De voorzitter opent de zitting op 28/11/2024 om 21:50.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 24 oktober 2024 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie van de dienst Gebouwen.
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 - Personeelsformatie - WZC Ter Biest, loonschaal directeur - dienst Aankoop en Facility - aanpassing (DOSSIERSTUK 32).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van29 augustus 2024 - Wijziging organogram en personeelsformatie - Technische diensten - Andere wijzigingen - Goedkeuring (DOSSIERSTUK 33).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Protocol vakorganisaties (BIJLAGE 06)
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord (met als opmerking: ACOD-LRB blijft ijveren voor statutaire tewerkstelling.)
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie voor de dienst Gebouwen te wijzigen op basis van het rapport van Mondea "Capaciteitsbepaling dienst Gebouwen" (Mondea - oktober 2024) (BIJLAGE 01).
Functie diensthoofd Gebouwen
1. De functie van diensthoofd Gebouwen is uitdovend geplaatst in de personeelsformatie o.v. budgettair evenwicht i.k.v. "beslissing in extremis"
Op 29 augustus 2024 besliste de gemeenteraad om het organogram te wijzigen. Er werd een nieuwe afdeling Gebouwen / Facility voorzien.
Hierbij werd de functie van diensthoofd gebouwen (A1a-A3a) verplaatst naar de uitdovende contractuele personeelsformatie van de gemeente.
Zie besluit van 29 augustus 2024: BIJLAGE 04.
Deze functie werd uitdovend geplaatst omwille van het budgettaire evenwicht dat werd nagestreefd i.k.v. "beslissingen in extremis".
Onder "bijkomende info" werd in de beslissing van 29 augustus 2024 het volgende opgenomen:
Omwille van volgende redenen wordt deze beslissing niet als een "beslissing in extremis" beschouwd:
2. Vaststelling dat de invulling van de functie van diensthoofd Gebouwen op korte termijn noodzakelijk is
A. Rapport "Werklastmeting dienst Gebouwen / dienst Evenementen en VTI" (Mondea, oktober 2024) (BIJLAGE 01)
Dit rapport werd op 14 oktober 2024 ter kennisname voorgelegd aan het schepencollege.
Uit dit rapport blijkt dat een rechtstreeks diensthoofd voor de dienst gebouwen noodzakelijk is:
duidelijke structuur moet opgebouwd worden in de dienst;
visie diensthoofd / afdelingshoofd moet scherp gesteld worden;
begeleiding en structuur nodig voor nieuwe medewerkers;
intern werkingskader en kennisdeling nodig (mappenstructuur, project- en proceswerking, ...);
opvolging patrimoniumplan.
B. Rechtstreekse aansturing team Gebouwen
Uit de recente interventies van de Personeelsdienst blijkt dat rechtstreekse aansturing en coaching van het team van de dienst Gebouwen noodzakelijk is.
Het diensthoofd werd aangesteld als waarnemend afdelingshoofd om de nieuwe afdeling mee uit te bouwen. Als waarnemend afdelingshoofd is zij ook betrokken bij de opmaak van het MJP en het budget. Dit zijn bij de start van de legislatuur cruciale taken die dienen opgenomen te worden. In praktijk is het niet realistisch gebleken om de functies van diensthoofd en afdelingshoofd te combineren.
3. Voorstel: functie van diensthoofd Gebouwen opnieuw activeren in de salarisschaal A4a-A4b.
Er wordt bijgevolg voorgesteld om de functie van diensthoofd Gebouwen terug in te schrijven in de personeelsformatie. Hierbij wordt voorgesteld om ook de loonschaal van deze functie te wijzigen, namelijk A4a-A4b in plaats van A1a-A3a, en dit o.v.:
interne criteria:
organisatiebrede verantwoordelijkheid
budgetverantwoordelijkheid
externe criteria:
knelpuntberoep en verwachtingen salarisschaal
De wijziging van de personeelsformatie betekent: verplaatsen van de functie van diensthoofd gebouwen van de uitdovende contractuele personeelsformatie naar de contractuele personeelsformatie, en aanpassen van de loonschaal, namelijk A4a-A4b in plaats van A1a-A3a.
Budgettaire impact van deze formatiewijziging: zie hieronder onder "bijkomende info".
Functies van projectleider gebouwen
Via interviews met medewerkers en via het opgemaakte patrimoniumplan werd bepaald hoeveel VTE projectleiders nodig is voor het uitvoeren van de lopende projecten. Hierbij werd tevens rekening gehouden met een inhaalbeweging die noodzakelijk is voor onderhoud van de gebouwen en renovaties.
Hieruit blijkt dat - i.f.v. het strategisch patrimoniumplan en om een inhaalbeweging te kunnen maken op vlak van bouwkundige staat en wettelijke verplichtingen - er nood is aan een extra capaciteit van 3,6 VTE projectleider.
Voorstel: 3,00 vte projectleider Gebouwen (A1a-A2a) inschrijven in de personeelsformatie
Gelet op de capaciteitsbepaling opgemaakt door Mondea wordt voorgesteld om 3 vte projectleider (A1a-A2a) in te schrijven in de personeelsformatie van de gemeente.
Deze functies zullen stapsgewijs ingevuld worden. Hierbij zal ook bekeken worden (ifv prioriteiten, projectplanning en draagkracht van de dienst) of er via een externe dienstverlener moet gewerkt worden.
Deze wijziging van de personeelsformatie betekent:
toevoegen van 3,00 vte projectleider (A1a-A2a) aan de contractuele personeelsformatie van de gemeente.
Budgettaire impact van deze formatiewijziging: zie hieronder onder "bijkomende info".
Hierbij wordt eveneens voorgesteld om de huidige functies van expert gebouwen (A1a-A3a) uitdovend te plaatsen en te vervangen door functies van projectleider gebouwen (A1a-A2a).
Functies vakman gebouwen (technische uitvoeringsdienst)
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie effectief uit te breiden als volgt:
Loonschalen technische uitvoeringsdiensten
In dit kader loopt een onderzoek door de Personeelsdienst i.s.m. Probis en de diensthoofden van de technische uitvoeringsdiensten.
Het resultaat van dit onderzoek zal besproken worden i.k.v. de opmaak van het MJP.
Financiële impact:
De financiële impact is de volgende:
Diensthoofd Gebouwen
De gemiddelde bruto jaarkost werkgever voor het voorzien van deze functie in de salarisschaal A4a-A4b bedraagt:
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A4a-A4b | € 105.107,59 |
Het gemiddelde verschil tussen een functie A1a-A3a en A4a-A4b is € 11.630,92 (bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit).
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A4a-A4b | € 105.107,59 |
A1a-A3a | € 93.476,67 |
Het budget voor de invulling van deze functie dient voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplan aanpassing.
Projectleiders Gebouwen
De gemiddelde bruto jaarkost werkgever voor het voorzien van 3,00 vte projectleider (A1a-A2a) bedraagt: € 271.483,17.
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
A1a-A2a | € 90.494,39 |
Het budget voor de invulling van deze functies dient voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplan aanpassing.
Het omzetten van 2,00 vte expert Gebouwen (A1a-A3a) en 1,00 vte projectleider Gebouwen (A1a-A3a) naar 3,00 vte projectleider Gebouwen (A1a-A2a) betekent op termijn - € 2.982,28 per jaar per vte (gemiddelde bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit).
Vakmannen gebouwen
De gemiddelde bruto jaarkost werkgever voor het voorzien van 3,00 vte vakman (D1-D3) bedraagt: € 152.937,33.
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
D1-D3 | € 50.979,11 |
Het budget voor de invulling van deze functies dient voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplan aanpassing.
Enig artikel.
Akkoord te gaan met de volgende wijzigingen van de personeelsformatie:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement betreffende de vaststelling van de administratieve kosten voor de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen in geval van geen of laattijdige betaling goed.
Artikels 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Artikel 173 van de Grondwet.
Wetboek van 13 april 2019 inzake de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
De wet van 4 mei 2023 inzake de invoeging van het Boek XIX 'Schulden van de consument' in het Wetboek van economisch recht.
DLB.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 mei 2015 van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake de vaststelling van de debiteurenprocedure van het OCMW.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 juni 2015 aangaande de aanpassing van de debiteurenprocedure van het OCMW zoals vastgesteld bij besluit van 9 juni 2015.
Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de vaststelling van een gemeentelijk reglement betreffende het vestigen van administratieve kosten in geval van geen of laattijdige betaling (dossierstuk 1).
Besluit van de gemeenteraad en van de raad van maatschappelijk welzijn van 23 september 2021 houdende de vaststelling van een gemeentelijk reglement betreffende het vestigen van administratieve kosten in geval van geen of laattijdige betaling (dossierstuk 2).
Besluit van het vast bureau van 18 november 2024 inzake de wijziging van het reglement betreffende de vaststelling van administratieve kosten voor de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen in geval van geen of laattijdige betaling, 2024-2025.
/
Er worden vanuit het bestuur heel wat vorderingen opgemaakt. Schuldenaren geven niet steeds gevolg aan een verzoek tot betalen, noch aan latere aanmaningsbrieven. In huidig reglement worden de kosten vastgelegd die doorgerekend zullen worden aan de schuldenaar ter vergoeding van de betalingsopvolging bij wanbetalers.
In het kader van de integratie van het OCMW en de gemeente werd er een uniforme procedure uitgewerkt voor de verdere minnelijke invordering in geval van geen of laattijdige betaling. Meer bepaald wat betreft de aanmaningsprocedure en de mogelijkheid tot inschakeling van een derde instantie (incassobureau) voor de verdere minnelijke invordering van schulden.
In de eerste en de tweede herinnering werd telkens een bijkomende betaaltermijn verleend van 7 kalenderdagen. Bij de verzending van de tweede herinnering werd een administratieve kost van 15,00 euro aangerekend.
Voor een verdere minnelijke invordering kan beroep gedaan worden op de diensten van een incassobureau. De verdere invordering via een dwangbevel en aanstelling van een gerechtsdeurwaarder vormt immers niet in alle gevallen de meest aangewezen aanpak, bijvoorbeeld indien de omvang van de openstaande vorderingen heel gering is.
Deze werkwijze kan voordeliger zijn voor de schuldenaar aangezien de kosten die gepaard gaan met het inschakelen van een incassobureau doorgaans lager liggen dan de tarieven die gehanteerd worden door een gerechtsdeurwaarder. Bij het aanstellen van een gerechtsdeurwaarder kan het bestuur bovendien geconfronteerd worden met bijkomende kosten indien de inning van de openstaande vorderingen niet gerealiseerd kan worden.
Het incassobureau kreeg in het verleden de machtiging van het bestuur om een bijkomende administratieve kost van 25,00 euro te innen voor eigen rekening.
Wijziging wetgeving:
Ingevolge de nieuwe wet van 4 mei 2023 houdende de invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht, dient de procedure voor de minnelijke invordering herzien te worden.
De nieuwe wetgeving legt o.a. volgende bepalingen op die een impact hebben op de huidige minnelijke invorderingsprocedure:
a) 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 euro is;
b) 30,00 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is;
c) 65,00 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is.
Er wordt voorgesteld om de procedure als volgt aan te passen:
/
Artikel 1.
Onderstaand reglement goed te keuren:
Reglement betreffende vaststelling van administratieve kosten voor de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen in geval van geen of laattijdige betaling
Artikel 1.
Met ingang van 1 december 2024 worden in geval van geen of laattijdige betaling bijkomende administratieve kosten gerekend.
Art. 2.
De kosten zijn verschuldigd door de schuldenaar van de fiscale en/of niet-fiscale schuldvordering waaraan de aangerekende kosten gerelateerd zijn.
Art. 3.
Na het verstrijken van de betalingstermijn voorzien op de factuur of het aanslagbiljet, ontvangt de schuldenaar een eerste herinnering met een nieuwe betalingstermijn van 14 kalenderdagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de schuldenaar.
Wanneer de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van veertien kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden aan de schuldenaar.
Na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in de eerste herinnering, ontvangt de schuldenaar een tweede herinnering (desgevallend via aangetekende zending) met een nieuwe betalingstermijn van 7 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de herinneringsdatum.
Art. 4.
Bij het verzenden van de eerste herinnering worden er geen kosten aangerekend.
Na het verstrijken van de betalingstermijn van 14 kalenderdagen zoals opgenomen in de eerste herinnering wordt er een 2de herinnering verstuurd en is de schuldenaar een administratieve kost verschuldigd van 15,00 euro.
Art. 5.
Indien het bestuur voor de verdere afhandeling van de invorderingsprocedure beroep doet op een derde instantie (incassobureau) zal de schuldenaar onderstaande kosten verschuldigd zijn. Deze kosten zullen worden geïnd door en voor rekening van het incassobureau.
- de verwijlinteresten die niet hoger zijn dan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties;
- Een forfaitaire vergoeding van:
- 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 euro is.
- 30,00 euro als het verschuldigde bedrag hoger is dan 150,00 euro.
De forfaitaire vergoeding omvat de 15,00 euro die aan het bestuur verschuldigd was als administratieve kost voor het verzenden van een 2de herinnering. Indien het bestuur beroep doet op een derde instantie (incassobureau), dan treedt deze laatste in de plaats van het gemeentebestuur als begunstigde van deze administratieve kost.
Art. 6.
Het reglement van 23 september 2021 betreffende de vaststelling van administratieve kosten voor de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen in geval van geen of laattijdige betaling wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van huidig reglement.
Art. 2.
Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.
Het raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de betaling van volgende nominatieve toelage voor Winkel Welkom:
aan het CAW voor hun ondersteuning, begeleiding en personeelsinzet a rato van 17.000 euro/ jaar (te indexeren).
aan de vzw Winkel welkom om de huur en de nutsvoorzieningen van het pand van de winkel te betalen a rato van 9.600 euro/jaar (huur + index te voorzien) en 4.800 euro/jaar (forfait voor de nutsvoorzieningen).
Artikel 78, lid 2, 17° Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 (DLB):
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: (...)
17° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies (...).
Algemeen
DLB:
Artikel 2:
§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
§ 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Overeenkomstig artikel 6, § 1, VIII, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en artikel 46 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en met toepassing van het subsidiariteitsbeginsel, oefenen de gemeenten ook de bevoegdheden uit die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Alleen als dat bij decreet uitdrukkelijk is bepaald, kunnen de provincies de medewerking van de gemeenten regelen.
§ 3. De openbare centra voor maatschappelijk welzijn oefenen de opdrachten, vermeld in artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, uit, alsook de andere aangelegenheden die hen door of krachtens een wet of een decreet worden opgelegd.
Artikel 3 :
Dit decreet is van toepassing op alle gemeenten van het Vlaamse Gewest en op alle openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de gemeenten van het Nederlandse taalgebied onder voorbehoud van artikel 5, § 1, II, 2°, en artikel 6, § 1, VIII, eerste lid, 1°, eerste streepje, en 4°, eerste lid, a), en artikel 7, § 1, eerste en derde lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.
Decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 - inclusief opstart sociaal huis en uitbouw geïntegreerd breed onthaal.
Specifiek
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2022: Samenwerking OCMW Grimbergen en Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) Halle Vilvoorde - sociale kruidenier Strombeek: toekenning van een toelage aan het CAW voor de sociale kruidenier in Strombeek voor 2023 - afsluiten samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2023: Sociale kruidenier Strombeek (Winkel Welkom): tussentijdse evaluatie - Voorstel tot verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het CAW voor 2024 - Goedkeuring.
Besluit van het vast bureau van 24 oktober 2022: Samenwerking OCMW Grimbergen en Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) Halle Vilvoorde - sociale kruidenier Strombeek: toekenning van een toelage aan het CAW voor de sociale kruidenier in Strombeek - Principieel akkoord.
Besluit van het vast bureau van 28 augustus 2023: Evaluatie werking sociale kruidenier Strombeek en voorstel tot verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het CAW Halle Vilvoorde voor 2024.
Besluit van het vast bureau van 18 november 2024- Sociale kruidenier Strombeek (Winkel Welkom) - Nominatieve toelage toelage aan CAW en aan vzw Winkel Welkom - dienstjaar 2025 - Principiële goedkeuring.
De samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Grimbergen en het CAW Halle Vilvoorde m.b.t. de sociale kruidenier Strombeek.
Vraag van Winkel Welkom via e-mail aan het lokaal bestuur van 3 november 2024.
/
I. AANLEIDING
Vraag van Winkel Welkom om:
De onthaalgroep vluchtelingen van Grimbergen opende eind april 2022 in samenwerking met het CAW Halle Vilvoorde een sociale kruidenier in Strombeek-Bever, Winkel Welkom, in een pand gelegen Sint Amandsplein 42 te 1853 Grimbergen.
Op 1 januari 2023 verhuisde winkel Welkom naar een nieuwe locatie gelegen Pastorijstraat 2 te 1853 Grimbergen.
Tussen het CAW en het lokaal bestuur werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten die loopt van 1 januari 2023 tot 31 december 2023, en die verlengd werd voor 2024.
Het lokaal bestuur Grimbergen kende voor 2023 en voor 2024 een toelage van 31.400 euro toe aan het CAW Halle Vilvoorde voor de huur van het pand in de Pastorijstraat en hun personeelsinzet in functie van een kwaliteitsvolle werking van de sociale kruidenier.
II. SITUATIE
1. Cijfergegevens winkel welkom Strombeek voor de periode van 1 januari 2024- 30 oktober 2024
95 gezinnen, 254 gezinsleden en 3.713 totaal winkelbeurten;
t.o.v. ov vorig jaar cijfers tem 1 december 2023: 113 gezinnen, 303 gezinsleden en 3.797 winkelbeurten.
2. Vraag om verlenging in 2025 van de toelage van het lokaal bestuur voor de werking van de sociale kruidenier Strombeek
Partijen zijn unaniem positief over de werking van winkel Welkom en de samenwerking. Winkel welkom is nodig in Strombeek. De cijfers tonen dat aan.
Qua samenwerking zijn alle partijen nodig:
De vrijwilligersploeg die de sociale kruidenier bemant is enthousiast en gedreven. Zij dragen de winkel.
De ondersteuning en opvolging door het CAW is essentieel voor de kwalitatieve werking van de sociale kruidenier Strombeek.
Het Sociaal huis doet de screening van alle inwoners van Grimbergen.
De toelage (die integraal wordt uitbetaald aan het CAW) ten bedrage van 31.800 euro/jaar dekt:
de huur van het pand van de winkel in Strombeek Pastorijstraat 2 te 1853 Grimbergen is 9.600 euro/jaar (te indexeren);
het maandelijkse voorschot op gemeenschappelijke lasten en verwarming van 200 euro + eventuele afrekening= 2.400 euro/jaar + afrekening;
de elektriciteitskosten + eventuele afrekening = geraamd op 200 euro/maand of 2.400 euro/jaar + eventuele afrekening
en
de personeelsinzet van het CAW ter ondersteuning van de werking: 7,6 u/week (17.000 euro/jaar, te indexeren).
Het CAW is actueel ook huurder van het pand dat gebruikt wordt voor de sociale kruidenier.
3. Akkoord tussen Winkel welkom en het CAW Halle Vilvoorde
De feitelijke vereniging Winkel Welkom wordt vanaf 1 januari 2025 een Vereniging Zonder Winstoogmerk, dit laat hen toe om rechtstreeks een pand te huren.
Het CAW Halle-Vilvoorde is akkoord dat de huurovereenkomst voor de sociale kruidenier vanaf 1 januari 2025 wordt afgesloten door vzw Winkel Welkom zelf, die dan ook instaat voor alle aanverwante kosten (nutsvoorzieningen, gemeenschappelijke lasten).
Het CAW blijft in die setting de ondersteuning bieden voor de kwalitatieve werking van de kruidenier door personeelsinzet en zorgt voor de toelevering van voedingswaren (van Voedselbank, FEAD, grootwarenhuizen, …), het klantenbeheer en de begeleiding.
In die zin kan de toelage opgesplitst worden in:
een toelage aan het CAW voor hun ondersteuning, begeleiding en personeelsinzet a rato van 17.000 euro/ jaar (te indexeren).
een toelage aan de vzw Winkel Welkom om de huur en de nutsvoorzieningen van het pand van de winkel te betalen a rato van 9.600 euro/jaar (huur + index te voorzien) en 4.800 euro/jaar (raming gemeenschappelijke lasten, verwarming en elektriciteit).
Raadslid Caroline DENIL krijgt het woord en zij geeft aan dat de fractie Groen dit punt zal goedkeuren, maar zij wil toch graag een vraag stellen. Men moet hier instemmen met een status quo van het budget inclusief indexering, maar er is helemaal geen sprake van een verhoging van het budget. De vzw vraagt een verhoging van 400 euro per maand, dat is 4.800 euro per jaar. Dat is volgens het raadslid niet overdreven gezien het werk dat elke week gratis wordt gedaan door de vrijwilligers. Haar vraag is waarom deze verhoging niet op de agenda staat of niet goedgekeurd werd.
Schepen Jelle DE WILDE krijgt het woord en legt uit dat er inderdaad een vraag was gesteld van Winkel Welkom uit om een verhoging of eventueel van pand te wisselen. Uiteindelijk werd er samen beslist om niet in te gaan op die verhoging en de toelage te laten zoals ze was. Het was nogal kort dag dat het gevraagd werd en men hoopt dat er zich nog andere kansen voordoen. Er waren toch enkele vragen over het beoogde pand en de zekerheid van verhuur. De woning die nu gehuurd wordt is een zekerheid. Hier wordt er beslist over de toelage en niet over de verhoging.
Budget
Het noodzakelijke budget voor de uitbetaling van de toelage in 2025 t.b.v. 31.400 euro (+ index) is voorzien in 2025 op budgetsleutel 2025/ACT-343/0909-02/6159900/OCMW/VB/IP-GEEN.
Cijfers van 20 november 2024:
Het huurbedrag is nog steeds 800 euro/maand. Of 9.600 euro/jaar, daarnaast een forfait van 200 euro/maand voor de ‘gemeenschappelijke lasten’ en een forfait van 200 euro/maand voor de energiekosten.
Totaal ‘huur’toelage voor vzw Winkel welkom is 14.400 euro/jaar.
De toelage aan het CAW is 17.000 euro/jaar, dit is het basisbedrag. Dit werd vorig jaar wel geïndexeerd (+ 2%) en voor 2025 wordt er ook 2% bijgerekend.
Of 17.686,8 euro.
Personeelsinzet van het CAW
Tijdsinvestering die we graag willen bieden ifv kwaliteitsvolle dienstverlening
Winkelverantwoordelijke en vrijwilligerscoach:
Logistiek verantwoordelijke en winkelverantwoordelijke:
Teamcoördinator:
ICT verantwoordelijke:
Artikel 1.
Akkoord te gaan om voor 2025 opnieuw een toelage toe te kennen zodat de werking van Winkel Welkom op dezelfde kwalitatieve manier kan verdergezet worden.
Art. 2.
Akkoord te gaan om de nominatieve toelage voor 2025 op te splitsen en als volgt uit te betalen:
een toelage aan het CAW voor hun ondersteuning, begeleiding en personeelsinzet a rato van 17.000 euro/ jaar (te indexeren) en
een toelage aan de vzw Winkel Welkom om de huur en de nutsvoorzieningen van het pand van de winkel te betalen a rato van 9.600 euro/jaar (huur + index te voorzien) en 4.800 euro/jaar (forfait voor de nutsvoorzieningen).
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de toekenning van een werkingsbudget voor 2024 aan het Overkophuis Grimbergen ten bedrage van 2.000 euro. Dit bedrag is na ontvangst van de factuur uitbetaalbaar aan het CAW Halle Vilvoorde als regisseur van het OverKopnetwerk Halle Vilvoorde.
Artikel 78, lid 2, 17° Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 (DLB):
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: (...)
17° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies (...).
Algemeen
Artikel 2 DLB:
De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Specifiek
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021 "Oproep overkophuizen - e-mail CAW van 15 februari 2021 en verslag webinar 4 maart 2021 - Kennisname en standpuntbepaling".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 februari 2024 "Uitbreidingsronde Overkophuizen - Kennisname en standpuntbepaling".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2024 Opstart van een Overkophuis in Grimbergen in 2024 - Bevestiging vanuit het Kabinet Crevits - voorstel plan van aanpak - Kennisname en standpuntbepaling.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2024 OverKop-huis - Kennisname van de beslissing van Agentschap Opgroeien van 3 mei 2024 m.b.t de subsidiëring van het OverKop-huis in Grimbergen - Piste van een tijdelijke locatie voor het OverKop-huis in Strombeek-Bever - Standpuntbepaling
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2024 OverKop-huis: afsluiten van een bezetting ter bede voor een pand gelegen Hogesteenweg 22 te 1850 Grimbergen - Standpuntbepaling.
Besluit van het vast bureau van 9 september 2024: OverKop-huis: Schattingsverslag - Bezetting ter bede en gebruiksovereenkomst - Kostenraming - Kennisname en standpuntbepaling.
Besluit van het vast bureau van 30 september 2024: OverKop-huis: Stand van zaken - Kennisname en standpuntbepaling.
Besluit van het vast bureau van 4 november 2024: Opening "Overkophuis" Hogesteenweg 22, 1850 Grimbergen - Advies van de brandweer van 31 oktober 2024 - Kennisname en goedkeuring.
Besluit van het vast bureau van 18 november 2024: OverKophuis: Toekenning van een werkingsbudget - Dienstjaar 2024 - Principieel akkoord.
Besluit van het vast bureau van 18 november 2024: OverKophuis: Toekenning van een werkingsbudget - Dienstjaar 2024 - Kennisname en standpuntbepaling.
Besluit van de burgemeester van 5 november 2024 Opening "Overkophuis" gelegen Hogesteenweg 22 te 1850 Grimbergen - Goedkeuring.
Bijlagen
Ondertekende samenwerkings-en gebruiksovereenkomst tussen het OCMW en het CAW m.b.t. het overkophuis Grimbergen.
/
Het vast bureau ging principieel akkoord om het OverKophuis een budget van 2.000 euro toe te kennen als werkingsmiddelen voor 2024. Met dit budget moeten ze o.a. alles voorzien wat ze nu nog missen in het pand, bv. koelkast/microgolf oven.
In samenspraak met de dienst Onderwijs buurtwerking en integratie kan dit bedrag in 2025 eventueel doorgetrokken worden conform de werkingsmiddelen van de andere buurtwerkingen.
De raad van maatschappelijk welzijn dient dit goed te keuren aangezien dit niet op de goedgekeurde lijst van nominatieve toelages vermeld staat.
Praktische werkwijze
CAW factureert aan het lokaal bestuur (OCMW), en ontvangt dan de betaling.
Budgetsleutel 2024/GBB-SOC/0909-02/6159014/OCMW/VB/IP-GEEN.
/
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de toekenning van een nominatieve toelage (werkingsbudget voor 2024) aan het OverKophuis Grimbergen ten bedrage van 2.000 euro.
Art. 2.
Dit bedrag is na, ontvangst van een factuur, uitbetaalbaar aan het CAW Halle Vilvoorde, als regisseur van het OverKopnetwerk Halle Vilvoorde, via de budgetsleutel 2024/GBB-SOC/0909-02/6159014/OCMW/VB/IP-GEEN.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de onderhandse verkoop van LOT 1 en een kosteloze grondafstand van LOT 2 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024 houdende het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b langs de Poddegemstraat.
Artikel 84 van het decreet lokaal bestuur 22 december 2017 (DLB).
/
Het vast bureau heeft op 26 september 2022 kennis genomen van de opzeg van de pacht (conform artikel 40 van de pachtwetgeving) op het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b langs de Poddegemstraat, ingaand op 1 januari 2023. Op heden is dit perceel pachtvrij en het niet-vergunde/zonevreemde garage(kot) werd reeds verwijderd door de gebruiker.
De aanpalende eigenaar had reeds op 21 april 2022 contact opgenomen om het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b te kunnen huren na beëindiging van de pacht. Hierop volgend werd op 28 november 2022 de vraag gesteld om een gedeelte te kunnen kopen.
In kader van deze aanvraag werd opdracht gegeven aan studiebureau Meso bvba tot opmaak van een opmetingsplan naar bestaande toestand met aanduiding van de grens tussen het agrarisch gebied en woongebied met landelijk karakter, conform het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse van KB 7 maart 1977.
Hierop volgend heeft studiebureau Meso bvba het verdelingsplan van 16 augustus 2024 met betrekking tot de opmeting van een grondstrook (gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b) gelegen Poddegemstraat overgemaakt.
Een onderhandse verkoop, in afwijking van de principes van mededinging en transparantie en artikel 293 van het decreet lokaal bestuur, wordt hieronder gemotiveerd:
Motivatie van de verkoopprijs:
De verkoopprijs van het gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b gelegen in woongebied met landelijk karakter werd op 16 augustus 2024 door het studiebureau Meso bvba geschat op een minimaal bedrag van 129,00 euro per vierkante meter, en werd als volgt gemotiveerd:
"De gemiddelde eenheidswaarde van de vergelijkingspunten, zijnde 387,07 €/m², kan beschouwd worden als representatieve waarde voor een uitgeruste bouwgrond.
Echter hier betreft het een perceel dat omwille van zijn kenmerken (waaronder de ligging, afmetingen, enz.) op zich niet bouwrijp of bebouwbaar is. Hier gaat het in feite over een perceel tuingrond, weliswaar gelegen in woongebied.
Enkel voor de aanpalende eigenaar van het nr. 122, Poddegemstraat kan dit een nuttige aanvulling betekenen van zijn eigendom.
De gemiddelde eenheidswaarde van de vergelijkingspunten is dus geenszins toepasbaar op het te schatten deelperceel.
Gezien de kenmerken van het perceel, zoals hiervoor vermeld, kan een richtwaarde van 1/3 van de bouwgrondwaarde weerhouden worden, zijnde in dit geval 129,00 €/m²".
Het vast bureau is evenwel van mening dat door een onderhandse verkoop van LOT 1 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024 een grote(re) meerwaarde wordt gecreëerd voor de eigenaar van het naastliggend perceel en legt de verkoopprijs voor het gedeelte van LOT 1 gelegen in woongebied in landelijk karakter vast op de geschatte gemiddelde eenheidswaarde van 387,07 euro per vierkante meter.
De verkoopprijs van het gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b gelegen in agrarisch gebied werd op 16 augustus 2024 door het studiebureau Meso bvba geschat op een minimaal bedrag van 5,23 euro per vierkante meter.
Het vast bureau heeft op 16 september 2024 beslist om:
Op 18 september 2024 (DOSSIERSTUK 1) werd aan de aanpalende eigenaar een voorstel geformuleerd tot (onderhandse) verkoop van LOT 1 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024 betreffende het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling – sectie D – nr. 299b.
De aanpalende eigenaar heeft op 11 oktober 2024 zijn akkoord gegeven tot aankoop van LOT 1 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024, met een oppervlakte van 84ca, aan een bedrag van 24.495,24 euro.
Het vast bureau heeft op 21 oktober 2024:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om akkoord te gaan met:
/
/
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van LOT 1 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024 houdende het perceel kadastraal gekend als 2de afdeling - sectie D - nr. 299b langs de Poddegemstraat, aan een bedrag van 24.495,24 euro.
Art. 2.
De afwijking van de principes van mededinging en transparantie conform artikel 293 DLB als volgt te motiveren:
Art. 3.
Akkoord te gaan met een kosteloze grondafstand voor openbaar nut (en voor opname in de openbare wegenis), aan de gemeente Grimbergen, van LOT 2 van het verdelingsplan van 16 augustus 2024, met een oppervlakte van 4ca.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2024 om 22:35.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn