Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

Besluit  GEMEENTERAAD

do 25/01/2024 - 19:00

Arbeidsreglement - Aanpassing artikel 8 (omkleedtijd en arbeidstijd) en uurroosters WZC Ter Biest - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stéphane GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jean-Paul WINDELEN, zevende schepen
Isabel GAISBAUER, gemeenteraadslid
Afwezig: Manon BAS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40-41 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector.
  • Arbeidswet 16 maart 1971, BS 30 maart 1971, en latere wijzigingen. 
  • Syndicaal statuut
    • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
    • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Decreet lokaal bestuur.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
 
  • Rechtspositieregeling gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd. 
  • Arbeidsreglement gemeente en OCMW, goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad op 26 augustus 2021 en later gewijzigd.

 

Specifiek
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 18 december 2023 - Aanpassing arbeidsreglement - Wijziging artikel 8 (arbeidstijd en omkleedtijd) - Wijziging uurroosters verpleging, verzorging en logistiek en polyvalent medewerkers woonzorgcentrum Ter Biest - Goedkeuring (BIJLAGE 01).
 
  • Besluit van het vast bureau van 28 augustus 2023 - Principebeslissing aanpassing arbeidsreglement - Uurroosters verpleging en verzorging woonzorgcentrum Ter Biest - Goedkeuring (BIJLAGE 02).
  • Besluit van het vast bureau van 16 oktober 2023 - Principebeslissing aanpassing arbeidsreglement - Uurroosters logistiek en polyvalent medewerkers woonzorgcentrum Ter Biest - Goedkeuring (BIJLAGE 03). 
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Advies vakorganisaties - toevoeging uurroosters zorg- en verpleegkundigen WZC Ter Biest (BIJLAGE 05):

  • ACV: gunstig advies;
  • ACOD: gunstig advies;
  • VSOA: /

Advies vakorganisaties - toevoeging uurrooster logistiek en polyvalent medewerkers WZC Ter Biest (BIJLAGE 06):

  • ACV: gunstig advies.
  • ACOD: /
  • VSOA: /


Protocol vakorganisaties - Artikel 8 (omkleedtijd en arbeidstijd) (BIJLAGE 07):

  • ACV: protocol voor akkoord.
  • ACOD: protocol voor akkoord.
  • VSOA: /
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement aan te passen.

 

Uurroosters verpleging en verzorging woonzorgcentrum Ter Biest  (zie BIJLAGE 04: wijzigingen arbeidsreglement gemarkeerd)

Overeenkomstig artikel 38ter van de arbeidswet van 16 maart 1971 hebben werknemers in elk tijdvak van 24 uren tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste 11 opeenvolgende uren rust. De late shiften van de zorgkundigen en verpleegkundigen van het woonzorgcentrum Ter Biest lopen tot 20.36 uur. De vroege shiften starten om 7.00 uur.

Om de dienstcontinuïteit te kunnen garanderen, is het soms noodzakelijk om een personeelslid de dag na een late shift een vroege shift te laten werken. Echter wordt dan de minimale rusttijd van 11 uren niet gerespecteerd. Om deze reden is het nodig om volgende extra shiften op te nemen in het arbeidsreglement:

Regime  Begin  Einde  Begin  Einde  Pauze  Totaal 
Voltijds 7.36 uur  12.30 uur 13.00 uur  15.42 uur 0.30 uur 7.36 uur 
Deeltijds - 80% 7.36 uur 12.30 uur 13.00 uur 14.12 uur 0.30 uur  6.06 uur 
Deeltijds - 75%  7.36 uur 13.18 uur   /  /  / 5.42 uur
Deeltijds - 70% 7.36 uur 12.55 uur  /  /  / 5.19 uur
Deeltijds - 50% 7.36 uur 11.24 uur  /  /  / 3.48 uur

Zie voorstel zoals principieel goedgekeurd door het vast bureau op 28 augustus 2023 als BIJLAGE 02.


Uurroosters logistiek en polyvalent medewerkers woonzorgcentrum Ter Biest (zie BIJLAGE 04: wijzigingen arbeidsreglement gemarkeerd)

Op 12 juni 2023 besliste het vast bureau om een proefproject op te starten waarbij jobstudenten-zorgkundigen worden aangesteld in het woonzorgcentrum Ter Biest om korte afwezigheden van zorgkundigen en verpleegkundigen tijdens de weekends en in schoolvakanties op te vangen.

Op 25 september 2023 besliste het vast bureau om dit proefproject uit te breiden naar jobstudenten-polyvalent medewerkers aangezien er amper interesse was van jobstudenten-zorgkundigen. In het arbeidsreglement zijn voor de logistiek en polyvalent medewerkers slechts een beperkt aantal shiften opgenomen.

Indien er jobstudenten-polyvalent medewerkers zouden aangesteld worden, dan is het aangewezen om het aantal shiften voor logistiek en polyvalent medewerker uit te breiden teneinde de jobstudenten zo flexibel mogelijk te kunnen inzetten. Ook met het oog op eventuele latere aanwervingen van vaste medewerkers binnen die afdeling is dit aangewezen. 

Om deze reden is het nodig om volgende extra shiften op te nemen in het arbeidsreglement:

Regime  Begin  Einde  Begin  Einde  Pauze  Totaal 
Voltijds  7.00 uur   12.30 uur   13.00 uur  15.06 uur   0.30 uur  7.36 uur 
Voltijds  8.30 uur  13.00 uur  13.30 uur 16.36 uur    0.30 uur   7.36 uur
Voltijds  12.30 uur   18.00 uur  18.30 uur 20.36 uur  0.30 uur  7.36 uur
Voltijds  8.00 uur   12.30 uur  13.00 uur 16.06 uur  0.30 uur  7.36 uur  
Voltijds  10.54 uur  13.00 uur  13.30 uur 19.00 uur  0.30 uur  7.36 uur

 

Regime  Begin  Einde  Begin  Einde  Pauze  Totaal 
Deeltijds - 80%   8.00 uur  12.30 uur   13.00 uur  14.36 uur   0.30 uur   6.06 uur 
Deeltijds - 80%  8.30 uur  13.00 uur  13.30 uur 15.06 uur   0.30 uur   6.06 uur
Deeltijds - 80%  14.00 uur   18.30 uur  19.00 uur 20.36 uur   0.30 uur  6.06 uur

 

Regime  Begin  Einde  Begin  Einde  Pauze  Totaal 
Deeltijds - 75%   7.00 uur   12.42 uur   /  /  / 5.42 uur 
Deeltijds - 75%  8.00 uur   12.30 uur  13.00 uur  14.12 uur   0.30 uur  5.42 uur 
Deeltijds - 75%   8.54 uur  13.00 uur    13.30 uur   15.06 uur   0.30 uur 5.42 uur  
Deeltijds - 75% 14.24 uur    18.30 uur   19.00 uur  20.36 uur   0.30 uur 5.42 uur  
Deeltijds - 75%  13.18 uur   19.00 uur  /  / 5.42 uur  

 

Regime  Begin  Einde  Begin  Einde  Pauze  Totaal 
Deeltijds - 50%   10.48 uur   12.30 uur   13.00 uur   15.06 uur   0.30 uur   3.48 uur
Deeltijds - 50%  16.18 uur   18.00 uur  18.30 uur   20.36 uur  0.30 uur  3.48 uur 

 Zie voorstel zoals principieel goedgekeurd door het vast bureau op 16 oktober 2023 als BIJLAGE 03.

 

Arbeidstijd en omkleedtijd

In artikel 8 van het arbeidsreglement zijn de bepalingen over arbeidstijd en omkleedtijd opgenomen (zie hieronder).

N.a.v. de implementatie van de nieuwe planningssoftware in WZC Ter Biest, rees de vraag of de omkleedtijd verplicht binnen de arbeidstijd moet vallen of niet. Het is momenteel namelijk zo dat in de eerste zin van artikel 8 van het arbeidsreglement staat opgenomen dat dit artikel niet van toepassing is voor het personeel woonzorgcentrum.

 

Juridisch

Arbeidswet en arbeidstijdwet bepalen het volgende:

Arbeidswet (TBS en TBR) 

Afdeling 2. - Arbeidsduur. 

Art. 19. De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer belopen dan acht uren per dag of 40 uren per week. 

Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever. 


Arbeidstijdwet (ander overheidspersoneel) 

Art. 8.§ 1. De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer dan gemiddeld achtendertig uren per week belopen over een referentieperiode van vier maanden. 

Onder arbeidsduur wordt verstaan de tijd gedurende welke de werknemer ter beschikking is van de werkgever.


Adviezen JurPlus en Acerta

Advies JurPlus:

Om te bepalen of omkleedtijd als arbeidstijd wordt beschouwd, dient worden nagegaan of het omkleden een verplichte handeling is.  

De tijd die personeelsleden verplicht op de arbeidsplaats moeten spenderen om zich om te kleden, moet immers als arbeidstijd beschouwd en vergoed worden.  

Tijdens deze periode beschikt het personeelslid immers niet meer vrij over zijn tijd en staat hij dus reeds ter beschikking van de werkgever. 

Indien jullie dus verwachten dat bepaalde medewerkers andere kledij moeten aantrekken om hun functie uit te oefenen, is de omkleedtijd arbeidstijd.  

Advies Acerta:

  • Strikt juridisch moet de omkleedtijd binnen de werkuren 
  • In praktijk ziet men veel verschillen en beperkt men de omkleedtijd tot max 5 à 10 min 
  • Moet met de vakorganisaties besproken worden


Bespreking met de directeur van het WZC Ter Biest

  • Het personeel moet zich verplicht omkleden in het WZC. Buiten het WZC omkleden (thuis) voldoet niet aan de hygiënemaatregelen.
  • In praktijk heeft iedereen de tijd om zich binnen de arbeidstijd om te kleden. Alleen bij het personeel dat om 7u start, dient de shift aangepast te worden zodat de omkleedtijd daadwerkelijk binnen de arbeidstijd kan vallen.

 
Voorstel wijziging artikel 8 van het arbeidsreglement

Om de onduidelijkheid over omkleedtijd / arbeidstijd weg te nemen, wordt voorgesteld artikel 8 op te splitsen.

Er wordt voorgesteld om de bepalingen i.v.m. de omkleedtijd op te nemen in een nieuw artikel: artikel 8bis, zodat duidelijk is dat dat voor alle personeelsgroepen geldt.

Deze wijziging is essentieel gezien er een nieuwe planningssoftware gaat opgezet worden en er dus rekening gehouden dient te worden met deze voorziene tijd.

Er wordt in het arbeidsreglement geen minimale omkleedtijd opgenomen zodat er pragmatisch mee kan omgegaan worden bij uitzonderlijke omstandigheden. De leidinggevenden dienen dit te organiseren.

 

Artikel 8 in de laatste versie van het arbeidsreglement bepaalt het volgende:

Personeel gemeente en OCMW (m.u.v. personeel woonzorgcentrum, en lokaal dienstencentrum)

De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. Dit is de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur die moet nageleefd worden en wordt berekend over een periode van maximaal 4 maanden. Voor deeltijdse personeelsleden wordt de arbeidsduur evenredig bepaald. Als normale rustdagen worden beschouwd: de zondagen, de zaterdagen, de feestdagen, de dagen die een feestdag vervangen, de facultatieve verlofdagen en het reglementair verlof.

 

Omkleedtijd werkkledij

De personeelsleden waarvoor werkkledij ter beschikking wordt gesteld, zijn verplicht deze te dragen tijdens hun diensturen. Omkleedtijd wordt daarbij beschouwd als arbeidstijd.

 

Voorstel nieuwe versie:

Artikel 8: arbeidstijd

De huidige bepalingen behouden, behalve deze ivm de omkleedtijd

Artikel 8 bis: Omkleedtijd werkkledij

De personeelsleden waarvoor werkkledij ter beschikking wordt gesteld, zijn verplicht deze te dragen tijdens hun diensturen. Omkleedtijd wordt daarbij beschouwd als arbeidstijd.

 

Voorstel tot wijziging van de uurroosters in het WZC Ter Biest (verpleeg- en zorgkundigen en polyvalent en logistiek medewerkers) (zie BIJLAGE 04: wijzigingen arbeidsreglement gemarkeerd)

Men opteert om in dit kader de uurroosters voor de verpleeg- en zorgkundigen en polyvalent en logistiek medewerkers die normaal om 7u00 starten aan hun shift aan te passen (zie hieronder). Indien we de uurroosters wijzigen (starten om 6u55 i.p.v. om 7u), kunnen deze medewerkers tijdig aanwezig zijn op de briefing van 7u00.

Het is belangrijk dat deze briefing om 7u00 kan plaatsvinden omdat nadien meteen een druk moment volgt in het wzc. De overige uurroosters dienen niet gewijzigd te worden aangezien hier flexibeler kan omgegaan worden met de omkleedtijd en moment van briefing.

Volgende uurroosters dienen gewijzigd te worden:

Verplegend en verzorgend personeel woonzorgcentrum Ter Biest

 


 

 

 

Naar:

 

 

 

 

Logistiek en polyvalent medewerkers



Naar:

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stéphane GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stéphane GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 februari 2024.


Art. 2.

Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.