De gemeenteraad keurt de aanwerving van een assistent verkeer niveau C voor de administratieve verwerking van het GAS 5 reglement bij de politiezone Grimbergen goed.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Het Koninklijk Besluit van 31 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Het Koninklijk Besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie.
Het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
Het Koninklijk Besluit van 20 oktober 2009 houdende de wijziging van het KB van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
Het Koninklijk Besluit van 17 september 2001 houdende de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking.
Het Koninklijk Besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.
De ministeriële omzendbrief PLP 10 van 9 oktober 2001.
De ministeriële omzendbrief van 1 december 2006 inzake richtlijnen tot het verlichten en vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de politie.
Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2001 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 66 operationele medewerkers en 8,5 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2005 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 10 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2007 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2010 waar volgende aanpassing werd goedgekeurd: 75 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 79 operationele medewerkers en 16 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 - aanpassing personeelsformatie "binding & maatwerk".
Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2021 - Commissaris van politie - coördinator operaties, van een adviseur (Calog niveau A) - jurist en assistent ter ondersteuning van team personeel en welzijn en team middelenbeheer en financiën buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 - Maatschappelijk assistent (CALog niveau B) - assistent operationele informatie (CALog niveau C) - Interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2019 - Lokale politie - Aanpassing personeelsformatie "Binding & maatwerk".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2020 - Toewijzing van de functie van commissaris van politie - adjunct coördinator operaties opengesteld bij de vierde mobiliteitscyclus 2020 - Kennisname en goedkeuring.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2021 - Commissaris van politie - coördinator operaties, van een adviseur (Calog niveau A) - jurist en assistent ter ondersteuning van team personeel en welzijn en team middelenbeheer en financiën buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022 - Maatschappelijk assistent (CALog niveau B) - assistent operationele informatie (CALog niveau C) - Interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 - Assistent team onthaal (CALog niveau C) - assistent team geïntegreerde sectorwerking (CALog niveau C) - assistent team secretariaat operaties en planning (CALog niveau C) buiten de personeelsformatie en vervangingscontract assistent team personeel en welzijn (CALog niveau C) - Aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 december betreffende de aanwerving van een assistent team verkeer GAS 5 (CALog niveau C) - aanwerving buiten de personeelsformatie.
/
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en een van de hoofdzakelijke redenen van verkeersongevallen. Om een duurzame en veilige verkeersmobiliteit te bekomen, is de bescherming van de kwetsbare weggebruikers een prioriteit voor onze gemeente en de politiezone. Bijkomend hebben steden en gemeenten sinds 1 februari 2021 de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve geldboetes (GAS 5) op te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen die worden begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.
De gemeente Grimbergen opteert er in overleg met de politiezone Grimbergen voor om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen met het oog op het verhogen van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid.
Op basis van artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg kunnen inbreuken op de beperkte snelheidsovertredingen vastgesteld worden door personeelsleden van het administratieve en logistieke kader van de lokale politie voor wat de vaststellingen gesteund op materiële bewijsmiddelen betreft, opgeleverd door bemande of onbemande automatisch werkende toestellen.
Voor de vaststelling van de beperkte snelheidsovertredingen alsook voor de administratieve en inhoudelijke verwerking van deze vaststellingen via GAS 5, is er nood aan de aanwerving van een assistent niveau C bij de politiezone Grimbergen. Deze assistent behoort tot het administratief en logistiek kader van de Geïntegreerde Politie en zal deel uitmaken van het team verkeer. De assistent team verkeer ressorteert onder het rechtstreeks gezag van de hoofdinspecteur teamleider verkeer aan wie hij/zij verantwoording aflegt.
De kerntaken van de assistent bij het team verkeer zijn (niet limitatief):
Uitvoeren van bemande snelheidscontroles en het beheer van de onbemande verkeerscamera's op het grondgebied van de zone, uiteraard na het volgen van de nodige opleiding;
Administratieve opvolging en verwerking van de snelheidscontroles via GAS 5;
Deelname aan verkeersacties en zorgen voor de nodige administratieve ondersteuning;
Bijstaan in de logistieke noden: aanvullen en aanvragen van materiaal, up-to-date houden van de verschillende documenten, ...;
Deelname aan binnen de politiezone uitgebouwde overlegorganen en/of werkgroepen.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en merkt op dat de fractie Open VLD geen problemen heeft met goedkeuring van het agendapunt. Hij heeft echter een technische vraag over de financiële consequenties van het besluit. De middelen die worden opgebracht door de GAS 5-boetes komen immers bij de gemeente terecht, terwijl de nieuwe medewerker wordt aangenomen door de politie.
Raadslid Jean DEWIT krijgt het woord en vraagt of zijn veronderstelling klopt dat de aanwerving leidt tot bijkomende kosten in de gemeentebegroting.
Raadslid William DEBOECK krijgt het woord en sluit zich aan bij de vorige sprekers. Gezien de aanwerving buiten de personeelsformatie is, wil hij weten of er in de beslissing is opgenomen of er geld voorzien is in de begroting. Voor de financiële weerslag wordt verwezen naar een niet-geïndexeerde loonschaal. Hij vermoedt dat de gemeente geen personeel gaat vinden voor € 12.000. Hij vraagt daarom wat de werkelijke financiële weerslag is.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en beantwoordt de vragen. De wet schrijft voor dat de GAS 5-boetes bij de gemeente binnenkomen. Om GAS 5-boetes op te leggen en te verwerken, is de huidige capaciteit bij de politie echter onvoldoende. Daarom hebben gemeente en politie samen beslist om bijkomend personeel te werven om de administratieve verwerking uit te voeren. De medewerker wordt geworven binnen de CALog-formatie van de politie. Wat de exacte kosten worden, weet schepen ROOSEN niet, maar de medewerker zal worden betaald op CALog niveau C.
Raadslid William DEBOECK krijgt een laatste maal het woord en geeft als tip om voortaan het minimum- en maximumbedrag geïndexeerd aan te geven, om te voorkomen dat er een vertekend beeld ontstaat. Hij verwacht dat het bedrag driemaal hoger wordt dan in het voorstel aangegeven.
De financiële weerslag van de aanwerving van 1 assistent GAS 5 team verkeer (CALog niveau C) wordt geraamd op loonschaal CC1: minimumbedrag 14.273,84 euro - maximumbedrag 22.648,02 euro.
Enig artikel.
De aanwerving van een assistent verkeer niveau C voor de administratieve verwerking van het GAS 5 reglement goed te keuren.