Terug
Gepubliceerd op 22/03/2022

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 21/03/2022 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen

Aanwezig: Chris SELLESLAGH, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Bart LAEREMANS, Karlijne VAN BREE, Tom GAUDAEN, Chantal LAUWERS, William DE BOECK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2008 houdende het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het besluit van het college in zitting van 27 augustus 2018 tot Wijziging van het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 augustus 2002 en het aansluitende gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2003 inzake het instellen van zone 30 in het centrum van Grimbergen
  • het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2004 inzake het instellen van zone 30 schoolomgeving in de gemeente Grimbergen
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Het vorige zonale reglement bevatte reeds een aantal zones met een snelheidsbeperking tot max. 30km/uur. Door onder meer de heraanleg van een aantal straten en de ruimtelijke ontwikkelingen binnen gebieden, is het aangewezen om deze zones aan te passen dan wel uit te breiden.

De huidige zone 30 wordt best aangepast waardoor dit 1 zone/reglement vormt met de zone 30 schoolomgeving in de H. de Grimberghelaan. Dit kan door zowel in deze straat als in de Prinsenstraat de zone 30 af te bakenen telkens voor de aansluiting met de Nassaulaan.

Binnen een gebied waar de verblijfsfunctie primeert, veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn die de richtnorm vormen en waar men de verschillende weggebruikers wil mengen om eenzelfde ruimte te delen, is het aangewezen om een zone 30 in te stellen.

kaart

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In het centrum van Grimbergen wordt een zone 30 ingesteld en als volgt afgebakend:

  • Hogesteenweg - aansluiting N211 Vilvoordse/Wolvertemsesteenweg
  • Onze- Lieve-Vrouwstraat - aansluiting N211 Vilvoordesesteenweg
  • Prinsenstraat -  aansluiting Nassaulaan (inbegrepen)
  • Lagesteenweg - aansluiting N202 Brusselsesteenweg
  • Beiaardlaan - aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg
  • Abdijstraat - aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg
  • Speelbroek - aansluiting N202 Brusselsesteenweg
  • Haagbeuk - aansluiting Sint-Servaasstraat
  • Vlierboomlaan - aansluiting Sint-Servaasstraat
  • Platenlaan - aansluiting Sint-Servaasstraat
  • Helman de Grimberghelaan - aansluiting Spaanselindebaan


Art. 2.
De maatregel zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.


Art. 3.

Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.


Art. 4.

Dit aanvullend reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen doorgestuurd en betreft enkel een gemeenteweg - (niet in havengebied of speciale beschermingszones)