De burgemeester geeft toestemming, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, aan Gisella RHEINHARD, wonende Spilstraat 128, 1980 ZEMST, tot doortocht van de wielerwedstrijd "Steragas Vlaams-Brabant Classic 2024" met categorie een wielerwedstrijd voor Juniores – heren in clubverband met o.a. deelname van buitenlandse ploegen op zondag 14 september 2025 tussen 14.30 uur en 17.45 uur met doortocht op het grondgebied van GRIMBERGEN op de volgende reisweg:
De doortocht in Grimbergen is als volgt:
Er zal een stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de straat worden ingesteld in:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
Artikel 63:
Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.
De burgemeester informeert de gemeenteraad over de wijze waarop hij die bevoegdheid uitoefent als die daarom verzoekt.
Artikel 65:
§ 1. Als de voorwaarden van de uitbating van de instelling of van de vergunning niet worden nageleefd en nadat aan de overtreder de mogelijkheid is geboden zijn verweermiddelen naar voren te brengen, kan de burgemeester maatregelen nemen als vermeld in artikel 134ter van de Nieuwe Gemeentewet, als verdere vertraging een ernstig nadeel zou kunnen berokkenen. De burgemeester kan in dit geval echter geen maatregelen nemen als de bevoegdheid om in geval van hoogdringendheid een voorlopige sluiting van een instelling of de tijdelijke schorsing van een vergunning uit te spreken door een bijzondere regelgeving is toevertrouwd aan een andere overheid.
§ 2. De maatregelen, vermeld in paragraaf 1, vervallen dadelijk als ze door het college van burgemeester en schepenen in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
(...)
Artikel 66:
Overeenkomstig artikel 134quater van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester beslissen een voor het publiek toegankelijke inrichting te sluiten voor de duur die hij bepaalt, als de openbare orde in de buurt ervan wordt verstoord naar aanleiding van gedragingen in die inrichting.
Die maatregelen zullen onmiddellijk ophouden uitwerking te hebben als ze niet tijdens de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en schepenen worden bevestigd.
De sluiting mag een termijn van drie maanden niet overschrijden. De beslissing van de burgemeester wordt van rechtswege opgeheven bij het verstrijken van die termijn.
Artikel 67:
Op verzoek van de burgemeester roept de voorzitter van de gemeenteraad de gemeenteraad bijeen overeenkomstig artikel 20, met de door de burgemeester voorgestelde agenda, als de door de burgemeester voorgestelde agenda uitsluitend betrekking heeft op de bevoegdheden van de burgemeester.
Artikel 119:
De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130bis.
Deze reglementen en verordeningen mogen niet in strijd zijn met de wetten, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad.
De raad zendt hiervan achtenveertig uren een afschrift aan de bestendige deputatie van de provincieraad.
Artikel 130bis:
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
ALGEMEEN
De wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.
De wet van 16 maart 1968, betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet).
De wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
Het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
De Nieuwe Gemeentewet.
Artikelen 2 derde lid, 10 tot 13quater en 21 van het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de veldritten.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019, houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van alle-terreinwedstrijden.
Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
Het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Het decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming van wielerwedstrijden en wielerproeven.
De Omzendbrief OOP45 van 4 november 2019 ter begeleiding van het Koninklijk besluit 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden.
SPECIFIEK
Aanvraag van Wielerclub Sport & Steun VZW, mevrouw Gisella RHEINHARD, van 27 mei 2025, in bijlage.
Advies van de wegbeheerder, inzake het gebruik van de gewestwegen (zie bijlage):
Niet van toepassing.
Advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening (zie bijlage):
Positief - gemeentelijke veiligheidscel van Zemst van 15 juli 2025 - Erwin TEMMERMAN van de lokale politie Grimbergen was aanwezig en gaf positief advies.
De eerste zin inzake onze politie-inzet:
"Voor de eerste passage op ons grondgebied zal er politie aanwezig zijn ter hoogte van de Kanaalstraat;" dient geschrapt te worden.
Wij kunnen dit niet garanderen gezien al onze manschappen ingezet worden op Voodoo Village, met uitzondering van de reguliere ploegen.
We kunnen wel de MOBI ploegen van Voodoo Village hierop oriënteren zoals er reeds werd gesteld. Maar ook voor de eerste passage zal er geen gegarandeerde politie inzet zijn. Bij problemen moeten ze de 112 bellen en kunnen we een ploeg sturen (van Voodoo of een reguliere ploeg).
Op 27 mei 2025 ontvangt het bestuur een aanvraag van Wielerclub Sport & Steun VZW voor het organiseren van de wielerwedstrijd "Steragas Vlaams-Brabant Classic 2025".
Wielerclub Sport & Steun VZW organiseert op zondag 14 september 2025 te Zemst-Laar, (gemeente Zemst) voor de 27ste keer de "Steragas Vlaams-Brabant Classic", een wielerwedstrijd voor Juniores – heren in clubverband met o.a. deelname van buitenlandse ploegen.
/
Artikel 1.
Onderstaand besluit vast te stellen:
Art. 1 : Toestemming
Onder voorbehoud van de strikte naleving van de hieronder vermelde voorschriften wordt toestemming verleend aan Gisella RHEINHARD, wonende Spilstraat 128, 1980 ZEMST, tot doortocht van de wielerwedstrijd "Steragas Vlaams-Brabant Classic 2025" met categorie" een wielerwedstrijd voor Juniores – heren in clubverband met o.a. deelname van buitenlandse ploegen met doortocht op het grondgebied Grimbergen op zondag 14 september 2025 tussen 14.30 u. en 17.45 u. op op het grondgebied van GRIMBERGEN op de volgende reisweg:
PARCOURS - doortocht in Grimbergen:
de Mechelstraat (vanaf grondgebied Zemst-Laar);
de Oostvaartdijk (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).
Art. 2 : Verkeersmaatregelen en signalisatie
Akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij een stilstaan-en parkeerverbod langs beide zijden van de straat wordt ingesteld in:
- de Mechelstraat (vanaf grondgebied Zemst-Laar);
- de Oostvaartdijk (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).
De passende verkeerstekens zullen worden aangebracht om de bepalingen inzake verkeer ter kennis te brengen van de weggebruikers door de vergunninghouder.
De signalisatie moet in het Nederlands zijn.
Art. 3 : Veiligheid op de kruispunten
Naar aanleiding van deze wielerwedstrijd zullen er signaalgevers geplaatst worden op de volgende (kruis)punten:
Kruispunt Mechelstraat - Putweg
Kruispunt Mechelstraat - Zemstweg
Kruispunt Mechelsestraat – Klein Mechelstraat
Kruispunt Mechelsestraat – Kanaalstraat
Kruispunt Mechelsestraat – Oostvaartdijk
Kruispunt Oostvaartdijk – Sint Michaelshof
Kruispunt Oostvaartdijk – Klein Mechelstraat
Inzet van politie Grimbergen:
geen permanente aanwezigheid van de politie;
de verkeersploegen worden er wel op georiënteerd.
Art. 4 : Voorwaarden betreffende de algemene organisatie
1° koersdirecteur
De inrichters zullen een koersdirecteur aanduiden. De koersdirecteur moet meerderjarig zijn en zal handelen in naam van de organisator. Hij zorgt voor het goede verloop van de wielerwedstrijd.
Hij ziet erop toe dat de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.
2° Veiligheidscoördinator
De inzet van de veiligheidscoördinator naast een koersdirecteur is verplicht voor wedstrijden in lijn. In andere wedstrijden kan de functie van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door éénzelfde persoon uitgeoefend worden.
De veiligheidscoördinator moet meerderjarig zijn.
Hij staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de mogelijke interactie tussen publiek en de karavaan, en de daaraan gekoppelde maatregelen teneinde de risico’s te beperken. Hij is verantwoordelijk voor de briefing van de signaalgevers (alsook de mobiele signaalgevers). Hij zorgt ervoor dat de interactie tussen de voertuigen, deelnemers en toeschouwers op een veilige manier verloopt
De veiligheidscoördinator zal tijdens de wedstrijd in het bezit zijn van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.
3° Deelnemende renners
De deelnemende renners aan de wielerwedstrijd, dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in artikel 74 van de wegcode te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan (en publiciteitsvoertuigen) mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.
4° Signaalgevers
De organisatoren moeten zich laten bijstaan door de signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere belangrijke of gevaarlijke punten welke hij aanwijst op het parcours van de wedstrijd in zijn gemeente.
De burgemeester, in samenspraak met de korpschef, bepaalt hoeveel signaalgevers er nodig zijn.
5° Verzekering
De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.
De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het KB van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.
De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het KB van 12.01.1984.
6° Parcours
Wanneer de wedstrijd dezelfde weg volgt als een andere wedstrijd of opnieuw op een reeds eerder gevolgde weg uitkomt, moet door de veiligheidscoördinator bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen worden om mogelijke ongevallen te vermijden.
7° Openingsvoertuig / Sluitingsvoertuig.
Openingsvoertuig
Bij een wielerwedstrijd op een open omloop dient een openingsvoertuig op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uitrijden.
Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20cm hoogte en ten minste 2cm breedte, de vermelding “WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.
Het openingsvoertuig is tevens voorzien van een rode vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De rode vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richting zichtbaar is.
Sluitingsvoertuig
Bij een wielerwedstrijd op open omloop wordt de wedstrijdkaravaan gesloten door een sluitingsvoertuig. Dit voertuig is als volgt uitgerust.
Op het dak van dit voertuig moet, op een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 (houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer)aangebracht zijn. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20cm hoogte en ten minste 2cm breedte, de vermelding “EINDE WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.
Het sluitingsvoertuig is tevens voorzien van een groene vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De groene vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richtingen zichtbaar is.
Opmerkingen:
Indien het omwille van de plaatsgesteldheid, de aard van het terrein, niet mogelijk is aan de verplichting van een rode en/of groene vlag te voldoen, kan het voertuig tijdelijk vervangen worden door een aan het terrein aangepast motorvoertuig dat enkel voorzien is met een rode vlag (voor het openingsvoertuig) of een groene vlag (voor het sluitingsvoertuig).
Bij een wielerwedstrijd op een gesloten omloop volstaat het openingsvoertuig.
In geval er een publiciteitskaravaan aanwezig is in de wedstrijd, zal deze eveneens voorafgegaan worden van een openingsvoertuig en achteraan afgesloten worden door middel van een sluitingsvoertuig. Beide voertuigen voldoen aan de hiervoor vermelde beschrijving (bord A51 op het dak, groene/rode vlag, oranjegeel knipperlicht), met uitzondering van de vermelding op het bord. Het openingsvoertuig vermeldt “PUBLICITEIT”. en het sluitingsvoertuig “EINDE PUBLICITEIT”
8° Volgbewijs / Doorgangsbewijs
Elk motorvoertuig waarvan de bestuurder zich op het parcours van de wielerwedstrijd dient te begeven, op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient hetzij over een volgbewijs, hetzij over een doorgangsbewijs te beschikken. Beide bewijzen worden ondertekend door de organisator
Het volgbewijs laat de bestuurder toe te bewegen tussen het openings- en het sluitingsvoertuig. Het volgbewijs is van witte kleur en wordt duidelijk zichtbaar aan de voorzijde van het voertuig aangebracht. Het volgbewijs draagt de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester.
Het doorgangsbewijs laat de bestuurder toe te bewegen in vooraf bepaalde afgesloten zones. Deze voertuigen mogen zich NIET bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het doorgangsbewijs is van gele kleur en wordt duidelijk zichtbaar aangebracht aan de voorzijde van het voertuig. Dit is NIET van toepassing op de voertuigen van politie – en hulpdiensten.
De grootte is een A4-formaat, behalve voor motorfietsen waar het een A5-formaat mag zijn.
9° Hulppost /Ziekenwagen
Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over een EHBO-certificaat.
Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden.
Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen. Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.
Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met meer dan 8 km, dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen.
Tijdens wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd.
10° Neutralisatie wedstrijd
De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.
De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen , de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren.
De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden
11° Wegwerpzones
Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijke voor het inzamelen van het afval.
12° Naleving wegcode
Bij een wielerwedstrijd dienen alle leden van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan zich te houden aan de bepalingen van de wegcode met uitzondering van de verkeersregels die onverenigbaar zijn met gedragingen die eigen zijn aan wielerwedstrijden.
Alle leden van de wedstrijdkaravaan moeten ten allen tijde de regels naleven met betrekking tot het verkeer op de spoorwegen alsook met betrekking tot bewaakte en onbewaakte overwegen zoals bepaald in de wegcode.
In de wedstrijdkaravaan mogen de motorvoertuigen niets slepen.
Art. 5 : Inbreuken
De inbreuken op de beschikkingen van deze tijdelijke verordening zullen gestraft worden met politiestraffen.
Art. 6 : Kennisgevingen
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 alsook aan te plakken op de daarvoor voorziene plaatsen alsook in het lokaal waar de inschrijving der deelnemers gehouden wordt.
Afschriften van dit besluit aan de bevoegde autoriteiten te verzenden en dit aan de inrichters over te maken die het bij iedere aanvraag zal vertonen aan de bevoegde Overheid.
Art. 2.
Dit besluit te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen.