Terug
Gepubliceerd op 22/10/2025

Besluitenlijst  VAST BUREAU

ma 13/10/2025 - 16:00 collegezaal
  • Goedkeuren notulen

    • Notulen van het vorige vast bureau - Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Het vast bureau keurt de notulen van de vorige vergadering goed.

  • Interne organisatie

    • Politieke organisatie

      • Agenda raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2025

        Goedgekeurd

        Het vast bureau vraagt aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn om de raad voor maatschappelijk welzijn samen te roepen voor een vergadering op 23 oktober 2025 ter behandeling van de agenda toegevoegd als bijlage bij het besluit.

      • Schriftelijke vragen ingediend door de raadsleden - Kennisname

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van de door de raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2025 gestelde mondelinge vraag met nr. M2510 0591 geeft de opdracht om deze als schriftelijke vraag inhoudelijk te behandelen.

      • Antwoorden m.b.t. schriftelijke vragen ingediend door de raadsleden - Kennisname en goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van de antwoordbrief geformuleerd op de mondelinge vraag gesteld op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2025 met nummer M2510 0591 zoals heden op deze vergadering voorgelegd, en keurt deze goed.

    • Personeel

      • Actueel overzicht organogram en invulling personeelsformatie op afdelingsniveau: kwartaalrapportering - Kennisname

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van:

        • de kwartaalrapportering betreffende de invulling van de personeelsformatie op afdelingsniveau en
        • het actuele organogram van de gemeente en het OCMW.
      • Overzicht toelagen voor opdrachthouderschap, waarneming en permanentie - Kennisname

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van het overzicht van de lopende opdrachthouderschappen, waarnemingen en permanentieregelingen in het kader van zijn budgethouderschap.

      • Opvolging van functioneringsgesprekken - Statusrapport op afdelingsniveau - periode van juni 2024 tem. september 2025 - Kennisname

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van het statusrapport en de analyse van de functioneringsgesprekken voor de periode van juni 2024 - september 2025.

      • Interne afspraken bij overlijden van een personeelslid, mandataris of diens familie - Kennisname en goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het vast bureau keurt de interne afspraken bij overlijden van een personeelslid, mandataris of diens familie goed.

      • Aanwerving - puttend uit de vastgestelde wervingsreserve - van een medewerker technisch onderhoud (IFIC 10) voor het WZC Ter Biest in voltijds contractueel dienstverband met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd - Goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het vast bureau werft een medewerker technisch onderhoud (IFIC 10) voor het WZC Ter Biest aan in voltijds contractueel dienstverband met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd met ingang van 1 november 2025.

      • Voltijds verpleegkundige (IFIC 14B) in contractueel dienstverband - afdeling Mens - woonzorgcentrum Ter Biest: aangifte nevenactiviteiten

        Goedgekeurd

        Het vast bureau geeft toestemming aan een personeelslid om een zelfstandige activiteit verder uit te oefenen op voorwaarde dat:

        • dit de normale beschikbaarheid van het personeelslid niet in het gedrang brengt en evenmin leidt tot oneigenlijk gebruik van de werktijd en -middelen en
        • in de toekomst geen andere onverenigbaarheden worden vastgesteld.
      • Voltijds coördinator administratie (B4-B5) in contractueel dienstverband - Voorstel tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in overeenstemming met de artikelen 32, 37, 37/2 en 39 Arbeidsovereenkomstenwet - Goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het vast bureau beëindigt eenzijdig de arbeidsovereenkomst van een personeelslid, mits uitbetaling van een opzegvergoeding.

      • Deeltijds medewerker keuken (IFIC 4) in contractueel dienstverband - afdeling Mens - woonzorgcentrum Ter Biest - Vraag tot ontslagverlening

        Goedgekeurd

        Het vast bureau verleent ontslag aan een personeelslid van het woonzorgcentrum Ter Biest.

    • Welzijn en preventie

      • Vertrouwelijke signalering i.k.v. psychosociaal welzijn - Kennisname

        Goedgekeurd

        Het vast bureau neemt kennis van een vertrouwelijke signalering i.k.v. psychosociaal welzijn.

  • Financiën

    • Bestelaanvragen - Dienstjaar 2025

      Goedgekeurd

      Het vast bureau gunt de opdrachten zoals opgenomen in het register ad hoc en keurt de volgende bestelaanvragen goed wat het exploitatiebudget 2025 betreft: nummers 596-605.

    • OCMW: beperking werkloosheidsuitkering in de tijd en impact voor het OCMW - Rekenmodule VVSG versie 3 oktober 2025 - Raming van extra uitgaven op vlak van leefloon en personeelsinzet inclusief de federale staatstoelagen zoals nu gekend - Kennisname

      Goedgekeurd

      Het vast bureau neemt kennis van de geactualiseerde versie van de rekenmodule die VVSG uitwerkte voor de raming van de impact op de uitgaven leefloon en extra personeelsinzet voor het OCMW in het kader van de beperking in tijd van de werkloosheidsuitkering vanaf 1 januari 2026.

      Het vast bureau neemt kennis van de geraamde netto bijkomende uitgaven voor het OCMW Grimbergen. Voor de periode 2026-2029:

      • extra kost voor de uitbetaling van leefloon, a rato van 67,09 extra dossiers, rekening houdende met de federale toelage die voor de periode van 2026-2029 schommelen tussen 100 en 70% = 756.894,83 euro;
      • extra kost voor de inzet van bijkomend personeel, a rato van 1,68 VTE maatschappelijk werker, rekening houdende met de huidige federale personeelssubsidies = 198.586,78 euro.

      Het vast bureau neemt deze bedragen op in het meerjarenplan 2026-2031.

  • Welzijn

    • Lokaal activeringspact 2024: samenwerking met groep Intro - Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Het vast bureau keurt de samenwerking met groep Intro in het kader van het Lokaal activeringspact 2024, waarbij voor 37 geselecteerde klanten van het Sociaal huis een ondersteuning wordt gegeven door een coach van Groep Intro in het kader van de uitstroom naar werk, goed. 

Namens VAST BUREAU,

Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur

Bart LAEREMANS
burgemeester - voorzitter