De gemeenteraad neemt kennis van het vertrouwelijk rapport van de forensische audit door Audit Vlaanderen van 18 december 2024, ontvangen door de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en algemeen directeur op 18 december 2024.
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen van de audits aan de voorzitter van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn, die ze bezorgt aan de leden van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn
ALGEMEEN:
Artikel 221 DLB.
Er wordt een auditcharter opgesteld dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de auditcomités. Het auditcharter verduidelijkt de aspecten in verband met de doelstellingen, de taken, de plaats in de organisatie en de werking van de auditfunctie met inbegrip van de rapportering aan de entiteiten waar een audit uitgevoerd is.
Er is voor de audit bij de besturen, vermeld in artikel 4, eerste lid, 1° tot en met 6°, minstens een rapportering aan de volgende organen:
1° de gemeenteraad bij een audit van de gemeente;
(...)
Art. 4.
§ 1. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn in principe openbaar.
§ 2. De vergaderingen zijn niet openbaar als:
1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;
2° de gemeenteraad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.
(...)
Art. 5.
De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.
Als tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de gemeenteraad, enkel met dit doel, worden onderbroken.
Als tijdens de besloten vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken.
Art. 6.
De gemeenteraadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de gemeenteraad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht.
SPECIFIEK:
"Geachte algemeen directeur,
Als bijlage vindt u het rapport betreffende de forensische audit bij Lokaal bestuur Grimbergen.
Dit rapport bevat persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie. Daarom hebben wij specifieke maatregelen genomen om het u op een veilige manier te bezorgen. Door de ontvangst van dit rapport wordt u ook mede-eigenaar hiervan en rust op u eveneens de verplichting om hier gepast mee om te gaan. Ook bij de opslag en mogelijke verdere verspreiding van dit rapport zijn specifieke beveiligingsmaatregelen aangewezen.
Vermits deze audit een forensische opdracht betrof, werd geen exitmeeting gehouden. In het rapport werden wel 3 aanbevelingen geformuleerd. Om de realisatiegraad van deze aanbevelingen in de toekomst te kunnen opvolgen, wil ik u vragen ons een ingevulde versie van de aanbevelingentabel te bezorgen met de voorziene streefdatum voor realisatie, de verantwoordelijke voor de opvolging van deze aanbevelingen en een (aanzet tot) actieplan tot realisatie van deze aanbevelingen. Mag ik u vragen de ingevulde aanbevelingentabel terug te bezorgen tegen uiterlijk 31 januari 2025?
Aan de voorzitter van de raad werd er de aandacht op gevestigd dat elk raadslid over dit rapport dient te beschikken overeenkomstig artikel 221 van het decreet Lokaal Bestuur, evenals artikel 7 van het oprichtingsbesluit van Audit Vlaanderen. De leden van de raad zijn tot geheimhouding verplicht. (1)
Aangezien er tijdens deze audit door Audit Vlaanderen vaststellingen werden gedaan die er zouden kunnen op wijzen dat misdrijven werden gepleegd, heb ik de Centrale Dienst voor de Bestrijding van Corruptie en de procureur-generaal van Brussel een exemplaar bezorgd van dit rapport.
Als u nog vragen heeft, mag u hiervoor altijd contact opnemen met manager-auditor Wim De Naeyer, per telefoon (0475/74.02.14) of per mail: wim.denaeyer@vlaanderen.be.
Hoogachtend
Mark Vandersmissen
Administrateur-generaal
T 02 553 45 52
M 0478 55 11 93
mark.vandersmissen@vlaanderen.be
ww.auditvlaanderen.be
(1) Artikel 29 van het decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017. Dit artikel doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de gemeenteraadsleden, alsmede van alle andere personen, vermeld in het eerste lid, wegens schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 van het Strafwetboek."
-Beperkte verspreiding-
"Beste collega’s,
Eerst en vooral wil ik u en uw familie een gezond en gelukkig 2025 wensen!
Overeenkomstig artikel 221 van het decreet Lokaal Bestuur en artikel 7 van het oprichtingsbesluit van Audit Vlaanderen maak ik jullie bijgevoegd rapport van Audit Vlaanderen over. Door de ontvangst van dit rapport wordt u ook mede-eigenaar hiervan en bent u tot geheimhouding verplicht.
Aangezien er tijdens deze audit door Audit Vlaanderen vaststellingen werden gedaan die er zouden kunnen op wijzen dat misdrijven werden gepleegd, hebben de Centrale Dienst voor de Bestrijding van Corruptie en de Procureur-generaal van Brussel een exemplaar van dit rapport ontvangen.
De bespreking van dit rapport wordt geagendeerd op de eerstvolgende gemeenteraad van 23 januari 2025 waarbij ik bij aanvang van de zitting zal vragen om het in besloten zitting te behandelen aangezien er in het rapport elementen aan bod komen die de persoonlijke levenssfeer raken.
Beste groeten,
Daan
Daan Vertongen
Voorzitter Gemeenteraad
0494/41.47.67"
/
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis in zitting van 29 april 2024 van de opdrachtdefinitie inzake Forensische audit bij lokaal bestuur Grimbergen (auditopdracht: 2408 002).
Op 18 december 2024 ontvangen de algemeen directeur, de burgemeester en de voorzitter gemeenteraad het vertrouwelijk rapport van 2024, toegevoegd als Bijlage 1.
Er komen zaken aan bod zullen komen die de persoonlijke levenssfeer raken en daarom beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering en dit op basis van artikel 4, §2, 2° HHR.
De behandeling van dit agendapunt is in besloten zitting en dit op basis van artikel 5 HHR.
Rekening houdend met bovenstaande informatie wordt aan de gemeenteraad gevraagd om kennis te nemen van het vertrouwelijk rapport van de forensische audit door Audit Vlaanderen van 18 december 2024, toegevoegd als Bijlage 1.
RAPPORTERING
Wanneer het terreinwerk is afgerond, stelt Audit Vlaanderen een rapport op met de resultaten van de audit. Audit Vlaanderen bezorgt dit auditrapport tegelijkertijd aan de algemeen directeur, de voorzitter van de raad en alle leden van het auditcomité van de lokale besturen.
De voorzitter van de raad dient het auditrapport te bezorgen aan de raadsleden. Via https://www.auditvlaanderen.be/rapportering-en-rapporteringslijnen vindt u alle bestemmelingen van het rapport.
Het rapport heeft de status van een bestuursdocument zodra Audit Vlaanderen het heeft opgeleverd aan het bestuur.
Indien Audit Vlaanderen vaststelt dat er mogelijk misdrijven zijn gepleegd, bezorgt Audit Vlaanderen het auditrapport aan het parket of aan de Centrale Dienst voor de Bestrijding van Corruptie (CDBC) en adviseert Audit Vlaanderen het lokale bestuur om zich burgerlijke partij te stellen. Aan het lokale bestuur wordt gevraagd om Audit Vlaanderen op de hoogte te brengen van de genomen maatregelen tegen betrokken personeelsleden en van de ondernomen gerechtelijke stappen.
OPENBARE OF GESLOTEN ZITTING
Meestal bevat een rapport van een forensische audit privacygevoelige informatie. Het lokale bestuur moet dan ook omzichtig omgaan met de informatie uit het rapport.
In principe zijn de vergaderingen van de gemeente- en OCMW-raad openbaar. Het publiek mag dus de raadsvergaderingen bijwonen.
Slechts in welbepaalde gevallen kan de gemeente- of OCMW-raad in besloten zitting vergaderen. Als de raad een punt bespreekt dat de persoonlijke levenssfeer raakt, moet hij steeds in besloten zitting vergaderen. Daarnaast kunnen twee derde van de raadsleden beslissen om een punt achter gesloten deuren te bespreken. Deze beslissing moet gemotiveerd zijn. Mogelijke motieven zijn het bewaren van de openbare orde of ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.
Wanneer het bestuur beslist om het forensisch auditrapport te bespreken in de gemeente- of OCMW-raad, moet het dit agendapunt in principe in openbare zitting agenderen.
Volgende situaties kunnen zich voordoen waardoor de (verdere) bespreking toch in besloten zitting plaatsvindt:
OPENBAARHEID VAN BESTUUR
Burgers kunnen inzage vragen in bestuursdocumenten van lokale besturen. Dit is geregeld via Bestuursdecreet van 7 december 2018, maar overheden mogen niet alle bestuursdocumenten openbaar maken. Zo mag de openbaarmaking van een bestuursdocument bijvoorbeeld geen afbreuk doen aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Een rapport van een forensische audit bevat meestal beschrijvingen van gedragingen of handelingen van bij naam genoemde of gemakkelijk identificeerbare natuurlijke personen. Een aanvraag tot openbaarmaking van een rapport van een forensische audit door Audit Vlaanderen zal daarom meestal geweigerd worden op grond van artikel II. 7 van het Bestuursdecreet.
De organisatie moet het rapport van een forensische audit wel (deels) bekend maken aan de aanvrager wanneer die kan aantonen dat hij rechtstreeks en persoonlijk in zijn rechtssituatie wordt geraakt door ofwel:
De organisatie die de aanvraag tot openbaarheid ontvangt, die beslissen of ze het bestuursdocument (deels) openbaar maakt.
Meer informatie vindt u via: https://overheid.vlaanderen.be/organisatie/informatiemanagement/openbaarheid-van-bestuur.
BEROEPSGEHEIM
Mogen raadsleden en personeelsleden de informatie uit een forensisch auditrapport naar buiten brengen of zijn ze gebonden aan een beroepsgeheim, geheimhoudingsplicht of discretieplicht?
Beroepsgeheim, geheimhoudingsplicht en discretieplicht zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden. Ze worden door de wet- en decreetgever ook niet duidelijk gedefinieerd. Rechtsleer en rechtspraak proberen zoveel mogelijk te verduidelijken, maar zorgen ook voor tegenspraak. Het is in de praktijk dan ook niet vanzelfsprekend om deze begrippen van elkaar te onderscheiden.
Beroepsgeheim en geheimhoudingsplicht:
Het decreet lokaal bestuur bevestigt dat deze geheimhoudingsplicht van toepassing is op zowel lokale politici (art. 29, §4, 50, 74, 83, 110, 126 en 129. DLB) als personeelsleden (art. 191, §3 DLB).
Discretieplicht:
Elk bestuur heeft een deontologische code, zowel voor de medewerkers als voor de politici. De code kan afspraken bevatten die helpen om in te schatten welke informatie een raadslid openbaar kan maken.
Conclusie
Communicatie over een forensische audit zal vaak niets te maken hebben met het beroepsgeheim, maar wel met de discretieplicht. Belangrijk is dat lokale politici, de algemeen directeur en eventueel andere personeelsleden die kennis krijgen van de start van een forensische audit, beseffen dat zij zeer voorzichtig moeten omgaan met de persoonlijke informatie die hierin aan bod komt.
Communiceren over dergelijke audit gebeurt dan ook het best zonder concrete informatie te geven over de persoon of personen die het voorwerp zijn van het onderzoek. Voorzichtigheid is aangewezen.
GERECHTELIJKE PROCEDURE
Wanneer Audit Vlaanderen mogelijke strafrechtelijke overtredingen vaststelt, wordt steeds een kopie van het rapport bezorgd aan de Centrale Dienst voor de Bestrijding van Corruptie (CDBC). Dit is de federale politiedienst die verdere stappen zet bij het parket.
Ambtenaren zijn verplicht om zelf aangifte te doen van een misdaad of een wanbedrijf waarvan ze kennis krijgen bij de uitoefening van hun ambt. Daarnaast zijn er twee andere stappen mogelijk.
1) Verklaring van benadeelde persoon
Iedereen (zowel het bestuur als een natuurlijk persoon) kan zelf of via een advocaat een verklaring van benadeelde persoon afleggen bij het parket. Hieraan zijn geen kosten verbonden. De indiener wordt na het afleggen van die verklaring op de hoogte gebracht van de vorderingen van de procedure: wordt de zaak geseponeerd? En waarom? Of komt er een gerechtelijk onderzoek?
De benadeelde persoon kan vragen om stukken aan het dossier toe te voegen. Eventuele vorderingen tot schadevergoeding vloeien niet automatisch voort uit dergelijke verklaring. Daarvoor moeten bijkomende stappen ondernomen worden zoals een burgerlijke partijstelling.
2) Burgerlijke partijstelling
Iedereen (zowel het bestuur als een natuurlijk persoon) die schade heeft geleden, kan zich burgerlijke partij stellen, eventueel via een advocaat. Als er al een onderzoeksrechter is aangesteld in het dossier, neemt die akte van de burgerlijke partijstelling. Als er nog geen onderzoeksrechter is aangesteld, kan een klacht ingediend worden bij de griffie van de bevoegde rechtbank om een onderzoeksrechter te vorderen. Daarbij moet een beperkte borgsom betaald worden voor de eerste kosten van het onderzoek. Ook hier wordt de indiener op de hoogte gehouden van de vorderingen van de procedure.
De burgerlijke partijstelling heeft enkele voordelen ten opzichte van de verklaring van benadeelde persoon: naast het recht om schadevergoeding te eisen, kan men ook inzage vragen in het strafdossier en om bijkomende onderzoeksverrichtingen vragen die belangrijk zijn om een volledig beeld te krijgen. De gegevens die verzameld worden tijdens dit bijkomend onderzoek, kunnen nuttig zijn bij een eventuele latere tuchtprocedure.
Enig artikel.
Kennis te nemen van het vertrouwelijk rapport van de forensische audit door Audit Vlaanderen van 18 december 2024, ontvangen door de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en de algemeen directeur op 18 december 2024, toegevoegd als bijlage.