De burgemeester stelt een drankperimeter rondom de locatie van de Palmfuif van vrijdag 29 augustus om 16.00 uur tem. maandag 31 augustus 2025 om 8.00 uur in onderstaande straten:
Het is in deze straten verboden om alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegistedranken al dan niet in gemixte vorm) te gebruiken en te bezitten.
De aangetroffen alcoholhoudende dranken wordt door de politie in beslag genomen en onmiddellijk vernietigd. Overtredingen op dit besluit worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350,00 euro.
Dit besluit treedt in werking op vrijdag 29 augustus om 16.00 uur en eindigt op maandag 31 augustus 2025 om 8.00 uur.
Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.
De burgemeester informeert de gemeenteraad over de wijze waarop hij die bevoegdheid uitoefent als die daarom verzoekt.
Wanneer de openbare veiligheid, netheid, gezondheid of rust in het gedrang komen of om openbare overlast tegen te gaan, kan de burgemeester de nodige besluiten nemen.
Onverminderd de in de politiereglement voorzien maatregelen, kan de burgemeester telkens wanneer de openbare gezondheid, veiligheid en rust in gevaar zijn of er gevaar is voor openbare overlast, maatregelen bevelen om dit gevaar te doen ophouden.
ALGEMEEN
Nieuwe Gemeentewet:
Art. 119.
De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130bis.
Art. 133.
Hij is in het bijzonder belast met de uitvoering van de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Hij kan echter onder zijn verantwoordelijkheid zijn bevoegdheid geheel of ten dele overdragen aan een van de schepenen.
Art. 133bis.
Zonder op enige wijze afbreuk te kunnen doen aan de aan de burgemeester toegekende bevoegdheden, heeft de gemeenteraad het recht geïnformeerd te worden door de burgemeester over de wijze waarop deze de bevoegdheden uitoefent die hem zijn verleend krachtens artikel artikel 133, tweede en derde lid, en de artikelen 42, 43 en 45 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. In de ééngemeentezone wordt dit recht uitgebreid tot de bevoegdheden die de burgemeester zon verleend krachtens artikel 45 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Zonder op enige wijze afbreuk te kunnen doen aan de aan de burgemeester toegekende bevoegdheden, heeft de gemeenteraad het recht geïnformeerd te worden door de burgemeester over de wijze waarop deze de bevoegdheden uitoefent die hem zijn verleend krachtens de artikelen 107, 153 en 181 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Art. 134, §1.
In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven , met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. ] Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
DLB:
Art. 40.
§ 1. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
§ 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Art. 41.
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
(...)
2° het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen;
(...)
Art. 63.
Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.
De burgemeester informeert de gemeenteraad over de wijze waarop hij die bevoegdheid uitoefent als die daarom verzoekt.
Wet politieambt:
Art. 1.
Bij het vervullen van hun opdrachten van bestuurlijke politie, zien (de politiediensten) toe op de handhaving van de openbare orde met inbegrip van de naleving van de politiewetten en -verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen.
Zij verlenen tevens bijstand aan eenieder die in gevaar verkeert.
Daartoe zorgen zij voor een algemeen toezicht en voor controles op de plaatsen waartoe zij wettelijk toegang hebben, bezorgen zij het verslag van hun opdrachten en de inlichtingen die zij naar aanleiding van die opdrachten hebben ingewonnen aan de bevoegde overheden, voeren zij maatregelen van bestuurlijke politie uit, treffen zij materiële maatregelen van bestuurlijke politie waarvoor zij bevoegd zijn en onderhouden zij contact met elkaar, (alsmede met de bevoegde overheidsdiensten).
Bij het vervullen van hun opdrachten van bestuurlijke politie, zien (de politiediensten) toe op de handhaving van de openbare orde met inbegrip van de naleving van de politiewetten en -verordeningen, de voorkoming van misdrijven en de bescherming van personen en goederen.
Zij verlenen tevens bijstand aan eenieder die in gevaar verkeert. Daartoe zorgen zij voor een algemeen toezicht en voor controles op de plaatsen waartoe zij wettelijk toegang hebben, bezorgen zij het verslag van hun opdrachten en de inlichtingen die zij naar aanleiding van die opdrachten hebben ingewonnen aan de bevoegde overheden, voeren zij maatregelen van bestuurlijke politie uit, treffen zij materiële maatregelen van bestuurlijke politie waarvoor zij bevoegd zijn en onderhouden zij contact met elkaar, (alsmede met de bevoegde overheidsdiensten).
Art. 22.
De politiediensten) houden zich op in de nabijheid van elke grote volkstoeloop en nemen de gepaste maatregelen voor het rustige verloop ervan.
[1 Op beslissing van de bestuurlijke politieoverheid of op initiatief van de politieambtenaar die, overeenkomstig de artikelen 7/1, 7/2 of 7/3, belast is met de operationele leiding van de ordedienst, gaan zij over tot het uiteendrijven van]1 :
1° alle gewapende samenscholingen;
2° de samenscholingen die gepaard gaan met misdaden en wanbedrijven [2 tegen personen of goederen]2 of met overtreding van de wet van 29 juli 1934 waarbij de privé-milities verboden worden;
3° de samenscholingen waarvan blijkt dat zij gevormd zijn of zich vormen met het oog op verwoesting, moord of plundering, of om een aanslag te plegen op de lichamelijke integriteit of het leven van personen;
4° de samenscholingen die de uitvoering van de wet, van een politieverordening, van een politiemaatregel, van een gerechtelijke beslissing of van een dwangbevel hinderen.
Wanneer (de [1 ...]1 politie) op grond van artikel 16 of van dit artikel ambtshalve samenscholingen uiteendrijft of zich ophoudt in de nabijheid van een grote volkstoeloop, stelt ze de burgemeester van de betrokken gemeente (en de korpschef van de betrokken lokale politie) hiervan tevoren of, als dat niet mogelijk is, zo spoedig mogelijk op de hoogte en blijft ze bij dergelijke interventies bestendig met hen in contact.
Art. 28, §1.
De politieambtenaren kunnen bij het vervullen van hun opdrachten van bestuurlijke politie en om er zich van te vergewissen dat een persoon geen wapen draagt of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde, een veiligheidsfouillering doen in de volgende gevallen:
1° Indien de politieambtenaar, op grond van de gedragingen van deze persoon, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de persoon die aan een identiteitscontrole wordt onderworpen in de gevallen en de voorwaarden bepaald in artikel 34, een wapen zou kunnen dragen of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde;
2° wanneer een persoon het voorwerp uitmaakt van een [1 bestuurlijke arrestatie of gerechtelijke vrijheidsbeneming]1;
3° wanneer personen deelnemen aan openbare bijeenkomsten die een reële bedreiging vormen voor de openbare orde;
4° wanneer personen toegang hebben tot plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.
De veiligheidsfouillering gebeurt door het betasten van het lichaam en de kleding van de gefouilleerde persoon evenals door de controle van de bagage. Zij mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en de persoon mag te dien einde niet langer dan één uur worden opgehouden.
In de in 3° en 4° bedoelde gevallen wordt de fouillering uitgevoerd op bevel en onder verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie; zij wordt uitgevoerd door een politieambtenaar van hetzelfde geslacht als de gefouilleerde.
APR:
Wanneer de openbare veiligheid, netheid, gezondheid of rust in het gedrang komen of om openbare overlast tegen te gaan, kan de burgemeester de nodige besluiten nemen.
Ieder die zich op de openbare weg bevindt of in een voor het publiek toegankelijke plaats, moet zich onmiddellijk schikken naar de verzoeken of bevelen van de politie met het oog op:
1° de vrijwaring van de openbare veiligheid, rust, netheid of gezondheid;
2° de vereenvoudiging van de taken van de hulpdiensten en de bijstand aan personen in gevaar;
3° het doen naleven van de wetten, reglementen en besluiten.
Deze verplichting is tevens van toepassing op personen die zich in een privé-eigendom bevinden, wanneer een lid van de politie of de gemachtigde ambtenaar er is binnengegaan op verzoek van de bewoners of in geval van brand, overstroming of hulpoproep.
Als de overtreder de zaken niet onmiddellijk in orde brengt, kan de gemeente zich het recht voorbehouden dat zelf te doen op kosten en op risico van de overtreder.
Het stelsel van de administratieve sancties doet geen afbreuk aan de toepassing van een herstelbelasting en/of aan het vorderen van de door het gemeentebestuur gemaakte kosten voor rekening van de overtreder.
Onverminderd de in de politiereglement voorzien maatregelen, kan de burgemeester telkens wanneer de openbare gezondheid, veiligheid en rust in gevaar zijn of er gevaar is voor openbare overlast, maatregelen bevelen om dit gevaar te doen ophouden.
Indien deze bevelen niet worden uitgevoerd, kan de burgemeester van ambtswege op kosten en risico van degene die in gebreke gebleven is, tot uitvoering laten overgaan, op basis van een daartoe toepasselijk belastingreglement en dit onverminderd de mogelijkheid tot het opleggen van een administratieve geldboete zoals bepaald in artikel 381 van deze verordening.
SPECIFIEK
Bespreking veiligheidsdossier op de gemeentelijke veiligheidscel van 8 mei 2025 (verslag in bijlage).
Het college van burgemeester en schepenen is in zitting van maandag 3 februari 2025 principieel akkoord om de Palmfuif te laten plaatsvinden voor 3.000 bezoekers per dag op vrijdag 29 augustus 2025 van 17 uur tot 4 uur en zaterdag 30 augustus 2025 van 21 uur tot 4 uur op de locatie POC Humbeek, gelegen Meiskensbeekstraat 2 te 1851 Grimbergen, mits zij over de verplichte vergunningen en attesten beschikken:
Op 8 mei 2025 is er een veiligheidscel doorgegaan waarin het veiligheidsdossier werd besproken. De organisatie alsook de lokale politie Grimbergen vragen om, net zoals bij eerdere edities is gebeurd, een drankperimeter in te stellen rondom het terrein.
De lokale politie vraagt of in hetzelfde besluit kan voorzien worden dat de in beslag genomen drank meteen kan vernietigd worden alsook de mogelijkheid tot het opleggen van een GAS voor de overtreder van dit besluit.
Er wordt voorgesteld om een perimeter te voorzien in onderstaande straten:
/
Artikel 1.
Een drankperimeter te voorzien rondom de locatie van de Palmfuif, specifiek op onderstaande straten:
waarin het verboden is om alcoholhoudende dranken (gedistilleerde of gegistedranken al dan niet in gemixte vorm) te gebruiken, van vrijdag 29 augustus 2025 om 16.00 uur tem. maandag 31 augustus 2025 om 8.00 uur.
Art. 2.
Het bezit van geopende recipiënten, die alcoholhoudende dranken bevatten, gelijk te stellen met gebruik.
Art. 3.
De leden van de lokale en federale politie te belasten met de uitvoering van dit besluit. Na vaststelling van de inbreuk door de lokale of federale politie of op beslissing van de burgemeester kunnen volgende maatregelen genomen worden: inbeslagname en onmiddellijke vernietiging.
Art. 4.
De organisator van het evenement maakt het besluit van het invoeren van een drankperimeter op gepaste wijze bekend.
Art. 5.
Dit besluit treedt in werking op vrijdag 29 augustus om 16.00 uur en eindigt op maandag 31 augustus 2025 om 8.00 uur.
Art. 6.
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikels 285 tem. 288 DLB.
Art. 7.
Dit besluit ter bekrachtiging voor te leggen op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.