Het schepencollege keurt de aanpassing van het aanvullend reglement van 21 maart 2022 inzake het instellen van een zone 30 in de deelgemeente Strombeek goed.
/
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
Het vorige zonale reglement bevatte reeds een aantal zones met een snelheidsbeperking tot max. 30km/uur. Door onder meer de heraanleg van een aantal straten en de ruimtelijke ontwikkelingen binnen gebieden, is het aangewezen om deze zones aan te passen dan wel uit te breiden.
Binnen een gebied waar de verblijfsfunctie primeert, veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn die de richtnorm vormen en waar men de verschillende weggebruikers wil mengen om eenzelfde ruimte te delen, is het aangewezen om een zone 30 in te stellen. Het aanvullend reglement van 21 maart 2022 voorzag in het samenvloeien en uitbreiden van 2 bestaande zones tot 1 groter geheel.
Mogelijke voorstellen tot aanpassing en afbakening van deze nieuwe zone, werden besproken tijdens de vergadering van 15 december 2020 van de gemeenteraadscommissie Mobiliteit (zie bijlage).
Na verdere, interne bespreking wordt nu voorgesteld een aanpassing te doen aan deze vooropgestelde zone om een meer aaneengesloten gebied te bekomen.
Een bijkomende aanpassing is opgenomen in het beleidsplan van het vernieuwde mobiliteitsplan van de gemeente.
/
Artikel 1.
In de deelgemeente Strombeek wordt zone 30 ingesteld die als volgt wordt afgebakend:
Art. 2.
De maatregel zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.
Art. 3.
Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen doorgestuurd en betreft enkel een gemeenteweg - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).