Terug
Gepubliceerd op 24/01/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 23/01/2025 - 19:00

Wijziging van het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen, periode 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De gemeenteraad keurt het gewijzigd retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen voor de periode 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40, §3 en 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 173 van de Grondwet.
  • DLB.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 inzake een gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen - aanslagjaren 2020-2025 (zie bijlage 1). 
  • Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2024 inzake een wijziging wijziging van het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen, periode 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025 (zie bijlage 2)

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 januari 2025 "Wijziging van het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen - 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 - Principiële goedkeuring" (zie bijlage 3).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Volgende aanpassingen worden gemaakt aan het retributiereglement:

  1. Schrappen van de waarborg van de decibelmeter (150 euro) en de mobiele fietsenstalling (200 euro) bij uitlenen van deze materialen.
  2. Toevoeging mobiele fietsenstalling aan het overzicht van waarde/kostprijs van de materialen in geval van schade, verlies, het niet-reinigen en/of het niet tijdig terugbrengen waarbij de waarde/kostprijs afhankelijk zal zijn van de nodige vervanging en/of herstelling.

 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand gewijzigd retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen voor de periode 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025 goed te keuren:

 

Retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen voor de periode 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025


Artikel 1. - Belastbare grondslag

Met ingang van 1 juli 2024 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het uitlenen van gemeentelijke materialen.

De bedragen voor de retributies vastgelegd in huidig reglement zijn van toepassing op alle aanvragen ingediend vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.


Art. 2. - aanslagvoet, berekening

§ 1. Het uitlenen van keuken- en feestmaterialen:

De tarieven gelden voor een huurperiode met inbegrip van maximaal 1 weekend.

1. Keukenmateriaal

a) prijs per 25 stuks

diepe borden

2,50 euro

platte borden

2,50 euro

dessertborden

2,50 euro

messen

2,50 euro

vorken

2,50 euro

lepels

2,50 euro

kopjes

2,50 euro

schoteltjes

2,50 euro

koffielepels

2,50 euro

Mokken

2,50 euro

b) prijs per 40 stuks

fluitglazen

4,00 euro

c) prijs per 24 stuks

wijn/fruitsapglazen

4,00 euro

d) prijs per stuk

koffiekan

0,80 euro

melkkan

0,30 euro

suikerpot

0,30 euro

2. Feestmateriaal

a) prijs per 25 stuks

stoel (plooistoel)

5,00 euro

b) prijs per stuk

tafel (uitvouwbaar - 8 personen -

2mx0,8m)

2,00 euro

partytafel (zonder hoes)

2,00 euro

podiumelement (2mx1m = 2m²)

6,00 euro

decibelmeter

gratis

CO2-meter

gratis

ledlampslinger (20m – bevat 40 lampen)

10,00 euro

volksspel - circuskoffer

5,00 euro

nadar (2,20mx1,10m)

gratis

fuifbox

gratis

mobiele fietsenstalling

gratis

vouwtent 3m x 3m met set zijwanden en voetgewichten

20,00 euro

vouwtent 3m x 6m met set zijwanden en voetgewichten

25,00 euro

c) forfaitair bedrag (vervoer, plaatsing en afbraak inbegrepen)

podiumwagen (6,25m x 7,50m)

175,00 euro

chalet (3m x 3m)

120,00 euro

elektroverdeelkast

85,00 euro

3. Tenten – Uitleen is enkel toegestaan voor jeugdkampen in de periode van 15 juni tot 15 september Gratis – Op te halen door de jeugdvereniging zelf in het gemeentelijk magazijn.

Vlaggenmasten en vlaggen worden enkel gebruikt en geplaatst ter gelegenheid van een officiële gemeentelijke of plaatselijke kermis zoals bepaald in het reglement op de kermissen en voor activiteiten waar de gemeente als mede-organisator optreedt. Het ontlenen van bovengenoemde materialen is gratis voor:

  • de activiteiten van het plaatselijke organisatiecomité tijdens een officiële gemeentelijke of plaatselijke kermis zoals bepaald in het reglement op de kermissen;
  • activiteiten van andere organisatoren tijdens een officiële gemeentelijke of plaatselijke kermis voor zover zij door het college vooraf erkend werden als deel uitmakend van de kermis;             
  •  een activiteit van het gemeentelijk onderwijs;
  • Grimbergse bestuurlijke diensten, adviesraden en commissies voor activiteiten eigen aan hun werking;
  • activiteiten die door andere openbare besturen dan de gemeente Grimbergen georganiseerd worden.

De mobiele fietsenstalling wordt enkel uitgeleend voor evenementen en gemeentelijke kermissen met een verwacht aantal bezoekers hoger dan 500 personen.

§ 2. Het vervoer van feestmateriaal:

Alle keuken- en feestmateriaal moet afgehaald en teruggebracht worden in de gemeentelijke loodsen.  Uitzonderingen: de fuifbox, volksspelen en circuskoffer moeten afgehaald/teruggebracht worden bij de dienst Vrije Tijd – Cel Jeugd.

Belangrijke informatie over de locaties en verplichte afhaal- en terugbrengmomenten – zie artikel 3.

De gemeentelijke diensten kunnen eventueel instaan voor het vervoer van feestmateriaal. (niet voor keukenmateriaal en niet voor tenten jeugdkampen).

Tenzij anders vermeld wordt voor het vervoer forfaitair 120,00 euro per rit (1 rit = 1 x leveren en ophalen met 1 voertuig) aangerekend. In dit vervoer is in- en uitladen door de gemeentediensten inbegrepen.

Het vervoer en de plaatsing is gratis ter gelegenheid van:

  • de activiteiten van het plaatselijke organisatiecomité tijdens een officiële gemeentelijke of plaatselijke kermis zoals bepaald in het reglement op de kermissen;
  • activiteiten van andere organisatoren tijdens een officiële gemeentelijke of plaatselijke kermis voor zover zij door het college vooraf erkend werden als deel uitmakend van de kermis;   
  • een activiteit van het gemeentelijk onderwijs;
  • Grimbergse bestuurlijke diensten, adviesraden en commissies voor activiteiten eigen aan hun werking;

Ter gelegenheid van activiteiten die door andere openbare besturen dan gemeente Grimbergen georganiseerd worden, dienen deze besturen zelf voor vervoer in te staan.


Art. 3. – Afhalen en terugbrengen: locaties en uren

Gemeentelijke loodsen

Welke materialen: 

  • alle keukenmaterialen
  • alle feestmaterialen met uitzondering van de fuifbox, volksspelen en circuskoffer

Adres: Humbeeksesteenweg 245, 1850 Grimbergen

Verplichte afhaal- en terugbrengmomenten: 

  • afhalen op vrijdag tussen 9 uur en 11:30 uur
  • terugbrengen op maandag tussen 9 uur en 11:30 uur
  • indien vrijdag en/of maandag op een wettelijke feestdag valt, verschuift het afhaalmoment naar donderdag en/of terugbrengmoment naar dinsdag (zelfde uren)

Dienst Vrije Tijd – Cel Jeugd

Welke materialen:

  • fuifbox, volksspelen en circuskoffer       

Adres:  Prinsenstraat 22, 1850 Grimbergen

Verplichte afhaal- en terugbrengmomenten:

  • afhalen en/of terugbrengen op woensdag tussen 13 en 16 uur en donderdag tussen 16:30 uur en 19:15 uur


Art. 4. - gebruikers

 Bovengenoemde materialen kunnen aan de geldende tarieven uitgeleend worden door:

  • Elke vereniging erkend door een adviesraad van de gemeente Grimbergen;
  • Elke Nederlandstalige non-profit organisatie met zetel in Grimbergen, inbegrepen gemeentelijke politieke partijen;
  • Elk buurtcomité dat voldoet aan de voorwaarden om een feestbon/wijkbon te krijgen;       
  • Onderwijsinstellingen gelegen op Grimbergs grondgebied.

Voor andere gemeentebesturen is het ontlenen van de materialen, vermeld in dit reglement, gratis. Materialen worden niet uitgeleend aan particulieren, bedrijven, handelaars en niet-Grimbergse verenigingen.


Art. 5. - aanvragen

Elke plaatselijke organisator is verplicht de keukenmaterialen, feestmaterialen en tenten (enkel jeugdverenigingen voor kampen) aan te vragen via het E-loket aanvraagformulier dat terug te vinden is op de website www.grimbergen.be.

De aanvraag dient uiterlijk 1 maand voor het evenement ingediend te worden.


Art. 6. - annulaties en wijzigingen

Het gemeentebestuur moet uiterlijk een week voor het geplande evenement in kennis worden gesteld van een annulatie of wijziging van de aanvraag en dit via een mailbericht naar verhuur@grimbergen.be.  Indien de voorgeschreven procedure en/of termijn niet gerespecteerd wordt, zal de voorziene uitleenkost integraal verschuldigd blijven.


Art. 7. - aansprakelijkheid

§ 1 De ontlener is volledig verantwoordelijk voor mogelijke ongevallen die met de ontleende gemeentematerialen gebeuren.

Hij is tevens verantwoordelijk voor alle schade aan de materialen en aan derden, vanaf de afhaling tot en met de teruggave van de ontleende materialen.

Bij schade aan materialen, verlies van materialen, het niet-reinigen van materialen na gebruik en/of het niet tijdig terugbrengen van de ontleende materialen kan het gemeentebestuur de gemaakte kosten doorfactureren aan de ontlener.

§ 2 Overzicht waarde/kostprijs materialen (prijzen incl. btw)

1. Keukenmateriaal

diepe borden

2,00 euro per stuk

platte borden

2,00 euro per stuk

dessertborden

1,80 euro per stuk

messen

2,00 euro per stuk

vorken

2,00 euro per stuk

lepels

2,00 euro per stuk

kopjes

2,00 euro per stuk

schoteltjes

1,50 euro per stuk

koffielepels

1,30 euro per stuk

fluitglazen

2,00 euro per stuk

wijn/fruitsapglazen

1,30 euro per stuk

koffiekan

15,10 euro per stuk

melkkan

4,00 euro per stuk

suikerpot

4,00 euro per stuk

2. Feestmateriaal

stoel (plooistoel)

15,67 euro per stuk

tafel (uitvouwbaar

- 8 personen - 2mx0,8m)

267,41 euro per stuk

podiumelement

(2mx1m = 2m²)

1.240,32 euro

per stuk

partytafel (zonder hoes)

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

decibelmeter

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

CO²-meter

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

ledlampslinger (20m – bevat 40 lampen)

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

volksspel - circuskoffer

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling van de inhoud van het volksspel/koffer

nadar (2,20mx1,10m)

77,44 euro per stuk

fuifbox

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling van de inhoud van de fuifbox

mobiele fietsenstalling

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

podiumwagen

Kostprijs afhankelijk van nodige

herstelling

chalet

Kostprijs afhankelijk van nodige

herstelling

elektroverdeelkast

Kostprijs afhankelijk van nodige herstelling

vouwtent 3m x 3m met set zijwanden

voetgewichten

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

vouwtent 3m x 6m met set zijwanden

voetgewichten

Kostprijs afhankelijk van de nodige vervanging en/of herstelling

3. Jeugdkamptenten (5,65m x 6m) – Uitleen is enkel toegestaan voor jeugdkampen in de periode van 15 juni tot 15 september

 

Kostprijs afhankelijk van de nodige

herstelling


Art. 8. – bijkomende bepalingen

Het gemeentebestuur behoudt het recht om, onder uitzonderlijke omstandigheden, zelf een wijziging in het aantal gereserveerde materialen door te voeren en zal de ontlener hiervan tijdig op de hoogte brengen. De aanvrager van de materialen heeft in dit geval geen recht op verhaal of schadevergoeding.

Onderverhuren, overdragen naar of lenen aan derden is niet toegestaan.

Het materiaal mag enkel gebruikt worden voor de in de aanvraag vermelde activiteit.

Aanvragen voor eventuele terugkerende evenementen moeten ieder jaar per evenement opnieuw ingediend worden. 

 

Art. 9. - wijze van invordering

De retributie wordt ingevorderd door middel van een factuur.

 

Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.