De voorzitter opent de zitting op 14/12/2023 om 22:00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 23 november 2023 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 23 november 2023 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de klacht alsook van de antwoordbrief.
Artikels 302 en 303 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Artikels 302 en 303 DLB.
Het klachtenreglement, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2021.
/
Conform het klachtenreglement wordt een klacht behandeld door het MAT. Het MAT keurt de door de bevoegde dienst opgestelde antwoordbrief goed, nadat zij beoordeeld hebben of de klacht (on)ontvankelijk dan (on)gegrond is.
Het MAT geeft opdracht aan de bevoegde dienst om de goedgekeurde antwoordbrief aan de klachtindiener op te sturen.
Artikel 13, §3 van het Klachtenreglement stelt:
Jaarlijks wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn een rapport voorgelegd inzake de binnengekomen klachten en de opvolging hiervan.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van de ingekomen klacht van 23 juni 2023 tegen het Sociaal Huis en de antwoordbrief.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de klacht en de antwoordbrief, toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie als volgt:
Dienst Vergunningen
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
| Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Dienst Vrije Tijd
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vrije tijd | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige cultuur en feestelijkheden | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige jeugd | B1-B3 | 2,00 | 2,00 | |
| Deskundige sport | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige toerisme en erfgoed | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige lokale economie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige UitPas | B1-B3 | 0,50 | 0,50 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 6,00 | 6,00 | |
| TOTAAL | 13,50 |
Dienst Magazijn
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd magazijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator magazijn | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Magazijnier | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
| Vakman | D1-D3 | 11,00 | 11,00 | |
| TOTAAL | 16,00 |
Dienst Communicatie
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd communicatie | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige communicatie | B1-B3 | 0,50 | 1,00 | 1,50 |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| TOTAAL | 3,50 |
Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Afdelingshoofd Ruimte - Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
| Data-analist / GIS-coördinator (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van deskundige GIS) |
A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| TOTAAL | 5,00 |
Dienst Groen en Openbare reinheid
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd groen en openbare reinheid | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Expert groen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige groen | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Parkbeheerder / coördinator openbaar domein | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
| Coördinator groen | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator openbare reinheid | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke groen | D4-D5 | 3,00 | 3,00 | |
| Vakman groen | D1-D3 | 18,00 | 18,00 | |
| Vakman openbare reinheid | D1-D3 | 7,00 | 7,00 | |
| TOTAAL | 36,00 |
Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Coördinator vrijetijdsinfrastructuur | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
| Vakman vrijetijdsinfrastructuur | D1-D3 | 3,00 | 3,00 | |
| Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur | E1-E3 | 2,00 | 2,00 | |
| Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 | 5,00 | 5,00 | |
| TOTAAL | 12,00 |
Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd burgerzaken | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator onthaal | B4-B5 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige burgerzaken | B1-B3 | 6,00 | 6,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 10,00 | 10,00 | |
| TOTAAL | 18,00 |
WZC Ter Biest
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Medewerker technisch onderhoud | IFIC 12 IFIC 10 |
1,60 | 1,60 | |
| TOTAAL | 1,60 |
Bodetaken (dienst PAO)
Dienst ICT
Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1 vte coördinator ICT (B4-B5).
De nieuwe personeelsformatie van de ICT-dienst is dan als volgt:
| Dienst ICT |
|
|
|
|
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
| Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
| ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
4,00 |
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Advies BOC/HOC (Bijlage 05)
In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.
In het kader van MJPa5 werd een organisatiebrede oefening uitgevoerd door het MAT en de diensthoofden.
De voorliggende formatiewijziging bevat de wijzigingen die weerhouden werden in MJPa5.
Ook de volgende (lopende en budgetneutrale) wijzigingen worden meegenomen in deze formatiewijziging:
reorganisatie bodetaken;
reorganisatie ICT-dienst.
1. Dienst Vergunningen
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Vergunningen als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met 1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
Doel van deze functie:
Het diensthoofd vergunningen (A1a-A3a) en de deskundigen vergunningen (B1-B3) inhoudelijk ondersteunen in complexe vergunningendossiers.
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
| Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| chaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| A1a-A3a |
€ 89.899,22 |
2. Dienst Vrije Tijd
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Vrije Tijd als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3) (lokale economie);
1 vte administratief medewerker (C1-C3) (sport).
Doel van deze functies:
Administratieve ondersteuning van de deskundigen lokale economie en sport
Betreffende het domein lokale economie werd een uitgebreide werklastmeting uitgevoerd i.f.v. de verplichte taken die deze dienst dient uit te voeren (zie bijlage 06).
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vrije tijd |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige cultuur en feestelijkheden |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige jeugd |
B1-B3 |
2,00 |
|
2,00 |
| Deskundige sport |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige toerisme en erfgoed |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige lokale economie |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige UitPas |
B1-B3 |
0,50 |
|
0,50 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
6,00 |
|
6,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
13,50 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit) (per vte):
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| C1-C3 |
€ 53.294,27 |
3. Dienst Magazijn
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Magazijn als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3).
Doel van deze functie:
Administratieve ondersteuning dienst Magazijn (diensthoofd en coördinator magazijn, en magazijnier).
Meewerken aan de acties i.k.v. de volgende aanbeveling van Audit Vlaanderen:
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd magazijn |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator magazijn |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Magazijnier |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke |
D4-D5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Vakman |
D1-D3 |
11,00 |
|
11,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
16,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| C1-C3 |
€ 53.294,27 |
4. Dienst Communicatie
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Communicatie als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte administratief medewerker (C1-C3).
Schrapping uit de contractuele personeelsformatie van:
1 vte deskundige (B1-B3).
Doel van deze functie:
Administratieve ondersteuning dienst Communicatie.
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd communicatie |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige communicatie |
B1-B3 |
0,50 |
1,00 |
1,50 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
3,50 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Uitbreiding personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| C1-C3 |
€ 53.294,27 |
| Schrapping personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| B1-B3 |
€ 66.394,14 |
| TOTAAL |
-€ 13.099,87 |
5. Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de stafdienst - afdeling Ruimte-Beleid als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte data-analist / GIS-coördinator (A1a-A3a).
De functie van deskundige GIS (B1-B3) blijft behouden in de contractuele personeelsformatie, maar wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist / GIS-coördinator.
Doel van deze functie:
Zie nota als bijlage 07.
Doel is de functie van deskundige GIS te verruimen naar een strategische functie gericht op data-analyses waarbij met de hulp van digitale toepassingen data gestructureerd worden (bv. bouwen van dashboards). Hierdoor kunnen conclusies en inzichten weergegeven worden (strategisch, financieel, ...), of kan er beter samengewerkt worden met verschillende stakeholders (bv. door het koppelen van gegevens, het werken op gemeenschappelijke gegevens, ...). Dit om zowel onze interne werking als de diensten naar klanten / burgers te optimaliseren.
Deze functie is organisatiebreed, en ondersteunt de technische diensten in het bijzonder en bij uitbreiding ook de andere diensten. Functioneel zal dit personeelslid op vlak van data analyse opgevolgd worden door het afdelingshoofd beleidsondersteuning.
Voorbeeldprojecten (zie ook nota als bijlage 02):
Digitaliseringsprojecten ikv dienstverleningsconcept (opzetten chatbots);
TopDesk: verder digitaliseren van de data en de rapporten van Topdesk + koppeling met andere systemen (bv. afsprakensysteem, toekomstig monitoringsysteem, ...);
Digitaliseren van HR-data;
Assetmanagement (i.k.v. aanbeveling Audit Vlaanderen): Koppeling TopDesk met Arinto, GEO-IT, Orbit;
Opmaken van een city dashboard: waarbij data kan verkregen worden over geluids-en lucht kwaliteit, het verkeer, bezetting parkeerplaatsen, waterstanden in grachten, rioleringen, …;
Burgerzaken: in kaart brengen van de dienstverlening, funerair erfgoed, verkiezingen, …;
Financiën: in kaart brengen van de betalingsflow ( X aantal aanmaningen, doorlooptijd van de betalingen, opsporen van dubbele betalingen, ...);
Mobiliteit : data vanuit de telramen en de trafficcounts . Deze data kunnen helpen om een meer op maat gestuurd mobiliteitsbeleid te voeren (zelfs om proactief problemen te detecteren);
Omgeving/ wegen en water : data vanuit de onthardingsstudie. Deze data kan gelinkt worden met de beschikbare data uit de burgerbevraging inzake wateroverlast;
...
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Afdelingshoofd Ruimte - Beleid |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
| Data-analist / GIS-coördinator |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige patrimoniumbeheer |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
5,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Uitbreiding personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| A1a-A3a / A1a-A2a |
€ 89.899,22 |
| Schrapping / blokkering personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| B1-B3 |
€ 66.394,14 |
| TOTAAL |
€ 23.505,08 |
6. Dienst Groen en Openbare reinheid
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Groen en Openbare reinheid als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte parkbeheerder / coördinator openbaar domein (C4-C5);
1 vte coördinator openbare reinheid (C4-C5).
schrapping uit de contractuele personeelsformatie van:
1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke openbare reinheid (D4-D5).
omzetting van de functietitel van "coördinator groen en openbare reinheid (C4-C5)" naar "coördinator groen (C4-C5)".
Doel van de functie van parkbeheerder / coördinator openbaar domein( C4-C5):
Coördineren - over de verschillende technische ploegen heen - van alle technische taken op openbaar domein (speeltuigen, banken, ...).
Doel van de reorganisatie van de functie van coördinator:
de technische uitvoeringsdiensten "groen" en "openbare reinheid" worden elk opgevolgd door een eigen coördinator (andere technische expertise, andere planning, ...) Hierdoor kunnen deze ploegen ook directer worden aangestuurd.
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd groen en openbare reinheid |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Expert groen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige groen |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Parkbeheerder / coördinator openbaar domein |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
| Coördinator groen |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator openbare reinheid |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke groen |
D4-D5 |
3,00 |
|
3,00 |
| Vakman groen |
D1-D3 |
18,00 |
|
18,00 |
| Vakman openbare reinheid |
D1-D3 |
7,00 |
|
7,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
36,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Uitbreiding personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| C4-C5 |
€ 70.837,17 |
| C4-C5 |
€ 70.837,17 |
| Schrapping personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| D4-D5 |
€ 58.797,98 |
| TOTAAL |
€ 82.876,36 |
7. Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5).
schrapping / verplaatsing naar de uitdovende personeelsformatie van de volgende functies:
4,25 vte medewerker-schoonmaak (E1-E3).
verplaatsing van de functie van bode (D1-D3) naar de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning (zie verder).
Doel van de functie van meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5):
Structuur van de technische ploeg VTI aligneren met de structuur van de technische ploegen bij de TD;
Aansturen van de vakmannen op het terrein en meewerken aan het technisch onderhoud.
Reden schrapping / uitdoving functies medewerker-schoonmaak (E1-E3):
Niet al deze functies zijn ingevuld. Nieuwe werklastmeting door de dienst gebeurd;
Op termijn zullen ook de functies van toezichter-handlanger (E1-E3) hervormd worden. Heden is dit een combi-functie van onderhoudstaken en technische taken. Op termijn wilt men dit ook opsplitsen in 1 vte vakman (D1-D3) en 1 vte medewerker schoonmaak (E1-E3).
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Coördinator vrijetijdsinfrastructuur |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur |
D4-D5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Vakman vrijetijdsinfrastructuur |
D1-D3 |
3,00 |
|
3,00 |
| Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur |
E1-E3 |
2,00 |
|
2,00 |
| Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 |
5,00 |
|
5,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
12,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Uitbreiding personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| D4-D5 |
€ 58.797,98 |
| Schrapping personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| E1-E3 (4,25 vte) |
€ 187.881,83 |
| Totaal |
-€ 129.083,85 |
8. Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Burgerzaken - cel Onthaal als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
1 vte coördinator onthaal (B4-B5).
Doel van deze functie:
Rechtstreeks aansturen van de onthaalmedewerkers (C1-C3) en coördineren van de activiteiten van het onthaal. Meewerken aan de verdere uitrol van het dienstverleningsconcept.
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd burgerzaken |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator onthaal |
B4-B5 |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige burgerzaken |
B1-B3 |
6,00 |
|
6,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
10,00 |
|
10,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
18,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| B4-B5 |
€ 78.863,30 |
9. WZC Ter Biest / Dienst Gebouwen
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van WZC Ter Biest als volgt aan te passen:
schrapping de contractuele personeelsformatie van:
0,40 vte verantwoordelijke tuin en onderhoud (IFIC 12).
Deze taken zullen overgenomen worden door de diensten Groen en Openbare reinheid, en Gebouwen, die de aansturing centraal zullen opvolgen, in overleg met de directeur van het WZC.
Hiervoor zal er 1 vte meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5) - dienst Gebouwen - die tot heden geblokkeerd was in de personeelsformatie na de herplaatsing van een personeelslid - worden gedeblokkeerd en opengesteld.
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Medewerker technisch onderhoud |
IFIC 12 IFIC 10 |
|
1,60 |
1,60 |
| TOTAAL |
|
|
|
1,60 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
| Deblokkering personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| D4-D5 (1 vte) |
€ 58.797,98 |
| Schrapping personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| IFIC 12 (0,80 te) |
€ 53.541,75 |
| TOTAAL |
€ 5.256,23 |
* De functie was 0,40 vte voorzien in de formatie, maar 0,80 vte ingevuld (vervanging van loopbaanonderbreking van andere personeelsleden). Deze vervangingen zullen nu niet meer ingevuld worden.
10. Bodetaken (dienst PAO en dienst VTI)
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie met:
3 vte bodes (D1-D3).
Deze functies worden verschoven van andere diensten:
2 vte bodes (D1-D3) worden geschrapt bij de dienst Aankoop en Facility;
1 vte bode (D1-D3) wordt geschrapt bij de dienst vrijetijdsinfrastructuur.
In praktijk werken de bodes reeds centraal vanuit de dienst Politiek-Administratieve Ondersteuning.
11. Dienst ICT
De ICT-dienst bestaat momenteel uit 3 VTE eigen personeelsleden:
1 vte ICT-beheerder( A4a-A4b)
1 vte coördinator ICT (B4-B5)
1 vte beleidsmedewerker informatica (B1-B3) (uitdovende functie)
1 vte ICT-helpdeskmedewerker (C1-C3)
Op vlak van ICT wordt het bestuur verder ondersteund door externe consultancy en dit zowel voor:
helpdesk;
projectbeheer op afroep.
Sinds begin juli 2023 is de outsourcing van ICT verder afgebouwd en wordt er momenteel nog gebruikgemaakt van de ondersteuning van IT-punt (VERA) voor het bemannen van de ICT-helpdesk à rato van 9 dagen per maand.
Ondertussen is de pool van IT-ondersteuners waarover Grimbergen mag beschikken gekrompen tot slechts 1 IT-ondersteuner. Gelet op het verloop binnen VERA waardoor telkens opnieuw de kennis over de organisatie moest worden opgebouwd, en de beschikbaarheid van IT-ondersteuners, wordt voorgesteld het volledige IT-gebeuren opnieuw in eigen handen te nemen.
Wat zijn de voordelen?
op deze manier kunnen we effectief aan interne kennisopbouw doen en aan het documenteren van onze procedures;
kunnen we de coördinatoren laten opleiden om onze organisatie-specifieke applicaties onder de knie te krijgen;
opnieuw grip krijgen op de verwerking van de tickets en dit binnen onze eigen TOPdesk-omgeving;
eigen coördinatoren, die grotendeels fysiek ter plaatse zijn, waardoor een verbeterde permanentie kan aangeboden worden;
hoeven we geen beroep meer te doen op externe consultants voor de reguliere taken en kleinere IT-projecten;
meer mogelijkheden om op geregelde basis op de verschillende locaties aanwezig te zijn vb. loods, Ter Biest, Sociaal huis,...
Dit zal zorgen voor volgende nieuwe rolverdeling binnen de IT-dienst :
| Taak |
ICT-beheerder |
Coördinator ICT |
Beleidsmedewerker ICT |
ICT-helpdeskmedewerker |
| ICT-infrastructuur: beheer en advies verlenen over het computer -en telefoniepark |
back-up |
verantwoordelijke |
|
|
| Samenwerken met leveranciers: duidelijke SLA's en rolverdeling tussen bestuur en leveranciers |
verantwoordelijke |
back-up |
|
|
| M365 cloud beheerder : optimaal beheer van de M365-omgeving |
back-up |
verantwoordelijke |
|
|
| Strategisch ICT-beleid en beleidsuitvoering |
verantwoordelijke |
|
|
|
| Escalatie van gebruikersvragen |
back-up |
verantwoordelijke |
back-up |
back-up |
| Coördinatie en leiding van de dienst |
verantwoordelijke |
|
|
|
| Aankoop, administratie en analyse van tickets |
|
|
Verantwoordelijke |
Verantwoordelijke |
Er wordt voorgesteld om een voltijdse functie coördinator ICT (B4-B5) toe te voegen aan de personeelsformatie.
Budgettair kan het budget voor deze loonkost in 2024 voorzien worden door verschuiving van budget de ACTIE 10 in het MJP:
BD 01 - We bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP 02 - We werken op verschillende domeinen samen met externe partners;
ACTIE 10: wij blijven beroep doen op externe consultancy voor IT.
De personeelsformatie van de ICT-dienst zal dan als volgt aangepast worden:
| Dienst ICT |
|
|
|
|
| Voorzien |
||||
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
| Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
| ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
4,00 |
Budgettaire impact (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit)
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
| B4-B5 |
€ 78.863,30 |
Het budget voor deze formatiewijziging werd voorzien in ontwerp MJPa5.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
Dienst Vergunningen
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1 vte expert vergunningen (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Vergunningen is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Expert vergunningen |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
| Deskundige vergunningen |
B1-B3 |
5,00 |
|
5,00 |
| Deskundige huisvesting |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
10,00 |
Dienst Vrije Tijd
De toekomstige formatie van de dienst Vrije Tijd (excl. bibliotheek) is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd vrije tijd | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige cultuur en feestelijkheden | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige jeugd | B1-B3 | 2,00 | 2,00 | |
| Deskundige sport | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige toerisme en erfgoed | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige lokale economie | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige UitPas | B1-B3 | 0,50 | 0,50 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 6,00 | 6,00 | |
| TOTAAL | 13,50 |
Dienst Magazijn
De toekomstige formatie van de dienst Magazijn is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd magazijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator magazijn | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Magazijnier | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
| Vakman | D1-D3 | 11,00 | 11,00 | |
| TOTAAL | 16,00 |
Dienst Communicatie
De toekomstige formatie van de dienst Communicatie is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd communicatie | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige communicatie | B1-B3 | 0,50 | 1,00 | 1,50 |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| TOTAAL | 3,50 |
Stafdienst afdeling Ruimte-Beleid
De toekomstige formatie van de stafdienst - Ruimte-Beleid is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Afdelingshoofd Ruimte - Beleid | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
| Data-analist / GIS-coördinator (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van deskundige GIS) |
A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige GIS (Deze functie wordt geblokkeerd bij invulling van de functie van data-analist) |
B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige patrimoniumbeheer | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 1,00 | 1,00 | |
| TOTAAL | 5,00 |
Dienst Groen en Openbare reinheid
De toekomstige formatie van de dienst Groen en Openbare reinheid is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd groen en openbare reinheid | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Expert groen | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige groen | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
| Parkbeheerder / coördinator openbaar domein | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 2,00 | |
| Coördinator groen | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator openbare reinheid | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke groen | D4-D5 | 3,00 | 3,00 | |
| Vakman groen | D1-D3 | 18,00 | 18,00 | |
| Vakman openbare reinheid | D1-D3 | 7,00 | 7,00 | |
| TOTAAL | 36,00 |
Dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur
De toekomstige formatie van de technische dienst - VTI is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Coördinator vrijetijdsinfrastructuur | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
| Meewerkend ploegverantwoordelijke vrijetijdsinfrastructuur | D4-D5 | 1,00 | 1,00 | |
| Vakman vrijetijdsinfrastructuur | D1-D3 | 3,00 | 3,00 | |
| Toezichter-handlanger vrijetijdsinfrastructuur | E1-E3 | 2,00 | 2,00 | |
| Medewerker schoonmaak (2 voltijds en 6 halftijds) |
E1-E3 | 5,00 | 5,00 | |
| TOTAAL | 12,00 |
Dienst Burgerzaken - cel Onthaal
De toekomstige formatie van de dienst Burgerzaken is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd burgerzaken | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
| Coördinator onthaal | B4-B5 | 1,00 | 1,00 | |
| Deskundige burgerzaken | B1-B3 | 6,00 | 6,00 | |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 10,00 | 10,00 | |
| TOTAAL | 18,00 |
WZC Ter Biest
De toekomstige formatie van de technische cel van het WZC is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Medewerker technisch onderhoud | IFIC 12 IFIC 10 |
1,60 | 1,60 | |
| TOTAAL | 1,60 |
Bodetaken (dienst PAO)
Dienst ICT
Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1 vte coördinator ICT (B4-B5).
De nieuwe personeelsformatie van de ICT-dienst is dan als volgt:
| Dienst ICT |
|
|
|
|
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| ICT-beheerder |
A4a-A4b |
1,00 |
|
1,00 |
| Coördinator ICT |
B4-B5 |
2,00 |
|
2,00 |
| Beleidsmedewerker informatica |
B1-B3 |
0,00 |
|
0,00 |
| ICT-helpdeskmedewerker |
C1-C3 |
1,00 |
|
1,00 |
| TOTAAL |
|
|
|
4,00 |
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel.
Artikels 77 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen
Adviezen MAT:
Protocol vakorganisaties (BIJLAGE 09):
Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen.
Toelichtende nota's: zie bijlage:
BIJLAGE 02: Toelichtende nota wijziging RPR
BIJLAGE 03: Toelichtende nota wijziging AR
Ontwerpteksten RPR en AR: zie bijlage:
BIJLAGE 04: Ontwerptekst wijziging RPR
BIJLAGE 05: Ontwerptekst wijziging AR
Rechtspositieregeling
Aanleiding
Wijzigingen n.a.v. BVR RPR 20/01/2023
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
Diverse besluiten over de rechtspositieregeling van het personeel van lokale besturen geïntegreerd in één kaderbesluit (bv. besluit i.v.m. kabinets- en fractiepersoneel, …);
Meer vrijheidsgraden / meer autonomie voor het voeren van een lokaal personeelsbeleid (bv. op het vlak van werving en selectie, functieclassificatie, loonhuis, toelagen en vergoedingen, verloven en afwezigheden, …);
Differentiatie tussen personeelsgroepen wordt mogelijk, met als doel beter te kunnen inspelen op de noden van ieder bestuur;
Introductie van verschillende HRM-instrumenten voor de lokale besturen;
(bv. mogelijkheden zoals “virtueel omgezet budget”, deregulering en uitbreiding van het systeem van toelagen en vergoedingen, deregulering werving en selectie, vorming, systeem functioneren en evalueren, …);
Wegwerken van de verschillen tussen statutaire en contractuele personeelsleden;
Anderzijds zijn er grenzen aan de lokale autonomie:
Hogere regelgeving;
Beginselen Behoorlijk Bestuur
(motiveringsbeginsel, redelijkheidsbeginsel, evenredigheidsbeginsel, gelijkheidsbeginsel, zuinigheidsbeginsel, …);
Financiële gevolgen / link met MJP.
Er is geen verplichte timing vastgelegd voor de wijziging van de lokale RPR. Elk bestuur kan de bestaande rechtspositieregeling op eigen tempo aanpassen en zelf kiezen wanneer welk deel wordt aangepast.
Wijzigingen n.a.v. de wijziging van het decreet lokaal bestuur van 17 februari 2023
Decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Wijzigingen n.a.v. ontslagdecreet (inwerkingtreding 01/10/2023)
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 oktober 2005 en het decreet van 22 december 2007 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid:
[Onderafdeling 6. Beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid (ing. decr. 16 juni 2023, art. 7, I: 1 oktober 2023)]
Artikel 194/1. (01/10/2023- ...)
Met behoud van de toepassing van artikel 194, vierde lid, van dit decreet zijn voor de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid artikel 15 en titel I, hoofdstuk IV, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, met uitzondering van artikel 33, 37, §1, vijfde lid, §2 tot en met §4, artikel 37/3, 37/5, 37/7, 37/11, 38 en 39bis, van overeenkomstige toepassing.
De beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid mag niet kennelijk onredelijk zijn. De beëindiging is gebaseerd op redenen die verband houden met het gedrag of de geschiktheid van het personeelslid of berusten op noodwendigheden voor de werking van het bestuur. Het mag geen beëindiging zijn waartoe nooit beslist zou zijn door een normaal en redelijk handelend lokaal bestuur.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de beëindiging van het statutaire dienstverband.
Artikel 194/2. (01/10/2023- ...)
De rechtbanken, vermeld in artikel 578 en 607 van het Gerechtelijk Wetboek van 10 oktober 1967, zijn bevoegd voor geschillen over de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, vermeld in artikel 194/1 van dit decreet.
Titel I, hoofdstuk IV van de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 (“Einde van de overeenkomst”) wordt van toepassing op statutairen.
Concreet betekent dit dat de beëindiging van een statutaire tewerkstelling mogelijk is door:Een tuchtprocedure zal niet meer kunnen leiden tot een ontslag van ambtswege of een afzetting;
Arbeidsrechtbanken en -hoven worden bevoegd voor betwistingen over het ontslag van een statutaire medewerker.
Andere juridische wijzigingen
Verlof om dwingende redenen (o.a. 5 dagen zorgverlof voor contractuelen) > Eur Richtlijn;
Flexibele werktijden o.v. zorg (contractuelen) > Eur Richtlijn;
Geen medisch attest 1 dag ziekte (max 3 dagen per jaar);
Nieuwe regelgeving re-integratie en medische overmacht;
Flexijobs in ondersteunende functies zorg > Programmawet 26/12/2022.
Technische wijzigingen:
Wijzigingen die geen impact hebben op de juridisch inhoudelijke finaliteit, maar enkel op de vorm en juridische formulering
Bepalingen overloon WZC Ter Biest;
Bepalingen omstandigheidsverlof;
Bepalingen ecocheques.
Voorliggend voorstel - Plan van aanpak
N.a.v. de goedkeuring van het kaderbesluit BVR RPR 20/01/2023 werden de mogelijke / nuttige wijzigingen voor lokaal bestuur Grimbergen opgelijst door de Personeelsdienst.
Hierbij werd een onderscheid gemaakt in:
“Quick wins”:
Wijzigingen die de bestaande HR-visie ondersteunen;
Wijzigingen die een positief effect hebben op de werking van de organisatie;
Wijzigingen die mogelijk zijn op korte termijn (slechts beperkte juridische of praktische vervolgwerkzaamheden).
Wijzigingen die nog verdere studie vragen:
Bv. op beleidsmatig, juridisch of praktisch vlak (bv. koppeling met de HR-software, juridische vragen, …);
Deze wijzigingen zullen stelselmatig opgepikt worden, desgevallend i.k.v. nieuwe MJP 2026-2031;
Bijvoorbeeld:
De verdere doorvoering van het “Virtueel omgezet budget” heeft – naast de wijziging van de RPR en de financiële aftoetsing - heel wat praktische consequenties / randvoorwaarden:
Overheidsopdracht nodig om een dienst aan te bieden;
Rekenblad maken of laten aanleveren, of HR-software aanpassen;
Interne procedures aanpassen.
Verder werden ook wijzigingen aangebracht omwille van andere gewijzigde regelgeving, evenals technische wijzigingen.
Toelichting bij de wijzigingen
| Thema |
Aanpassing RPR / Toelichting |
Gewijzigde artikels
|
| Ontslagdecreet |
Van toepassing 01/10/2023
|
Aanpassingen / schrappingen op o.a. de volgende plaatsen:
|
| Werving en selectie |
Evenwaardige ervaring i.p.v. diplomavoorwaarde:
|
Art. 3, §1 en 2 Art. 6, §1 Art. 8 geschrapt Art. 19 |
| Samenstelling selectiecommissie
|
Art. 14, §1, 3° geschrapt |
|
| Permanente publicaties worden voorzien voor moeilijk in te vullen functies |
Art. 30bis |
|
| Verkorte selectieprocedure:
|
Art. 32, §2 |
|
| Interne personeelsmobiliteit
|
Art. 135-136 Art. 142 (externe mobiliteit) geschrapt |
|
| Externe personeelsmobiliteit
|
Art. 142 |
|
| Nationaliteitsvereiste:
|
Art. 5, §2 |
|
| Specifieke bepalingen voor de aanwerving van maatschappelijk werkers:
|
Art. 30 |
|
| Loonhuis |
Er wordt een loopbaanpad mogelijk gemaakt, met als doel knelpuntfuncties in te vullen door het zelf opleiden van medewerkers. Deze medewerkers worden in een basisschaal aangeworven, er wordt een intern en extern opleidingstraject voorzien, waarna ze kunnen doorschalen naar een volgende salarisschaal (doorgroeimogelijkheid voorzien na opleiding, evolueren van “junior” naar “senior”-profiel). Zie tekst “Aangepaste loopbaanpaden lokaal bestuur Grimbergen – Aanpassing RPR” van Probis. (BIJLAGE 06)
|
Art. 116 bis |
| Vorming |
|
Art. 91-108 |
| Opvolging en feedback |
|
Art. 51, §2 wordt geschrapt |
| Kabinetspersoneel |
|
Art. 32bis |
| Overdracht van personeelsleden |
|
Art. 163 |
| Terbeschikkingstelling personeel |
|
Art. 165 |
| Toelage opdrachthouderschap |
|
Art. 143 Art. 207 |
| Anciënniteiten |
De wijze van overname van anciënniteit wordt gelijkgesteld, komende uit de publieke sector, de private sector, of zelfstandige. Toekenning van schaalanciënniteit blijft enkel mogelijk na aanwerving.
Er zal nog verder onderzocht worden of de minimale salarisverhoging bij bevordering kan worden opgetrokken (artikel 177 RPR). |
Art. 111, §6 Art. 112, §2 |
| Rechtenopbouw bij langdurige afwezigheid |
Aanpassingen waarbij er begrensd wordt op een afwezigheid van 12 maanden. |
Art. 173 (geldelijke anciënniteit) Art. 188 (vakantiegeld) Art. 192 (EJT) Art. 254 (personeelslid in dispo)
|
| IFIC |
Bepalingen IFIC opnemen in RPR
|
Art. 1 bis Bijlage I: IFIC-loonschalen |
| Flexijobs |
Sinds 01/01/2023 kunnen flexijobs ook in de zorgsector. In Grimbergen wordt dit tot nu toe nog niet toegepast. Met deze wijziging wordt het wel mogelijk in de toekomst. Flexijobbers worden uitgesloten van de RPR. Voor hen geldt de regelgeving rond flexijobs. |
Art. 1, § 2 |
| Jobstudenten |
Terugbetaling dienstreizen aan jobstudenten wordt voorzien
|
Art. 1, § 2 |
| Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht |
|
Art. 111, §4 |
| Regelgeving re-integratie |
|
Art. 149, § 2 |
| Bepalingen ecocheques |
|
Art. 226 |
| Overloon |
Rechtzetting
Bijgevolg is er een wijziging van artikel 201 RPR nodig. Voor de personeelsleden van het woonzorgcentrum, met uitzondering van de personeelsleden die nachtarbeid verrichten, gelden volgende specifieke regels. Volgende prestaties worden, zowel voor de voltijdse als de deeltijdse personeelsleden, als overuren beschouwd:
Het personeelslid dat overuren presteert, krijgt een compensatie zoals voorzien in de Arbeidswet. De compenserende inhaalrust is gelijk aan de duur van de overuren en dient opgenomen te worden binnen de lopende referentieperiode. Het personeelslid ontvangt 100% zijn loon op het moment dat deze het overuur recupereert.
Naast de inhaalrust heeft het personeelslid ook recht op overloon. Dit bedraagt:
|
Art. 201 |
| Carpoolen bij dienstreizen |
|
Art. 211 |
| Aanpassingen obv hogere regelgeving |
|
|
| Andere technische wijzigingen |
|
|
Arbeidsreglement
Aanleiding
Wijzigingen n.a.v. ontslagdecreet (inwerkingtreding 01/10/2023)
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 oktober 2005 en het decreet van 22 december 2007 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid:
[Onderafdeling 6. Beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid (ing. decr. 16 juni 2023, art. 7, I: 1 oktober 2023)]
Artikel 194/1. (01/10/2023- ...)
Met behoud van de toepassing van artikel 194, vierde lid, van dit decreet zijn voor de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid artikel 15 en titel I, hoofdstuk IV, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, met uitzondering van artikel 33, 37, §1, vijfde lid, §2 tot en met §4, artikel 37/3, 37/5, 37/7, 37/11, 38 en 39bis, van overeenkomstige toepassing.
De beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid mag niet kennelijk onredelijk zijn. De beëindiging is gebaseerd op redenen die verband houden met het gedrag of de geschiktheid van het personeelslid of berusten op noodwendigheden voor de werking van het bestuur. Het mag geen beëindiging zijn waartoe nooit beslist zou zijn door een normaal en redelijk handelend lokaal bestuur.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de beëindiging van het statutaire dienstverband.
Artikel 194/2. (01/10/2023- ...)
De rechtbanken, vermeld in artikel 578 en 607 van het Gerechtelijk Wetboek van 10 oktober 1967, zijn bevoegd voor geschillen over de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, vermeld in artikel 194/1 van dit decreet.
Titel I, hoofdstuk IV van de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 (“Einde van de overeenkomst”) wordt van toepassing op statutairen.
Concreet betekent dit dat de beëindiging van een statutaire tewerkstelling mogelijk is door:Een tuchtprocedure zal daarentegen niet meer kunnen leiden tot een ontslag van ambtswege of een afzetting;
Arbeidsrechtbanken en -hoven worden bevoegd voor betwistingen over het ontslag van een statutaire medewerker.
Technische wijzigingen
Wijzigingen die geen impact hebben op de juridisch inhoudelijke finaliteit, maar enkel op de vorm en juridische formulering
Overloon (artikel 12)0
Toelichting bij de wijzigingen
| Thema |
Aanpassing AR / Toelichting |
Gewijzigde artikels
|
| Ontslagdecreet |
Aanpassingen op vlak van:
|
Art. 19-20-21-22 |
| Overloon |
Technische wijziging
De personeelsleden van het woonzorgcentrum en het lokaal dienstencentrum vallen onder de toepasselijke regels van de Arbeidswet. Voor de personeelsleden van het woonzorgcentrum, met uitzondering van de personeelsleden die nachtarbeid verrichten, gelden volgende specifieke regels. Volgende prestaties worden, zowel voor de voltijdse als de deeltijdse personeelsleden, als overuren beschouwd:
Het personeelslid dat overuren presteert, krijgt een compensatie zoals voorzien in de Arbeidswet. De compenserende inhaalrust is gelijk aan de duur van de overuren en dient opgenomen te worden binnen de lopende referentieperiode. Het personeelslid ontvangt 100% zijn loon op het moment dat deze het overuur recupereert.
Naast de inhaalrust heeft het personeelslid ook recht op overloon. Dit bedraagt:
|
Art. 12 |
Na overleg met de vakorganisaties werden nog de volgende aanpassingen aan de teksten doorgevoerd:
Art. 4 en art. 20 (ivm capaciteitstest - beide artikels werden in overeenstemming gebracht).
Art. 41 (schrapping verwijzing naar wet AOK gezien ontslagdecreet).
Art. 103 (uitdovend statuut behouden bij bevordering - cf. besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 24/10/2019).
Art. 110 (uitdovend statuut behouden bij interne mobiliteit - cf. besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 24/10/2019).
Raadslid Isabel GAISBAUER geeft aan dat haar fractie voor dit en het volgende punt hetzelfde zal stemmen als tijdens de gemeenteraad.
/
Artikel 1.
Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd in bijlage 05 van dit besluit, goed te keuren en bijgevolg in werking te laten treden vanaf 1 januari 2024.
Art. 2.
Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd in bijlage 04 van dit besluit, goed te keuren en bijgevolg in werking te laten treden vanaf 1 januari 2024.
Art. 3.
Dit besluit wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en conform de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het OCMW-deel van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikels 78, 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen: de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. Daarenboven wordt tevens aanvullende documentatie bezorgd die achtergrondinformatie bevat die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen:
De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Een belangrijk onderdeel van de toelichting is het overzicht met de beschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt; dit is onontbeerlijk om een correcte inschatting te kunnen maken van de werkelijke toestand van de financiën van het bestuur.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen eerst het eigen deel van het meerjarenplan vast te stellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
De twee bovenvermelde evenwichtsvoorwaarden worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerde evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze. Deze indicatoren betreffen echter geen afdwingbare normen.
De staat van het financieel evenwicht van de gemeente en het OCMW toont ook het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het autonoom gemeentebedrijf, en het totaal voor elk van die indicatoren voor de hele groep. Die financiële evenwichtsindicatoren geven de raadsleden inzicht in de gezondheid van de financiën van de hele groep.
De beschreven procedure en de samenstelling van het beleidsrapport hebben niet enkel betrekking op de initiële vaststelling van het meerjarenplan, maar tevens op alle latere wijzigingen ervan.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
Als de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden.
(Uit navraag bij de toezichthoudende overheid blijkt dat de gemeenteraad, qua chronologie, het deel van het OCMW ook kan goedkeuren vooraleer de raad voor maatschappelijk welzijn dit deel heeft vastgesteld. In deze situatie dient de goedkeuring door de gemeenteraad te worden beschouwd als zijnde verleend onder de voorwaarde dat de raad voor maatschappelijk welzijn het bewuste deel effectief vaststelt.)
Artikel. 1.
Het OCMW-deel van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, met inbegrip van de beginkredieten voor boekjaar 2024, vast te stellen en dit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Art. 2.
Het vaststellen van de wijze van gunnen en het bepalen van de voorwaarden, voor alle in het aangepaste meerjarenplan voorziene leveringen van goederen, diensten en werken, te delegeren aan het vast bureau.
De voorzitter sluit de zitting op 14/12/2023 om 23:53.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn