Terug
Gepubliceerd op 20/08/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 19/08/2024 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 50 in het gebied Humbeek - Beigem - Grimbergen - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, Jean-Paul WINDELEN, schepenen

Het schepencollege keurt het aangepaste aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 50 in het gebied Humbeek - Beigem - Grimbergen goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
 
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 maart 2022 tot aanpassing van het aanvullend reglement tot instellen van zone 50 in het gebied Humbeek West - Beigem - Grimbergen.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Bij het instellen van de grotere zone 50 Humbeekwest/Grimbergen/Beigem, werd vastgesteld m.b.t. de opgesomde inplantingsplaatsen voor de afbakeningsborden, dat een aantal wijzigingen zich opdringen.

Zo zijn er soms kleinere wegen die niet opgenomen werden om borden te plaatsen maar wel toegang geven tot de zone geven zoals veldwegen of afgesloten straten waar wel nog moto's doorkunnen. Er zijn ook plaatsen waar naburige gemeenten zonale beperkingen hebben ingesteld maar waar het onlogisch zou zijn om deze te laten aansluiten doordat anders de omvang van de zone te groot wordt en het niet meer duidelijk is voor bestuurders of ze nog altijd in een zone 50 rijden dan wel in een andere.

Bovendien vormt het snelheidsregime (meer of minder dan 50) een koppeling met de regels voor de plaats op de openbare weg voor onder meer speedpedelecs en bromfietsers.

Door de omvang van de zone heeft deze op een aantal plaatsen overlap met de bebouwde kom (voorziene aanpassingen zijn opgenomen binnen het nieuwe aanvullend reglement). 

Om deze redenen wordt het opgemaakte reglement voor het instellen van een zone 50 van 2022 aangepast.

 

Hierbij het overzicht van de betreffende wetgeving voor de opmaak en afbakening van de zone alsook de plaatsing van de borden:

Verkeerscode: Artikel 65. Algemene bepalingen:

10 (Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaams Gewest). Snelheidszones worden aangeduid door het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig 65.5.3. zonale geldigheid wordt gegeven.

Vanaf het zonebord tot het eindezonebord is het verboden te rijden met een hogere snelheid dan de zonale snelheid.

Het zonebord wordt rechts geplaatst aan elke toegang tot de desbetreffende snelheidszone. Het bord mag links herhaald worden.

Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Binnen de snelheidszone mag geen bord C43 worden geplaatst die een hogere snelheid aanduidt dan de zonale snelheid.

Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.

Wanneer binnen de zone een andere snelheidszone wordt afgebakend, dan moet op het einde van de andere snelheidszone het zonebord opnieuw geplaatst worden.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Zone 50 in te stellen in het gebied Humbeek - Beigem - Grimbergen " en deze als volgt af te bakenen:

  • Kruisstraat -  t.h.v. kruispunt Zijpstraat;
  • Zijpstraat  - t.h.v. kruispunt Kruisstraat en aan kruispunt met Nieuwenroodsesteenweg/Paddegatstraat/Bosstraat - kruispunt inbegrepen;
  • Bosstraat - voor grens met Meise;
  • Voordestraat -  aan grens met Kapelle-op-den-Bos;
  • Warandestraat -  vanaf bebouwde kom (aansluiting Langstraatje inbegrepen);
  • voetweg 63 - SAS - zijde Westvaartdijk;
  • Mechelstraat vanaf huisnummer 45;
  • Putweg - aansluiting met Mechelstraat (niet inbegrepen);
  • Steenstraat na aansluiting met Veldweg voor Bergstraat;
  • Oostvaartdijk aan bebouwde kom (huisnummer 300);
  • Gerselarendries - grens met Zemst;
  • Gaston Devoswijk: grens Eppegem;
  • Eppegemsesteenweg - aansluiting Gaston Devoswijk inbegrepen;
  • Cokeriestraat - grens met Vilvoorde;
  • R22 Woluvelaan - 50 m voor aansluiting met Cokeriestraat (aan rotonde);
  • Westvaartdijk -  vanaf bebouwde kom aansluiting J. Van Engelgomstraat/Verbindingsweg (niet inbegrepen);
  • Oude Humbeeksesteenweg  – vanaf bebouwde kom Grimbergen;
  • L. Luypaertstraat – na bebouwde kom Borgt;
  • Sint-Donatuslaan – zijde Borgt na doorsteek onder N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Ter Tommendreef – aansluiting N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Nieuwe Schapenbaan – aansluiting N211 Vilvoordsesteenweg en t.h.v. Koolmezenstraat;
  • Eeuwlaan – aansluiting N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Borgstraat - aan bebouwde kom (huisnummer 29);
  • Veldkantstraat - vanaf bebouwde kom (Hoeveland niet inbegrepen);
  • Poddegemstraat - vanaf bebouwde kom (Hoeveland niet inbegrepen);
  • Poddegemstraat - vanaf bebouwde kom (tussen Maalbeek en Tommenmolenstraat);
  • Tommenmolenstraat - vanaf bebouwde kom (zijde Rijkenhoekstraat);
  • Lintbaan – aan bebouwde kom;
  • de Vlasschaard - aan bebouwde kom;
  • Grote Heirbaan - aan bebouwde kom;
  • Kouter - vanaf bebouwde kom (voor aansluiting met Kasteelhofstraat);
  • Daalstraat - vanaf bebouwde kom;
  • Gillebeekweg - vanaf bebouwde kom en
  • Molenstraat - vanaf bebouwde kom.


Art. 2.

De maatregel zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige borden C43 waaraan zonale geldigheid wordt gegeven.

 

Art. 3.

Het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 50 in het gebied Humbeek west - Beigem - Grimbergen wordt opgeheven.

 

Art. 4.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 5.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen en betreft enkel een gemeenteweg - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).