De gemeenteraad stelt het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats vast en beslist om het reglement toe te voegen als bijlage bij het arbeidsreglement gemeente, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 25 september 2014 en laatst gewijzigd op 23 april 2015.
Artikel 40, §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur).
Algemeen
Syndicaal overleg
Het syndicaal statuut:
"Enkel de werkgever die het werk van zijn werknemers via camerabewaking wil controleren (vierde doeleinde), moet de regels van dit toezicht opnemen in het arbeidsreglement en bijgevolg de wijzigingsprocedure van het arbeidsreglement in acht nemen."
"Indien de camera’s tot doel hebben om de arbeid van de werknemers te controleren, is deze controle uitsluitend toegestaan als zij dient voor het meten van het werk met het oog op het vaststellen van de bezoldiging of gevolgen heeft voor de rechten en plichten van het toezichthoudend personeel. In dat geval is er een wijziging van het arbeidsreglement op die vlakken nodig.
Indien de camera één van de andere wettelijk toegestane doelen beoogt, dient men de werknemers nog altijd te informeren over toepassing en het gebruik van de bewakingscamera’s (doel, bewaringstermijn beelden, …). In de privé-sector gebeurt dit meestal door het camerareglement via een ondernemingscao in te voeren of als bijlage bij het arbeidsreglement. In de lokale besturen is het beste valabele alternatief de toevoeging van het ‘camerareglement’ als bijlage aan het arbeidsreglement."
Door het schepencollege wordt voorgesteld om de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods (Humbeeksesteenweg 243, 1850 Grimbergen) uit te breiden. Aanleiding hiervoor is het feit dat er nu slechts één camera aanwezig is. Deze camera is gericht op de ingang aan de slagbomen waardoor de magazijnier, eenmaal bezoekers het terrein van de loods betreden, niet meer kan volgen waar deze mensen naartoe zijn gegaan.
De ingang van het magazijn is om de hoek waardoor er vanuit het magazijn geen direct zicht is op de algemene ingang. Dit zorgt soms voor een gevaarlijke situatie, waarbij er onaangekondigd mensen in het magazijn staan met al of niet slechte bedoelingen of waarbij bezoekers kunnen ronddolen op het terrein. Er is heel wat kostbaar materiaal aanwezig op het terrein en wanneer het in de wintermaanden sneller donker is, zorgt dit voor een extra onveilig gevoel voor het personeel.
Wat te verstaan onder camerabewaking op de arbeidsplaats?
Onder camerabewaking moet worden verstaan elk bewakingssysteem met één of meer camera's dat ertoe strekt om bepaalde plaatsen of activiteiten op de arbeidsplaats te bewaken vanuit een punt dat zich geografisch op een afstand van die plaatsen of activiteiten bevindt, met of zonder het oog op bewaring van de beeldgegevens die het inzamelt en overbrengt (cf. art. 2 CAO nr. 68 van de Nationale Arbeidsraad van 16 juni 1998 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de arbeidsplaats).
Camerabewaking op de arbeidsplaats is slechts toegelaten voor zover aan bepaalde voorwaarden is voldaan:
de camerabewaking moet een geoorloofd doel hebben;
de camerabewaking moet proportioneel zijn;
de camerabewaking moet transparant zijn.
Doel van de camerabewaking
Er zijn vier doeleinden waarvoor camerabewaking op de arbeidsplaats is toegestaan:
Om de veiligheid en de gezondheid van de werknemers te controleren (bv. het observeren van magazijnen waar gevaarlijke goederen gestockeerd zijn);
Voor de bescherming van de goederen van de onderneming (bv. tegen diefstal of vernieling);
Voor de controle van het productieproces; deze controle kan zowel op de machines als op de werknemers betrekking hebben;
Voor de controle van de arbeid van de werknemers.
De uitbreiding van de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods wordt voorgesteld voor het nastreven van de volgende doeleinden:
de veiligheid en bescherming van de werknemers;
de bescherming van de goederen van de onderneming.
De camerabewaking zal niet aangewend worden op een wijze die onverenigbaar is met deze uitdrukkelijk omschreven doeleinden.
Concreet heeft de camerabewaking tot doel bewijzen te verzamelen ingeval er zich feiten voordoen die een misdrijf uitmaken of schade veroorzaken (bijvoorbeeld diefstal of vandalisme) en om daders, getuigen of slachtoffers te kunnen identificeren.
Proportionaliteit
Het gaat over de plaatsing van 7 bijkomende bewakingscamera's:
camera gericht op de slagboom (deze is reeds aanwezig);
camera gericht op de parking;
camera gericht op ingang langs het vliegveld;
2 camera's gericht achteraan de loodsen;
camera gericht op de silo's;
camera gericht op het tankstation en
camera binnen gericht op de ontleningsdienst.
De 7 bijkomende bewakingscamera's filmen telkens een aantal locaties waarop anders geen of zeer moeilijk controle kan worden uitgeoefend. Op deze locaties zijn er geen personeelsleden aanwezig die permanent aan het werk zijn. Deze plaatsen worden gebruikt voor het af- en aanrijden van personeel, voor het stockeren of afleveren van (groot) materiaal en voor het parkeren van voertuigen van het personeel of voertuigen van de gemeente.
De camera's hebben niet tot doel de personeelsleden zelf te controleren, maar wel om de veiligheid van de personeelsleden die aanwezig zijn op het terrein te garanderen en om het kostbaar materiaal dat aanwezig is op de terreinen van de loods, te beveiligen.
Binnen in de ateliers waar personeelsleden op meer permanente basis aanwezig zijn, worden geen camera's geplaatst.
Rekening houdend met het bovenstaande is de camerabewaking niet disproportioneel gelet op het beoogde doel, namelijk het garanderen van de veiligheid van zowel het personeel als het gemeentelijk materiaal en voertuigen. Na onderzoek blijkt dat de nagestreefde doeleinden niet op een andere manier kunnen worden bereikt.
Transparantie
Indien de camerabewaking op de terreinen van de gemeentelijke loods zou worden uitgebreid, zal er door het bestuur duidelijk gecommuniceerd worden over alle aspecten van de camerabewaking (redenen, nagestreefde doeleinden, plaats en aantal camera’s, bewaring van de beelden, etc.). Voorafgaandelijk zal de nodige informatie meegedeeld aan het personeel via een personeelsnota. Er zal ook een aangifte gedaan worden via het e-loket van de FOD Binnenlandse zaken www.aangiftecamera.be
Als de camera's effectief operationeel zijn, zal dit eveneens duidelijk gecommuniceerd worden. Tevens zullen pictogrammen worden opgehangen die de aanwezigheid van de camerabewaking signaleren aan de personeelsleden en aan derden.
Geheime camerabewaking zal in beginsel niet toegestaan worden, behalve mits toestemming en onder toezicht van het Openbaar Ministerie ingeval er ernstige aanwijzingen zouden zijn dat er strafbare feiten zijn gepleegd.
Periodes gedurende dewelke de camera functioneert
De bewakingscamera's zullen ingesteld worden om elke beweging op te nemen en dus zullen ze niet permanent filmen. Gelet op het beoogde doel is dit in lijn met de hierboven geschetste vooropgestelde doeleinden.
Verwerking en bewaring van de beeldgegevens
De beelden worden enkel lokaal opgeslagen in de recorder. Bewaring van de opnames zijn wettelijk beperkt tot 30 dagen.
De verkregen beeldgegevens zullen te goeder trouw verwerkt en bewaard worden. Ze zullen enkel gebruikt worden voor de hierboven vermelde doeleinden.
Het wettelijk verplicht beeldverwerkingsregister wordt samen met de DPO opgemaakt.
Personen die toegang hebben tot de beeldgegevens
Uitsluitend de verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, zal toegang hebben tot de beelden. De verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, moet alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen teneinde de toegang tot de beelden te beveiligen tegen toegang door onbevoegden en zodoende de bescherming van de persoonsgegevens te waarborgen (o.a. beveiliging door passwoorden, beveiliging van het netwerk tegen indringing, encryptie, vertrouwelijkheidsverklaring).
De personen die toegang zullen hebben tot de beelden, zullen een discretieplicht hebben omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren, met dien verstande dat de verantwoordelijke voor de verwerking of de persoon die onder zijn/haar gezag handelt, de beelden:
kan overdragen aan de politiediensten of de gerechtelijke overheden indien men feiten vaststelt die een misdrijf kunnen vormen en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten en het identificeren van de daders;
moet overdragen aan de politiediensten indien zij hierom verzoeken in het kader van hun opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie en de beelden het vastgestelde misdrijf betreffen.
De aangewezen personen die toegang zullen hebben tot de beeldgegevens zijn:
algemeen directeur
afdelingshoofd ruimte
coördinator magazijn
magazijnier
Het bekijken van beelden in real time moet zo veel mogelijk vermeden worden en zal uitsluitend toegestaan worden om onmiddellijk te kunnen ingrijpen bij misdrijven, schade of ordeverstoring.
Kennisname en verbetering van de gegevens
De personeelsleden zullen het recht hebben om op elk moment inzage te nemen van de beeldgegevens die hen betreffen en, in voorkomend geval, de wijziging aan te vragen van onjuiste, onvolledige of niet (meer) relevante gegevens. Zij zullen recht hebben op bijstand van hun vakbondsafgevaardigde bij de uitoefening van dit recht.
Rekening houdend met het voorgaande en het advies van Jurplus van 28 januari 2021 werd een reglement opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 april 2021 met het oog op toevoeging als bijlage bij het arbeidsreglement.
Ontwerptekst zie bijlage 1.
Op 21 april 2021 werd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats besproken tijdens de vergadering van het Bijzonder Onderhanderlings- en Hoog Overlegcomité (BOC/HOC).
Door de vakorganisaties werd opgemerkt dat de aangewezen personen die toegang hebben tot de beeldgegevens niet zijn opgenomen in het reglement. Naar aanleiding van deze bemerking werd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats aangepast. De aangepaste ontwerptekst is toegevoegd als bijlage 3 (een versie met markering en een versie zonder).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats goed te keuren.
/
Artikel 1.
Het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats, zoals toegevoegd in bijlage 3, vast te stellen en toe te voegen als bijlage bij het arbeidsreglement gemeente, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 25 september 2014 en laatst gewijzigd op 23 april 2015.
Art. 2.
Aan de dienst Personeel de opdracht te geven om onderhavig besluit en het reglement Camerabewaking op de arbeidsplaats, te publiceren overeenkomstig de bepalingen inzake de bekendmakings- en meldingsplicht voor lokale besturen.