Terug
Gepubliceerd op 28/02/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 23/01/2025 - 19:00

INCOVO: opzegging van de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort per 1 april 2025 - Kennisname

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid

De gemeenteraad neemt kennis van de opzegging van de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort tussen de opdrachthoudende vereniging INTRADURA , met maatschappelijke zetel gelegen Dorent 5 te 1620 DROGENBOS, KBO-nummer 0678.491.046 en de opdrachthoudende vereniging INCOVO met maatschappelijke zetel gelegen Buyssestraat (Cyriel) 5 te 1800 Vilvoorde, KBO nummer 0218.993.039 en de gemeente Grimbergen, met zetel gelegen Prinsenstraat 3 te 1850 GRIMBERGEN, KBO-nummer 0207.508.526, overgemaakt per brief van 3 december 2024.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 41, §§2, 4 en 22 Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.

 
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2016 betreffende de overeenkomst tussen de gemeente en Haviland.
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2017 gebeurde een beheersoverdracht  inzake “preventie en duurzaamheid” aan Intradura.
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2017 waarin tevens de bevoegdheid “uitbating van de gemeentelijke recyclageparken” werd overgedragen aan Intradura.

  • Besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2017 betreffende de oprichting van Intradura.

  • Besluiten van de gemeenteraad van 28 januari 2021 houdende:

    • De intrekking van het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2016 - Wijziging besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2017 - Goedkeuring en
    • Gedeeltelijke toetreding voor de activiteiten 'sluikstortbeleid' en 'beheer recyclageparken' - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 waarin de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort, i.k.v. de uitvoering van het arrest van de Raad van State van 20 juni 2023, werd goedgekeurd.

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 december 2024 "Incovo: opzegging van de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort - Kennisname en standpuntbepaling".

 
  • Brief "Opzegging overeenkomst m.b.t. handhaving en opruimen van sluikstorten anno 2024 - gemeente Grimbergen / Intradura / Incovo" overgemaakt per e-mail van 3 december 2024.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De gemeenteraad heeft op 22 februari 2024 de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort, als bijlage toegevoegd, tussen de opdrachthoudende vereniging INTRADURA, met maatschappelijke zetel gelegen Dorent 5 te 1620 DROGENBOS, KBO-nummer 0678.491.046 en de opdrachthoudende vereniging INCOVO met maatschappelijke zetel gelegen Buyssestraat (Cyriel) 5 te 1800 Vilvoorde, KBO nummer 0218.993.039 en de gemeente GRIMBERGEN, met zetel gelegen Prinsenstraat 3 te 1850 GRIMBERGEN, KBO-nummer 0207.508.526, goedgekeurd.

 

De gemeente Grimbergen, INCOVO en INTRADURA zijn daarin akkoord gegaan dat INCOVO het beheer m.b.t. het opruimen van sluikstorten en de handhaving inzake sluikstorten op het grondgebied van de gemeente Grimbergen uitvoerde in 2024, waarna de overeenkomst telkens met 3 maanden verlengd wordt indien er geen opzegging plaatsvindt.

De gemeente Grimbergen draagt alle kosten voor dit integraal beheer inzake opruimen sluikstorten door INCOVO gedurende deze transitieperiode.

Tijdens dit beheer door INCOVO zal INTRADURA geen enkele taak inzake het opruimen van sluikstorten op zich nemen (zo ook niet het opruimen van sluikstorten rond glasbollen).

 

Per e-mail van 3 december 2024 maakt de heer Bart SCHORPION, Algemeen Directeur Incovo – Interza: Intercommunale voor afvalbeheer, onderstaand bericht over:

"Geachte Heer burgemeester,

Beste Bart,

Gelieve in bijlage ons schrijven te willen vinden met opzegging van de overeenkomst m.b.t. handhaven en opruimen van sluikstorten en zwerfvuil in de gemeente Grimbergen anno 2024.

Dit schrijven zal u ook verzonden worden per postzending.

Er zal samen met Intradura voor de nodige overdracht van de resterende activiteiten gezorgd worden. Vanaf 1 april 2025 wordt Intradura uw unieke gesprekspartner.

Wij verblijven inmiddels,

Met vriendelijke groeten,"

 

Inhoud brief (tevens in bijlage):

De voorzitter geeft het woord aan raadslid Eddie BOELENS.

Het raadslid legt uit dat dit nog een uitvloeisel is van het arrest van de Raad van State dat de gemeente Grimbergen veroordeeld heeft voor een contractbreuk met INTRADURA. De oppositie had hiervoor gewaarschuwd. Er was een afspraak dat er tot 27 april 2035 voor bijna het volledige afvalbeleid zou samengewerkt worden met INTRADURA. Er is echter beslist om de recyclageparken over te laten aan INCOVO alsook het sluitstort- en zwerfvuilbeleid. Hij vindt het logisch dat INCOVO, nu het niet meer de verantwoordelijkheid heeft voor de recyclageparken, ook de functie van het sluikstortbeleid van zich wil afstoten. Dat was een enorme opdracht voor INCOVO, die zij fantastisch hebben gedaan. Zij maken echter gebruik van de contractuele afspraak en geven drie maanden op voorhand aan ermee te stoppen. Vanaf 31 maart 2025 zullen zij dus het sluikstortbeleid niet meer voeren.

Zijn fractie heeft hier een aantal vragen over:

  1. In het akkoord tussen INTRADURA, INCOVO en het gemeentebestuur betreffende het sluikstortbeleid stond dat de gemeente Grimbergen, INTRADURA en INCOVO midden 2024 en alleszins voor het einde van 2024 de situatie zouden evalueren en verdere samenwerkingsscenario’s zouden onderzoeken op basis van objectieve parameters en de gemeenschappelijke doelen van beide intercommunales. Welke zijn de resultaten van deze evaluatie, die intussen uitgevoerd werd?
  2. In de verslagen van de schepencolleges van 9 december en 23 december ’24 krijgt men een overzicht van de noodzakelijke aankopen van materiaal, waaronder nieuwe voertuigen, camera’s en ook de aanwerving van extra personeel dat nodig zou zijn indien de gemeente het sluikstortbeleid opnieuw op zich zou nemen. Graag een zicht op de kostprijs van deze overname indien dat inderdaad zou moeten gebeuren door de groendienst. De kostprijs voor de noodzakelijke aankopen en het onderhoud van materiaal. En ook een duidelijke schatting van de jaarlijkse loonkost van zo’n eventuele overname.
  3. In het verslag van het schepencollege van 9 december 2024 staat dat er aan INTRADURA een prijscalculatie gevraagd zal worden voor het opnemen van het zwerfvuil- en sluikstortbeleid op basis van de huidige situatie. Is er intussen een antwoord van INTRADURA? Zo niet, tegen wanneer wordt dit antwoord verwacht?
  4. Op 9 december 2024 werd aan de groendienst gevraagd om tegen 16 december een vergelijking voor te leggen van gelijkaardige gemeentes, die met dezelfde problemen geconfronteerd worden op het vlak van sluikstorten en zwerfvuilbeleid. Kan de gemeenteraad geïnformeerd worden over de resultaten van deze vergelijking, die intussen een maand geleden zou uitgevoerd zijn?
  5. Welke is de concrete planning van de gemeente om tegen 1 april 2025 te zorgen voor continuïteit in het sluikstortbeleid?
  6. Ten laatste een informatieve vraag. Gaat INCOVO de verantwoordelijkheid voor het zwerfvuilbeleid behouden of wordt dat ook gestopt? En is het dan ook op dit ogenblik onduidelijk wie dat vanaf 1 april 2025 op zich zal nemen?

 

Schepen Chantal LAUWERS krijgt het woord en antwoordt het niet zo vanzelfsprekend te vinden dat INCOVO nu ineens die overeenkomst heeft beëindigd, vooral omdat er ook geen overleg is geweest. Er is om die reden ook geen evaluatie geweest voor het einde van het jaar. Er wordt momenteel overlegd met INTRADURA om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om het sluikstortbeleid over te nemen alsook de zwerfvuilwerking en de werking van mooimakers. INCOVO stopt namelijk met alle activiteiten, niet alleen met de sluikstortproblematiek. Er zijn al twee constructieve gesprekken geweest om te kijken of er een overname van het sluikstortbeleid kan zijn door INTRADURA, of dat dit in eigen beheer zal moeten genomen worden. Om de netheid van de gemeente te waarborgen is er haast bij deze gesprekken. Er is ook aan INCOVO gevraagd om als nodig de overeenkomst nog een maand te verlengen om de gemeente de tijd te geven om voor een oplossing te zorgen. De vergelijking met andere gemeentes is er niet. Schepen LAUWERS denkt hiermee alle vragen beantwoord te hebben.

 

Raadslid BOELENS krijgt opnieuw het woord en stelt dat er nog geen antwoord werd gegeven op de vraag naar de kostprijscalculatie die de dienst zou uitvoeren om dit in beheer te nemen en ook over de eventuele jaarlijkse loonkost, die zoiets met zich mee zou brengen. Zijn daar cijfers over?

 

Schepen LAUWERS repliceert dat die cijfers er zijn, maar dat ze die niet vanbuiten kent. Deze kunnen bezorgd worden door de administratie. Zij vult aan dat dit nog maar een ruwe schatting is, want de besprekingen met INTRADURA zijn nog volop aan de gang. Er wordt zeker werk van gemaakt.

 

Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en stelt dat dit niet veel goeds voor het beleid in de gemeente voorspelt. Zij hebben hier ook voor gewaarschuwd en het is dringend tijd om dit op te lossen. Hij heeft verder nog een technische opmerking. Het besluit van dit punt vraagt kennis te nemen van de opzegging van de verschillende partijen, maar daaronder staat de bekendmaking conform artikel 285 van het decreet lokaal bestuur. Die zin is afgebroken, er ontbreekt een stuk van de zin.

 

Voorzitter Daan VERTONGEN dankt raadslid VAN BERLAER en verklaart dat deze technische aanpassing gedaan zal worden.

 

Raadslid Katrien LE ROY krijgt het woord en wenst op te merken dat het toch enigszins wel te verwachten was dat INCOVO de overeenkomst zou opzeggen.

 

Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt tot slot het woord en antwoordt dat dit niet klopt omdat er heel uitdrukkelijk was voorzien dat er een evaluatie zou komen. Het opruimen van, in combinatie met het zwerfvuil, was het enige wat INCOVO kon blijven doen. Ze hadden zich daartoe geëngageerd en er waren geen incidenten mee. Hij zegt dat ze dit hadden kunnen vrezen, maar dat ze wel heel tevreden waren over hun werking. INTRADURA kan dit zomaar niet overnemen, dus er gaat waarschijnlijk een stuk in eigen beheer genomen moeten worden. INCOVO heeft eenzijdig en zonder overleg de overeenkomst opgezegd. Dit bleek een managementbeslissing puur vanuit de administratie die dan door de politiek is goedgekeurd. De gemeente zit niet meer in de raad van bestuur en kon zich dus ook niet verdedigen. De burgemeester geeft nog dat aan de manier waarop dit gebeurd is, tegen alle afspraken in, te betreuren is.

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.

Bijkomende info:

De bijdrage 2024 aan INCOVO voor sluikstortbeleid is 3,91 euro per inwoner, deze is gebaseerd op de doorrekening van de gesolidariseerde werkelijke kost.

BESLUIT:

Enig artikel.
Kennis te nemen van de opzegging per 1 april 2025 van de overeenkomst betreffende de handhaving en opruiming van sluikstort tussen de opdrachthoudende vereniging INTRADURA, met maatschappelijke zetel gelegen Dorent 5 te 1620 DROGENBOS, KBO-nummer 0678.491.046 en de opdrachthoudende vereniging INCOVO met maatschappelijke zetel gelegen Buyssestraat (Cyriel) 5 te 1800 Vilvoorde, KBO nummer 0218.993.039 en de gemeente Grimbergen, met zetel gelegen Prinsenstraat 3 te 1850 GRIMBERGEN, KBO-nummer 0207.508.526, overgemaakt per brief van 3 december 2024, als bijlage bij dit besluit gevoegd.