De gemeenteraad verzet zich tegen de eenzijdige belastingverhoging die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door een stadstol en kilometerheffing wil opleggen aan onze pendelaars en keurt de resolutie van Toekomstforum Halle-Vilvoorde inzake de Brusselse stadstol, goed.
De gemeenteraad vraagt
1) aan de Vlaamse Regering om:
2) aan het college van burgemeester en schepenen om contact op te nemen met het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde om na te gaan of een gezamenlijk optreden mogelijk is teneinde de Brusselse stadstol te verhinderen of anderszins de impact ervan op onze pendelaars te minimaliseren.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
"Geachte burgemeester,
Geachte algemeen directeur,
Geachte gedeputeerde,
Het dagelijks bureau van Toekomstforum Halle-Vilvoorde bezorgt u graag een voorstel tot resolutie aangaande de Brusselse stadstol. We vragen dat u deze resolutie wil voorleggen op uw gemeenteraad. We zijn immers van oordeel dat deze Brusselse stadstol voor de inwoners van Halle-Vilvoorde negatief is, dat het voor onze inwoners neer komt op een extra belasting. Een dergelijke maatregel mag niet eenzijdig, zonder voorafgaand overleg, ingevoerd worden. We vragen dan ook aan Vlaanderen om aan te dringen bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om actief een dialoog aan te gaan met de andere gewesten, én met de gemeentebesturen in haar ommeland.
Alvast hartelijk dank om de resolutie op uw gemeenteraad te behandelen.
Graag ontvangen we een kopie van de beslissing van uw gemeenteraad.
In opdracht van Koen Van Elsen,
voorzitter Toekomstforum"
/
Per e-mail van 12 januari 2021 vraagt Toekomstforum Halle-Vilvoorde om een resolutie goed te keuren, omdat:
Raadslid Jelle DE WILDE krijgt het woord en stelt dat dagelijks meer dan 6.000 Grimbergenaren tussen Grimbergen en Brussel pendelen, waarvan ongeveer de helft met de auto. De beslissing om stadstol te gaan heffen voor inkomend verkeer gaat hen rechtstreeks treffen en moet dan ook weloverwogen zijn. Alle betrokken partners moeten in een dergelijke beslissing worden meegenomen. Het is dus van groot belang dat er een dialoog op gang gebracht wordt tussen de gewesten en in samenspraak met de Waalse regering, met als doel dat er goede afspraken over de tol worden gemaakt. Het is een vorm van belasting op pendelaars, die overigens discriminatoir is, aangezien de Brusselaren gecompenseerd worden met een vermindering op de verkeersbelasting en de Vlamingen niet. Stadstol is voor CD&V bespreekbaar en kan toegevoegde waarde bieden, maar daarbij moet er wel ingezet blijven worden op een shift van autovervoer naar andere modaliteiten, zoals goede fietsverbindingen en openbaar vervoer. Naar aanleiding van een resolutie op het niveau van het Vlaamse parlement is nu een dialoog gestart tussen de verschillende gewesten. Hierin staat dat alle juridische middelen zullen worden aangewend om pendelaars niet te discrimineren, als de dialoog mislukt.
De resolutie die de gemeenteraad ter kennisgeving en standpuntbepaling voorgelegd krijgt, is eigenlijk een symbolische resolutie, want andere gemeentebesturen hebben deze al goed- of afgekeurd. Zo adviseert Vilvoorde om te wachten tot de gesprekken op parlementsniveau gevoerd zijn, omdat deze kunnen leiden tot een nieuwe invulling van de resolutie. Raadslid DE WILDE vraagt of het bestuur argumenten heeft om de stemming van vandaag aan te houden.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat het een complex dossier is waarover nog geen overeenstemming is bereikt. Het college is het ermee eens dat de kennisname een symbolische actie is, maar wil geen afwachtende houding aannemen. Vanuit het Toekomstforum wordt op deze manier een duidelijk signaal afgegeven dat een dergelijke belangrijke beslissing niet unilateraal genomen kan worden en dat er dringend overleg dient te komen.
Raadslid Jelle DE WILDE heeft begrip voor dit standpunt. Sommige andere gemeentebesturen hebben echter besloten om het proces af te wachten.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en sluit zich aan bij het betoog van de fractie CD&V. Er hoort een dialoog te zijn over dit soort gevoelige thema’s. Met de voorliggende resolutie wordt namelijk onderhandeld met het mes op de keel. Daarom zal hij een alternatieve resolutie voorstellen, waarmee alle deuren worden opengehouden.
Een kilometerheffing biedt kansen voor een duurzamere mobiliteit, maar de motie gaat wat tendentieus om met de waarheid: de pijlen worden eenzijdig op de Brusselse regering gericht en de Vlaamse regering blijft ten onrechte buiten schot. Vlaanderen was lange tijd van plan om een slimme kilometerheffing in te voeren, maar stapte daar in 2018 vanaf. Omdat de andere gewesten niet samen wilden nadenken over een slimme kilometerheffing heeft het Brusselse gewest nu zelf een voorstel uitgewerkt, maar samenwerking is nog altijd mogelijk. Brussel wil voortmaken omdat de mobiliteit en de luchtkwaliteit in de stad zeer kritisch zijn. De slimme kilometerheffing is een mobiliteitsmaatregel en geen eenzijdige belastingverhoging, zoals soms gezegd wordt. Ze brengt het liefst zo weinig mogelijk op, want de winst zit in schonere lucht en betere mobiliteit. Alle inkomsten worden dan ook geïnvesteerd in alternatieve vervoersvormen.
Iedereen heeft baat bij een betere mobiliteit, want het leidt tot minder files, gezondere lucht en een groter aanbod aan duurzame alternatieven. Brussel investeert nu fors in openbaar vervoer, fietsbeleid en overstapparkings. Vlaanderen heeft veel te lang getalmd met deze investeringen. Daardoor is de basisbereikbaarheid in de regio een groot probleem. Dat is echter de verantwoordelijkheid van Vlaanderen en niet van Brussel.
De fractie Groen stelt de volgende resolutie voor als alternatief:
Schepen Philip ROOSEN is niet overtuigd van het pleidooi en vindt dat het Vlaamse gewest niet de schuld in de schoenen geschoven moet worden. Hij denkt dat iedereen een beter klimaat en betere mobiliteit wil. Wat Brussel nu voorstelt, vindt het college echter oneerlijk voor de inwoners van Grimbergen die naar Brussel pendelen. Daarom zal de meerderheid tegen de voorgestelde resolutie stemmen.
Raadslid Eddie BOELENS wenst desondanks de resolutie ter stemming voor te leggen.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en vindt de door de Groen-fractie voorgestelde resolutie prima. De oorspronkelijke resolutie is inderdaad een symbolische actie. De gemeente Grimbergen heeft immers niets te zeggen in Brussel. Brussel heeft geprobeerd te overleggen met Vlaanderen, maar kan deze beslissing zelf nemen. Het zou voor Vlaanderen verstandig zijn om eens te kijken wat Brussel allemaal doet om de mobiliteit te verbeteren, want men heeft daar een visie die momenteel wordt uitgevoerd. De fractie van Sp.a. zal de oorspronkelijke resolutie niet steunen, maar zal wel instemmen met de resolutie die Groen voorstelt.
Schepen Bart LAEREMANS krijgt het woord en stelt dat in de oorspronkelijke resolutie duidelijk wordt opgeroepen tot overleg en ook gericht is aan de Vlaamse overheid. Het is zeker niet zo dat het een eenzijdige motie is.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER heeft moeite met de term ‘onaanvaardbaar’ die meerdere keren in de oorspronkelijke resolutie wordt genoemd. Het taalgebruik is misplaatst en leidt niet tot een open dialoog.
Voorzitter Chantal LAUWERS legt de alternatieve resolutie, ingediend door de fractie Groen, als volgt ter stemming voor:
"Gelet op de plannen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de invoering van een slimme kilometerheffing;
Gelet op het grote aantal inwoners van onze gemeente dat zich voor werk, onderwijs, vrije tijd of dienstverlening naar Brussel verplaatst;
Gelet op de nood aan duurzame vervoersalternatieven
Roept de gemeenteraad van Grimbergen alle betrokken overheden op, in eerste instantie de Vlaamse en Brusselse regering:
Constructief te overleggen over de plannen van de Brusselse regering voor de invoering van een slimme kilometerheffing;
Daarbij te pleiten voor maatregelen die iedereen ten goede komen, Brusselaars en niet-Brusselaars;
Daarbij prioritair te investeren in en samen te werken voor de ontwikkeling van duurzame vervoersalternatieven;"
Met 14 stemmen voor (Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Kirsten HOEFS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Bart VAN HUMBEECK, Patrick VERTONGEN), 18 stemmen tegen (Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS)
Met 14 stemmen voor en 18 stemmen tegen wordt het amendement verworpen.
Raadslid Eddie BOELENS is verrast dat zijn motie is weggestemd, terwijl ze grotendeels hetzelfde is als de motie van de meerderheid. In zijn resolutie wordt op positieve wijze opgeroepen tot een dialoog, terwijl de oorspronkelijke motie ervoor zorgt dat men van Brussel afdrijft. De fractie Groen zal zich van stemming onthouden, omdat Brussel zich de andere gewesten blijft uitnodigen voor overleg. Dat overleg is belangrijk voor mensen die geen alternatief voor de auto hebben om in Brussel te komen. Dreigen met juridische procedures vermindert de slaagkansen van dat overleg. Om die reden, en omdat in de motie een aantal foute cijfers staat, zal Groen zich onthouden van stemming.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER zegt dat zijn fractie zal tegenstemmen, omdat ze zich absoluut niet akkoord verklaart met de inhoud van de resolutie.
Voorzitter Chantal LAUWERS legt het voorstel ter stemming voor.
PENDELGEGEVENS
Statbel, algemene Directie Statistiek, Census 2011
TABEL: Werkende bevolking volgens geslacht, verblijfplaats en plaats van tewerkstelling
Werkende bevolking die in België verblijft (inclusief de asielzoekers) op 01-01-2011
CODE-NIS |
Verblijfplaats |
Plaats van tewerkstelling is Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
01000 |
België |
695.183 |
02000 |
Vlaams Gewest |
254.740 |
20001 |
Provincie Vlaams-Brabant |
129.836 |
23000 |
Arr. Halle-Vilvoorde |
97.661 |
23002 |
Asse |
5.324 |
23003 |
Beersel |
4.398 |
23009 |
Bever |
251 |
23016 |
Dilbeek |
8.492 |
23023 |
Galmaarden |
1.148 |
23024 |
Gooik |
1.050 |
23025 |
Grimbergen |
6.155 |
23027 |
Halle (Halle-Vilvoorde) |
5.068 |
23032 |
Herne |
831 |
23033 |
Hoeilaart |
1.774 |
23038 |
Kampenhout |
1.188 |
23039 |
Kapelle-op-den-Bos |
735 |
23044 |
Liedekerke |
1.880 |
23045 |
Londerzeel |
1.516 |
23047 |
Machelen (Halle-Vilvoorde) |
2.411 |
23050 |
Meise |
2.996 |
23052 |
Merchtem |
2.226 |
23060 |
Opwijk |
1.748 |
23062 |
Overijse |
3.658 |
23064 |
Pepingen |
516 |
23077 |
Sint-Pieters-Leeuw |
6.824 |
23081 |
Steenokkerzeel |
1.400 |
23086 |
Ternat |
2.377 |
23088 |
Vilvoorde |
6.805 |
23094 |
Zaventem |
5.487 |
23096 |
Zemst |
2.160 |
23097 |
Roosdaal |
1.569 |
23098 |
Drogenbos |
1.291 |
23099 |
Kraainem |
2.699 |
23100 |
Linkebeek |
1.168 |
23101 |
Sint-Genesius-Rode |
3.291 |
23102 |
Wemmel |
3.435 |
23103 |
Wezembeek-Oppem |
2.710 |
23104 |
Lennik |
1.360 |
23105 |
Affligem |
1.720 |
Artikel 1.
Zich te verzetten tegen de eenzijdige belastingverhoging die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door een stadstol en kilometerheffing wil opleggen aan onze pendelaars.
Art. 2.
De resolutie, als bijlage 1 bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
Art. 3.
Aan de Vlaamse Regering te vragen om:
Art. 4.
Het college van burgemeester en schepenen te vragen om contact op te nemen met het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde om na te gaan of een gezamenlijk optreden mogelijk is teneinde de Brusselse stadstol te verhinderen of anderszins de impact ervan op onze pendelaars te minimaliseren.