Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 28/08/2025 - 19:30

Beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen in uitvoering van het decreet lokaal bestuur - Actualisatie - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luca MATON, Dirk MOENS, Ann SELLESLAGH, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geactualiseerde beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt dat het afsluiten van beheersovereenkomsten tussen gemeente en OCMW een niet-delegeerbare bevoegdheid is van de gemeenteraad/OCMW-raad.

  • Artikel 41 DLB:

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

(...)

5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247.

  • Artikel 78 DLB:

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:

(...)

6° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 196 DLB.

§ 1. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen met een of meer overheden een samenwerkingsovereenkomst sluiten voor de gezamenlijke werving en selectie van hun personeel en, in voorkomend geval, om gemeenschappelijke wervingsreserves aan te leggen.
§ 2. Tussen de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient kunnen beheersovereenkomsten worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.
In de beheersovereenkomst kan worden opgenomen dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor bepaalde functies een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden. Tegelijk kan worden bepaald dat de bevoegde organen hun beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid kunnen toevertrouwen aan de personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen vastgesteld in dit decreet.

  • Artikel 197 DLB.

Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 162, § 1, kan de gemeenteraad personeel overdragen aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel nageleefd wordt en na goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.
Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 183, § 1, kan de raad voor maatschappelijk welzijn personeel overdragen aan de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het personeel nageleefd wordt, en na goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.

  • Artikel 220 DLB.

Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.
De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

  • Artikel 277 DLB.

(...)

§ 3. De algemeen directeur woont de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen ervan.
De algemeen directeur kan het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst, het opstellen en het medeondertekenen van de notulen delegeren aan een personeelslid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Als dat is opgenomen in de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 196, kan hij die bevoegdheid ook toevertrouwen aan een personeelslid van de gemeente.

  • Artikel 279 DLB.

§ 1. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en medeondertekend door de algemeen directeur.
De reglementen, beslissingen en akten van de raad voor maatschappelijk welzijn, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de raad voor maatschappelijk welzijn, worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en medeondertekend door de algemeen directeur.
§ 2. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
De reglementen, beslissingen en akten van het vast bureau worden ondertekend door de voorzitter van het vast bureau en medeondertekend door de algemeen directeur.
De beslissingen en akten van de voorzitter van het vast bureau worden door hem ondertekend en medeondertekend door de algemeen directeur.
§ 3. De beslissingen, de akten, de verslagen en de brieven van de financieel directeur en de maatschappelijk werker worden door hen ondertekend als ze specifiek betrekking hebben op de aan hen toevertrouwde taken.
De beslissingen, de akten en de briefwisseling van personeelsleden aan wie bevoegdheden zijn toevertrouwd, worden door die personeelsleden ondertekend.
Het dwangbevel, uitgevaardigd voor de invordering van schuldvorderingen, wordt, met behoud van de ondertekeningsbevoegdheid inzake de uitvoerbaarverklaring ervan, ondertekend door de financieel directeur.
§ 4. De reglementen, de beslissingen en de briefwisseling van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden ondertekend door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en medeondertekend door de algemeen directeur.
De beslissingen en akten van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden door hem ondertekend en medeondertekend door de algemeen directeur.
§ 5. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1, eerste lid, en paragraaf 3 wordt de briefwisseling van de gemeente ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
Met behoud van de toepassing van paragraaf 1, tweede lid, en paragraaf 3 en 4 wordt de briefwisseling van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn ondertekend door de voorzitter van het vast bureau en medeondertekend door de algemeen directeur.
§ 6. De gemeenteraad bepaalt in het huishoudelijk reglement door wie en op welke wijze de andere stukken van de gemeente dan de stukken, vermeld in paragraaf 1 tot en met 5, worden ondertekend, en, als dat nodig wordt geacht, medeondertekend. Als de gemeenteraad die werkwijze niet vaststelt worden de stukken ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn", "de gemeente" wordt gelezen als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" en "burgemeester" wordt gelezen als "voorzitter van het vast bureau".

  • Artikel 280 DLB.

De burgemeester kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van het college van burgemeester en schepenen, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
De schepen aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "burgemeester" wordt gelezen als "voorzitter van het vast bureau", "college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "vast bureau", en "de schepen" wordt gelezen als "het lid van het vast bureau".

  • Artikel 281 DLB.

De voorzitter van de gemeenteraad kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn", en "gemeenteraadslid" wordt gelezen als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn".

  • Artikel 282 DLB.

De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
Het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.

  • Artikel 283 DLB.

De algemeen directeur kan zijn bevoegdheid tot ondertekening of mede-ondertekening opdragen aan een of meer personeelsleden van de gemeente, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad en van de notulen van het college van burgemeester en schepenen. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen. Als dat is opgenomen in de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 196, kan hij die bevoegdheid ook toevertrouwen aan een of meer personeelsleden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De personeelsleden aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, vermelden die opdracht bij hun handtekening.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "de gemeente" wordt gelezen als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn", "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn", "college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "vast bureau", en "openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" wordt gelezen als "gemeente".

  • Artikel 179 DLB.

De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, hebben een gemeenschappelijk managementteam.
Met behoud van de toepassing van het derde lid, bestaat het managementteam uit de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en alle andere leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, maakt met raadgevende stem deel uit van het managementteam.

  • Artikel 180 DLB.

Het managementteam vergadert geregeld onder het voorzitterschap van de algemeen directeur, overeenkomstig het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 217 tot en met 220.

  • Artikel 181 DLB.

Het managementteam ondersteunt de coördinatie van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij de beleidsvoorbereiding, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie. Het managementteam bewaakt de eenheid in de werking, de kwaliteit van de organisatie en de werking van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, alsook de interne communicatie, overeenkomstig het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 217 tot en met 220.

 

  • Besluiten van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - Vaststelling beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen in uitvoering van het decreet lokaal bestuur.
 
  • Besluit van het vast bureau van 30 juni 2025.
 
  • Besluit van de algemeen directeur van 26 juni 2025 - Delegatiebesluit handtekeningsbevoegdheid, bijwonen vergaderingen en Belfius-betalingen - Actualisering.

 

Goedkeuring beheersovereenkomst

  • Besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - Vaststelling beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen in uitvoering van het decreet lokaal bestuur.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Bron: juridische nota GD&A aan Excello.net:

a) In geval van een kruiselingse delegatie: opname hiervan in een beheersovereenkomst noodzakelijk.

De bevoegdheidsdelegatie blijft beperkt tot een overdracht van bevoegdheden aan personeelsleden van hetzelfde bestuur. Met name de mogelijkheid tot doordelegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen respectievelijk het vast bureau, via de algemeen directeur naar andere personeelsleden beperkt blijft tot de eigen personeelsleden van het bestuur waartoe het oorspronkelijk delegerende orgaan behoort. Dit beperkt echter de beoogde ambtelijke integratie en eenduidige aansturing van het personeel aanzienlijk. Om hieraan tegemoet te komen werd het toepassingsgebied van de beheersovereenkomst uitgebreid als volgt:

In de beheersovereenkomst kan worden opgenomen dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor bepaalde functies een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden. Tegelijk kan worden bepaald dat de bevoegde organen hun beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid kunnen toevertrouwen aan de personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen vastgesteld in dit decreet.”

De barrières zoals voorzien door artikel 57, derde lid en artikel 85, derde lid DLB lijken daarmee te worden weggenomen. 

Uitgangspunt van deze delegatiegrondslag (politiek functioneren) is immers dat de algemeen directeur de van het college of vast bureau ontvangen bevoegdheden, slechts kan doordelegeren aan:

  • de personeelsleden van de gemeente, indien de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen komt;

  • de personeelsleden van het OCMW, indien de bevoegdheid van het vast bureau komt.

Indien alzo opgenomen in een beheersovereenkomst, kunnen deze bevoegdheden kruiselings gedelegeerd worden. In de memorie wordt erkend dat deze uitbreiding onder meer deze doordelegatie tot doel heeft:

"De gemeenschappelijke algemeen directeur en financieel directeur die personeelslid zijn van de gemeente, kunnen op grond van de nieuwe bepalingen van dit  decreet bevoegdheden toevertrouwd krijgen van het OCMW om in naam van het OCMW bepaalde beslissingen te nemen of officiële stukken te ondertekenen. In die zin is het logisch dat een verdere doordelegatie ook mogelijk moet zijn aan de andere gemeenschappelijke functies.  De mogelijkheid tot doordelegatie blijft beperkt tot hetgeen op dat vlak organiek wordt toegelaten voor de organen en de personeelsleden van het eigen bestuur.” 

Indien de delegatie voor gevolg heeft dat de eigen rechtspersoonlijkheid wordt overstegen en er dus een bevoegdheid van de gemeente gedelegeerd wordt aan een personeelslid van het OCMW of omgekeerd, is hiervoor de opname in een beheersovereenkomst vereist. In tegenstelling tot de vorige grondslag (artikel 57 en 85 DLB) voorziet artikel 220 DLB immers dat de algemeen en financieel directeur hun bevoegdheden kunnen toevertrouwen aan personeelsleden van zowel de gemeente als het OCMW. Echter moet ervan uitgegaan worden dat ook hier hetzelfde principe geldt: indien de algemeen of financieel directeur een bevoegdheid voor de gemeente toevertrouwt aan een personeelslid van het OCMW of omgekeerd, zal de verankering in een beheersovereenkomst noodzakelijk zijn. Indien een delegatie met andere woorden voor gevolg heeft dat een bevoegdheid van het ene bestuur uiteindelijk wordt uitgeoefend door een personeelslid van het andere bestuur, is hiervoor vereist dat een beheersovereenkomst de mogelijkheid daartoe voorziet.

Tot slot wordt aanvullend nog tweemaal expliciet verwezen naar de mogelijkheid tot kruiselingse delegatie via de beheersovereenkomst:                            

  • Artikel 277, §3 DLB: de algemeen directeur kan het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst en het opstellen en medeondertekenen van de notulen delegeren aan een personeelslid van het OCMW. Mits opname in de beheersovereenkomst kan dit ook toevertrouwd worden aan een personeelslid van de gemeente. 

  • Artikel 283 DLB: de algemeen directeur kan de bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening delegeren aan personeelsleden van het eigen bestuur. Mits opname in de beheersovereenkomst kan dit ook toevertrouwd worden aan een personeelslid van het andere bestuur.  

 

b) Algemeen directeur: twee algemene delegatiegrondslagen. 

  • Artikel 57, derde lid en art. 85, derde lid DLB (ambtelijke doordelegatie): de algemeen directeur kan de van het college van burgemeester en schepenen respectievelijk vast bureau ontvangen bevoegdheden delegeren aan andere personeelsleden van gemeente respectievelijk OCMW, met uitzondering van een lijst van niet delegeerbare bevoegdheden. Het kader en de mogelijkheid daartoe wordt vastgelegd in het delegatiereglement en de afsprakennota. 

  • Artikel 220 DLB (ambtelijke delegatie): de algemeen en financieel directeur kunnen binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem hun bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het OCMW, met uitzondering van expliciet voorbehouden of niet delegeerbare bevoegdheden.  Dit gebeurt op schriftelijke wijze met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.

 

Van deze algemene delegatiegrondslag wordt enkel uitgesloten: 

  1. De vanuit de politieke organen aan de algemeen directeur gedelegeerde bevoegdheden. 

  2. De bevoegdheden inzake het ‘politieke functioneren’ van de algemeen directeur.

 

c) Algemeen directeur: specifieke delegatiegrondslagen.

  • Artikel 20, laatste lid DLB: de algemeen directeur kan het verstrekken aan de raadsleden van technische inlichtingen over stukken in het raadsdossier aan andere personeelsleden toewijzen. De wijze waarop die inlichtingen verstrekt worden, wordt door het huishoudelijk reglement bepaald.  

  • Artikel 170, tweede lid DLB: de algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De bevoegdheid tot het vaststellen van het begrip dagelijks personeelsbeheer komt aan de gemeenteraad en OCMW-raad toe doch is delegeerbaar aan het college van burgemeester en schepenen respectievelijk vast bureau.26 Een doordelegatie aan de algemeen directeur is uitgesloten.   

  • Artikel 187 DLB: indien de algemeen directeur de bevoegdheid tot eedaflegging van het personeel gedelegeerd krijgt van de burgemeester of voorzitter van het vast bureau, kan hij/zij deze bevoegdheid doordelegeren aan een van de leden van het managementteam. 

  • Artikel 201 DLB: indien de algemeen directeur de aanstellings- en ontslagbevoegdheid voor het personeel vanwege het college of vast bureau gedelegeerd kreeg en hij dus ten aanzien van deze personeelsleden als tuchtoverheid moet optreden, kan hij/zij deze tuchtbevoegdheid delegeren aan personeelsleden met minstens dezelfde of een gelijkwaardige graad als het personeelslid dat de tuchtprocedure ondergaat.  

  • Artikel 277 DLB: de algemeen directeur kan het bijwonen van de vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst, het opstellen en het medeondertekenen van de notulen delegeren aan een personeelslid van het OCMW. Mits opname in een beheersovereenkomst kan dit toevertrouwd worden aan een personeelslid van de gemeente.  

  • Artikel 283 DLB: de algemeen directeur kan zijn bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening opdragen aan een of meer personeelsleden, met uitzondering van de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag van de raden en de notulen van het college van burgemeester en schepenen respectievelijk vast bureau.  Opgemerkt dient tevens dat overeenkomstig artikel 279, §3 DLB de ondertekeningsbevoegdheid de ten gronde gedelegeerde bevoegdheid volgt. Beslissingen, akten en briefwisseling van personeelsleden aan wie bevoegdheden werden toevertrouwd, staan bijgevolg in voor de ondertekening hiervan. 

 

d) Algemeen directeur: delegatie bij bijzondere wetgeving.

  • Bevoegdheden die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan een bestuursorgaan voorbehouden, kunnen niet gedelegeerd worden aan het lagere bestuursorgaan of de algemeen directeur; 

  • bevoegdheden die door een wet of decreet uitdrukkelijk toegewezen zijn aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen kunnen niet gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen respectievelijk de algemeen directeur; 

  • voor bevoegdheden van de algemeen of financieel directeur die niet uit het DLB voortvloeien, kan geen gebruik gemaakt worden van artikel 220 DLB;

  • voor bevoegdheden die volgen uit andere wetgeving, wordt bijgevolg steeds best nagegaan of deze bijzondere wetgeving in een delegatiegrondslag voorziet.

 

Positief advies van het MAT van 10 juni 2025.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

Artikel 196, §2 DLB bepaalt het volgende:

Tussen de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient kunnen beheersovereenkomsten worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.

In de beheersovereenkomst kan worden opgenomen dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor bepaalde functies een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden. Tegelijk kan worden bepaald dat de bevoegde organen hun beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid kunnen toevertrouwen aan de personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen vastgesteld in dit decreet.

Vanuit een behoorlijk bestuur beogen gemeente en OCMW een doorgedreven samenwerking en integratie om een synergie op vlak van beleid, werking en organisatie te realiseren, zodanig dat op de meest effectieve en efficiënte wijze een kwaliteitsvolle dienstverlening kan aangeboden worden aan de interne en externe klant.

Om kruiselingse delegatie mogelijk te maken, is een beheersovereenkomst nodig.

Hierbij wordt ook de handtekeningsbevoegdheid geregeld conform het decreet lokaal bestuur en de samenstelling van het managementteam.

 

Op 24 januari 2019 werd de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Deze beheersovereenkomst dient geactualiseerd te worden.

 

Voorstel geactualiseerde tekst: ZIE BIJLAGEN 01-03.

  • Bijlage 01: Geactualiseerde versie beheersovereenkomst
  • Bijlage 02: Geactualiseerde versie bijlagen bij beheersovereenkomst
  • Bijlage 03: Besluit van de algemeen directeur van 26 juni 2026 i.v.m. delegaties (actualisatie)
Ter info als bijlagen XX en YY: de beheersovereenkomst met bijlagen - versie 2019.
Bijkomende info:

/

Amendement

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Enig artikel.

De geactualiseerde beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen, toegevoegd in bijlagen 01-03, goed te keuren.