Terug
Gepubliceerd op 08/08/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 07/08/2023 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in deelgemeente Strombeek - aanpassing van het reglement van 21 maart 2022

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, schepenen

Het schepencollege keurt de aanpassing van het aanvullend reglement van 21 maart 2022 inzake het instellen van een zone 30 in de deelgemeente Strombeek goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2008 houdende het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2023 inzake het vernieuwen van het gemeentelijk mobiliteitsplan: beleidsplan met actietabel - Goedkeuring.
 
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 augustus 2018 tot Wijziging van het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 juni 2004 inzake het instellen van zone 30 Schoolomgeving in de gemeente Grimbergen.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022 betreffende het goedkeuren van het aanvullend reglement inzake het instellen van een zone 30 in de deelgemeente Strombeek.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Het vorige zonale reglement bevatte reeds een aantal zones met een snelheidsbeperking tot max. 30km/uur. Door onder meer de heraanleg van een aantal straten en de ruimtelijke ontwikkelingen binnen gebieden, is het aangewezen om deze zones aan te passen dan wel uit te breiden.

 

Binnen een gebied waar de verblijfsfunctie primeert, veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn die de richtnorm vormen en waar men de verschillende weggebruikers wil mengen om eenzelfde ruimte te delen, is het aangewezen om een zone 30 in te stellen. Het aanvullend reglement van 21 maart 2022 voorzag in het samenvloeien en uitbreiden van 2 bestaande zones tot 1 groter geheel.

Mogelijke voorstellen tot aanpassing en afbakening van deze nieuwe zone, werden besproken tijdens de vergadering van 15 december 2020 van de gemeenteraadscommissie Mobiliteit (zie bijlage).

 

Na verdere, interne bespreking wordt nu voorgesteld een aanpassing te doen aan deze vooropgestelde zone om een meer aaneengesloten gebied te bekomen.

Een bijkomende aanpassing is opgenomen in het beleidsplan van het vernieuwde mobiliteitsplan van de gemeente.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In de deelgemeente Strombeek wordt zone 30 ingesteld die als volgt wordt afgebakend:

  • Meisestraat - aansluiting met de Oude Mechelsestraat (aansluiting niet inbegrepen);
  • de Burtinstraat - aansluiting de Meisestraat;
  • de Villegas de Clercampstraat - net na aansluiting met doorsteek naar Oude Mechelsestraat komende van de N276 Antwerpselaan;
  • J. Mulsstraat - net na aansluiting de Villegas de Clercampstraat;
  • Nieuwelaan - 25-tal meter voor aansluiting met Verbertveld (komende van N276 Antwerpselaan);
  • Jetsestraat - aansluiting met Verbertveld (inbegrepen);
  • J. Van Elewijckstraat - voor aansluiting op kruispunt Lakensestraat/Rijkendalstraat;
  • Rijkendalstraat - aansluiting Lakensestraat (inbegrepen);
  • Lakensestraat - aansluiting Rijkendalstraat ( inbegrepen);
  • Strombeeklinde - aansluiting Rijkendalstraat inbegrepen);
  • Kasteelstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Sint-Amandsstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Grotewinkellaan - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Koningslosesteenweg - aansluiting N202 Sint-Annalaan (niet inbegrepen);
  • Ringlaan - aansluiting Nijverheidslaan (niet inbegrepen);
  • Grimbergsesteenweg - 22-tal meter voor aansluiting Potaarde (komende van N202 Hellebeekstraat);
  • Hoveniersstraat- aansluiting Tramstraat  (inbegrepen);
  • Kleuverbos: voor aansluiting met Singel.
 

Art. 2.

De maatregel zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.


Art. 3.

Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.


Art. 4.

Dit aanvullend reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen doorgestuurd en betreft enkel een gemeenteweg - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).