Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 26/02/2024 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een laad- en loszone van 18 meter ter hoogte van Nijverheidslaan 2 - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een laad- en loszone van 18 meter ter hoogte van Nijverheidslaan 2 goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Advies van de technische commissie verkeer d.d. 1/2/24:

Eigenaar van Majerus vraagt om een laad-en loszone te voorzien ter hoogte van hun gebouw (Nijverheidslaan 2). Na bevraging werd de info gegeven dat de maximale grootte van de vrachtwagens 18 meter is en er steeds langs de achterkant zal gelost worden. Dit om zo de straat niet te blokkeren.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bedrijf heeft niet voldoende ruimte om op eigen terrein vlot te lossen. De zone zal door verschillende bedrijven gebruikt kunnen worden, Majerus is hier ook van op de hoogte. We voorzien een laad-en loszone van 18 meter en zullen deze aangeven met E9a parkeerborden, met onderbord voor laden en lossen van goederen aan te geven (nieuw in de wegcode vanaf 1 februari 2024). Ondanks de relatief korte lengte van de laad- en loszone zal een begin- en eindbord geplaatst worden om duidelijk aan te geven aan alle weggebruikers waar parkeren wel nog mogelijk is.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In de Nijverheidslaan, ter hoogte van nummer 2, een laad- en loszone in te richten.


Art. 2.

Bovenstaande maatregel te signaleren met de nodige borden E9a met onderbord om laden en lossen van goederen te specifiëren.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).