De gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles).
Artikel 41 2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en één van de voornaamste oorzaken van verkeersongevallen. In het streven naar een duurzame, leefbare en veilige verkeersmobiliteit – met bijzondere aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers – kiest de gemeente Grimbergen ervoor om beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties (GAS‑5) te handhaven.
Sinds 1 februari 2021 is het voor lokale besturen mogelijk om beperkte snelheidsovertredingen onder specifieke voorwaarden zelf te sanctioneren, mits cumulatief voldaan is aan volgende criteria:
de overtreding gebeurt in een zone 30 of 50 km/u;
de snelheidsoverschrijding bedraagt niet meer dan 20 km/u (na correctie);
de overtreding wordt vastgesteld via automatische toestellen, volledig gefinancierd door het lokaal bestuur;
de overtreder is een meerderjarige natuurlijke persoon of een rechtspersoon en
er is geen sprake van een gelijktijdige andere overtreding.
Binnen het mobiliteitsplan van Grimbergen werden meerdere ANPR-trajectcontroles geïnstalleerd, met als doel:
het aantal snelheidsovertredingen terug te dringen;
sluipverkeer en zwaar vervoer te weren en
en de verkeersveiligheid structureel te verhogen.
Voor de administratieve verwerking van GAS‑5-overtredingen wordt samengewerkt met intercommunale HAVILAND.
De locaties waar trajectcontroles momenteel actief zijn (of in opstart zijn), zijn onder meer:
Spaanse Lindebaan
de Merodestraat
Beigemsesteenweg
Meerstraat
Benedestraat
Kerkstraat
Kruisstraat
Molenstraat
Strombeeklinde
De trajectcontroles waar de snelheid wordt gehandhaafd zijn allemaal meer dan één jaar actief. Om deze reden werd intern beslist om een evaluatie te maken van het aantal overtredingen per traject zodat er een duidelijk overzicht is van het aantal snelheidsovertredingen, en zodat er beslist kan worden of er bijkomend gesensibiliseerd moet worden op bepaalde trajecten waar het aantal snelheidsovertredingen nog steeds hoog is. Het doel is immers om het aantal snelheidsovertredingen drastisch te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen.
Een gedetailleerde evaluatie, inclusief locatieoverzicht en eerste statistieken, wordt weergegeven in de PowerPoint in bijlage.
De evaluatie bevat een globaal en gedetailleerd overzicht per traject van het aantal overtredingen. Voor quasi alle trajecten zijn er ook cijfers van het aantal vervoersbewegingen en het procentueel aantal overtredingen voor het invoeren van de trajectcontroles. Voor enkele trajecten zal er vastgesteld kunnen worden dat er gedurende enkele weken geen overtredingen vastgesteld werden. Dit komt onder meer omdat er wegenwerken plaatsvonden op deze trajecten of omdat de er software problemen waren. Dit wordt ook vermeld per traject in de PowerPoint in bijlage.
De evaluatie bevat ook een overzicht van het aantal opgelegde boetes per traject, het totaal aantal opgelegde en geïnde boetes, alsook de kosten van de sanctionerend ambtenaar voor de periode 1/08/2024-31/08/2025. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de cijfers geen netto-opbrengsten weergeven aangezien de vele kosten in o.a. hardware, software en verzekeringen geen deel uitmaken van deze evaluatie.
In het algemeen wordt vastgesteld dat er een dalende trend is van het aantal snelheidsovertredingen sinds de invoering van de trajectcontroles. Voor onderstaande trajecten wordt evenwel vastgesteld dat het aantal snelheidsovertredingen sinds de invoering van de vaste trajectcontroles niet zo hard daalt als op de andere trajecten:
Spaanse Lindebaan
Beigemsesteenweg
Kruisstraat
Een verklaring voor de minder dalende trend op bovenstaande trajecten is er niet meteen. Om het aantal overtredingen op deze trajecten verder te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen worden volgende bijkomende maatregelen voorgesteld:
Transparantie en communicatie: De cijfers over vastgestelde snelheidsovertredingen zullen halfjaarlijks gecommuniceerd worden via de gemeentelijke website, zodat bewoners op de hoogte blijven van de evolutie en resultaten van de trajectcontroles.
Versterkte signalisatie op probleemlocaties: Op locaties waar sinds de implementatie van GAS‑5 geen significante daling in het aantal overtredingen werd vastgesteld, zal bijkomende sensibiliserende signalisatie worden geplaatst. Concreet gaat het om een campagnebeeld op herashekken in de onmiddellijke omgeving van deze trajecten (Spaanse Lindebaan, Kruisstraat en Beigemsesteenweg), met de bedoeling om bestuurders extra bewust te maken van het snelheidsregime en de controle.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles).