Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 22/04/2024 - 13:00

Politieverordening inzake het voorzien van twee wegversmallingen en het instellen van een voorrangsregeling aan een van deze wegversmallingen, het instellen van een parkeerverbod en het inrichten van fietspaden in het kader van de uitrol van de toegangspoorten van de fietszone in deelgemeente Strombeek-Bever – Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het voorzien van twee wegversmallingen en het instellen van een voorrangsregeling aan een van deze wegversmallingen, het instellen van een parkeerverbod en het inrichten van fietspaden in het kader van de uitrol van de toegangspoorten van de fietszone in deelgemeente Strombeek-Bever – Goedkeuring goed. Naar aanleiding van de uitrol van de fietszone in Strombeek-Bever, wordt gewerkt met zogenaamde ‘poorten’ aan al de toegangswegen tot deze zone. Deze poorten dienen om de fietszone visueel te verduidelijken voor alle bestuurders en, indien mogelijk, ook de snelheid van het verkeer te remmen.

Het studiebureau Traject werkte voor elke toegang tot deze fietszone een ‘poort’ uit. Aan elke toegangspoort wordt uiteraard de fietszone afgebakend door middel van verkeersborden F111 en F113 (begin- en eindborden fietszone). Daarnaast wordt aan elke poort die toegang verleent tot de zone voor gemotoriseerde voertuigen (waaronder personenwagens, vrachtwagens), een thermoplast van het verkeersbord F111 (begin fietszone) op de rijbaan aangebracht.

Aan de poorten in de de Burtinstraat en de Ringlaan-Nijverheidslaan wordt gewerkt met een modulair verkeerseiland op de rijbaan. In de Ringlaan zorgt dit element voor rugdekking voor fietsers die het fietspad dienen te verlaten en zich op de rijbaan dienen te begeven. In de de Burtinstraat wordt daarenboven een voorrangsregeling ingevoerd waarbij bestuurders van voertuigen die de fietszone betreden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders van voertuigen die de fietszone verlaten. Dit zorgt ervoor dat bestuurders van voertuigen die de zone op die plaats inrijden, worden geremd in hun snelheid. In de de Burtinstraat, waar de wegversmalling wordt ingericht, zijn langs de andere zijde van de rijbaan nog afgebakende parkeerplaatsen voor kort parkeren gelegen (besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2017 inzake het instellen van kortparkeren in de Burtinstraat ter hoogte van de krantenwinkel tussen huisnummer 70 en de rotonde). Om de doorgang daar te kunnen behouden dienen deze plaatsen voor kort parkeren (tijdelijk) te worden opgeheven door de parkeervakken en de hiermee samenhangende verkeerssignalisatie te verwijderen, en in de plaats ervan een parkeerverbod in te stellen.

In de Hoveniersstraat thv. de aansluiting met de Tramstraat worden langsheen de gevels van de woningen Hoveniersstraat 24 en Tramstraat 36 gele onderbroken strepen aangebracht. In de Hoveniersstraat t.h.v. de aansluiting met de Singel wordt langsheen het perceel Hoveniersstraat 31 eveneens gele onderbroken strepen aangebracht. Het aanbrengen van deze markeringen dient om het reeds bestaande parkeerverbod op deze hoeken te benadrukken. Door de versmalling van de rijbaan aan deze poort, bemoeilijken/belemmeren foutief geparkeerde voertuigen immers de doorgang.

Om de aantakking van fietsers in de Grimbergsesteenweg, die komende vanuit het centrum van Strombeek-Bever het dubbelzijdig fietspad richting Grimbergen-centrum wensen te bereiken, veiliger en duidelijker te maken wordt geopteerd om een fietspad, dat reeds start t.h.v. huisnummer 125 en doorloopt over de rijbaan om uiteindelijk aan te takken aan het bestaande dubbelzijdig fietspad, aan te duiden. Fietsers hebben bij de oversteekbeweging op het doorlopende fietspad voorrang op het verkeer in de Grimbergsesteenweg. Hiermee wordt optimaal de focus gelegd op fietsers, in het bijzonder omwille van het begin van de fietszone. Voor fietsers in de Grimbergsesteenweg, die komende vanuit het centrum van Strombeek-Bever de Brouwerijstraat wensen in te rijden, wordt voorzien in een okerkleurige fietssuggestiestrook. Dit om deze fietsbeweging visueel te benadrukken.

Ook in de Ringlaan t.h.v. de aansluiting met de Nijverheidslaan (hoek – richting Rodepoortstraat) wordt een klein stukje fietspad aangelegd. Dit om het bestaande fietspad te laten overlopen op de rijbaan op de plaats waar de fietszone start.

Deze maatregelen zijn van kracht vanaf 23 april 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Het mobiliteitsplan dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad. 
 
  • Artikel 286, §1 DLB:

De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.

  • Artikel 287 DLB:

De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.

  • Artikel 288 DLB:

De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.

De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

N.a.v. de uitrol van de fietszone in Strombeek-Bever, wordt gewerkt met zogenaamde ‘poorten’ aan al de toegangswegen tot deze zone. Deze poorten dienen om de fietszone visueel te verduidelijken voor alle bestuurders en, indien mogelijk, ook de snelheid van het verkeer te remmen.

Het studiebureau Traject werkte voor elke toegang tot deze fietszone een ‘poort’ uit. Aan elke toegangspoort wordt uiteraard de fietszone afgebakend door middel van verkeersborden F111 en F113 (begin- en eindborden fietszone). Daarnaast wordt aan elke poort die toegang verleent tot de zone voor gemotoriseerde voertuigen (waaronder personenwagens, vrachtwagens), een thermoplast van het verkeersbord F111 (begin fietszone) op de rijbaan aangebracht.

 

Aan de poorten in de de Burtinstraat en de Ringlaan-Nijverheidslaan wordt gewerkt met een modulair verkeerseiland op de rijbaan. In de Ringlaan zorgt dit element voor rugdekking voor fietsers die het fietspad dienen te verlaten en zich op de rijbaan dienen te begeven. In de de Burtinstraat wordt daarenboven een voorrangsregeling ingevoerd waarbij bestuurders van voertuigen die de fietszone betreden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders van voertuigen die de fietszone verlaten. Dit zorgt ervoor dat bestuurders van voertuigen die de zone op die plaats inrijden, worden geremd in hun snelheid.

In de de Burtinstraat, waar de wegversmalling wordt ingericht, zijn langs de andere zijde van de rijbaan nog afgebakende parkeerplaatsen voor kort parkeren gelegen (besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2017 inzake het instellen van kortparkeren in de Burtinstraat ter hoogte van de krantenwinkel tussen huisnummer 70 en de rotonde). Om de doorgang daar te kunnen behouden dienen deze plaatsen voor kort parkeren (tijdelijk) te worden opgeheven door de parkeervakken en de hiermee samenhangende verkeerssignalisatie te verwijderen, en in de plaats ervan een parkeerverbod in te stellen.

 

In de Hoveniersstraat t.h.v. de aansluiting met de Tramstraat worden langsheen de gevels van de woningen Hoveniersstraat 24 en Tramstraat 36 gele onderbroken strepen aangebracht. In de Hoveniersstraat t.h.v. de aansluiting met de Singel wordt langsheen het perceel Hoveniersstraat 31 eveneens gele onderbroken strepen aangebracht. Het aanbrengen van deze markeringen dient om het reeds bestaande parkeerverbod op deze hoeken te benadrukken. Door de versmalling van de rijbaan aan deze poort, bemoeilijken/belemmeren foutief geparkeerde voertuigen immers de doorgang.

Om de aantakking van fietsers in de Grimbergsesteenweg, die komende vanuit het centrum van Strombeek-Bever het dubbelzijdig fietspad richting Grimbergen-centrum wensen te bereiken, veiliger en duidelijker te maken wordt geopteerd om een fietspad, dat reeds start t.h.v. huisnummer 125 en doorloopt over de rijbaan om uiteindelijk aan te takken aan het bestaande dubbelzijdig fietspad, aan te duiden. Fietsers hebben bij de oversteekbeweging op het doorlopende fietspad voorrang op het verkeer in de Grimbergsesteenweg. Hiermee wordt optimaal de focus gelegd op fietsers, in het bijzonder omwille van het begin van de fietszone. Voor fietsers in de Grimbergsesteenweg, die komende vanuit het centrum van Strombeek-Bever de Brouwerijstraat wensen in te rijden, wordt voorzien in een okerkleurige fietssuggestiestrook. Dit om deze fietsbeweging visueel te benadrukken.

 

Ook in de Ringlaan t.h.v. de aansluiting met de Nijverheidslaan (hoek – richting Rodepoortstraat) wordt een klein stukje fietspad aangelegd. Dit om het bestaande fietspad te laten overlopen op de rijbaan op de plaats waar de fietszone start.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

  • Een parkeerverbod van een 20-tal meter in te stellen in de de Burtinstraat langsheen de gevels van de woningen Meisestraat 125 en de de Burtinstraat 70.
  • Een wegversmalling in te richten in de de Burtinstraat en de Ringlaan (tussen de aansluitingen met de Nijverheidslaan en de Rodepoortstraat) en daarnaast in de de Burtinstraat ook een voorrangsregeling in te stellen thv. deze wegversmalling waarbij voertuigen komende uit de richting van de de Villegas de Clercampstraat voorrang krijgen op voertuigen komende uit de richting van de rotonde.
  • Op volgende locaties een fietspad in te richten:
    • In de Grimbergsesteenweg startend thv. huisnummer 125 en aantakkend aan het reeds bestaande dubbelrichtingsfietspad aan de overzijde;
    • In de Ringlaan thv. de aansluiting met de Nijverheidslaan (hoek onpare huisnummers – richting Rodepoortstraat).


Art. 2.

De maatregelen uit artikel 1 als volgt te signaleren:

  • Het parkeerverbod door gele onderbroken strepen op de rand van de rijbaan;
  • De wegversmallingen door het bord D1 en de voorrangsregeling door de borden B19 en B21;
  • De fietspaden door het bord D7 en, in het geval fietsers van een fietspad op de rijbaan komen, het bord A25.


Art. 3.

De in artikel 1 vermelde maatregelen zijn van kracht vanaf 23 april 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).