Terug
Gepubliceerd op 28/11/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 23/10/2025 - 19:00

Evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles) - Kennisname

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Soufian FAROUK, Dirk MOENS, Erkut OVALI, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles).

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 41 2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. 
  • Europese verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
  • Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
  • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
  • Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera's, meer bepaald artikel 5 § 2, 1ste lid.
  • Wet van 13 mei 1999 waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd, waardoor de gemeenten de mogelijkheid kregen om bepaalde inbreuken die voor de bevolking als algemeen hinderlijk worden ervaren, zelf te beteugelen.
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; dat deze wet ertoe strekt de oude regelgeving inzake gemeentelijke administratieve sancties te moderniseren en te verduidelijken; dat o.m. aan de gemeenten bijkomende middelen ter beschikking worden gesteld om sneller en efficiënter op te treden tegen de openbare overlast op hun grondgebied en tegen gedragingen die niet als zeer ernstig kunnen worden beschouwd maar toch in het dagelijkse leven als bijzonder hinderlijk worden ervaren, laatst gewijzigd op 11 december 2023.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater.
  • Ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 over de wet van 21 maart 2017 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
  • Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2011 over de wijziging van de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
  • Koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
  • Koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
  • Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.  
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2023 betreffende de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving, via de aankoopcentrale van CIPAL nv: toetreding - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 waarbij het nieuwe Grimbergse mobiliteitsplan werd goedgekeurd, dat zowel de visie op korte als op lange termijn omvat.
  • Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2023 betreffende de samenwerkingsovereenkomsten HAVILAND en aanstelling sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 inzake stand van zaken van de trajectcontroles - Kennisname.
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 inzake protocolovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen PZ Grimbergen en gemeente Grimbergen inzake GAS-5 - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 inzake Bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 reglement - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2024 inzake addendum bij de verwerkingsovereenkomst tussen HAVILAND en gemeente GRIMBERGEN inzake GAS-5 - Kennisname. 
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 oktober 2025 inzake evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles) - Kennisname.
 
  • Nota VVSG met betrekking tot de implementatie van de regeling GAS-boetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) van 18 november 2020.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en één van de voornaamste oorzaken van verkeersongevallen. In het streven naar een duurzame, leefbare en veilige verkeersmobiliteit – met bijzondere aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers – kiest de gemeente Grimbergen ervoor om beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties (GAS‑5) te handhaven.

 

Sinds 1 februari 2021 is het voor lokale besturen mogelijk om beperkte snelheidsovertredingen onder specifieke voorwaarden zelf te sanctioneren, mits cumulatief voldaan is aan volgende criteria:

  • de overtreding gebeurt in een zone 30 of 50 km/u;

  • de snelheidsoverschrijding bedraagt niet meer dan 20 km/u (na correctie);

  • de overtreding wordt vastgesteld via automatische toestellen, volledig gefinancierd door het lokaal bestuur;

  • de overtreder is een meerderjarige natuurlijke persoon of een rechtspersoon en

  • er is geen sprake van een gelijktijdige andere overtreding.

 

Binnen het mobiliteitsplan van Grimbergen werden meerdere ANPR-trajectcontroles geïnstalleerd, met als doel:

  • het aantal snelheidsovertredingen terug te dringen;

  • sluipverkeer en zwaar vervoer te weren en

  • en de verkeersveiligheid structureel te verhogen.

 

Voor de administratieve verwerking van GAS‑5-overtredingen wordt samengewerkt met intercommunale HAVILAND.

 

De locaties waar trajectcontroles momenteel actief zijn (of in opstart zijn), zijn onder meer:

  • Spaanse Lindebaan 

  • de Merodestraat

  • Beigemsesteenweg

  • Meerstraat

  • Benedestraat

  • Kerkstraat 

  • Kruisstraat

  • Molenstraat

  • Strombeeklinde

 

De trajectcontroles waar de snelheid wordt gehandhaafd zijn allemaal meer dan één jaar actief. Om deze reden werd intern beslist om een evaluatie te maken van het aantal overtredingen per traject zodat er een duidelijk overzicht is van het aantal snelheidsovertredingen, en zodat er beslist kan worden of er bijkomend gesensibiliseerd moet worden op bepaalde trajecten waar het aantal snelheidsovertredingen nog steeds hoog is. Het doel is immers om het aantal snelheidsovertredingen drastisch te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen.

 

Een gedetailleerde evaluatie, inclusief locatieoverzicht en eerste statistieken, wordt weergegeven in de PowerPoint in bijlage.

 

De evaluatie bevat een globaal en gedetailleerd overzicht per traject van het aantal overtredingen. Voor quasi alle trajecten zijn er ook cijfers van het aantal vervoersbewegingen en het procentueel aantal overtredingen voor het invoeren van de trajectcontroles. Voor enkele trajecten zal er vastgesteld kunnen worden dat er gedurende enkele weken geen overtredingen vastgesteld werden. Dit komt onder meer omdat er wegenwerken plaatsvonden op deze trajecten of omdat de er software problemen waren. Dit wordt ook vermeld per traject in de PowerPoint in bijlage. 

 

De evaluatie bevat ook een overzicht van het aantal opgelegde boetes per traject, het totaal aantal opgelegde en geïnde boetes, alsook de kosten van de sanctionerend ambtenaar voor de periode 1/08/2024-31/08/2025. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de cijfers geen netto-opbrengsten weergeven aangezien de vele kosten in o.a. hardware, software en verzekeringen geen deel uitmaken van deze evaluatie.

 

In het algemeen wordt vastgesteld dat er een dalende trend is van het aantal snelheidsovertredingen sinds de invoering van de trajectcontroles. Voor onderstaande trajecten wordt evenwel vastgesteld dat het aantal snelheidsovertredingen sinds de invoering van de vaste trajectcontroles niet zo hard daalt als op de andere trajecten:

  • Spaanse Lindebaan

  • Beigemsesteenweg

  • Kruisstraat

 

Een verklaring voor de minder dalende trend op bovenstaande trajecten is er niet meteen. Om het aantal overtredingen op deze trajecten verder te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen worden volgende bijkomende maatregelen voorgesteld: 

  • Transparantie en communicatie: De cijfers over vastgestelde snelheidsovertredingen zullen halfjaarlijks gecommuniceerd worden via de gemeentelijke website, zodat bewoners op de hoogte blijven van de evolutie en resultaten van de trajectcontroles.

  • Versterkte signalisatie op probleemlocaties: Op locaties waar sinds de implementatie van GAS‑5 geen significante daling in het aantal overtredingen werd vastgesteld, zal bijkomende sensibiliserende signalisatie worden geplaatst. Concreet gaat het om een campagnebeeld op herashekken in de onmiddellijke omgeving van deze trajecten (Spaanse Lindebaan, Kruisstraat en Beigemsesteenweg), met de bedoeling om bestuurders extra bewust te maken van het snelheidsregime en de controle.

Bijkomende info:

/

BESLUIT:

Enig artikel.

Kennis te nemen van de evaluatie van GAS-5 (vaste trajectcontroles).