Het schepencollege keurt de wijziging aan het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking van 24 april 2008 waarbij artikel 1.3. afbakening zone 30 vervalt en wordt vervangen door afzonderlijk opgemaakte aanvullende reglementen per zone 30, goed.
In 2008 werden op het grondgebied zones ingesteld die eenzelfde snelheidsbeperking kenden en/of eenzelfde tonnenmaatbeperking. De afbakening van de zones alsook de ingestelde maatregel(en), werden allemaal in 1 overkoepelend algemeen reglement opgenomen.
Dit had initieel als voordeel dat men snel alles kon terugvinden in 1 'overzichtelijke' beslissing.
Groot nadeel bleek achteraf dat elke wijziging aan ofwel de afbakening (bv. extra straten opnemen), wijziging aan de reglementering zelf (zoals bijkomende uitzondering, opnemen van een zone in een andere zone), allemaal bijkomende beslissingen (reglementen) vormden die dan ook telkens een wijziging inhielden aan het bestaande (en te behouden) reglement. Resultaat is nu dat dit totaal niet meer overzichtelijk is en ook niet meer praktisch werkbaar voor de diensten.
Om die reden zal dit reglement nu worden opgesplitst per zone - zowel wat snelheid betreft als tonnenmaat.
Dit heeft tot voordeel dat men bij nieuwe wijzigingen met veel minder omvangrijke beslissingen te maken heeft en zelfs in veel gevallen gewoon de voorgaande beslissing kan intrekken en vervangen door de nieuwe. Zo kan men dan bv. heel snel een zone 30 schoolomgeving opnemen in een gewone zone 30 alsook een uitbreiding van een aantal straten bij een zone 50 doorvoeren. Ook wat tonnenmaat betreft kan men dan bijkomende uitzonderingen voorzien of een wijziging van de opgenomen straten.
Dit zal ook de werkbaarheid verhogen.
Ook voor de niet zonale beperkingen zal een reglement worden opgemaakt per straat en zullen deze uit dit globale reglement worden gehaald.
Het oorspronkelijke document voorziet in volgende 'onderverdelingen'
Daar dit een vrij omvangrijk werk betreft en er ook nog een aantal zaken moeten (her)besproken worden (bv. in het kader van de evoluties inzake verkeersbeleid, doelstellingen die opgenomen werden in het mobiliteitsplan, wijzigingen aan de verkeerscode, ...) zal gewerkt worden in 2 stappen. Zo zullen eerst de snelheidsbeperkingen worden aangepast.
Dit vormt de reden voor dit besluit nl. dat via deze aanpassing alle artikelen die betrekking hebben op snelheidsbeperkingen geschrapt worden in het oude reglement van 2008, maar dat de artikelen met betrekking tot tonnenmaatbeperking (en de latere aanpassingen natuurlijk) nog blijven gelden. Zo is er ook nog tijd om de wijzigingen voor deze eerst te bespreken vooraleer ze aangepast worden.
Het voorstel om deze aanpassingen reeds door te voeren voor de snelheidszones, werd een eerste maal besproken tijdens een de vergadering van gemeenteraadscommissie voor Mobiliteit van 8 december 2020. Hierbij werden een aantal voorstellen gedaan m.b.t. de zone 30 Strombeek. Deze werden in de uitwerking per zone meegenomen en worden verder behandeld in het betreffende aanvullend reglement voor deze zone.
/
/
Artikel 1.
Het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/ of tonnenmaatbeperking van 24 april 2008 als volgt te wijzigen:
Art. 2.
Volgende besluiten van gemeenteraad of college die wijzigingen betroffen inzake het wijzigen van het hierboven vermelde reglement m.b.t. snelheid, worden opgeheven zijnde