Het schepencollege neemt kennis van de meldingen en metingen betreffende de verkeerssituatie in de Noodbeekstraat, de voorgestelde mobiliteitsmaatregelen ter aanpassing en de daaraan verbonden draagwijdte, en keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen, uitgezonderd landbouwactiviteiten, in de Noodbeekstraat na de aansluiting met de Bruinborrebeekstraat (komende vanuit de richting Wolvertemsesteenweg) richting Brusselsesteenweg goed.
/
I. Situatieschets
In de Van Akenstraat, ter hoogte van de aansluiting met de Stekelbaarsstraat, werden op 9 december 2024 de borden C5 en C7 (verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en motorfietsen) geplaatst. Er werd door middel van een onderbord voorzien in een uitzondering voor landbouwactiviteiten. Deze maatregel zorgt ervoor dat gemotoriseerd verkeer, behoudens voertuigen voor het uitvoeren van landbouwactiviteiten, komende vanaf de Wolvertemsesteenweg niet meer via de Van Akenstraat naar de Brusselsesteenweg kan rijden.
Nadien werd nog beslist om bewoners gedomicilieerd en rechtspersonen gevestigd in Lapmolen, Molenbeekvoetweg, Rietvoornstraat, Stekelbaarsstraat of Van Akenstraat een vergunning te geven voorbij het toegangsverbod in de Van Akenstraat te rijden. Dit vergunningensysteem werd uitgerold in de loop van de zomervakantie 2025, waarna er vanaf september 2025 actief op gehandhaafd wordt door politie.
Daarnaast werd in de Roostbaan, in samenspraak met de gemeente Meise, een verzinkbare paal geplaatst die doorgaand gemotoriseerd verkeer fysiek onmogelijk maakt op weekdagen tussen 7u en 9u. De paal werd geplaatst in de week van 19 mei 2025. Op 8 september 2025 ging de maatregel van kracht.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 22 juli 2024 m.b.t. het overleg met de gemeente Meise op 23 juli 2024 over het sluipverkeer in de Roostbaan/Rooststraat in artikel 3 het volgende: "Een bijkomende maatregel in de Noodbeekstraat in te stellen, naar analogie met de Van Akenstraat".
II. Overzicht meldingen
Naar aanleiding van voormelde verkeersmaatregelen in de Van Akenstraat en de Roostbaan, ontving de dienst Mobiliteit een 20-tal meldingen van bewoners uit de Noodbeekstraat en de Bieststraat die aankaartten dat door deze maatregelen het doorgaand gemotoriseerd verkeer werd verplaatst naar hun straat.
Na de implementatie van de maatregel in de Van Akenstraat, ontving de dienst mobiliteit 7 meldingen die stellen dat er een toename van doorgaand gemotoriseerd verkeer zou zijn in de Bieststraat om nadien via de Bruinborrebeekstraat en Noodbeekstraat naar de 's Gravenmolenstraat richting Brusselsesteenweg te rijden.
Na de afsluiting van de Roostbaan, eerst om de verzinkbare paal te plaatsen en nadien om het toegangsverbod tussen 7u en 9u op weekdagen te handhaven, ontving de dienst Mobiliteit nog eens 15 meldingen die stellen dat er een toename van doorgaand gemotoriseerd verkeer in de Noodbeekstraat zou zijn.
III. Overzicht metingen
In de Noodbeekstraat ter hoogte van huisnummer 5 worden sinds 22 november 2024 metingen uitgevoerd aan de hand van een SIS-bord. Een SIS-bord geeft de gereden snelheid weer op display en dient om bestuurder te sensibiliseren over de er geldende snelheidsbeperking. Daarnaast registreert dit bord ook het aantal voertuigbewegingen. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt in type vervoersmodi (fiets, personenwagens of vrachtwagens), maar de data geven wel degelijk een indicatie of het aantal verkeersbewegingen al dan niet toegenomen is. De locatie waar dit SIS-bord werd geplaatst, werd weloverwogen gekozen aangezien dit wegsegment in de Noodbeekstraat als enige mogelijke alternatieve route overblijft na de implementatie van de maatregelen in de Roostbaan en de Van Akenstraat.
Uit de metingen blijkt dat de maatregel in de Van Akenstraat een beperkte invloed heeft gehad op het aantal voertuigbewegingen in de Noodbeekstraat. Vanaf de plaatsing en ingebruikname van de verzinkbare paal in de Roostbaan, is wel een duidelijke toename van het totaal aantal voertuigbewegingen per week in de Noodbeekstraat vast te stellen, meer specifiek bij het totaal aantal aankomende voertuigbewegingen. Dit betreft het verkeer dat komende vanuit de richting Wolvertemsesteenweg naar de Roostbaan rijdt. Dit betreft dezelfde rijbeweging die in de Van Akenstraat verboden werd. Ook blijkt uit de metingen dat de toename van verkeer in deze richting zich voornamelijk situeert op weekdagen tijdens de ochtendspits, zijnde de tijdspanne waarbinnen de paal in de Roostbaan omhoog staat en doorgang voor gemotoriseerd verkeer er niet mogelijk is.
Tijdens vakantieperiodes is in de metingen een duidelijke terugval in het aantal voertuigbewegingen waar te nemen.
IV. Voorstel ter aanpassing
Zoals aangegeven blijkt uit de metingen dat de toename van het (aankomend) verkeer in de Noodbeekstraat voornamelijk komt door de verzinkbare paal in de Roostbaan, en slechts in beperktere mate door de maatregel in de Van Akenstraat. Om het doorgaand gemotoriseerd verkeer in de Noodbeekstraat op een effectieve wijze te weren, stelt de dienst Mobiliteit de implementatie van één van volgende twee opties voor:
Dit betekent dat er een toegangsverbod voor gemotoriseerd verkeer wordt ingesteld, enkel in de richting van de Brusselsesteenweg. Uit de metingen werd immers vastgesteld dat de toename van verkeer gebeurt in deze richting.
In de Van Akenstraat is dit toegangsverbod steeds van toepassing, zijnde 24/24u en 7/7d. Uit de metingen blijkt evenwel dat het verkeer voornamelijk is toegenomen door de maatregel in de Roostbaan. Het is dan ook mogelijk om het toegangsverbod te beperken in tijd en enkel in te stellen op het moment dat de verzinkbare paal in de Roostbaan in werking is, zijnde op weekdagen van 7u tot 9u. Naar leesbaarheid toe is het weliswaar duidelijker om de maatregel steeds van toepassing te laten, zoals ook het geval in de Van Akenstraat.
Het plaatsen van borden gelijkaardig aan deze in de Van Akenstraat, kan op relatief korte termijn geïmplementeerd worden en is beperkt qua budget. Om het verbod te doen naleven is het wel vereist om, zeker in het begin, doorgedreven handhaving uit te voeren. Het is evenwel niet mogelijk om hier continue op te handhaven, waardoor er steeds een beperkte mate van overtredingen zal bestaan.
Voor beide voormelde opties acht de dienst Mobiliteit het wenselijk deze in de Noodbeekstraat te implementeren na de aansluiting met de Bruinborrebeekstraat (komende vanuit de richting Wolvertemsesteenweg), zodat er geen alternatieve routes meer mogelijk zijn (zoals de Bieststraat of de Bruinborrebeekstraat).
Ten westen van de Noodbeekstraat en ten noorden van de Roostbaan ligt agrarisch gebied. Het is dan ook belangrijk dat voertuigen, om landbouwactiviteiten uit te voeren, steeds doorgang behouden, evenals huisvuilophaling.
Daarnaast is de interne circulatie voor bewoners ook een belangrijk aandachtspunt. Bewoners uit de Bieststraat, Bruinborrebeekstraat, Groene Weg en het noordelijk weggedeelte van de Noodbeekstraat moeten dan ontsluiten via de Wolvertemsesteenweg. Bewoners uit het zuidelijk weggedeelte van de Noodbeekstraat, de Roostbaan en de 's Gravenmolenstraat dienen via de Brusselsesteenweg te ontsluiten. Indien gekozen wordt om enkel de doorgang te verbieden in de richting van de Brusselsesteenweg, blijft doorgang richting Wolvertemsesteenweg mogelijk.
De kans bestaan dat de bewoners uit voormelde straten een vergunning wensen om het toegangsverbod te mogen voorbijrijden, zoals ook het geval is bij de maatregel in de Van Akenstraat.
V. Conclusie
Heel algemeen wil de dienst Mobiliteit benadrukken dat het instellen van een verkeersmaatregel een wijziging van een 'gewoonte' inhoudt. De meeste personen houden niet van verandering en het vraagt steeds enige tijd alvorens zij gewend zijn aan een doorgevoerde aanpassing. Er dient in principe dan ook voldoende tijd gegeven te worden aan een nieuwe verkeersmaatregel om ten gronde te kunnen beoordelen of bijsturing -en zo ja welke- nodig is.
Aangezien de eerder ingestelde verkeersmaatregelen geenszins de intentie hebben om het geweerde doorgaand gemotoriseerd verkeer uit de Roostbaan en de Van Akenstraat te verplaatsen naar de Noodbeekstraat, is het instellen van een toegangsverbod in de Noodbeekstraat, na de aansluiting met de Bruinborrebeekstaat, gelijkaardig aan deze in de Van Akenstraat de meest valabele oplossing die op korte termijn kan geïmplementeerd worden. Hierop kunnen dan gericht controles uitgevoerd worden. Belangrijke nuance is wel dat een verzinkbare paal langere tijd in beslag neemt om te voorzien en duurder is, maar op termijn wel effectiever wat handhaving betreft.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de meldingen en metingen, toegevoegd in bijlagen, betreffende de verkeerssituatie en het aantal voertuigbewegingen in de Noodbeekstraat.
Art. 2.
Kennis te nemen van de voorgestelde mobiliteitsmaatregelen en de daaraan verbonden draagwijdte.
Art. 3.
Een toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen al dan niet met zijspan, uitgezonderd landbouwactiviteiten, in de Noodbeekstraat na de aansluiting met de Bruinborrebeekstraat (komende vanuit richting Wolvertemsesteenweg) richting Brusselsesteenweg in te stellen.
Art. 4.
Bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van de borden C5 en C7 met onderbord "uitgezonderd landbouwactiviteiten".
Art. 5.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 6.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones)