer) relevante gegevens. Zij zullen recht hebben op bijstand van hun vakbondsafgevaardigde bij de uitoefening van dit recht.

 

D. Reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats

 

Rekening houdend met het voorgaande en het advies van Jurplus van 28 januari 2021 werd een reglement opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 april 2021 met het oog op toevoeging als bijlage bij het arbeidsreglement.

 

Ontwerptekst zie bijlage 1.

 


 

Op 21 april 2021 werd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats besproken tijdens de vergadering van het Bijzonder Onderhanderlings- en Hoog Overlegcomité (BOC/HOC).

 

Door de vakorganisaties werd opgemerkt dat de aangewezen personen die toegang hebben tot de beeldgegevens niet zijn opgenomen in het reglement. Naar aanleiding van deze bemerking werd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats aangepast. De aangepaste ontwerptekst is toegevoegd als bijlage 3 (een versie met markering en een versie zonder).

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats goed te keuren.

 

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats, zoals toegevoegd in bijlage 3, vast te stellen en toe te voegen als bijlage bij het arbeidsreglement gemeente, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 25 september 2014 en laatst gewijzigd op 23 april 2015.

 

Art. 2.

Aan de dienst Personeel de opdracht te geven om onderhavig besluit en het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats, te publiceren overeenkomstig de bepalingen inzake de bekendmakings- en meldingsplicht voor lokale besturen.


Bijlagen