De gemeenteraad wijzigt het organogram als volgt:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1,00 vte expert gebouwen (A1a-A3a)
De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen is dan als volgt:
Dienst Gebouwen | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Diensthoofd Gebouwen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Expert gebouwen | A1a-A3a | 3,00 | 3,00 | |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Technisch hoofdmedewerker | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
|
Stafdienst - afdeling Mens
1,00 vte stafmedewerker mens (A1a-A3a)
De nieuwe personeelsformatie van de stafdienst van de afdeling Mens is dan als volgt:
Afdeling mens - Stafdienst | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd mens | A5a-A5b | 1,00 | 1,00 | |
Stafmedewerker mens | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
2,00 |
Stafdienst - Sociaal Huis
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
0,30 vte deskundige (projectmedewerker welzijn en gezondheid) (B1-B3)
0,75 vte deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) (B1-B3)
De nieuwe personeelsformatie van de stafdienst van het Sociaal Huis is dan als volgt:
Stafdienst Sociaal Huis | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Directeur welzijn | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Adjunct-directeur welzijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige (projectmedewerker welzijn en gezondheid) | B1-B3 | 0,80 | 0,80 | |
Deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
3,80 |
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1,00 vte administratief medewerker (C1-C3)
Staf Ruimte-Beleid | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte-Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige GIS | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige Patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
4,00 |
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 13 maart 2023 - Wijziging organogram en personeelsformatie - Principieel akkoord (DOSSIERSTUK 26).
Protocol BOC/HOC (Dossierstuk 27).
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol van akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol van akkoord.
In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.
Het huidige organogram van de afdeling Mens is als volgt:
Er wordt voorgesteld om de volgende wijziging aan het organogram door te voeren:
De diensten WZC Ter Biest en LDC en GAW Ter Borre worden rechtstreeks onder het afdelingshoofd Mens geplaatst, i.p.v. onder de directeur Welzijn. Er wordt dan wel voorgesteld om een stafmedewerker mens toe te voegen aan de personeelsformatie (zie verder). Op deze manier krijgt de afdeling Mens drie pijlers in plaats van twee.
Motivering:
Het nieuwe organogram van de afdeling Mens ziet er dan als volgt uit:
Dienst Gebouwen
Lokaal bestuur Grimbergen beschikt over / beheert meer dan 80 gebouwen.
De dienst Gebouwen staat in voor:
het dagelijkse onderhoud / beheer van deze gebouwen
inhaalbeweging op vlak van brandveiligheid en technische keuringen
nieuwe projecten (nieuwbouw / verbouwingen ...)
Gelet op de projectenlijst wordt voorgesteld om een bijkomende expert gebouwen (projectmedewerker) (A1a-A3a) in te schrijven in de personeelsformatie.
De toekomstige formatie van de dienst Gebouwen is dan als volgt:
Dienst Gebouwen | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Diensthoofd Gebouwen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Expert gebouwen | A1a-A3a | 3,00 | 3,00 | |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Technisch hoofdmedewerker | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
8,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A1a-A3a | € 84.757,74 |
Stafdienst afdeling Mens
Gelet op de reorganisatie binnen de afdeling Mens (zie boven: opsplitsing in 3 pijlers waardoor de aansturing van WZC Ter Biest en LDC en GAW Ter Borre rechtstreeks onder het afdelingshoofd zullen vallen), en om het afdelingshoofd beleids- en projectmatig te ondersteunen, wordt voorgesteld om een functie van stafmedewerker mens (A1a-A3a) in te schrijven. Deze medewerker zal rechtstreeks rapporteren aan het afdelingshoofd mens.
De toekomstige formatie van de stafdienst - afdeling Mens is dan als volgt:
Afdeling mens - Stafdienst | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd mens | A5a-A5b | 1,00 | 1,00 | |
Stafmedewerker mens | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
2,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A1a-A3a |
€ 84.757,74 |
Sociaal Huis - Stafdienst
Binnen het Sociaal Huis zijn de volgende functies voorzien:
0,50 vte deskundige (projectmedewerker welzijn) (B1-B3)
0,25 vte deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) (B1-B3)
Beide functies worden heden ingevuld door 0,80 vte deskundige.
Er wordt voorgesteld om deze functies als volgt uit te breiden:
Inhoudelijke motiveringsnota: zie bijlage 01.
De toekomstige personeelsformatie van de stafdienst van de stafdienst van het Sociaal Huis is dan als volgt:
Stafdienst Sociaal Huis | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Directeur welzijn | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Adjunct-directeur welzijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige (projectmedewerker welzijn en gezondheid) | B1-B3 | 0,80 | 0,80 | |
Deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
3,80 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging een uitbreiding met 1,05 vte B-niveau of € 65.739,42 (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit).
In praktijk betreft het een uitbreiding met 1 vte B-niveau aangezien er al een personeelslid 0,80 vte is aangesteld:
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B1-B3 | € 62.608,97 |
Dienst Onderwijs / Academie
Jaarlijks neemt het gemeentebestuur toezichturen ten laste om, in combinatie met uren administratieve ondersteuning, voldoende dienstverlening te realiseren tijdens de openingsuren van de diverse vestigingen van de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Jaarlijks worden deze toezichtsuren via gemeeenteraadsbeslissing vastgesteld. Het gaat telkens over hetzelfde contingent aan uren, namelijk:
Het betreft hier jaarlijkse tijdelijke arbeidsovereenkomsten van bepaalde tijd van 12 maanden. Bijgevolg worden deze arbeidsovereenkomsten beschouwd als arbeidsovereenkomsten van onbepaalde tijd. Deze functies zijn niet opgenomen in de personeelsformatie. Er wordt voorgesteld deze situatie te regulariseren en deze functies op te nemen in de personeelsformatie van de gemeente.
Er wordt voorgesteld om de volgende functies toe te voegen aan de personeelsformatie van de gemeente:
Motivatienota en ontwerp functiebeschrijvingen: zie bijlagen 02-04.
Deze wijziging van de personeelsformatie heeft geen budgettaire impact aangezien deze personeelsleden heden reeds in dienst zijn. De verhoging van de salarisschaal heeft op korte termijn ook geen budgettaire impact aangezien de huidige medewerkers zich allen in de hoogste salarisschalen bevinden.
Stafdienst - afdeling Ruimte-Beleid
Om de overkoepelende taken van de afdeling Ruimte-Beleid te ondersteunen wordt voorgesteld om een bijkomende functie van administratief medewerker (C1-C3) te voorzien.
De stafdienst van deze afdeling is dan als volgt:
Staf Ruimte-Beleid | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte-Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige GIS | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige Patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
4,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C1-C3 |
€ 50.751,14 |
Raadslid William DE BOECK vraagt of de salarisverhoging voor mensen van de academie automatisch wordt toegekend of dat men daarvoor een examen dient af te leggen.
Schepen Karlijne VAN BREE legt uit dat de gemeentelijke organisatie enkele mensen in dienst heeft die niet waren opgenomen in het organogram. Dat wordt met het voorliggende voorstel geregulariseerd.
Mevrouw Goedele DE VOCHT, afdelingshoofd Interne Organisatie, voegt eraan toe dat een selectieprocedure zal plaatsvinden voor de salarisverhoging. Omdat nu een personeelslid met pensioen gaat, werd besloten om de formatie te regulariseren en de correcte salarisschalen te gebruiken. Na de selectieprocedure worden medewerkers in de nieuwe salarisschaal ingedeeld, maar dat betekent niet per definitie dat zij een hoger loon krijgen. De berekening hiervan wordt voor elk personeelslid afzonderlijk gemaakt.
Raadslid William DE BOECK vindt het positief dat de personeelsformatie wordt uitgebreid en geprofessionaliseerd, maar hij waarschuwt dat er slechts voor zes maanden budget beschikbaar is.
Schepen Karlijne VAN BREE antwoordt dat dit is opgenomen in het besluit. De kosten worden momenteel opgevangen omdat twee indexeringen niet doorgaan. In de toekomst zal getracht worden om iedereen aan te werven, maar dan zullen er wel extra middelen voorzien moeten worden.
Het budget voor deze bijkomende functies zal voorzien worden via MJPa vanaf 2024.
Voor eventuele aanwervingen in 2023 is budgettaire ruimte via:
Artikel 1.
Het organogram van gemeente als volgt te wijzigen:
Het nieuwe organogram van de afdeling Mens is dan als volgt:
Art. 2.
De personeelsformatie van de dienst Gebouwen als volgt te wijzigen:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1,00 vte expert gebouwen (A1a-A3a)
De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen is dan als volgt:
Dienst Gebouwen | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Diensthoofd Gebouwen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Expert gebouwen | A1a-A3a | 3,00 | 3,00 | |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Technisch hoofdmedewerker | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
8,00 |
Art. 3.
De personeelsformatie van de stafdienst van de afdeling Mens als volgt te wijzigen:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1,00 vte stafmedewerker mens (A1a-A3a)
De nieuwe personeelsformatie van de stafdienst van de afdeling Mens is dan als volgt:
Afdeling mens - Stafdienst | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd mens | A5a-A5b | 1,00 | 1,00 | |
Stafmedewerker mens | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
2,00 |
Art. 4.
De personeelsformatie van de stafdienst van het Sociaal Huis als volgt te wijzigen:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
0,30 vte deskundige (projectmedewerker welzijn en gezondheid) (B1-B3)
0,75 vte deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) (B1-B3)
De nieuwe personeelsformatie van de stafdienst van het Sociaal Huis is dan als volgt:
Stafdienst Sociaal Huis | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Directeur welzijn | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Adjunct-directeur welzijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige (projectmedewerker welzijn en gezondheid) | B1-B3 | 0,80 | 0,80 | |
Deskundige (projectmedewerker lokaal loket kinderopvang) | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
3,80 |
Art. 5.
De personeelsformatie van de dienst Onderwijs / Gemeentelijke academie als volgt te wijzigen:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
Art. 6.
De personeelsformatie van de stafdienst van de afdeling Ruimte-Beleid als volgt te wijzigen:
toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1,00 vte administratief medewerker (C1-C3)
De nieuwe personeelsformatie van de stafdienst van van de afdeling Ruimte-Beleid is dan als volgt:
Staf Ruimte-Beleid | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
Afdelingshoofd Ruimte-Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige GIS | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Deskundige Patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
4,00 |