Terug
Gepubliceerd op 30/09/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 29/09/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het voorzien van een onderbroken aslijn in weggedeelten van de Verbrande Brugsesteenweg - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Steffie VAN DER AUWERA, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle DE WILDE, eerste schepen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van verbod parkeren op de kruiszones die voorzien zijn in de Verbrande Brugsesteenweg - gedeelte tussen Heienbeekstraat en Industrieweg - door het aanbrengen van een onderbroken aslijn goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies van de technische commissie verkeer van 10 juli 2025:
    Werd reeds besproken in vorige TCV, maar juiste beslissing werd niet genomen. TCV besliste om niet in te gaan op zijn vraag. Aanmelder heeft duidelijke tekeningen gemaakt. Er is niet voldoende plaats om voortuigen te laten kruisen (bestuurders zijn niet hoffelijk en wachten niet, rijden ook op voetpad). Er staat ook vaak een voertuig met aanhangwagen geparkeerd waardoor er nog minder plaats is om te kruisen.
    Philip: stelt voor om aslijn te tekenen zodat er links en rechts van de aslijn niet meer geparkeerd mag worden.
    Voorstel: iedereen is voorstander van een maatregel a.d.h.v. witte aslijn. Opdrachtbon voor W&W.

  • Voorgaand advies van de technische commissie voor verkeer van 15 mei 2025:
    Hier rijden enkel mensen die er wonen of die hun kinderen aan de school afzetten. Bedoeling van kruiszones is af te wachten tot tegenligger voorbij is, kwestie van hoffelijkheid. Deze zetten ook aan om trager te rijden. Deze verbinding zal in de toekomst vaker gebruikt worden voor de fietssnelweg. Er is weinig draagkracht om aanpassing te doen. Beslissing: Niets wijzigen aan huidige situatie. Geen onveilige verkeerssituatie. Antwoorden dat er geparkeerd mag worden zolang de doorgang breed genoeg blijft.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In de weggedeelten van de Verbrande Brugsesteenweg (tussen Kareelstraat en Industrieweg) waar een kruiszone voor wagens werd voorzien (aan huisnr. 149 - 137 - tot 58) wordt een verbod parkeren ingesteld door het aanbrengen van een onderbroken witte aslijn.


Art. 2.

De maatregel te signaleren door het aanbrengen van wegmarkering onder de vorm van een onderbroken witte aslijn op het wegdek.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).