De gemeenteraad keurt het SAVE-actieplan Grimbergen goed.
Artikel 56, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.
/
Op de zitting van de gemeenteraad van 30 juni 2022 werd besloten om het SAVE-charter te ondertekenen (dossierstuk 1).
Op donderdag 9 maart 2023 vond het eerste overleg met de OVK-SAVE vzw, in aanwezigheid van burgemeester en schepen Roosen, plaats. Tijdens dit overleg werd afgesproken om het traject op te starten na de goedkeuring van het mobiliteitsplan (dossierstuk 4). In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, wordt onder punt V.11 van de actietabel ook de ondertekening van het SAVE-charter opgenomen.
Recent werd dit traject dan ook terug opgestart. In het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 werd de ondertekening van het SAVE-charter, n.a.v. de gemeenteraadsbeslissing van 30 juni 2022, herbevestigd. Er werd ook kennis genomen van het verdere verloop m.b.t. de ondertekening van het SAVE-charter op 14 november 2023 en de uitwerking van het actieplan (dossierstuk 2).
In aanloop naar de SAVE-actiedag (terreinbezoek/overleg actieplan/ondertekening charter) op 14 november 2023 werd reeds een voorontwerp van het SAVE-actieplan Grimbergen opgemaakt waarin de reeds gerealiseerde en geplande acties inzake verkeersveiligheid (sinds de goedkeuring van het SAVE-charter op de gemeenteraad) werden opgenomen. In het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2023 werd het voorlopige SAVE-actieplan ter kennis voorgelegd en goedgekeurd (dossierstuk 3).
Tijdens het bezoek op 14 november 2023 werd de voorlopige versie van het SAVE-actieplan besproken en verder aangevuld. Op 8 december 2023 werd het SAVE-actieplan goedgekeurd op de stuurgroep van OVK-SAVE vzw (dossierstuk 5). Er werden door OVK-SAVE vzw nog enkele aanvullingen aangebracht, terug te vinden onder punt 5.1 (promoten STOP-principe), punt 6.6 (educatieve voorstellingen), en doelstelling 7 (optimaliseren van opvang verkeersslachtoffers).
In het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024 werd er kennisgenomen van de finale versie van het SAVE-actieplan (BIJLAGE 1) en beslist om dit actieplan eveneens ter kennisname en goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad op de zitting van 25 januari 2024 (dossierstuk 6).
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en gaat akkoord met de SAVE-charter, maar vraagt wie de tekst opmaakt. Voor de Sparrenlaan is bijvoorbeeld een fietspad opgenomen, maar daarvoor moet eerst een goedkeuringsbesluit genomen worden over een rooilijn.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en antwoordt dat aan het schrijven van de teksten een hele procedure voorafgaat. O.b.v. een gezamenlijk gesprek heeft de gemeente een eerste versie van de tekst opgesteld, daarna hebben medewerkers van de gemeente en van SAVE-charter ter plekke onderzocht welke verbeteringen mogelijk waren. Dit heeft geleid tot een tweede versie van het SAVE-charter. De definitieve tekst werd vervolgens door beide partijen goedgekeurd en ligt nu ter goedkeuring voor op de gemeenteraad. De Sparrenlaan is een belangrijke verbinding voor Grimbergen, voor het SAVE-charter is het relevant dat er een veilig, aan twee kanten afgeschermd, fietspad komt. Wat er allemaal aan voorafgaat om dat te kunnen realiseren, hoeft echter niet in het SAVE-charter opgenomen te worden.
/
Enig artikel.
Akkoord te gaan met de finale versie van het SAVE-actieplan Grimbergen, zoals toegevoegd in bijlage 1.