De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek van brandweerzone Vlaams-Brabant West voor vrijstelling GAS-boetes voor voertuigen tijdens prioritaire interventies en gaat niet akkoord met de implementatie van het systeem van "whitelisting".
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 37. Prioritaire voertuigen
37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van een andere opdracht, alleen wanneer de aard van de opdracht het rechtvaardigt.
37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden met een gematigde snelheid en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
37.5. De bestuurder van een prioritair voertuig dat een dringende opdracht uitvoert hoeft dit reglement niet na te leven met uitzondering van de artikelen 4, 8.4, 16.4, 20, 24, eerste lid, 3°, 35, 36, 37, 44.1, vierde en vijfde lid en 59.1, indien het gaat om:
a) een bevoegde persoon bedoeld in artikel 3, 1°, 2°, 5°, 7° of 11°;
b) een bestuurder van een voertuig voor dringende medische hulpverlening;
c) een bestuurder van een brandweervoertuig;
d) een bestuurder van een voertuig van de Civiele Bescherming;
e) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen;
f) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening van Infrabel;
g) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening bij een ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen ;
h) een bestuurder van de Dienst Opruiming en Vernietiging van Explosieven (DOVO) van Defensie, bij dringende ingrepen ;
i) een bestuurder van een voertuig gebruikt voor het vervoer van gedetineerden;
j) een noodplanningscoördinator.
Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 waarbij het mobiliteitsplan werd goedgekeurd.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2023 tot aanstelling van de sanctionerend ambtenaar.
Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 inzake kennisname van de trajectcontroles.
Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 inzake de goedkeuring van de bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 reglement.
Negatief advies door teamleider verkeer van PZ GRIMBERGEN van 4 juni 2025 (zie bijlage).
Op 27 mei 2025 ontvangt gemeente GRIMBERGEN per e-mail het schrijven van brandweerzone Vlaams-Brabant West (zie bijlage). Het schrijven omvat het verzoek tot vrijstelling voor GAS-boetes voor voertuigen tijdens prioritaire interventies:
"Wij stellen vast dat onze voertuigen, zelfs wanneer zij een prioritaire opdracht uitvoeren met gebruik van blauwe lichten en sirenes, geconfronteerd worden met GAS-boetes, voornamelijk met betrekking tot snelheidsovertredingen via de ANPR-camera's. Dit leidt tot een aanzienlijke administratieve belasting, niet alleen binnen onze brandweerzone, maar mogelijk ook binnen uw gemeentelijke diensten.
Om deze problematiek op te lossen en een efficiëntere werking van onze hulpdiensten te garanderen, verzoeken wij u vriendelijk om te overwegen een lokale regeling te treffen die Brandweerzone Vlaams-Brabant vrijstelt van GAS-boetes die voortvloeien uit snelheidsovertredingen begaan tijdens prioritaire opdrachten. Wij stellen voor om hiertoe een systeem van "whitelisting" te implementeren, waarbij de nummerlaten van onze prioritaire voertuigen aan uw diensten worden gecommuniceerd. Dit zou een automatische vrijstelling van retributie voor deze voertuigen in geval van snelheidsovertredingen tijdens dringende opdrachten mogelijk maken. Een dergelijk initiatief zou een directe vermindering van de administratieve last voor beide partijen betekenen."
Dienst Handhaving doet navraag bij PZ GRIMBERGEN, aangezien zij instaan voor de vaststelling van snelheidsovertredingen via ANPR-camera's.
Teamleider verkeer van PZ GRIMBERGEN geeft op 4 juni 2025 het volgende antwoord en advies:
"Ik ben totaal geen voorstander voor het opstellen van een whitelist. Een whitelist is nooit helemaal sluitend en heel moeilijk om up to date te houden.
Wanneer dit wordt toegestaan voor de brandweerzone Vlaams Brabant west gaan er volgens mij heel snel vragen komen van naburige brandweerzones (Brussel), ziekenhuizen (AZ Portaels, Militair ziekenhuis), politiezones, gemeentebestuur,… om ook tot een whitelist toegevoegd te worden.
De regels in de wegcode zijn duidelijk wat er kan en mag i.v.m. prioritaire voertuigen. Wanneer er aan deze regels voldaan wordt is de administratieve last heel beperkt. Er dient enkel een antwoordformulier ingevuld te worden en bewijsstukken toegevoegd te worden dat het effectief over een prioritaire verplaatsing ging. Daarna beslist Haviland of het parket.
Hoeveel prioritaire voertuigen hebben onrechtmatig een GAS-5 boete ontvangen sinds augustus ’24?
In totaal werden de voertuigen van de brandweerzone Vlaams Brabant West 579 keer gecapteerd op 1 van onze camera’s. Hiervan werden er door ons 518 geannuleerd.
Overzicht van de camera’s:
Mobiele camera:
- 3 captaties
- 3 geannuleerd
Vaste camera (Flitspalen):
- 90 captaties
- 48 geannuleerd
- 42 OI’s / PV’s aangemaakt
- 34 PV’s voorbij rood licht rijden (mogen nooit geannuleerd worden bij wet)
- 1 PV te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 7 OI’s te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
Trajectcontrole:
- 468 captaties
- 449 geannuleerd
- 19 GAS/OI/PV’s aangemaakt
- 17 GAS te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 1 OI te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 1 PV te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
Kort samengevat:
- 17 GAS voor te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 8 onmiddellijke inningen voor te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 2 Processen – verbaal voor te hoge snelheid zonder zichtbaar blauw licht
- 34 processen – verbaal voorbij het rode licht rijden
Of dat deze terecht of onterecht zijn opgesteld kunnen wij niet beoordelen. Voor de GAS boetes beslist de sanctionerende ambtenaar en voor de onmiddellijke inningen en processen – verbaal het parket.
Op de ontvangen antwoordformulieren (enkel die van de onmiddellijke inningen en processen – verbaal) is er 1 keer aangeduid dat het niet over een prioritaire opdracht ging. Op de overige antwoordformulieren is aangeduid dat het een prioritaire opdracht betrof. Al zaten er bij een aantal antwoordformulieren geen bijlages bij die dit konden staven (rittenblad, oproepdocument, activiteit lichten en sirenes,…).Als ik mij niet vergis, stellen jullie de overtredingen/filteren jullie handmatig de voertuigen, dus een whitelist is niet mogelijk?
Elke captatie wordt afzonderlijk bekeken en gefilterd door Shanna of Inge. Bij prioritaire voertuigen zijn er een aantal criteria die moeten voldaan zijn om te mogen annuleren. (Zichtbaar Blauwe lichten, gemeten snelheid lager dan 100km/u). Indien hieraan niet voldaan is wordt er zoals bij elke andere overtreding een boete opgesteld en kan er via een antwoordformulier bezwaar aangetekend worden.
Zoals je kan zien zijn de meeste aangemaakte boetes degene van voorbij het rode verkeerslicht rijden aan de vaste flitspalen. Deze mogen standaard niet geannuleerd worden. Dit zijn captaties die niet van de trajectcontroles afkomstig zijn en buiten de GAS 5 vallen."
Aan de gemeenteraad wordt in dit kader gevraagd om:
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van het verzoek van brandweerzone Vlaams-Brabant West voor vrijstelling GAS-boetes voor voertuigen tijdens prioritaire interventies.
Art. 2.
Niet akkoord te gaan met het verzoek om het systeem van "whitelisting" te implementeren.