De gemeenteraad nam kennis van het toegevoegd punt "Opstarten van een burgerbevraging rond tevredenheid van de gemeentelijke dienstverlening", ingediend door raadslid Dieter GOOVAERTS, als bijlage bij het besluit gevoegd, en verwijst voor de bespreking en beraadslaging ervan naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.
De gemeenteraad verwerpt het voorstel.
§ 1. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
§ 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
1° de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
(...)
/
Gemeenteraadsleden kunnen punten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad en daarbij moties of voorstellen indienen die men ter stemming wil voor leggen.
Opstarten van een burgerbevraging rond tevredenheid van de gemeentelijke dienstverlening.
Toelichting:
Naar aanleiding van de discussie op de gemeenteraad van 24 april 2025 rond het toegevoegd punt omtrent “maatregelen ter verzekering van de dienstverlening binnen de gemeente Grimbergen” en het antwoord van de directeur operaties van INTRADURA dat werd overgemaakt, vragen wij om zo snel mogelijk een bevragingstraject op te starten omtrent de tevredenheid van de dienstverlening en manier van werken in de recyclageparken op het Grimbergse grondgebied. Dit aangezien de genomen beslissingen niet kunnen worden gestaafd door onderbouwde argumentatie.
Artikel 1:
Er wordt in 2025 een bevragingstraject door de gemeente opgestart waarbij er gepeild wordt naar de tevredenheid van inwoners rond zowel de offline als online dienstverlening in het beheer van de gemeente, inclusief de recyclageparken.
Artikel 2:
Binnen dit bevragingstraject wordt er actief gepeild naar de mening van de inwoners omtrent mogelijke uitbreidingen of afname van zowel de online als offline dienstverlening in het beheer van de gemeente, inclusief de recyclageparken.
De bespreking en beraadslaging van de ingediende motie of voorstel wordt opgenomen in het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.
De uitslag van de stemming wordt opgenomen in de notulen van deze zitting.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van het toegevoegd punt "Opstarten van een burgerbevraging rond tevredenheid van de gemeentelijke dienstverlening", ingediend door raadslid Dieter GOOVAERTS, als bijlage bij dit besluit gevoegd en voor de bespreking en beraadslaging ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.
Art. 2.
Het voorstel, ingediend door raadslid Dieter GOOVAERTS, zoals uiteengezet in het besluit, te verwerpen.