Terug
Gepubliceerd op 30/09/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 29/09/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een parkeerverbod in de Piereman tussen Sint-Annalaan en huisnummers (pare zijde) 10 en (onpare zijde) 17 - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Steffie VAN DER AUWERA, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle DE WILDE, eerste schepen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een parkeerverbod in de Piereman tussen de Sint-Annalaan en de huisnummers 10/17 goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.

 

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Advies van de technische commissie verkeer (TCV) van 10 juli 2025:

"Aanbrengen van extra gele lijnen vanaf de aansluiting met de Sint-Annalaan tot aan de blauwe paal langs de onpare zijde, aan linkerkant tot einde van de haag langs de pare zijde."

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

I. Probleemstelling

Aangezien Piereman één van de toegangswegen tot de industriezone is, rijdt hier veel vrachtverkeer langs. De geparkeerde wagens in Piereman ter hoogte van de aansluiting met de Sint-Annalaan zorgen, in combinatie met dit vrachtverkeer, voor opstopping tijdens de ochtendspits. Dit ondanks de reeds aangebrachte gele onderbroken lijnen.

 

II. Voorstel

Er wordt voorgesteld om de aanwezige gele onderbroken lijnen aan de pare zijde door te trekken tot aan huisnummer 10 en aan de onpare zijde door te trekken tot aan huisnummer 17 (advies TCV zie hierboven).

 

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een parkeerverbod in te stellen in de Piereman langs de pare zijde tussen de aansluiting met de Sint-Annalaan en huisnummer 10 en langs de onpare zijde tussen de aansluiting met de Sint-Annalaan en huisnummer 17.

 

Art. 2.

Bovengenoemde maatregel te signaleren door gele onderbroken lijnen aan te brengen op de rand van het trottoir.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).