De voorzitter opent de zitting op 25/04/2024 om 21:36.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 28 maart 2024 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 28 maart 2024 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.
Artikels 77-78 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd.
Arbeidsreglement gemeente en OCMW, goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad op 14 december 2023 en later gewijzigd.
Specifiek
Wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen met betrekking tot de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid (BS 31 juli 2023).
Koninklijk besluit van 8 februari 2023 tot wijziging van de artikelen 3, 35, 46, 60, 64, 66 en 68 en de invoering van een artikel 67bis in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers (BS 16 maart 2023).
Wijzigingsbesluit van 10 november 2023 op het rechtspositiebesluit van 20 januari 2023.
Wijzigingsbesluit van 11 februari 2024 houdende de uitvoeringsregels nieuwe ontslagregeling statutaire personeelsleden.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 22 januari 2024 - Aanstelling interne vertrouwenspersonen - Kennisname en goedkeuring (BIJLAGE 01).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 11 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur - principiële goedkeuring (BIJLAGE 02).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 11 maart 2024 - Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: toevoeging vakantieregeling, salarisschaal Directeur WZC en aanpassingen n.a.v. wijzigingsbesluit BVR RPR van 10 november 2023 - Goedkeuring (BIJLAGE 03).
Syndicaal statuut
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Protocol vakorganisaties - aanstelling interne vertrouwenspersonen (BIJLAGE 04):
ACV: protocol voor akkoord.
ACOD: protocol voor akkoord.
VSOA: /
Protocol vakorganisaties - wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur (BIJLAGE 05):
ACV: protocol voor akkoord.
ACOD: protocol voor akkoord.
VSOA: /
Protocol vakorganisaties - Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: toevoeging vakantieregeling, salarisschaal Directeur WZC en aanpassingen n.a.v. wijzigingsbesluit BVR RPR van 10 november 2023 (BIJLAGE 06):
ACV: protocol voor akkoord.
ACOD: protocol voor akkoord. Met volgende opmerking: "wel zijn we niet akkoord met alle artikels met betrekking tot het ontslagdecreet."
VSOA: /
Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel artikels te verduidelijken en te actualiseren en wettelijke bepalingen bij te werken.
De voorliggende wijziging gaat vooral over:
Alle wijzigingen werden in geel gemarkeerd in de documenten in bijlage (BIJLAGE 07 en 08). Hieronder een overzicht van wat er gewijzigd werd.
Deze wijzigingen werden door het adviesbureau Jurplus geverifieerd.
Wijzigingen AR:
| Artikel | Wijziging |
| Artikel 1 | 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid). |
| Artikel 5 | 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid). |
| Artikel 8 | Uurroosters zijn niet meer van toepassing. De administratieve medewerkers in Ter Borre werken reeds met glijdende uurroosters. |
| Artikel 12 | Administratieve personeelsleden in WZC en Ter Borre vallen onder de arbeidswet, maar overuren worden uitbetaald volgende de regeling van de arbeidstijdwet. Dit wordt reeds toegepast, maar werd nog niet opgenomen. |
| Artikel 18 | Verplaatsing paragraaf rond overdragen verlof. Schrapping 'afdeling ruimte', want gaat over Technische Dienst. Toevoeging nieuwe regelgeving rond ziek en andere gebeurtenissen tijdens verlof. Toevoeging nieuwe regelgeving rond overdracht en uitbetaling van vakantiedagen (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie). |
| Artikel 18bis | Toevoeging restsaldo eindeloopbaandagen WZC. |
| Artikel 19 | Toevoeging rookverbod in buitenzones. |
| Artikel 27 | 'Statutair personeelslid op proef' werd geschrapt, niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid). |
| Artikel 40 | Toevoeging 'interne vertrouwenspersoon' aan tekst. |
| Artikel 44 | Toevoeging 'interne vertrouwenspersoon' aan tekst. |
| Bijlage 1 | Accurate contactgegevens + toevoeging contactgegevens interne vertrouwenspersonen. |
| Bijlage 2 | Uurrooster schoonmaak loods werd aangepast omwille van een hogere vervuilingsgraad, veelvuldig gebruik van sanitaire ruimtes en de middagpauze van de arbeiders in shiften, waardoor deze ruimte meermaals per dag moet worden schoongemaakt (CBS/2024/969). Hierdoor wordt de vastgelegde formatie niet overschreden. Uurrooster schoonmaak loods in de overgangsfase werd correct gezet. Er werd uitdrukkelijk opgenomen dat de uurroosters van de verpleging en zorg in het WZC niet gelden voor de hoofdverpleegkundigen (verduidelijking). |
| Bijlage 3 | Toevoeging uurroosters hoofdverpleegkundigen. Ontbrak in arbeidsreglement. Uurroosters administratief personeel Ter Borre geschrapt want niet meer van toepassing (zie ook artikel 8). |
| Bijlage 4 | Correcte verwijzing naar artikels opgenomen. |
| Bijlage 6 | Dienstvoertuig Handhaving toegevoegd aan lijst. |
| Bijlage 12 | Correcte contactgegevens sociaal secretariaat opgenomen. |
| Bijlage 17 | Verduidelijking rond telewerk: het gaat bij structureel telewerk om 3 maanden de functie binnen de huidige dienst uitoefenen (verwarring met 3 maand in dienst wegwerken). |
| Bijlage 20 | Toevoeging modelattest ziek tijdens vakantie (wijziging wetgeving rond ziek en andere gebeurtenissen tijdens verlof). |
Wijzigingen RPR:
| Artikel | Wijziging |
| Artikel 1 | Toevoeging 'flexijobbers' ter volledigheid paragraaf. |
| Artikel 30 | In plaats van alle diploma's maatschappelijk werkers op te nemen, verwijzen naar wetgeving. Op deze manier moet bij toevoeging/schrapping diploma's de RPR niet telkens gewijzigd worden. |
| Artikel 30bis | 'Gedurende 2 jaar' verplaatst in de zin voor meer duidelijkheid. 'Bij intrekking van de permanente vacantverklaring blijft de lijst van kracht voor de duur van 1 jaar' werd geschrapt want heeft geen meerwaarde. |
| Artikel 40 | Bij bevordering en interne mobiliteit behoudt het statutair personeelslid, bij aanstelling in een contractuele functie, zijn statutair dienstverband. Dit geldt met toevoeging van deze paragraaf ook voor aanwervingen indien het personeelslid reeds werkzaam is binnen lokaal bestuur Grimbergen (zie beslissing gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 24/10/2019). |
| Artikel 85 | Toevoeging van de functionele loopbaan van de directeur WZC (CBS/2024/1044). |
| Artikel 98 | Toevoeging bevorderingsvoorwaarden voor de graad van Directeur WZC (CBS/2024/1044). |
| Artikel 108 | Verduidelijking artikel rond interne mobiliteit door toevoeging dat de minimale graadanciënniteit van 6 maand niet in een lager ingedeelde graad mag zijn. |
| Artikel 117 | Toevoeging van rang. Enkel graad was onvolledig. |
| Artikel 118 | Toevoeging dat het personeelslid moet instemmen met de ambtshalve herplaatsing ter volledigheid. |
| Artikel 125 | Wijziging in procedure verlies van de hoedanigheid van statutair personeelslid naar aanleiding van het ontslagdecreet. |
| Artikel 126 | De wettelijke pensioenleeftijd betekent niet meer automatisch dat statutairen hun ambt neerleggen (ontslagdecreet). |
| Artikel 127 | Verplaatsing tekst naar artikel 129 en herformulering. |
| Artikel 129 | Herformuleren van de paragraaf rond beëindiging statutair dienstverband. |
| Artikel 134 | Toevoeging van de IFIC-functieclassificatie aangezien het eerste lid van dit artikel ook niet op IFIC van toepassing is. |
| Artikel 136 | Toevoeging lettercijfercode salarisschaal Directeur WZC (CBS/2024/1044). |
| Artikel 148 | Duidelijker verwoord: derde laatste werkdag i.p.v. derde werkdag voor het einde van de maand. |
| Artikel 168 | Administratieve personeelsleden in WZC en Ter Borre vallen onder de arbeidswet, maar overuren worden uitbetaald volgende de regeling van de arbeidstijdwet. Dit wordt reeds toegepast, maar werd nog niet opgenomen. |
| Artikel 174 | Toevoeging dat de permanentietoelage, naast de verstoringstoelage, ook niet gecumuleerd kan worden met de onregelmatige prestaties. |
| Artikel 185 | Schrapping van de jaarlijkse globale afrekening van de maaltijdcheques op 31 januari. In praktijk wordt dit tussentijds gedaan. Toevoeging dat bij verlies van de maaltijdchequekaart het personeelslid zelf instaat voor de kosten van een nieuwe kaart. |
| Artikel 200 | Schrapping van 'statutairen die in een ander bestuur reeds in statutair verband vast aangesteld werden' aangezien dit overbodig is / niet van toepassing is. |
| Artikel 202 | Toevoeging nieuwe regelgeving ziek tijdens verlof. Schrapping oude regelgeving (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie). |
| Artikel 204 | Toevoeging nieuwe regelgeving rond overdracht en uitbetaling vakantiedagen. Schrapping oude regelgeving (wetgeving inzake jaarlijkse vakantie). |
| Artikel 214 | Schrapping paragraaf: vakantiedagen worden niet toegevoegd aan ziektekrediet. |
| Artikel 220 | Wijziging zodat statutaire personeelsleden wanneer hun ziektekrediet opgebruikt is, automatisch in disponibiliteit worden gesteld. |
| Artikel 230 | Rechtzetting omstandigheidsverlof en herformulering paragraaf. |
| Artikel 232 | Actuele uitwerking zorgverlof en verlof om dwingende redenen voor contractuelen en statutairen (wijzigingsbesluit op het Rechtspositiebesluit - 10 november 2023). Schrapping 'op proef benoemden', niet meer van toepassing (Decreet betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid). |
| Artikel 252 | Toevoeging flexibele werkregeling voor zorgdoeleinden conform wetgeving (de wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1158). |
| Artikel 254 | Datum rond bepalingen statutairen werd gewijzigd in regelgeving. |
| Bijlage 1 | Toevoeging uitgewerkte loonschaal Directeur WZC. |
/
Artikel 1.
Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 mei 2024.
Art. 2.
Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 mei 2024.
Art. 3.
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie als volgt:
WZC Ter Biest
De loonschaal van de directeur (A1a-A3a) te wijzigen naar directeur (Dir1-Dir2).
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
| Directeur | Dir1-Dir2 | 1,00 |
1,00
|
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Aankoop en Facility is is dan als volgt:
| Dienst Aankoop en Facility | ||||
| Voorzien | ||||
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd aankoop en facility | A1a-A3a | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Expert aankoop | A1a-A3a | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
| Deskundige aankoop | B1-B3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
| Deskundige verzekeringen en contractbeheer | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Deskundige facility | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
| Meewerkend teamcoördinator schoonmaak | D4-D5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
| Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 26,51 | 0,00 | 26,51 |
| TOTAAL | 38,51 |
|||
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 11 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 18 maart 2024 - Wijziging personeelsformatie - dienst Aankoop en Facility - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 02).
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Loonschaal directeur (Bijlage 03A):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - dienst Aankoop & Facility (Bijlage 03B):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
Aanbeveling VVSG en vakbonden van 2 februari 2023 (Bijlage 04)
De woonzorgdirecteurs werden tot op heden nog niet ingeschaald in het IFIC-systeem omdat de functie niet is opgenomen in de IFIC-functiewijzer. Momenteel zorgt dit in heel wat lokale besturen voor een omgekeerde loonspanning tussen de N en de N-1. Met de N bedoelen we de leidinggevende van een betrokken medewerker (bv. momenteel verdient een hoofdverpleegkundige N-1 soms meer dan de leidinggevende directeur N). Het is alvast duidelijk dat er op korte termijn iets moet gebeuren om de omgekeerde loonspanning weg te werken en op die manier de job van directeur van het woonzorgcentrum aantrekkelijk te houden. De VVSG en de vakbonden vinden het belangrijk een gemeenschappelijke aanbeveling te doen aan de lokale besturen over de inschaling van de directeurs van de woonzorgcentra zodat de negatieve loonspanning met de IFIC-functies waaraan ze leiding geven weggewerkt wordt en er tevens voldoende rekening gehouden wordt met de diversiteit op het terrein. Deze aanbeveling betreft de directeurs van de woonzorgcentra bij de lokale besturen in hun verschillende juridische verschijningsvormen (gemeente, OCMW, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, autonome gemeentebedrijven, welzijnsverenigingen). De concrete invulling van de functie van directeur van het woonzorgcentrum verschilt sterk van bestuur tot bestuur omdat de inbedding van het woonzorgcentrum in de organisatie van het lokaal bestuur en de verantwoordelijkheden van de directeur heel verschillend zijn. Daarom laten we de lokale besturen de keuze om voor de IFIC-categorie 18, 19 of 20 te kiezen, weliswaar gebaseerd op een inhoudelijke afweging. De keuze voor de best passende categorie is afhankelijk van de plaats van de functie van directeur van het woonzorgcentrum in de organisatie en de concrete verantwoordelijkheden die aan hem/haar toevertrouwd zijn.
WZC Ter Biest - Loonschaal directeur
In de huidige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is de functie directeur (1 VTE - A1a-A3a) opgenomen.
Voor het verplegend en verzorgend personeel in het WZC Ter Biest werden de IFIC-loonschalen ingevoerd.
Er werd geen IFIC-loonschaal geactiveerd voor de functie van directeur van het WZC. Directeurs van WZC’s die verbonden zijn aan een lokaal bestuur kunnen hierdoor met hun loon plots onder het loon van de aanwezige hoofdverpleegkundigen springen:
de hoofdverpleegkundigen vallen onder loonschaal IFIC-17. Brutoloon op maandbasis bij 12 jaar anciënniteit IFIC-17: 5.322,29 euro;
brutoloon op maandbasis 12 jaar anciënniteit A1a - A3a: 5.227,24 euro.
Door het nieuwe BVR RPR kunnen besturen zelf eigen loonschalen invoeren waardoor er wel een IFIC-loonschaal kan toegekend worden aan de directeurs van de woonzorgcentra van lokale besturen.
Er wordt voorgesteld een IFIC-loonschaal 18, 19 of 20 toe te kennen aan de directeurs van de woonzorgcentra van lokale besturen.
Door Probis werd een functieweging uitgevoerd waaruit blijkt dat de functie van directeur woonzorgcentrum Ter Biest kan ingeschaald worden in IFIC 19 (Brutoloon op maandbasis bij 12 jaar anciënniteit IFIC-19: 6.375,85 euro). Zie functieweging in bijlage 05.
Er wordt voorgestel om de loonschaal van de functie directeur te wijzigen naar de loonschaal Dir1-Dir2 (achterliggend is dit loonschaal IFIC 19, maar de benaming mag niet overgenomen worden wegens niet geactiveerd).
De loonschaal Dir1-Dir2 dient tevens toegevoegd te worden aan de RPR. Deze toevoeging aan de RPR ligt, samen met andere wijzigingen, voor op de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024.
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Directeur |
Dir1-Dir2 |
|
1,00 |
1,00 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 25 jaar anciënniteit, statutaire betrekking = huidige situatie directeur WZC ):
| Uitbreiding personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever(25 jaar anciënniteit) |
| Dir1-Dir2 (= IFIC- 19) |
€ 136.318,83 |
| Schrapping personeelsformatie |
|
| Schaal |
Brutojaarkost werkgever(25 jaar anciënniteit) |
| A1a-A3a |
- € 117.615,49 |
| TOTAAL |
€ 18.703,34 |
Richtlijn VVSG rond inschaling woonzorgdirecteur IFIC (Bijlage 06)
Aangezien de salarisschalen van de directie buiten het strikte toepassingsgebied van IFIC gehouden wordt, zijn er geen VIA6-middelen beschikbaar; de nieuwe salarisschaal valt dus volledig ten laste van het bestuur. De werkwijze om de nieuwe salarisschalen van de directeurs van de woonzorgcentra in te voeren is niet de procedure van ontbrekende functies, wel de gekende procedure uit de Wetgeving Vakbondsstatuut: de onderhandelingsprocedure. Voor de nieuwe inschaling moeten de directeurs geen bevorderingsproef afleggen, net zoals dat voor de invoering van IFIC voor de rest van het personeel in de publieke ouderenzorg niet het geval was. In het akkoord van 2 februari 2023 bevelen de sociale partners aan om geen terugwerkende kracht toe te passen.
Dienst Aankoop en Facility
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de dienst Aankoop en Facility als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a)
schrappen uit de personeelsformatie van de gemeente van:
1 deskundige aankoop (B1-B3)
Huidige personeelsformatie dienst Aankoop en Facility:
| Dienst Aankoop en Facility |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Voorzien |
Invulling |
Effectieve prestaties |
||||||||
| Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
| Diensthoofd aankoop en facility |
A1a-A3a |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
| Expert aankoop |
A1a-A3a |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
| Deskundige aankoop |
B1-B3 |
1,00 |
1,00 |
2,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
| Deskundige verzekeringen en contractbeheer |
B1-B3 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
0,80 |
1,00 |
1,80 |
| Deskundige facility |
B1-B3 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
| Administratief medewerker |
C1-C3 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
| Meewerkend teamcoördinator schoonmaak |
D4-D5 |
3,00 |
0,00 |
3,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
0,00 |
1,00 |
| Medewerker schoonmaak |
E1-E3 |
26,51 |
0,00 |
26,51 |
27,89 |
0,00 |
27,89 |
21,68 |
0,00 |
21,68 |
| TOTAAL |
|
|
|
38,51 |
|
|
36,89 |
|
|
31,48 |
In de huidige personeelsformatie is volgende voorzien voor de cel aankoop:
1 vte expert (A1a-A3a)
2 vte deskundige (B1-B3)
In praktijk werden deze functies sinds maart 2022 ingevuld als volgt:
Zie besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022:
Artikel 1.
Akkoord te gaan om de tweede gerangschikte kandidaat in de wervingsreserve voor expert aankoop (A1a-A3a) aan te werven als expert (A1a-A3a) voor de cel Aankoop, en hiervoor een vacante functie op B-niveau te blokkeren, aangezien het hier om knelpuntfuncties gaat en aangezien de dienst heden ondersteund moet worden via consultancy omdat de personeelsformatie onvoldoende ingevuld is.
Met ingang van 6 mei 2024 zal deze functie opnieuw vacant zijn.
Er wordt voorgesteld om deze functie van deskundige aankoop (B1-B3) in de personeelsformatie om te zetten in een functie van expert aankoop (A1a-A3a). Hiermee wordt de feitelijke situatie geregulariseerd in de personeelsformatie.
Motivering
complexe wetgeving overheidsopdrachten;
inspelen op steeds wijzigende overheidsopdrachtenwetgeving – vereist eveneens afstemming/aanpassing interne processen en procedures;
organisatiebrede overheidsopdrachten (waarbij verschillende stakeholders betrokken zijn);
andere bijkomende wetgeving waarmee rekening moet gehouden worden bij bepaalde overheidsopdrachten (PBM’s, vergunningen, wetgeving in verband met de schoolmaaltijden,…):
opvolging opdrachten voor wegeniswerken (zeer specifiek).
Financiële impact WZC Ter Biest - Loonschaal directeur
Voor 2024 zal het budget van niet ingevulde functies worden aangewend. Vanaf 2025 zal dit budget opgenomen worden in MJPa5.
Financiële impact dienst Aankoop & Facility
Het budget hiervoor is voorzien in MJPa5 gezien er al twee personeelsleden in de salarisschaal A1a-A3a in dienst waren.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
WZC Ter Biest
De loonschaal van de directeur (A1a-A3a) te wijzigen naar directeur (Dir1-Dir2).
De toekomstige formatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente | #vte OCMW | Totaal |
| Directeur | Dir1-Dir2 | 1,00 |
1,00
|
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met:
1,00 vte expert aankoop (A1a-A3a).
De toekomstige formatie van de dienst Aankoop en Facility is is dan als volgt:
| Dienst Aankoop en Facility | ||||
| Voorzien | ||||
| Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
| Diensthoofd aankoop en facility | A1a-A3a | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Expert aankoop | A1a-A3a | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
| Deskundige aankoop | B1-B3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
| Deskundige verzekeringen en contractbeheer | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Deskundige facility | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
| Administratief medewerker | C1-C3 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
| Meewerkend teamcoördinator schoonmaak | D4-D5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
| Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 26,51 | 0,00 | 26,51 |
| TOTAAL | 38,51 |
|||
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de toelage die het OCMW Grimbergen betaalt aan Havinet, site Eigen thuis, voor de werking van de mindermobielencentrale te indexeren vanaf 1 januari 2024 en keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 84 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
/
Context
Sinds 1 januari 2019 betaalt het OCMW Grimbergen een jaarlijks toelage van 8.600 euro aan Havinet, site Eigen thuis voor de werking van de mindermobielencentrale Grimbergen.
Vraag van vzw Havinet, site Eigen Thuis
E-mail van 26 februari 2024: vraag of de werkingstoelage die het OCMW betaalt aan Eigen thuis voor de mindermobielencentrale, geïndexeerd kan worden.
Berekening
8.600 euro x 130,19 = 10.254 euro.
109,18
Voorstel
Budget 2023-2025: 8 600 euro/jaar.
Via interne kredietaanpassing het nodige budget, zijnde 2.000,00 euro/jaar, te voorzien op de budgetsleutel 2023/ACT-257/0959-00/6491000/OCMW/VB/IP-GEEN.
Artikel 1.
Kennis te nemen van de vraag van vzw Havinet, site Eigen thuis om de toelage van 8.600 euro voor de werking van de mindermobielencentrale Grimbergen vanaf 1 januari 2024 te indexeren.
Art. 2.
Akkoord met de indexering waardoor de toelage met ingang van 1 januari 2024 10.254 euro/jaar bedraagt.
Art. 3.
De nieuwe samenwerkingsovereenkomst met als contracterende partijen het OCMW Grimbergen en vzw Havinet, site Eigen huis, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.
Art. 4.
De extra uitgave (2.000,00 euro) te voorzien in het budget van het OCMW voor 2024-2025 op de budgetsleutel 2023/ACT-257/0959-00/6491000/OCMW/VB/IP-GEEN.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2024 om 21:56.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn