De voorzitter opent de zitting op 28/03/2025 om 00:18.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 27 februari 2025 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 27 februari 2025 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Ewoud DE MEYER als effectieve en Erkut OVALI als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Woonmaatschappij Providentia bv.
Artikels 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Artikel 78, tweede lid, 5°, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Toetreding:
Het OCMW trad in 1992 toe tot Providentia.
Oprichtingsakte van Providentia, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 27 oktober 1955.
Statuten:
De statuten van Woonmaatschappij Providentia bv, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 15 juni 2023.
Specifiek:
/
Door de nieuwe samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn na de raadsverkiezingen van 14 oktober 2024 moet het OCMW opnieuw haar vertegenwoordigers aanduiden.
Woonmaatschappij Providentia bv vraagt per e-mail van 19 februari 2025 om deze afgevaardigden aan te duiden.
Het OCMW moet een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aanduiden in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Woonmaatschappij Providentia bv voor de volledige legislatuur.
De afgevaardigde en plaatsvervanger hoeven geen uitvoerend mandaat (burgemeester of schepen) te hebben en mogen ook raadsleden zijn.
Het vast bureau besliste in zitting van 10 maart 2025 Ewoud DE MEYER als effectieve en Erkut OVALI als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv voor te dragen.
Geheime stemming:
Gaat over tot de eerste geheime stemming voor de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in de AV van Providentia bv, waaruit blijkt dat:
Gaat over tot de tweede geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in de AV van Providentia bv, waaruit blijkt dat:
Providentia bv is sinds 15 juni 2023 de erkende woonmaatschappij in het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden en vormt een woonmaatschappij samen met vier ingekantelde SVK’s, namelijk RSVK De Woonkoepel, SVK Webra, SVK OCMW Wemmel en SVK Zuidkant.
Het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden omvat 14 gemeenten: Affligem, Asse, Bever, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel.
Tot de panden zijn overgedragen, blijft Providentia instaan voor het noodzakelijke onderhoud en de dienstverlening aan de huurders in Boortmeerbeek, Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Overijse, Vilvoorde en Zemst.
Artikel 1.
Ewoud DE MEYER aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv.
Art. 2.
Erkut OVALI aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt het besluit van het vast bureau van 10 maart 2025 waarin men principieel akkoord ging om de partnerschapsovereenkomst i.k.v. Capacity Building te ondertekenen.
Artikel 77 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Artikels 387-395 DLB.
Specifiek
/
GDPR verplichtingen hebben de opstart van de begeleiding van klanten en de ondertekening van de partnerschapsovereenkomst vertraagd
In januari 2024 kon het lokaal partnerschap LiFT met een voltallig team van coaches aangeleverd door de verschillende partners opstarten.
In een eerste fase werd ingezet op de noodzakelijke operationele aspecten (uitwerken flows en procedures, maken van afspraken, verdiepen in lokale sociale kaart,...).
Rond december 2023 werd door EWSE en VVSG een eerste reeks van een 15-tal documenten in kader van GDPR verplichtingen bezorgd aan de lokale partnerschappen.
Deze documenten moesten de diverse GDPR-kwesties binnen het partnerschap juridisch in goede banen leiden ( gaande van data-uitwisseling tussen partners in het partnerschap tot vertrouwelijkheiddocumenten).
Het merendeel van de documenten kon vertaald worden op maat van het partnerschap.
Twee documenten echter, de Data Protection Impact Assessment (DPIA) en Joint Controller Agreement (JCA), bleken een ingewikkelde materie voor ons partnerschap GriMaViZa, maar ook voor alle andere partnerschappen in heel Vlaanderen.
In die mate zelfs dat in ons partnerschap zowel de opstart van trajecten van cliënten als het ondertekenen van de partnerschapsovereenkomst op pauze werd gezet, om de medewerkers toe te laten hier eerst verder aan te werken.
Na 2 maanden besloot de stuurgroep om de toeleidingen en begeleiding van cliënten toch te starten.
Door een pragmatische aanpak kon er 'gewerkt' worden met klanten, met voldoende aandacht voor databescherming om het risico minimaal te houden.
De ondertekening van de partnerschapsovereenkomst werd voor onbepaalde duur uitgesteld omdat de DPIA en JCA verplicht als bijlagen moesten worden toegevoegd.
Rapportage aan EWSE
Vanuit EWSE wordt tegen 31 maart 2025 de rapportage van het werkingsjaar 2024 (inclusief de ondertekende partnerschapsovereenkomst) verwacht.
Dit om genomen acties, het bestede budget en andere zaken in beeld te brengen.
Gelet op de moeilijkheden die de lokale partnerschappen ondervonden met de JCA en DPIA werd beslist deze niet langer als verplichte bijlagen te zien voor de partnerschapsovereenkomst
Daarom kan de partnerschapsovereenkomst nu ter ondertekening worden voorgelegd.
Op die manier kan de rapportage tijdig (of mits het aanvragen van een kort uitstel) worden ingediend, zodat er geen financiële gevolgen voor de partnerschappen zijn (wachten op volgende schijf van middelen).
Zicht op de eerste resultaten
Ondanks de afwezigheid van de partnerschapsovereenkomst en GDPR-documenten kon het lokaal partnerschap LiFT zich doorheen het werkingsjaar 2024 ontplooien volgens verwachtingen en zich verankeren in de regio.
Tussen januari 2024 en begin december 2024 werden 93 cliënten toegeleid vanuit de verschillende lokale besturen. 75 trajecten werden opgestart. Van deze 75 trajecten waren +-30 cliënten afkomstig uit Grimbergen.
Bijkomend werd vanuit het lokaal partnerschap ViMaGriZa de trekkersrol opgenomen om een provinciaal overlegorgaan voor alle lokale partnerschappen in Vlaams-Brabant op te starten. Dit vanuit de filosofie om te leren uit good practices, gemeenschappelijke signalen op te vangen en elkaar wederzijds te ondersteunen. Vanuit deze actie stelde het lokaal partnerschap GriMaViZa, en de bijhorende lokale besturen, zich op als verbindend en trekkend op provinciaal vlak.
Tenslotte kon het lokaal partnerschap zich ook bekend maken naar omliggende partners en de relevante sociale kaart via netwerkacties, bezoeken en toelichtingen.
Op voorstel van het vast bureau.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en vraagt of de schepen zicht heeft op het soort profielen dat toegeleid wordt naar dit partnerschap en wat voor traject deze dertigtal mensen lopen, die in het partnerschap zitten. Is er aan het einde een monitoring van de uitstroom naar de arbeidsmarkt? Er staat dat in fase 1 het werkingsgebied van het lokaal partnerschap werd bepaald. Volgens de regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht, maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken. Welke risico’s werden in dat kader geïdentificeerd om samen te werken met een faciliteitengemeente?
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt het woord en zegt dat hij zich hierover zal moeten bevragen in verband met de risico’s rond samenwerking met de faciliteitengemeenten. De profielen die worden toegeleid zijn de mensen waarvan het OCMW denkt dat zij meer hulp nodig hebben dan dat de gemeente in eerste instantie kan bieden. Dat zijn mensen met enorme problematieken, waarvan het OCMW denkt dat er beter met de partners kan worden samengewerkt omdat deze meer kennis hebben hierrond. Hij heeft momenteel geen zicht op de monitoring van de uitstroom naar de arbeidsmarkt. De data-uitwisseling tussen de partners is wel zeer moeilijk.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt nogmaals het woord en wil nog graag weten welk soort trajecten ze lopen, bij welke partners ze zitten en wat soort dienstverlening ze krijgen. Is daar een idee van?
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt nogmaals het woord en zegt dat hij denkt dat het traject dat zij lopen afhangt van het profiel en de problematieken. Hij gaat het antwoord hierop schriftelijk bezorgen.
Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant gestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building.
Capacity Building is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE.
Met dit project wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap. Dit lokaal partnerschap, waarin de VDAB en de OCMW ’s kernpartners zullen zijn, moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen.
Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject. Vanuit Vlaanderen en Europa WSE worden middelen vrijgemaakt. Van de lokale besturen en de VDAB wordt een cofinanciering gevraagd.
Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in verschillende fases welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.
In fase 1 werd het werkingsgebied van het lokaal partnerschap bepaald. Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken.
Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten.
Nvdr: In oktober 2023 stelde Zaventem de vraag om aan te sluiten. Zij werden mee in het resterend proces opgenomen.
De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap.
Tabel: overzicht van de middelen Capacity Building voor de volledige periode van 6 jaar
Gemeente |
ESF (40%) |
VCF (30%) |
cofinanciering (30%) bestaande uit 15% lokale financiering en 15% VDAB financiering |
Totaal gereserveerd |
Grimbergen |
470.696,08 |
353.022,06 |
353.022,06 |
1.176.740,19 |
Machelen |
281.059,10 |
210.794,33 |
210.794,33 |
702.647,75 |
Vilvoorde |
823.095,66 |
617.321,75 |
617.321,75 |
2.057.739,15 |
Zaventem |
502.372,55 |
376.779,41 |
376.779,41 |
1.255.931,38 |
Totaal |
2.077.223,39 |
1.557.917,54 |
1.557.917,54 |
5.193.058,48 |
Fase 2: Lokaal addendum
In deze fase werden de lokale besturen bevraagd rond de uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering. Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse.
Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden.
Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen om deel uit te maken van het partnerschap en dit te argumenteren op basis van de link tussen hun expertise en de inhoud van het addendum.
Fase 3: Het matchingsproces
Hier werden de kandidaturen van partners die zich kandidaat stelden voorgelegd aan de selectiejury. Deze jury (bestaande uit 2 medewerkers van de lokale besturen, 1 VDAB medewerker en een medewerker van de provincie Vlaams-Brabant (extern jurylid)) evalueerde elke kandidatuur.
Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was werden door deze jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden.Op het einde van de tweede ronde maakte de jury (na zorgvuldige overwegingen) een selectie van 5 partnerorganisaties welke deel uit zouden maken van het kernpartnerschap.
Arktos
Emino
Jobroad
CAW Halle-Vilvoorde
AIF+
Fase 4: Projectvoorstel voor Europa WSE
Alle partners zaten samen aan tafel om vanuit een gelijkwaardige positie het partnerschap vorm te geven.
Tijdens 5 vormgevingssessies (waarvan de laatste plaatsvond op 17 oktober 2023) en 2 begrotingswerkgroepen (waarvan de laatste plaatsvond op 16 oktober 2023) werd collectief ingezet om een projectvoorstel uit te werken.
Vanuit Europa WSE werd hiervoor een lijst van 19 vragen uitgewerkt welke moesten bijdragen aan het vormgeven van een goed, volledig en realistisch projectvoorstel. Tijdens de vormgevingssessies werd hiervoor de expertise en visie van elk van de partners samengelegd en op elk van deze 19 vragen via discussie, dialoog en consensus een antwoord geformuleerd.
Dit met als resultaat het definitieve projectvoorstel dat een basis biedt voor het partnerschap rond zaken als:
Hoe het partnerschap georganiseerd zal zijn
Wat de bijdrage van elk van de partners in het partnerschap zal zijn
Hoe de samenwerking vormgegeven en gemonitord zal worden
Welke doelen er vooropgesteld worden rond het aanpakken van drempels en het begeleiden van cliënten.
…
Tijdens deze fase werden ook financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs.
Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap.
Het inwonersaantal van de lokale besturen wordt gebruikt als verdeelsleutel.
1. Jaarlijkse cofinanciering door de lokale besturen:
Vilvoorde |
€43.896,83 |
Machelen |
€15.263,40 |
Grimbergen |
€36.461,47 |
Zaventem |
€34.204,75 |
Totaal |
€129.826,46 |
Voor Grimbergen gebeurt deze cofinanciering door inzet van personeel ( reeds in dienst).
2. Noodzakelijk extra jaarlijkse financiering door het uitbesteden van de penhouderrol aan een partner:
Vilvoorde |
€10.143,58 |
Machelen |
€3527,03 |
Grimbergen |
€8425,43 |
Zaventem |
€7903,95 |
Totaal |
€30.000 |
3. Voorfinanciering van het bedrag dat niet meteen door Europa WSE en het Vlaams Cofinancieringsfonds uitbetaald wordt aan de partners:
Vilvoorde |
33,81% |
€61.452,06 |
Grimbergen |
28,08% |
€51.037,38 |
Machelen |
11,76% |
€21.374,63 |
Zaventem |
26,35% |
€47.892,98 |
Totaal |
100% |
181.757,05 |
Enig artikel.
De partnerschapsovereenkomst i.k.v. Capacity Building , als bijlage gevoegd, goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn:
Artikel 84 van het decreet lokaal bestuur (DLB).
/
In het kader van het Aquafin-project 21.418 "Aanvoer vuilvracht naar KWZI Grimbergen" is het noodzakelijk om een bufferbekken aan te leggen op een gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b, met een oppervlakte van 5.359,00m² (exclusief een tijdelijke werkzone van 538,00m²), zoals aangeduid op het grondinnemingsplan van 18 december 2023 opgemaakt door studiebureau VAN OPSTAL in opdracht van Aquafin nv.
Het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b is thans eigendom van het OCMW Grimbergen en is verpacht aan de heer Ludwig MOENS.
Na onderhandelingen door Aquafin nv met dhr. Ludwig MOENS (= pachter van het OCMW-perceel) werd een akkoord bereikt tot minnelijke beëindiging van de pacht op het gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b met een oppervlakte van 5.359,00m², zoals aangeduid op het grondinnemingsplan van 18 december 2023. De pachtverbrekingsvergoeding ten bedrage van 5.000,00 wordt betaald door de gemeente Grimbergen (62%) en door Aquafin nv (38%).
De grondwaarde van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b werd op 6 april 2023 door landmeetkundig bureau DAENINCK-AUDENAERT geraamd op 5,00 euro/m².
Het vast bureau op 10 maart 2025:
is principieel akkoord gegaan met een verkoop aan de gemeente Grimbergen (62%) en Aquafin nv (38%), voor de aanleg van een bufferbekken in het kader van Aquafin-project 21.418, van een gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b met een oppervlakte van 5.359,00m² (cfr. het grondinnemingsplan van 18 december 2023) aan een totale vergoeding van 26.795,00 euro;
heeft kennis genomen van het getekend document 'afstand van pacht' van 11 mei 2023 tussen Aquafin nv en de pachter van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b. De pachtverbrekingsvergoeding ten bedrage van 5.000,00 euro wordt gedeeld door de gemeente Grimbergen en Aquafin nv;
is principieel akkoord gegaan met het ontwerp van verkoopbelofte en
heeft opdracht gegeven aan de dienst Financiën tot aanpassing van de jaarlijkse pachtvergoeding betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b, ingaand op dag van de ondertekening van de notariële akte. Hiervoor zal nog een afzonderlijk vast bureau opgemaakt worden door dienst Patrimonium.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om:
akkoord te gaan met een verkoop aan de gemeente Grimbergen (62%) en Aquafin nv (38%), voor de aanleg van een bufferbekken in het kader van Aquafin-project 21.418, van een gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b met een oppervlakte van 5.359,00m² (cfr. het grondinnemingsplan van 18 december 2023) aan een totale vergoeding van 26.795,00 euro;
kennis te nemen van het getekend document 'afstand van pacht' van 11 mei 2023 tussen Aquafin nv en de pachter van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b. De pachtverbrekingsvergoeding ten bedrage van 5.000,00 euro wordt gedeeld door de gemeente Grimbergen en Aquafin nv en
akkoord te gaan met het ontwerp van verkoopbelofte;
/
/
Artikel 1.
Akkoord te gaan met een verkoop aan de gemeente Grimbergen (62%) en Aquafin nv (38%), voor de aanleg van een bufferbekken in het kader van Aquafin-project 21.418, van een gedeelte van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b met een oppervlakte van 5.359,00m² (cfr. het grondinnemingsplan van 18 december 2023) aan een totale vergoeding van 26.795,00 euro.
Art. 2.
Kennis te nemen van het getekend document 'afstand van pacht' van 11 mei 2023 tussen Aquafin nv en de pachter van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 126b. De pachtverbrekingsvergoeding ten bedrage van 5.000,00 euro wordt gedeeld door de gemeente Grimbergen en Aquafin nv.
Art. 3.
Akkoord te gaan met het ontwerp van verkoopbelofte.
Art. 4.
De algemeen directeur en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn (of hun gemachtigde vervangers) aan te stellen tot ondertekening van de verkoopbelofte.
Art. 5.
Opdracht te geven aan notariskantoor BIESEMAN-VAN RIET tot opmaak van de notariële ontwerpakte.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
(...)
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en vraagt wat de stand van zaken is i.v.m. de overgang van Providentia naar het Vlaams Woonanker.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2025 om 00:31.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Daan VERTONGEN
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn