Terug
Gepubliceerd op 27/06/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 22/05/2025 - 19:00

Administratief toezicht: Bestuur van de eredienst Sint-Amandus (Strombeek) - Rekening 2024 - Gunstig advies onder voorwaarden - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk MOENS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad brengt een gunstig advies onder voorwaarden uit over de jaarrekening 2024 vastgesteld door de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek).

De dienst Financiën maakt een exemplaar van deze beslissing over aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):

  • Artikel 41, 9°:

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

9° beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55.

  • Besluit Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.

  • Ministerieel besluit van 27 november 2006 modellen boekhouding besturen van de eredienst.

  • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

 
  • De rekening 2024 van de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek), vastgesteld op 25 februari 2025 en bij de gemeente door het centraal kerkbestuur ingediend op 13 april 2025 via de software van Religio (bijlage 1).

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 april 2025 aangaande de principiële goedkeuring rond het positief advies onder voorwaarden op de jaarrekening 2024 van de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek) (dossierstuk 14).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er werd voor 2024 aan dit kerkbestuur een gemeentelijke exploitatietoelage uitbetaald van 48.237,60 euro.

Er werd voor 2024 aan dit kerkbestuur een gemeentelijke investeringstoelage uitbetaald van 52.761,74 euro.

Het resultaat van de exploitatie vertoont een financieel overschot van 503,44 euro.

Het resultaat van de investeringen sluit in evenwicht.

 

De jaarrekening bestaat uit twee onderdelen:

De FINANCIËLE NOTA is het eigenlijke jaarrekeningrapport conform het model opgelegd door de overheid. Naast enkele overzichtstabellen wordt hierin het volledige detail van de rekeningen opgenomen met daarnaast het budget (zoals eventueel gewijzigd) als toetssteen (bijlage 1).

 

De TOELICHTING omvat een reeks documenten en kan door de penningmeester naar believen worden uitgebreid. Verplicht zijn volgende stukken:

  • de kastoestand; dit is het rapport waaruit de eindsaldi van de werkingsrekeningen (inclusief een eventuele fysieke kas) op 31 december 2024 moet blijken (dossierstuk 1);

  • de geactualiseerde inventaris; deze inventaris bevat o.a. een overzicht van: de beschikbare gelden op de werkingsrekeningen/patrimoniumrekeningen/stichtingen/reservefondsen, de bezittingen/rechten/verplichtingen, de investeringsprojecten en een lijst van de openstaande schulden en vorderingen (dossierstuk 2);

  • de staat van het vermogen. Dit document biedt een samenvattend overzicht van alle gewaardeerde elementen uit de inventaris (dossierstuk 3);

  • overzicht van de interne kredietaanpassingen (dossierstuk 4 & 5);

  • de geactualiseerde investeringsfiches -> geen;

  • kopieën van de laatste uittreksels van 2024 van elke werkingsrekening ter bewijsvoering van de kastoestand (dossierstukken 6 & 7);

  • de gehanteerde waarderingsregels (alle aankopen vanaf 1 januari 2007 worden gewaardeerd). Voor onroerende goederen worden de ligging, het kadastraal inkomen, eventuele erop rustende lasten en de (periodieke) opbrengsten aangegeven -> geen;

  • de verdeelsleutels (zoals uitdrukkelijk gemotiveerd in de strategische nota van het meerjarenplan en toegevoegd aan de beleidsnota van het budget) -> geen.

  • aanvullende nota bij de jaarrekening 2024; hier kunnen bijvoorbeeld het exploitatie- en investeringsresultaat alsook budgetoverschrijdingen geduid worden (dossierstuk 8).

 

Volgende bijlagen werden tevens toegevoegd:

  • bankrekeninguittreksels van de patrimoniumrekeningen (dossierstukken 9, 10, 11, 12 & 13).

 

Bij het doornemen van het ontwerp van deze rekening werden alle stavingstukken (facturen, onkostennota’s) getoetst aan het overzicht van de bankrekeninguittreksels.

De eindsaldi van de werkingsrekeningen op 31 december 2024 zoals opgenomen in de kastoestand stemmen overeen met de saldi van de werkingsrekeningen zoals gestaafd in de bijgevoegde rekeninguittreksels.

Om de controle zo zorgvuldig mogelijk te kunnen uitvoeren, wordt aan het kerkbestuur steeds gevraagd de notulen van de vergaderingen van de kerkraad duidelijk leesbaar en zo volledig als mogelijk op te stellen, voornamelijk wat de wet op de overheidsopdrachten betreft.

 

Opmerkingen dienst Financiën:

  • De pastorij van Strombeek kent een dubbel gebruik en wordt enerzijds gebruikt door de kerkfabriek voor administratie/archief (administratief deel) en wordt anderzijds ter beschikking gesteld als woonst aan de deken (privatief deel). In de jaarrekening van 2024 staan volgende facturen aangaande de pastorij opgenomen:

    • factuur t.b.v. 463,78 euro: plaatsing LED-lampen;

    • factuur t.b.v. 2.436,71 euro: reinigen gordijnen;

    • factuur t.b.v. 1.652,86 euro: poetsen ramen;

    • factuur t.b.v. 544,50 euro: reinigen dakgoten en snoei overhangende takken;

    • factuur t.b.v. 2.268,75 euro: groenonderhoud tuin pastorij;

    • factuur t.b.v. 421,14 euro: onderhoud brandblussers.

Volgens de regelgeving dient de kerkfabriek (/gemeente) m.b.t. de pastorij enkel de exploitatiekosten te dragen die gerelateerd zijn aan de werking van de eredienst. Concreet houdt dit in dat het deel dat door de kerkfabriek (/gemeente) gedragen wordt enkel betrekking heeft op het administratieve gedeelte van de pastorij en niet het woongedeelte.

Bovenstaande facturen hebben betrekking op beide delen van de pastorij (zowel het administratief deel als het privaat woongedeelte) en moeten dus deels gedragen worden door de bewoner v/d pastorij.

 

De dienst Financiën vroeg aan de kerkfabriek om deze facturen mee op te nemen als openstaande vordering in de bijlagen van de jaarrekening 2024 (= de geactualiseerde inventaris en de staat van het vermogen). Bij inzending van de stukken blijkt dat deze uitgaven niet opgenomen staan in de voornoemde bijlagen als openstaande vorderingen.

 

  • Na nazicht van de stukken werd door de dienst Financiën vastgesteld dat een deel van de nutskosten onterecht werd terugbetaald door de kerkfabriek aan de inwonende deken. Het betreft een bedrag van 1.348,63 euro.

 

O.b.v. voorgaande informatie wordt er voorgesteld om een gunstig advies uit te brengen over de jaarrekening 2024 onder voorwaarde dat de hierboven vermelde uitgaven aangaande de pastorij (gedeeltelijk) teruggevorderd worden bij de inwonende deken alsook om deze ontvangsten mee op te nemen in het eerstvolgende budget. 

 

Er wordt de kerkfabriek gevraagd om bovenvermelde facturen terug te vorderen volgens onderstaande verdeelsleutel. De nutskosten t.b.v. 1.348,63 euro dienen volledig terugbetaald te worden.


Verdeelsleutel

Wat betreft huur- of gebruikerskosten die toewijsbaar zijn aan hetzij het administratieve gedeelte, hetzij het woongedeelte (zoals bijvoorbeeld schilderwerken, reinigen gordijnen, onderhoud installaties enz). Deze worden voor het administratieve gedeelte gedragen door de kerkfabriek(/gemeente) en voor het woongedeelte gedragen door de huurder/bewoner.

Wat betreft de gebruikerskosten die betrekking hebben op gemeenschappelijke infrastructuur (bvb kosten nutsvoorzieningen, onderhoud installaties voor zover niet toewijsbaar enz). Deze kosten worden gedragen volgens de verdeelsleutel waarbij 40% gedragen wordt door de kerkfabriek(/gemeente) en 60% gedragen wordt door de huurder/bewoner.

 

Onderhoudskosten die betrekking hebben op de buitenstructuur van de pastorij, inclusief het groenonderhoud van de tuin van de pastorij, worden gedragen volgens de verdeelsleutel waarbij 40% gedragen wordt door de kerkfabriek(/gemeente) en 60% gedragen wordt door de huurder/bewoner.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Tegenstanders: William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST
Onthouders: Manon BAS, Eddie BOELENS, Ann DAAMEN, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Ann SELLESLAGH
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 8 stemmen tegen, 6 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.

Een gunstig advies uit te brengen over de jaarrekening 2024, vastgesteld op 25 februari 2025 door de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek), onder voorwaarde dat de hieronder vermelde uitgaven m.b.t. de pastorij (gedeeltelijk) teruggevorderd worden bij de inwonende deken alsook om deze ontvangsten mee op te nemen in het eerstvolgende budget:

  • factuur t.b.v. 463,78 euro: plaatsing LED-lampen;
  • factuur t.b.v. 2.436,71 euro: reinigen gordijnen;
  • factuur t.b.v. 1.652,86 euro: poetsen ramen;
  • factuur t.b.v. 544,50 euro: reinigen dakgoten en snoei overhangende takken;
  • factuur t.b.v. 2.268,75 euro: groenonderhoud tuin pastorij;
  • factuur t.b.v. 421,14 euro: onderhoud brandblussers;
  • nutskosten t.b.v. 1.348,63 euro.


Art. 2.

De kerkfabriek te vragen om de uitgaven vermeld onder artikel 1 terug te vorderen bij de inwonende deken volgens onderstaande verdeelsleutel. De nutskosten t.b.v. 1.348,63 euro dienen volledig terugbetaald te worden.

Wat betreft huur- of gebruikerskosten die toewijsbaar zijn aan hetzij het administratieve gedeelte, hetzij het woongedeelte (zoals bijvoorbeeld schilderwerken, reinigen gordijnen, onderhoud installaties enz). Deze worden voor het administratieve gedeelte gedragen door de kerkfabriek(/gemeente) en voor het woongedeelte gedragen door de huurder/bewoner.

Wat betreft de gebruikerskosten die betrekking hebben op gemeenschappelijke infrastructuur (bijv. kosten nutsvoorzieningen, onderhoud installaties voor zover niet toewijsbaar enz). Deze kosten worden gedragen volgens de verdeelsleutel waarbij 40% gedragen wordt door de kerkfabriek(/gemeente) en 60% gedragen wordt door de huurder/bewoner.

Onderhoudskosten die betrekking hebben op de buitenstructuur van de pastorij, inclusief het groenonderhoud van de tuin van de pastorij, worden gedragen volgens de verdeelsleutel waarbij 40% gedragen wordt door de kerkfabriek(/gemeente) en 60% gedragen wordt door de huurder/bewoner.


Art. 3.

De dienst Financiën maakt een exemplaar van deze beslissing over aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant voor goedkeuring.