Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

Besluit  GEMEENTERAAD

do 26/09/2024 - 19:00

Beleids- en ondersteunend personeel - Aanwending van de puntenenveloppen - Omzetting van de toegekende punten in uren tewerkstelling voor het schooljaar 2024-2025 - Vaststelling

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad stelt de omzetting naar en de aanwending van het urenpakket vast voor het beleids- en ondersteunend personeel van de gemeentelijke basisscholen Grimbergen voor het schooljaar 2024-2025.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, en latere wijzigingen, waarin wordt bepaald dat het schoolbestuur of zijn afgevaardigde beslist, met toepassing van de reglementering inzake medezeggenschap, overleg en onderhandeling, over de aanwending van het urenpakket voor beleids- en ondersteunend personeel.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, en latere wijzigingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997, en latere wijzigingen, betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs.
 
  • Omzendbrief BaO/2005/09 van 29 juni 2005 betreffende de personeelsformatie scholen in het gewoon basisonderwijs.
  • Omzendbrief BaO/2005/12 van 30 juni 2005 betreffende de puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen basisonderwijs: personeelsformatie en personeelsaspecten.
  • Omzendbrief BaO/2005/11 van 30 juni 2005: ‘scholengemeenschappen basisonderwijs’.
  • Omzendbrief GD/2003/04 van 18 juli 2003: ‘mededeling betreffende ICT-coördinatie.

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2024 met betrekking tot de omzetting van de toegekende punten uit de puntenenveloppen naar uren tewerkstelling voor het schooljaar 2024-2025.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Het advies van de schoolhoofden.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Het departement Onderwijs en Vorming biedt sinds het schooljaar 2003-2004 aan alle basisscholen de mogelijkheid om op volgende domeinen ondersteuning te voorzien door aanwerving van personeel:

  • administratie;
  • informatie- en communicatietechnologie (ICT);
  • zorg.

 

De scholen krijgen hiervoor per school en tevens voor de scholengemeenschap een puntenenveloppe aangereikt (zie bijlagen). De omvang van de te begeven betrekkingen wordt bepaald door het aantal toegekende punten alsook door het scholingsniveau waarop men een aanwerving wenst te realiseren: hoger secundair onderwijs (HSO), professionele bachelor (PBA) of master (MA). Hoe hoger het tewerkstellingsniveau en de diplomavereiste, hoe meer punten men nodig heeft. De punten worden omgezet naar uren tewerkstelling.

 

Vanaf 1 januari 2022 werd een nieuw ambt gecreëerd: beleidsondersteuner. Vanaf dan kan de puntenenveloppe die elke school ontvangt voor administratie aangewend worden voor administratief medewerker en/of beleidsondersteuner.

 

Administratief medewerker

Aangezien er voor administratief medewerker reeds vastbenoemde medewerkers zijn tewerkgesteld in de gemeentescholen op het niveau van hoger secundair onderwijs, worden de punten op het niveau HSO geconverteerd naar het aantal tewerkstellingsuren.

 

Beleidsondersteuner

Naar analogie met het ambt van zorgcoördinator, zullen de punten op het niveau BA geconverteerd worden naar het aantal tewerkstellingsuren.

 

ICT-coördinator

Aangezien er voor dit ambt reeds vastbenoemde personeelsleden zijn tewerkgesteld op het niveau van BA, worden de punten opnieuw op dit niveau geconverteerd naar het aantal tewerkstellingsuren.  

 

Zorgcoördinator

De berekening van de puntenenveloppe "zorg" bestaat uit 3 componenten:

  • een sokkel per school voor gewoon basisonderwijs in de scholengemeenschap;
  • een lineair gedeelte met een verschillend puntengewicht voor een kleuter in het gewoon basisonderwijs en een leerling in het lager onderwijs;
  • een apart gedeelte op basis van het aantal 4-jarige kleuters die voldoen aan het leerlingenkenmerk ‘thuistaal-niet-Nederlands’.

De aanwending van deze puntenenveloppe gebeurt via afspraken tussen de verschillende partners binnen de scholengemeenschap. Voor het ambt van zorgcoördinator wordt er rekening gehouden met de vastbenoemde personen die het ambt invullen op niveau van professionele bachelor en het advies van de schoolhoofden om de zorgcoördinatoren aan te werven op het niveau van professionele bachelor (PBA).

 

Stimulusenveloppe

De scholengemeenschap ontvangt ook elk jaar een puntenenveloppe stimulus (zie bijlage). Deze enveloppe is gebaseerd op het aantal gewogen regelmatige leerlingen op de eerste schooldag van februari van het voorafgaande schooljaar.

 

Scholengemeenschap

De puntenenveloppe voor de scholengemeenschap in haar geheel is samengesteld uit 3 delen:

  • de stimulusenveloppe: 91 punten;
  • de punten zorg: 452 punten verdeeld over de scholen;
  • de 7 restpunten die de scholen samen leggen: 1 restpunt uit de zorgenveloppe, 2 punten administratie (1 restpunten van Beigem en 1 restpunt van Borcht) en 4 punten ICT (1 restpunt van Beigem, 2 restpunten van Borcht en 1 restpunt van Humbeek). 

 

De restpunten zijn punten die bij het converteren van de punten naar tewerkstellingsuren vrij komen. Deze conversies gebeuren op basis van tabellen die ter beschikking worden gesteld door het departement Onderwijs. De restpunten worden in samenspraak en in overleg met de schoolhoofden overgedragen naar de scholengemeenschap om tot een optimale benutting van de punten te komen.

 

De formatie voor het zorg-, beleids- en ondersteunend personeel voor het schooljaar 2024-2025 wordt desgevallend als volgt vastgesteld:

 

 

Dit punt werd op 28 augustus 2024 besproken op de vergadering van het Afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gesubsidieerd onderwijs (ABOC/HOC).

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De omzetting van de toegekende punten naar uren tewerkstelling voor het beleids- en ondersteunend personeel voor het schooljaar 2024-2025 als volgt vast te stellen:


Art. 2.

De aanwervingen van de in artikel 1 vermelde gesubsidieerde ambten, op volgende aanwervingsniveaus vast te stellen:

  • niveau hoger secundair onderwijs voor het ambt administratief medewerk(st)er;
  • niveau professionele bachelor voor het ambt beleidsondersteuner;
  • niveau professionele bachelor voor het ambt ICT-coördinator;
  • niveau professionele bachelor voor het ambt zorgcoördinator.