Terug
Gepubliceerd op 08/08/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 07/08/2023 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen - aanpassing reglement van 21 maart 2022

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, schepenen

Het schepencollege keurt de aanpassing van het aanvullend reglement van 21 maart 2022 inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2008 houdende het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 augustus 2002 en het aansluitende gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2003 inzake het instellen van zone 30 in het centrum van Grimbergen.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2004 inzake het instellen van zone 30 schoolomgeving in de gemeente Grimbergen.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2023 inzake het vernieuwen van het gemeentelijk mobiliteitsplan: beleidsplan met actietabel - Goedkeuring.
 
  • Het besluit van het college in zitting van 27 augustus 2018 tot Wijziging van het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het besluit van het college van 21 maart 2022 betreffende het goedkeuren van het aanvullend reglement inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen. 

Binnen een gebied waar de verblijfsfunctie primeert, veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn die de richtnorm vormen en waar men de verschillende weggebruikers wil mengen om eenzelfde ruimte te delen, is het aangewezen om een zone 30 in te stellen.

 

Het vorige zonale reglement bevatte reeds een aantal zones met een snelheidsbeperking tot max. 30km/uur. Door onder meer de heraanleg van een aantal straten en de ruimtelijke ontwikkelingen binnen gebieden, is het aangewezen om deze zones aan te passen dan wel uit te breiden.

De aanpassing van maart 2022 van dit zonaal reglement betrof het samentrekken van 2 bestaande reglementen tot 1 reglement. Deze aanpassing gebeurde bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022.

 

Na overleg met onder meer de school, wordt een bijkomende aanpassing voorgesteld om zo tot een logischer geheel te komen (zie kaart nieuwe afbakening als bijlage).

Een bijkomende aanpassing is opgenomen in het beleidsplan van het vernieuwde mobiliteitsplan van de gemeente.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In het centrum van Grimbergen wordt een zone 30 ingesteld en als volgt afgebakend:

  • Hogesteenweg - aansluiting N211 Vilvoordse/Wolvertemsesteenweg;
  • Onze-Lieve-Vrouwstraat - aansluiting N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Spaanse Lindebaan - aansluiting N211
  • Sparrenlaan - aansluiting met rotonde aan Spaanse Lindebaan/de Merodestraat/Prinsenstraat;
  • Spaanse Lindebaan - aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • voetweg tussen huisnummers 153 en 155 op de Brusselsesteenweg : aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • de Merodestraat - aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Speelbroek - aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Lagesteenweg - aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Regenboogpad  - aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Beiaardlaan - aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg;
  • Abdijstraat - aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg.


Art. 2.

De maatregel zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.


Art. 3.

Dit besluit zal overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.


Art. 4.

Dit aanvullend reglement wordt via het Loket voor Lokale Besturen doorgestuurd en betreft enkel een gemeenteweg - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).